İçeriğe Yönlendir

İçten Yanmalı Motorlarda "Vuruntu"


Mehmet Eren

Recommended Posts

Mehmet Eren

Değerli forumdaşlar, az önce internette çeşitli teknik konularla ilgili araştırmalar yaparken bulduğum bi kaynağı paylaşmak isterim.

Kaynakta içten yanmalı motorlarda "vuruntu" diye bi terimden bahsediliyor. Bizim mk2 mondeolarda silkeleme diye tabir ettiğimiz ve bi çok sensörü değiştirmemizde rağmen tam olarak çözemediğimiz sorunun sanki bilimsel tarifi..

Çözüm yolları, sebepleri vb şeyler yazıyor, bi yandan okuyup bi yandan paylaşmak istedim.

Aracında sabit hızda veya sabit devirde silkeleme sorunu olanlara yardımcı olabilir. Saygılarımla...

Link:

http://www2.bayar.edu.tr/somamyo/docs/dergi/sayi14/14sayi4.pdf

  • Beğen 1
Yorum bağlantısı
Mehmet Eren

Bence çözülemeyen silkeleme sorunlarının başlıca sebebi bu.. Okudukça büyük bişey keşfetmiş gibi mutlu oluyorum. :)

Yorum bağlantısı
Mehmet Eren

"...Vuruntu genelde aşırı ısı, aşırı silindir basıncı, hatalı ateşleme zamanı, düşük oktanlı benzin veya bunların bir kombinasyonu sebebiyle olur.

Bunlardan aşırı ısı genelde ilk suçludur..."

Yorum bağlantısı
Sani Gerşon

Vuruntu, düzgün ateşleme olmadığında benzinin yanlış zamanda patlamasındandı diye hatırlıyorum. Silkeleme ise bambaşka olmalı.

Yorum bağlantısı
Mehmet Eren

Bence de öyle ama bendeki sorun bence vuruntudan kaynaklı olduğunu düşündüğüm, sabit hızda sabit devirde hafif silkeleme... Bu silkelemeyi hissetmeyen ustalar bile oldu. Ama var. Beyin fakir karışım hatası veriyor, hego - maf vb değişmesine rağmen düzelmiyor egzos sistemi komple kontrol ediliyor sorun bulunamıyor. Bu çerçevede araçta sorun olmadığını iddia edenler bile oluyor. :) Aslına bakılırsa seyir halindeyken yolcular bişey hissetmiyor ama sürücü olarak benim konforumu azaltan bi hissiyat var. Muhtelemelen sorunun kaynağının vuruntu vb bişey olduğunu düşünüyorum..

Beyni baştan programlamak çözüm olabilir gibime de geliyor. Ama avans ayarlarını değiştirmek veya oranlarla oynamak sonucu yakıt tüketimimin artmasından korkuyorum. Şu an km'de 55krş :(

Yorum bağlantısı

Sabit hızla giderken avans vuran motor duymadım hiç. Avans sesi takıt takır duyulur zaten kabinden. Daha çok hızlanamayacağı yükün altında kalan motorda oluyor diye biliyorum. En son avans sesi duyduğum araba 74 model peugeot 504 tü.

Yorum bağlantısı
Sani Gerşon

Bence de öyle ama bendeki sorun bence vuruntudan kaynaklı olduğunu düşündüğüm, sabit hızda sabit devirde hafif silkeleme... Bu silkelemeyi hissetmeyen ustalar bile oldu. Ama var. Beyin fakir karışım hatası veriyor, hego - maf vb değişmesine rağmen düzelmiyor egzos sistemi komple kontrol ediliyor sorun bulunamıyor. Bu çerçevede araçta sorun olmadığını iddia edenler bile oluyor. :) Aslına bakılırsa seyir halindeyken yolcular bişey hissetmiyor ama sürücü olarak benim konforumu azaltan bi hissiyat var. Muhtelemelen sorunun kaynağının vuruntu vb bişey olduğunu düşünüyorum..

Beyni baştan programlamak çözüm olabilir gibime de geliyor. Ama avans ayarlarını değiştirmek veya oranlarla oynamak sonucu yakıt tüketimimin artmasından korkuyorum. Şu an km'de 55krş :(

Osman Usta'mıza gösterdiniz mi aracınızı? Yakıt tüketiminiz bayağı yüksek. Neler değiştirilerek denendi ateşleme sisteminde?

Yorum bağlantısı
Mehmet Eren

Bahsettiğim sarsıntı çok az, avans sesini biliyorum da bu öyle bişey değil bendeki :s

Seyir halindeyken yanma olayının istikrarlı gerçekleşmemesinden olduğunu hissettiğim bi durum.. Ama tamamen bi mantık yürütme ve hissetme mevzuu benimki, acizane bilgi sahibi değilim ukalalık etmiş olmayayım :) Öğrenmeye algılamaya çalışıyorum :)

Yorum bağlantısı
Mehmet Eren

Osman Usta'mıza gösterdiniz mi aracınızı? Yakıt tüketiminiz bayağı yüksek. Neler değiştirilerek denendi ateşleme sisteminde?

Abi Osman ustaya uğradım , sorunu o da hissetti ama benim iş yoğunluğumdan ötürü, onların yoğunluğundan dolayı olayın üstüne düşemedik. Boş zamanım olunca gideceğim. Başka bi ortamda Maf sensörü değişip denedim çözülmemişti hego sensörü değişip denedim çözülmemişti, buji, buji kablosu vs değişti işe yaramadı ,carbonclean yapıldı faydası olmadı, beyin cihaza bağlandı fakir karışım hatası verdi. Falan filan yani...

Yorum bağlantısı
Fatih Sarıkaya

Bence de öyle ama bendeki sorun bence vuruntudan kaynaklı olduğunu düşündüğüm, sabit hızda sabit devirde hafif silkeleme... Bu silkelemeyi hissetmeyen ustalar bile oldu. Ama var. Beyin fakir karışım hatası veriyor, hego - maf vb değişmesine rağmen düzelmiyor egzos sistemi komple kontrol ediliyor sorun bulunamıyor. Bu çerçevede araçta sorun olmadığını iddia edenler bile oluyor. :) Aslına bakılırsa seyir halindeyken yolcular bişey hissetmiyor ama sürücü olarak benim konforumu azaltan bi hissiyat var. Muhtelemelen sorunun kaynağının vuruntu vb bişey olduğunu düşünüyorum..

Beyni baştan programlamak çözüm olabilir gibime de geliyor. Ama avans ayarlarını değiştirmek veya oranlarla oynamak sonucu yakıt tüketimimin artmasından korkuyorum. Şu an km'de 55krş :(

bendeki aracın motoru sizinkinden büyük olmasına rağmen benzinde km de 55 kuruş yakmıyor.

Yorum bağlantısı
Eyüp Kosif

Diesel ve benzinli vuruntuları birbirinden farklıdır. Benzinli araçtaki vuruntu yakıtın buji tarafından ateşlenmeden tutuşup yanmasıdır ve erken yanma olduğundan zararlıdır. Pistonu delmeye kadar gidebilir ve mekanik yorulmalara yol açar. Tabi bir de sıkıştırma strokunda yanma olduğundan güçte ciddi derecede düşüş meydana gelir.

Diesel vuruntusu da tutuşma gecikmesi süresinin artması vs. nedenlerden dolayı kontrolsüz yanma evresinde yanmaya giren yakıt miktarıyla ilgilidir. Dieselde vuruntuyu kontrolsüz yanma değil ani basınç artışı meydana getirir yani yanma miktarına bağlı olarak silindir içi basıncı çok kısa zamanda çok aşırı artar. Bu da diesel vuruntusudur.

İkisinin de silkeleme vs. ile doğrudan ilgisi yoktur. Sadece dikkatli dinlediğinizde çekiçle metale vurur gibi bir ses gelir. Ateşleme zamanı, subap zamanı, püskürtme zamanı vs. parametreler değiştirilerek engellenir.

  • Beğen 1
Yorum bağlantısı
Mehmet Eren

Bu sesin duyulma periyodu nedir? Sabit bi ses mi? Yoksa arasıra çıkan düzensiz zamanlı bi ses midir ?

Yorum bağlantısı
Eyüp Kosif

Bu sesin duyulma periyodu nedir? Sabit bi ses mi? Yoksa arasıra çıkan düzensiz zamanlı bi ses midir ?

Keskin bi duyulma periyodu yoktur. Motorun işletme şartlarına göre değişen bi durum bu. Sıcaklık, motor yükü vs. değiştikçe vuruntuya girme eğilimi de değişmekte. Zaten yeni motorların üzerinde vuruntu sensörü vardır ve ECU motor vuruntuya girdiğinde müdahale ederek motoru vuruntudan çıkarır. Bu nedenle yeni motorlarda çok duyamayabilirsiniz.

Yorum bağlantısı
Çağlar Bayur

enjeksiyonlu arabada vuruntu olmaz, zira bunun engelleyecek sensör ve beyin vardır, vuruntu olursa, katalitik konvertör pert olur zira oraya çiğ benzin gitmiştir.

vuruntu karbüratörlü arabada olur

  • Beğen 1
Yorum bağlantısı
  • Konuyu Görüntüleyenler   0 kullanıcı

    Sayfayı görüntüleyen kayıtlı kullanıcı bulunmuyor.

×
×
  • Yeni Oluştur...