İçeriğe Yönlendir

Focus III - Hayal Kırıklığı !


Serhat Çelikkanat

Recommended Posts

Serhat Çelikkanat
(düzenlendi)

Bakalım dediğiniz yer karakolun yanı değil mi :D 6.5 nursanlarda çalıştım bende komşuyuz sanırım

Bir arkadaşın düğünü için gitmiştim ve nikah salonunun yanında karakol vardı sanırım .Ama bi daha gidersemde o otoparkın yanından bile geçmem, araçtan hiç duymadığım sesleri duydum , ne oluyoruz dedim zaten dizel motoru benzinliye nazaran sesli(gürültülü ) çalışıyor.Buna yeni yeni alışmaya çalışırken ,özellikle kullanım esnasında vites değiştirme uyarısına çok dikkat ederim gereksiz devir artımı sırasında o sesi duymamak için.Bu konuda çok çok titizim.Dün, o rampayı çıkarken devir artıkça çıkan ses çok canımı sıktı,motor ağladı ben ağladım resmen.Araçta yeni olunca kıyamıyorum haliyle.Gaz pedalıyla iletişimim için henuz erken diye düşünüyorum, yanlış mı yapıyorum bilmiyorum.Genelde ilk aylarda fazla yüklenmeyin denir ya sanırım psikolojik bi durum. Aracı teslim aldığım yerdeki teknik yetkili " bas basabildiğin kadar tereddüt etme , olacaksa garanti süresi içerisinde olsun" telkinine rağmen yine de temkinliyim.birkaç bin km den sonra yüklenicem.Sevmiyorum işte aracın bağırmasını ,kimisi hastasıdır.

tarihinde Serhat Çelikkanat tarafından düzenlendi
Yorum bağlantısı
Anil Berke Kavraal

bence ilk başta turbo tam dolmadan debriyajdan ayak çekildi ve yeterli tork olmadığı için kaldı araba ... kıyamadığınızdan ilk birkaç seferde yeterli gazı veremediniz bence...

  • Beğen 1
Yorum bağlantısı
Mustafa Çayır

Şimdi burayı fizik sınıfına çevirmeden rampa tırmanan arabaya ne kadar bir kuvvet etki ettiğini hatırlayalım :)

F=m.g.sinQ formülü ile yer çekimi etkisiyle araca etkiyen kuvveti hesaplayabiliriz.Ortalama 1300 kg ağırlıktaki bir araç 30 derece eğimli bir rampada

F=1300x9,8X0,5=6370 N kuvvet ile aşağı yönde çekilir.

Bu açı 45 derece olduğunda ise 9008 N luk bir kuvvet ile aşağı yönde çekilir..

Şu halde bu makineler ne yapsın ,üzmeyin onları yokuşa bayıra vurmayın :tongue:

Ahan buda rampadaki araba

o7ukr44.gif

abi yazık skodaya :):p

Yorum bağlantısı

anılan aracın max. torku 1500 devirde 270 nm dir. bunun altında zaten araç kullanılmaz, 2500 devir civarında da max. torkundan en fazla 20-30 tork kaybeder, yani alt ve üst devirlerde tork eğrisi öyle dip yapmaz, ancak çok dik yokuşta iyice hızlanıp çıkmak lazım, o dik yokuşta hareketli aracın el freni çekilince bir tek arka balatalar yetmez, biraz da el freni halatı gevşekse hiç durmaz, gayet normaldir. 1,5 tona yakın araç...

Ruhan Bey,

Benim yorumum park amacı güdülen rampada aracın hareketlenmesi ve ivmelenmesi ile ilgili. 1500d/d düz yolda düşük bir devir gibi gelebilir ama otoparkta aracın geriye çekilme etkisi ile beraber özellikle de hareket kabiliyeti sınırlı olan yerlerde ulaşılması zor bir değer. Kaldı ki; 115 bg'lik dizelin maksimum torkunun biraz daha yüksek devirlerde devreye girmesi gerekir.

Bazı yorumlarda benzinli araçlar mukayeseye girmiş ve performansı ön plana çıkmış. Benzinli aracın rampada kalkışı, dizele göre daha verimlidir zaten. Benzinlinin torku doğrusal artış gösterir. Yani ayak gaza basıldığı sürece torku ve beraberinde gücü kesilmeden alacağınızı hissettirir. Aynı durumda dizelde tork araca göre 1600-1750 devire kadar nerdeyse yoktur ve tork turbo ile devreye girene kadar zorlanma normaldir. 1599 devir ile 1600 devir arasındaki tork farkı logoritmiktir ve turbo ile beraber araç şahlanır. Büyük motorlu dizelin daha iyi kalkış yapacağı gibi bir kuram da aynı şartlar doğrultusunda pek doğru değildir ama şu var ki motorlar büyüdükçe aracın da otomatik vitesli olma ihtimali artar. Bu durumda kalkış düze göre daha rahat olur doğal olarak.

Gerçek rampa kalkışını denemek için mesela istanbulda pierre loti'ye çıkan ara sokaklar denenebilir. Bırakın dizeli, düz vites aracın bile el fren çekili halde patinaja düşmeden kalkması zordur. Baskı balatasında problemi olmayan hatta değişimin üzerinden henüz 2 ay geçmişken 1.6 avensis el freni çekili halde patinaja düşerken, arabadaki balata kokusunu yoketmek için verdiğimiz mücadele de cabasıydı.

Rampa kalkışlarından çekinmeyen birisiyim ama bir aracın rampada nasıl çıkamadığını da birçok kez gördüğüm için bu konudaki daha önceki yorumuma paralel olarak durumu normal karşılıyorum.

Serhat Bey'e ise dizel aracın sürüş karakteristiğini benimseyene kadar bu tip rampalardan uzak durmasını tavsiye ediyorum.

Saygılarımla.

Yorum bağlantısı
Korhan Şenörer
(düzenlendi)

Ben yokuşta kalkış desteğini merak ettim, yokuşta kalkış desteği 4 tekerleğe de fren uyguluyor diye biliyorum, araçta yokuşta kalkış desteği varmı? varsa sanırım o da bir işe yaramamış.

tarihinde Korhan Şenörer tarafından düzenlendi
Yorum bağlantısı
Çağlar Bayur

Bakalım dediğiniz yer karakolun yanı değil mi :D 6.5 nursanlarda çalıştım bende komşuyuz sanırım

mekanı merak ettim :seytan: Landle baskına gidelim

  • Beğen 1
Yorum bağlantısı
Ruhan Sorgun

tabi torku elde etmek için gaza basmak lazım, yalnız 1750 devirde 270 olan tork, 1500 de sıfıra yada 100 e düşmüyor, en fazla 10-20 tork kaybeder 250 devirde, ve aynı devirde de turbo basıncı oldukça yeterlidir, sadece 1750 devirde ps düşüktür, yüksek devirle kalkılır, yarım debriyaj çıkılırsa sorun olmaz

oKsKmox.png

Yorum bağlantısı
Süha Demirtaş

tabi torku elde etmek için gaza basmak lazım, yalnız 1750 devirde 270 olan tork, 1500 de sıfıra yada 100 e düşmüyor, en fazla 10-20 tork kaybeder 250 devirde, ve aynı devirde de turbo basıncı oldukça yeterlidir, sadece 1750 devirde ps düşüktür, yüksek devirle kalkılır, yarım debriyaj çıkılırsa sorun olmaz

Turbo basıncımı 1500 devir de mi hangi basınç hocam :D

mekanı merak ettim :seytan: Landle baskına gidelim

oraya crv bile yeter :D

Yorum bağlantısı
Can Çeralp

Motorla ilgili çıkan sorunu açıklayamadım zira ben de Ortaköy'deyim, Levazım yokuşunu (bugüne kadar gördüğüm en dik yokuşlardandır, yolun asfaltı güzel olsa da özellikle ıslak ya da karlı şartlarda tehlikelidir) rölantide hiç gaza basmadan çıkabiliyorum. Yine o bölgede çok dik ve yolu da bozuk, Arnavut kaldırımı taşıyla döşenmiş bir yola geri geri sadece debriyaj ile park edebiliyorum. Debriyajı milim oynatsam motorun titremesi ve sesi değişiyor, gücü ucu ucuna yetiyor ama yine de hiç öne kaymadan geri geri sorunsuz gidebiliyorum. Derecesini bilmem ama yine de bir araba yolu olarak gördüğüm en dik yokuşlardan birisi.

Bu sorun turbo yetersizliği ya da tork çizgisinin benzinlilerdeki gibi devirle doğru orantılı artmaması sorunu değil. Hatta normal bir benzinlinin aksine sübap sayısının da 8 olması sebebiyle hemen her devirde dolgun torka sahip, verimi çok yüksek bir motor TDCi. Turbonun devrede olmaması da söz konusu olamaz çünkü en yüksek basıncına en yüksek torkun olduğu anlarda değil, o anları da içine alan çok daha geniş bir aralıkta ulaşır. Örneğin bizim araçlar için 270 Nm tork 1750-2000 devir aralığında mümkünken turbo, -atıyorum- 1300 devirden itibaren devir kesiciye kadar son basınçta çalışıyor, hatta bir noktadan sonra gereğinden fazla gelen havayı tahliye ediyor olabilir. Torktaki değişim sadece turbo basıncına bağlı değildir, yanma ve tahliye verimleri yüzünden sabit basınca ve sabit püskürtmeye rağmen her devirde değişir. Üstelik bizim araçlarımızın bir dizele göre fazlaca kısa şanzıman aralıklarının olması da (neredeyse spor) yokuşlarda bir avantaj. Tek kusuru yazılımsal olarak 1500 devrin altının 1. viteste bilinçli olarak kısılmış olması. Çünkü zaten kısa olan 1. viteste bu kadar yüksek bir torkla dur-kalk trafiğine girmek hem keseye zarar hem de sol ayaklara. Bunu düşünerek 1. vitesin torku kısılmış, eğer bu torku en yüksek hale getirmek istiyorsanız Turboboost özelliğini devreye sokmak zorundasınız (sadece gazı köklediğinizde, geçici olarak tüm tork grafiğine +20Nm kadar tork ekleyen sistem). Bu da yavaş ve dikkatli kalkış yapmanız gereken yerde imkansız. Geriye sadece debriyajla sürekli kontrol altında tutmak kalıyor. Ama dediğim gibi bugüne kadar daha bu motoru zorlayan yokuş görmedim.

El freni konusu da şöyle; ben de aracı ilk aldığımda herşeyini korkarak kullanıyordum sanki camdan yapılmış gibi. Ancak bir kaç ay sonra keşfettim ki el freni benim normalde en yüksek nokta sandığım noktanın daha 4-5 cm yukarısına kadar gidebiliyormuş :) Ama yine de geri kayan bir araçta, kayma başladıktan sonra el freni çok işe yaramaz çünkü el freni ağırlıklı olarak arka frenleri sıkar (%70-%30). Ayak freni ön frenleri ağırlıklı olarak sıkar ve yokuşta iken üstte kalan lastikler gövde ağırlığının büyük çoğunu alırlar. Bu yüzden el frenini çektiyseniz arka lastikler muhtemelen dönmüyorlardı ama hafiflemiş oldukları için kolayca kayıyorlardı, ön lastikler ise el freni onları sıkıştırmadığı için kolayca dönüyorlardı.

  • Beğen 2
Yorum bağlantısı
Yasir Uslan

Bu aracın tırmandığı yokuş 43 derece.

Bence aracınızda hiçbir sorun yok.

Yahu bu nasıl 43 derece olur ? Bana 55-60 gibi geldi?

Yorum bağlantısı
Korhan Şenörer

Yahu bu nasıl 43 derece olur ? Bana 55-60 gibi geldi?

Abi derecesini bilmem ama o alete araba denmez bence, o başka bişey... :D

  • Beğen 1
Yorum bağlantısı
Hami Erışık
Bence de bu araç servislik... Servis normal derse, aynı rampayla teknisyenle gelinmeli.. El freni de mutlaka kontrol edilmeli..
+1 :yes::good1:
Yorum bağlantısı
Servet Aydın

:D

Körle yatıp şaşı kalktı Süha'da . Maslak boya kokusu çarpıyor adamı :biggrin:

  • Beğen 1
Yorum bağlantısı
Borga Tansel
(düzenlendi)

Dizel Focus 3 kullanıcısı olarak, Türkiye'nin dik rampalarından biri olan Eskişehir istikametinden gelirken Bursa'ya girişteki rampayı hiç sorunsuz bir şekilde tırmanıyorum. Keza oradaki eğim standart bir yolun maksimum eğiminden %4 fazla olarak %12'dir. Türkiye'de olabilecek en fazla eğim yanlış inşa sonucu %15 olur diye tahmin ediyorum. Keza bu kadar eğimi olan bir yolda aracın çıkamaması pilotaj kaynaklı olması ihtimalini arttırıyor.

tarihinde Borga Tansel tarafından düzenlendi
Yorum bağlantısı
Anil Berke Kavraal

Ben yokuşta kalkış desteğini merak ettim, yokuşta kalkış desteği 4 tekerleğe de fren uyguluyor diye biliyorum, araçta yokuşta kalkış desteği varmı? varsa sanırım o da bir işe yaramamış.

Mesela bu sistem bende şu şekilde çalışıyor. Epey dik yokuşlarda denedim söylediğim gibi ayarlıyor kendini.

Yokuşun dikliğine göre araç bir şekilde kalkış için gerekli tork sağlanmazsa frenleri bırakmıyor. Yani ufacık bir yokuşta yokuş aşağı giderken debriyajdan çekmemle iptal olan frenlerle aşırı yokuş çıkarken iptal etmesi için yeterli miktarda gaz verip harekete geçirmem gerekiyor aracı. Yoksa ciddi oranda frenle sıkılı bırakıyor. Birde park ederken sensorler arkadaki araba aşırı yakındaysa frenleri bırakmıyor.

Yorum bağlantısı
Ruhan Sorgun

Körle yatıp şaşı kalktı Süha'da . Maslak boya kokusu çarpıyor adamı :biggrin:

bende istiyorum şu boya kokusunu koklamak, malum, meslekten ötürü bende tiner-bally-benzin-mazot-tutkal-vernik-reçine-polyester kokularına bayılırım :yildizlar:

  • Beğen 1
Yorum bağlantısı
  • Konuyu Görüntüleyenler   0 kullanıcı

    Sayfayı görüntüleyen kayıtlı kullanıcı bulunmuyor.

×
×
  • Yeni Oluştur...