İçeriğe Yönlendir

Ayağı Gazdan Çekmeden Vites Değiştirme


Serdar Samancıoğlu

Recommended Posts

Serdar Samancıoğlu

Özellikle rampalarda sıfırdan hızlanmaya çalışırken vites yükseltmek genellikle sorun oluyor. Tam motor devrini almış vites yükselttiğimde devir ciddi manada düşüyor ve verimli bir şekilde hızlanamıyorum. Üstelik vitesi olabildiğince hızlı değiştirmeye çalışırım. İnternette araştırma yaparken böyle bir konuya rastladım. Ayağı gazdan çekmeden debriyaja bas, vites değiştir, debriyajı bırakmak şeklinde bir sürüş tekniği var mıdır? Bunun motora ya da herhangi bir parçaya zararı var mıdır veya zarar vermeden bunu uygulamanın bir tekniği var mı?

Yorum bağlantısı

Ayağı hiç gazdan çekmeme değilde, vites değişim esnasında ara gaz tabir edilen bir yöntem var. Genelde kamyoncular motor devirden düşmesin diye filan rampalarda yaparlar.

Yorum bağlantısı
Osman Bilgin

ara gazı vites rahat geçmesi için yapılır genelde vites düşürmeleri için kullanılır ve çift debriyaj yapılır bunlar da eski kara şanzumanlarda yapılırdı..(artistlik için yapılan ara gazlar istisna onlar bir kaç kez verilir zaten)

Serdar Kardeşim rampada vites değiştirirlen kaç bin devirde değiştiriyorsun torkun en ev verimli olduğu yüksek devirde hızlı bir şekilde değiştirirsin ki o hızda bir de ara gaza zaman kalmaz zaten...

  • Beğen 3
Yorum bağlantısı
Fırat Toptaş

o okudugunuz powershift olayı genelde turbo araclarda elektronik gaz kelebeği olan araçlarda yaparlar o uygulamayı verimli olur aracınızda böyle bir özellik varsa faydası olur

Yorum bağlantısı
Serdar Samancıoğlu
(düzenlendi)

ara gazı vites rahat geçmesi için yapılır genelde vites düşürmeleri için kullanılır ve çift debriyaj yapılır bunlar da eski kara şanzumanlarda yapılırdı..(artistlik için yapılan ara gazlar istisna onlar bir kaç kez verilir zaten)

Serdar Kardeşim rampada vites değiştirirlen kaç bin devirde değiştiriyorsun torkun en ev verimli olduğu yüksek devirde hızlı bir şekilde değiştirirsin ki o hızda bir de ara gaza zaman kalmaz zaten...

 

Rampanın açısına göre 3000 - 4000 devirde yükseltirim genelde ama ayağı gazdan çektiğim an rampadan dolayı devir anında düşüyor ve zaten vites yükseltmek de devri azalttığından bu sefer düşük devirde yüksek vites oluyor. Ben bunun önüne geçebilmek için ayağı gazdan çekmemenin bir çözüm olabileceğini düşündüğüm için böyle bir şeyi istiyorum. 

 

 

Siz ayağınızı gazdan çekmeseniz bile üst vites devri altlardan başlayacağı için sanki değişen bir şey olmayacak tam kavrama bırakana kadar da araç bağıracak diye düşündüm bi an  :) Ayrıca bunun baskı balataya zararı da olmalı kanaatimce  :) Galiba en iyi ihtimal vites atmadan önce biraz yüksek devire gelinceye kadar beklemek... 

 

Sonuçta yokuş yukarı yüksek devirleri zorlamak da balataya fazla yük bindireceği için ömrünü kısaltmaz mı?

tarihinde serdar samancıoğlu tarafından düzenlendi
Yorum bağlantısı
Konuralp Aracı

Yokuş yukarı kolay hızlanabilmek için Ramazan beyin de dediği gibi ya vitesi daha yüksek devirlerde büyütmek ya da powershift alıp işi ona bırakmak gerek :).   

Yorum bağlantısı

Aracın vitesini yükselttiğiniz zaman bayılma olucaksa zaten vites yükseltmenin bir anlamı yok. Onun haricinde Aracı düz yolda gider gibi 3000 d/d yerine 4000/4500 gibi değiştirmek daha mantıklı. Ki zaten bizim araçlarımız debriyaja bastığınız an Otomatik olarak devir yükseltiyor.

Yorum bağlantısı
Osman Bilgin

Serdar Kardeşim senin araç 4200 devirde max. tork max. güç ise 5800 devir, rampalarda 4200- 4500, çok diklerde 5000 e kadar çıkart.. vites yükselttiğinde araba boğulma noktasına geliyorsa  zaten yüksetlme, hangi viteste rahat ediyorsa devir/hız o vites aralığında sürersin ve bunlar zamanla arabaya alışmanla ve sürüş tecrübenle oturur yerine.. 

  • Beğen 1
Yorum bağlantısı
Serdar Samancıoğlu

Biraz önce bu tekniği test etme şansım oldu. 3. vitesteyken ayağımı gazdan çekmeden tabi debriyaj kullanarak 4'e attım ve vites geçişi otomatiklerde nasılsa öyle hissettirdi. Yani kesintisiz ya da o aradaki boşluk çok az olacak şekilde ve yumuşak bir şekilde zorlanmadan geçti vites. Benim merak ettiğim bunun debriyaj balatasına uzun vadede zararı olup olmayacağı veya olursa ne kadar olur.

Yorum bağlantısı
Ali Cihangiroğlu
(düzenlendi)

Rampada eğer hızlanmak için vites büyütünce dediğin sıkıntı oluyorsa vites büyütmeyeceksin, ya rampa çok diktir yada motor gücün az demektir, dediğin iş senkromeçe zarar verir, ayrıca aniden denk gelir ve dişli ucunu kırabilirsin, bence yapma, arabanı tanıyınca zaten hangi rampada yemiyeceğini anlarsın, vites büyütmezsin.

Başka bir teknikte rampaya girmeden önce hızını arttırmak, mesela ben dik rampalara girince 3000 devirde girerim, 2500 e kadar düşer ve oralarda kalırsa aynen devam, baktım 2500 ün altına düşüyor, 2000 e gelmeden 4 e alır yine 2500 civarı yada gidiyorsa 2700 ü geçmeden tırmanır giderim mesela, 2700 ü geçmem çünki boşunadır, 5 e alınca çekmeyeceğinden gereksiz hareket olur... 

 

Birde hangi hızda araba hangi viteste ne devirde olur bunu öğrenin ve alışın, (yarış tekniğidir aynı zamanda) değişimleri tam devrinde yapın, mesela 4 ten 5 e atarken 3000 devirde 5 e atarken debriyaja bastığınız an gazdan ayağınızı azıcık çekip 2200-2500 devre getirip 5 e alın, debriyajı bırakıp kavramayı hissettiğiniz an gaza dahada basın, devir boşluğu olmayacak yani, devri bilirseniz dediğiniz yumuşak geçiş olur, ayağınızı gazdan asla tam çekmeyeceksiniz yani, alışınca tam yaparsınız.

 

Vites küçültürkende  aynı şey geçerli, 5 te 2200 devre geldiniz, devir düşüyor belli oldu, gitmiyor artık, 4 e atacaksınız (dizelde) debriyaja basın gaza az basın devir 2500 lere geldiğinde 4 e atın debriyajı bırakın gaza basın, boşluksuz geçiş olur, volanla balata aynı devirde olduğundan geçiş hissedilmez, balata aşınmaz, güç kaybı ve lag olmaz, turbo boşluğu oluşmaz ve baskı balatanızı bu teknikle minimum 250.000 km kullanırısınız, tecrübeyle sabittir ve 250 bin km. minimum dayanma sınırımdır :)  fren balatalarını yazmayım ayıp olmasın  :tongue:

 

Buna alıştıktan sonra işlemleri sakince yaparsanız vitese bakmayan çoğu insan oto vites sanır, alıştıkça zaten kendiliğinden yaparsınız ve çok hoşunuza gider, ben bunu hep yaptığımdan fiesta dizelde olan vites geçişi ve aks tan gelen yüklenme esnasındaki tık sesini duymam, millet bundan şikayet ediyor ama ben en ufak şey duymuyor ve hissetmiyorum :)

tarihinde Ali Cihangiroğlu tarafından düzenlendi
  • Beğen 2
Yorum bağlantısı
Hayrettin Bahadir

Öyle bir sürüş olamaz..

 

 

Neden olmazmış? Ben hiç çekmem ayağımı gazdan vites yükselir, düşer benim ayak hep gazda olur. Hatta debriyaja bile basmam.. Hatta benim arabaya debriyaj koymamışlar..

  • Beğen 2
Yorum bağlantısı
Hikmet Demirtaş

Neden olmazmış? Ben hiç çekmem ayağımı gazdan vites yükselir, düşer benim ayak hep gazda olur. Hatta debriyaja bile basmam.. Hatta benim arabaya debriyaj koymamışlar..

Arabayı aldıkdan sonra 6 AY İÇERİSİNDE dava açıp, mahkemeye verseydiniz sizin arabay debriyaj takmak zorunda kalırlardı veya yeni bir araba verirlerdi! ;)

  • Beğen 1
Yorum bağlantısı
Sarp D. Uygur

Bence bu durum bizim yeni ve narin araçların baskı balata sistemine kesin zarar verir. Neticede çarpışma hızı normalden yüksek oluyor, çok kısa sürede vites değişse bile bu hızdan baskı balata mutlaka etkilenecektir diye düşünüyorum.

Yorum bağlantısı
Hayrettin Bahadir
(düzenlendi)

Arabayı aldıkdan sonra 6 AY İÇERİSİNDE dava açıp, mahkemeye verseydiniz sizin arabay debriyaj takmak zorunda kalırlardı veya yeni bir araba verirlerdi! ;)& ;); ;)& ;);

 

arabayı bana satan bir avukattı abi. Dava açmak istedim ama İstanbul'un hatta Türkiye'nin en iyi avukatlarından birisiymiş. (Cem Işık..) Uğraşma sonuç alamazsın dediler..

Bende debriyajı da olmayıversin dedim.  :biggrin:

tarihinde Hayrettin Bahadir tarafından düzenlendi
Yorum bağlantısı
İnan Çınar
(düzenlendi)

Abi alırken anlayan birine mutlaka gösterin diye boşuna demiyorlar, madem anlamiyordun birine gösterseydin ya. .. işte böyle debriyajsiz arabayi kepirtirler adama[emoji12]

arabayı bana satan bir avukattı abi. Dava açmak istedim ama İstanbul'un hatta Türkiye'nin en iyi avukatlarından birisiymiş. (Cem Işık..) Uğraşma sonuç alamazsın dediler..

Bende debriyajı da olmayıversin dedim. [emoji3]

tarihinde İnan Çınar tarafından düzenlendi
  • Beğen 1
Yorum bağlantısı
Ayhan Onaran

Bahsedildiği gibi bir sürüş yöntemi motora zarar verir. Vermiyorsa da şansına vermiyordur :) Yada verdiği zarar bir süre sonra toptan ortaya çıkar.

Yorum bağlantısı
Murat Dere

Rampada eğer hızlanmak için vites büyütünce dediğin sıkıntı oluyorsa vites büyütmeyeceksin, ya rampa çok diktir yada motor gücün az demektir, dediğin iş senkromeçe zarar verir, ayrıca aniden denk gelir ve dişli ucunu kırabilirsin, bence yapma, arabanı tanıyınca zaten hangi rampada yemiyeceğini anlarsın, vites büyütmezsin.

Başka bir teknikte rampaya girmeden önce hızını arttırmak, mesela ben dik rampalara girince 3000 devirde girerim, 2500 e kadar düşer ve oralarda kalırsa aynen devam, baktım 2500 ün altına düşüyor, 2000 e gelmeden 4 e alır yine 2500 civarı yada gidiyorsa 2700 ü geçmeden tırmanır giderim mesela, 2700 ü geçmem çünki boşunadır, 5 e alınca çekmeyeceğinden gereksiz hareket olur... 

 

Birde hangi hızda araba hangi viteste ne devirde olur bunu öğrenin ve alışın, (yarış tekniğidir aynı zamanda) değişimleri tam devrinde yapın, mesela 4 ten 5 e atarken 3000 devirde 5 e atarken debriyaja bastığınız an gazdan ayağınızı azıcık çekip 2200-2500 devre getirip 5 e alın, debriyajı bırakıp kavramayı hissettiğiniz an gaza dahada basın, devir boşluğu olmayacak yani, devri bilirseniz dediğiniz yumuşak geçiş olur, ayağınızı gazdan asla tam çekmeyeceksiniz yani, alışınca tam yaparsınız.

 

Vites küçültürkende  aynı şey geçerli, 5 te 2200 devre geldiniz, devir düşüyor belli oldu, gitmiyor artık, 4 e atacaksınız (dizelde) debriyaja basın gaza az basın devir 2500 lere geldiğinde 4 e atın debriyajı bırakın gaza basın, boşluksuz geçiş olur, volanla balata aynı devirde olduğundan geçiş hissedilmez, balata aşınmaz, güç kaybı ve lag olmaz, turbo boşluğu oluşmaz ve baskı balatanızı bu teknikle minimum 250.000 km kullanırısınız, tecrübeyle sabittir ve 250 bin km. minimum dayanma sınırımdır :)  fren balatalarını yazmayım ayıp olmasın  :tongue:

 

Buna alıştıktan sonra işlemleri sakince yaparsanız vitese bakmayan çoğu insan oto vites sanır, alıştıkça zaten kendiliğinden yaparsınız ve çok hoşunuza gider, ben bunu hep yaptığımdan fiesta dizelde olan vites geçişi ve aks tan gelen yüklenme esnasındaki tık sesini duymam, millet bundan şikayet ediyor ama ben en ufak şey duymuyor ve hissetmiyorum :)

 

Haritacıya bak sen, neler de bilirmiş. :p

  • Beğen 1
Yorum bağlantısı
Mehmet Ozyurek

Neden olmazmış? Ben hiç çekmem ayağımı gazdan vites yükselir, düşer benim ayak hep gazda olur. Hatta debriyaja bile basmam.. Hatta benim arabaya debriyaj koymamışlar..

 

Seninki araba....  :nazar:

  • Beğen 1
Yorum bağlantısı
Ali Cihangiroğlu
(düzenlendi)

Haritacıya bak sen, neler de bilirmiş. :p

:good1:

 

Eeeee harita yı yapmak için en önemli şeylerden biride araç, özellikle dağın başında kalınca istersen bilme, Haritacı+Şantiyeci= iş makinalarından anlamak ve kullanmak (rock bile kullanıyorum artık :) )-tamircilik-şoförlük-hesap kitap-muhasebe-satınalma+amelelik ...... Haritacı deyip geçme :p  hem Kadastrocu hemde burada Şant. Şefi durumundayım, ben bilmiyimde kim bilsin, katalog karıştırıp parça siparişi bile veriyoruz vallahi  :D  

 

Not: Özellikle yetkili servis önünde parçayı bulamayan veya fahiş fiyat isteyen sersvise karşı sanayiden daha ucuza orjinal parçayı bulup gözlerinin önünde değişmenin zevki paha biçilemez, üstelik birde anahtar isitiyorum adamlardan, gerisini sen düşün, fitil oluyorlar bana  :biggrin:

tarihinde Ali Cihangiroğlu tarafından düzenlendi
  • Beğen 1
Yorum bağlantısı
Muhammed Salih YILDIZ

Ben araba sürmeyi ilk öğrendiğim zaman (şahinde öğrendim ) vites değiştirirken ayağımı gazdan çekmeyi unutmuştum dediğiniz olay oldu ama ayağımı debriyajdan çektiğim anda araba çok ani bir şekilde hızlandı diyeceğim o ki bi defa deneyin zevkli bişey oluyor :-)

Yorum bağlantısı
  • Konuyu Görüntüleyenler   0 kullanıcı

    Sayfayı görüntüleyen kayıtlı kullanıcı bulunmuyor.

×
×
  • Yeni Oluştur...