İçeriğe Yönlendir

Lpg Dönüşümünün "incelikleri" Nelerdir?


Barış Göktürk

Recommended Posts

Barış Göktürk

Merhabalar;

 

Araçlarımızda LPG dönüşümü yapılırken dikkat edilmesi gereken noktalar nelerdir? Bu işin ustalık(!) gerektiren noktalarında hangi detaylar öne çıkmaktadır? Tecrübeleriniz ışığında bilgilerinizi paylaşmanızı bekliyorum.

Saygılarımla.

Yorum bağlantısı
Rifat Şeker
(düzenlendi)

İşini iyi yapan ve iyi bilen ustalar , iyi ve kaliteli malzeme , satılan malın arkasında durabilecek bir şirket. Montaj esnasında gaz borularının geçtiği hatların projeye uygun ve doğru düzgün yardımcı materyaller ile yapılması , elektrik bağlantıları yapılırken hop bağlayayım üzerine elektrik bandı yerine lehim ve pasta ve makaron kullanılması , montaj esnasında araca sonradan monte edilecek olan parçaların yerlerinin önceden tespit edilip oraya buraya delik açılmaması , sonradan takılacak olan parçaların özellikle motor kısmında yapılan bağlantıların orijinal bağlantı ve parçalara zarar vermeyecek şekilde montajlanması. Araca uygun yazılımı ve ayar yapabilecek kapasitede bilgi sahibi çalışanlar gibi : :)  Bunlar aklıma gelenler :)

tarihinde Rifat Şeker tarafından düzenlendi
  • Beğen 2
Yorum bağlantısı
Hakan Türkoğlu

bu işten ağzım yandı bana göre markadan önce en önemlisi işçilik üç kuruş fazla olsun ama sağlam olsun

1- manifolt üsten delinmemelidir bazıları işin kolayına kaçıp motoru üstten deliyor araç çekişten düşüyor normali alttan delinmesidir

2-enjektörlerle manifoltta delinen yer arasındaki hortum 15 cm galiba olmalı fazla olmamalıdır buda aradı çekişten düşürür ve teklemesine sebebiyet verebilir

bana göre bu ikisi çok önemlidir diğerleri bir şekilde düzeltilebiliyor

 

arkadaşım bu konuyla ilgili büyük sıkıntılar çekti lpg montajı üstten yapılmış yani manifold üsten delinmiş tabi enjektörden çıkan hortumda üst tarafa yetişsin diye uzun bırakılmış araç gitmiyordu çekişten düşüyor bayılıyordu ustaya götürmüş tabi götürdügüde tam usta değil yaptıgı işten anlaşıldı abi yanlış montaj bunu söküp alttan tekrar delecez demiş arkadaşta tmm demiş alttan tekrar delmişler hortumu kısaltmışlar bu sefer üsteki delikler tam kapanmamış araç hava alıyomuş çok büyük sıkıntı yani kim isterki aracın motorunda 8 delik olmasını

Yorum bağlantısı
Barış Göktürk

@Hakan Türkoğlu;

Emme manifoldunun üstten ya da alttan delinmesinden kasıt tam olarak nedir?
 

Yorum bağlantısı
Hakan Türkoğlu

@Hakan Türkoğlu;

Emme manifoldunun üstten ya da alttan delinmesinden kasıt tam olarak nedir?

 

eski montajlar genelde üstten ama yeni nesil araçlarda  alttan deliniyor biraz ustalık isteyen bişey araç lifte kaldırılıyor uğraştırıyor kısacası kasıt ne onu bilmiyorum ama mantıken sobayı allatan yakıncamı daha iyi alev alıp yanar üstten yakıncamı

Yorum bağlantısı
Barış Göktürk
 ama mantıken sobayı allatan yakıncamı daha iyi alev alıp yanar üstten yakıncamı

 

Yakıt kömür ise üstten yakılır:):)

Böylesi bir montajın ne tür bir mantığı olduğunu merak ettim cidden.

 

Yorum bağlantısı
Hakan Türkoğlu

Yakıt kömür ise üstten yakılır:) :)

Böylesi bir montajın ne tür bir mantığı olduğunu merak ettim cidden.

 

ben başımızdan geçtiği için yazdım yinede araştırın ben bu işin ustasıda değilim sadece ustaların dediklerini aktarıyorum ama megane2 araçlarda üstten motajıda denedik alttan montajıda alttan yapılan montaj sonrasında araba nefes aldı belki diğer markalarda üstten montaj daha verimli olabilir

Yorum bağlantısı
Barış Göktürk

Piyasadaki LPG dönüşüm markalarını incelediğimizde neredeyse tamamına yakınının yabancı menşeli olduğunu görmekteyiz. Yerli kategorisine giren firmaların da (Atiker, AKL vb.) dönüşüm sisteminde kullandıkları asli unsurlar(enjektörler, regülatör vb.) yine yurt dışından ithal ediliyor. Hal böyle olunca olayın gelip dayandığı nokta ustalık oluyor haliyle. Sitem montajını yapan el en uyduruk sistemi vezir de edebiliyor, en kral sistemi rezil de edebiliyor...

Emme manifoldu üzerine LPG enjektör bağlantılarının takılması için delik açma işlemi esnasında manifold içerisine çapak düşürmeyecek şekilde özen gösterilmesi motorun sağlığı açısından çok büyük önemdeki bir detay. Her bir göze gidecek yakıtın eş düzeyde ve de senkron gidebilmesi açısından enjektör uçlarındaki hortum boylarının eşit ve mümkün olduğunca kısa olmasının dönüşümün performansına yapacağı doğrudan etki; montajda önemsenmesi gereken diğer bir husus. Bu noktada dönüşüm sistemlerinin 4 silindirli bir motorun enjektörlerini tek bir noktaya montaj edilecek tipte değil de; zaman zaman enjektörleri ikili gruplayarak ayrı ayrı iki noktaya monte edilecek şekilde tasarıma gittikleri dikkati çekiyor...  

Yorum bağlantısı
  • 2 hafta sonra...
Barış Göktürk

Araca LPG dönüşümü yapıldıktan sonra yakıt(Benzin) pompasının devre dışı bırakılması adına ne tür bir ekipman ya da uygulama var? Bu konuda hakkında bilgisi olan var mı?

Yorum bağlantısı
Barış Göktürk

Konuyla ilgili olarak internette gezinirken gözüme çarpan kimi noktalar yine buradan paylaşayım.

 

* Enjektör sonrası hortum boyları olabildiğince kısa olmalıdır. Valtek gibi enjektörler dik konumda bulunmalıdır.

* Regülatör ile gaz kesici birbirine çok yakın konumlandırılmalıdır. Bu parçalar araçtaki en stabil yere bağlanmalıdır.
Özellikle regülatör tampon altı gibi rüzgar alacak yere konulmamalıdır.

* Sisteme ait parçalar mümkün mertebe kayış gibi hareketli parçalardan uzak konumlandırılmalıdır.

* Borular motor titreşiminden etkilenen parçalara temas etmemelidir.

* Dolum ağzı kaportaya mesnetlenmeden tampona takılmamalı. Tampon darbe aldığında tampondan kendisini kurtarabilmeli.

* ECU kablolamaları manifolt ısısına maruz kalmayacak şekilde konumlandırılmalı.
izolasyonu olsada bir süre sonra kablo izolasyonları kuruyup dökülebiliyor. Bu da kablolarda oksitlenmeye ve birbilrleri ile temasa neden oluyor.

 

Yorum bağlantısı
Barış Göktürk

Bu nokta AKL merkez teknik ekipten edindiğim bir bilgiyi de buradan sizlerle paylaşayım. LPG dönüşümü sonrasında aracın benzin pompasını devre dışı bırakmayı araç seyir halindeyken LPG sisteminde doğabilecek bir arıza sonrasında aracın yeniden benzine dönmesi esnasında gecikmelerin olacağını ve bu gecikmenin aracı stop ettirebileceğini; bunun da seyir halindeki bir araçta tehlike arz ettiğini, ayrıca OBDII'li sistemlerin kendilerini benzin ECU'suna göre ayarladıkları için benzin pompasının durmasının aracın benzin ECU'sunda hataya dönüştüğünü ve bu hatanın LPG sisteminin çalışmasına da etkimesinden dolayı uygun bulmadıklarını ifade ettiler.

Yorum bağlantısı
Misafir

Yahu benzin pompası neden devre dışı bırakılıyor ki? Depoda biraz benzin bulundurun ne var bunda. Zaten benzinle 10 liraya gidilen yere lpg ile 6 liraya falan gidiliyor. Biraz da benzin yaksın araba ne var bunda? 

Yorum bağlantısı
Barış Göktürk

siz hala lpg taktırmadınızmı :)

Yok; henüz taktırabilmiş değilim. Malum bu işin bir maliyeti var ve hayatta maliyet hesabı yapmanız gereken tek konumuz da araçlarımız değil. Öyle olunca ister istemez bazı kararları ileri tarihlere ertelemek zorunda bırakıyor sizi hayat...

 

Yahu benzin pompası neden devre dışı bırakılıyor ki? Depoda biraz benzin bulundurun ne var bunda. Zaten benzinle 10 liraya gidilen yere lpg ile 6 liraya falan gidiliyor. Biraz da benzin yaksın araba ne var bunda? 

Benzin pompasını tam yakıt ekonomisi sağlamak amacıyla devre dışı bırakmak gibi bir yaklaşım var piyasada. Benzinle çalıştıktan ve belli bir rejim sıcaklığına ulaştıktan sonra LPG kullanmaya başlayan benzinli motorlarda benzin pompası; araç benzinde kullanılmadığı halde çalışmaya(Benzin basmaya zorlanmaya) devam eder ki bu zorlanma pompanın normal çalışma değerlerinin biraz daha ötesine geçmektedir. Haliyle bu pompanın ömründen yer. Bunun önüne geçmek adına kimi kullanıcılar bir devre kesici ilavesi ile araç gaza geçiş yaptığı anda benzin pompasının devresini keserek pompayı devre dışı bıraktırmaktadır.

Yorum bağlantısı
  • Konuyu Görüntüleyenler   0 kullanıcı

    Sayfayı görüntüleyen kayıtlı kullanıcı bulunmuyor.

×
×
  • Yeni Oluştur...