İçeriğe Yönlendir

Yavaşlarken Vites Düşürmek


Eray Çalışkan

Recommended Posts

Eray Çalışkan

Merhaba Fordclubtr üyeleri :) Hep aklıma takılan ve bir türlü nedense sormadığım bir konuyu artık konu açarak sormaya karar verdim :D Çoğu kişiden bunu duyuyorum ama mantıklı gelmiyor bana. Yolda 5. Vites 100 km hızla giderken ilerde kırmızı ışığı gördük veya kesin durmamız gerken bir durum var ve hafif bir frenlemeya başladık hızımız azaltmaya 80 60 düşüyor ve duracağımız da garanti. Belli bir süre sonra debriyaja basıyoruz motor devri düştü çünkü. İşte sorum burada başlıyor. Duracağımız garanti olsa bilr ayağımızı hic debriyajdan kaldırmayacak olsak bile yavaşlama hızımızla uyumlu vites düşürerek durmamız motor için iyidir deniyor. Ben böyle düşünmüyorum çünkü zaten ayağımız hiç debriyajdan kalkmadığı için motor rölanti devrini hiç değiştirmiyor ve vites geçişleri önemli olmuyor. Yani 5. Vsites100 120 ile giderken frenlemeye başlayıp debriyaja basmak ve boşa atmak durana kadar da vitese hiç dokunmamak yanlış mı?

Yorum bağlantısı
Alperen Artam

Bildiğim kadarıyla eğer ışıklara mesafe varsa örneğin 100km hızdan 40-45 hıza kadar debriyaj frenle sonra 3 e atıp motor freniyle yavaş yavaş durma mesafesine gelin balatalarıda yormamak gerek :)

Yorum bağlantısı
Tahir İlter

Yığdırma yaptımadan devri,vitesi ve hızı iyi ayarladığınız sürece sıkıntı olmaz. 

  • Beğen 2
Yorum bağlantısı
Sinan Kaya

dediginiz olay motor frenidir.ve genel olarak kullanılıyor durmanıza daha da yardımcı olur balatalara yük binmesini engeller ve daha artıları da var dediginiz boşa alma olayı mesafe ve duruma göre degişir ama ani frenleme yapacagınız zaman boşa alıp frene basmak fren mesafesini uzatır ve yükün direk balatalara binmesine sebep olur.ilk başlarda bana da biraz sacma geliyordu ama alışıp kullanmaya başlayınca daha saglıklı geliyor.Ama tabiki tecrube

  • Beğen 1
Yorum bağlantısı
Yasir Baş

Bence sizin kaçırdığınız yer ayağınızı debriyajdan çekmek..Mesela araç yığılmayacak şekilde 5 ten 3 düştünüz ayağınızı kaldıracaksınız debriyajdan araç motor freni ile yavaşlayacak iyice yavaşladı diyelim 2 ye alırsınız böylece daha az fren kullanarak durmak istediğiniz yerde durursunuz ve 100 km ile giden arabayı durdurmak için harcayacağınız balatadan çok daha azını harcarsınız.

 

Üstüne birde daha önce forumda da çok konuşuldu araç hareket halindeyken vitesi boşa atmayı yakıt tüketimi ve motor sağlığı açısından pek tavsiye etmiyorlar..

  • Beğen 4
Yorum bağlantısı
Fikret Özsoy

Debriyaja basılı vaziyette ve ayağınızı debriyajdan çekmiyecekseniz. hangi viteste olduğunun bir önemi yok. Çünkü motor ile şanzıman birbirinden ayrılmıştır zaten. 

Işığı gördüğünüzde örneğin 4.vitesteyseniz mesafeye göre 3, 2 şeklinde motor freninden yararlanarak vites düşürmek ve yavaşlamak yakıt tasarrufu ve fren balatalarının ömrü açısından da oldukça sağlıklıdır.

  • Beğen 2
Yorum bağlantısı
Ömer Çayırtepe
(düzenlendi)

Aracı titretmeyecek minimum devire kadar motor freni yapıp sonra boşa alıyorum genelde. Doğrudur yanlıştır bilmem  :)

tarihinde Ömer Çayırtepe tarafından düzenlendi
Yorum bağlantısı
Özgen Acar

vitesi küçültüp frene basıp aynı zamanda debriyajı da yavasça bırakıp motor freninden faydalanıyoruz

Yorum bağlantısı
Ayhan Onaran

Ben anlayamadım yaa ayağımızı nasıl hiç debriyajdan çekmeden viteste olup fren yapıyoruz :D bana tüm bildiklerimi unutturdunuz.. :)

Araç viteste iken debriyaja basılırsa araç boştaymış gibi olur ancak bu sakıncalı bir durumdur. Vİteste iken kısa süre debriyaj yapıp boşa almak gerekir yada gerekli vitese geçmek gerekir. 

  • Beğen 6
Yorum bağlantısı
Canberk Eken

Sizin tarifinizden anladığım; sürekli debriyaja basılı olacak, hiç kaldırılmayacak ama vites küçültülecek. Böyle bir şey yok. Zaten ha bunu yapmışsınız ha boşa alıp bırakmışsınız aynı şey. Boşuna uğraşmış olursunuz.

Yavaşlama esnasında tatlı frenle 4-3-2 şeklinde vites küçültürseniz uygun hızlarda (tabi ki ayağınız debriyajdan çekeceksiniz), daha kontrollü durursunuz ve fren balatalarınızı uzun kilometreler kullanırsınız. 

  • Beğen 4
Yorum bağlantısı
Serhad İncedere

Güvenli ve doğru olanı eğer uzak mesafeden frenleme yapacaksanız vites küçülterek (motor freni) yavaşlamak, yakın mesafe ise fren + debriyaj basarak yavaşlamak (boşa almıyoruz durana kadar). Boşa alıpta fren yapmıyoruz hem araba için hem de fren mesafesi için iyi değil.

Yorum bağlantısı
Oğuzhan Alp

Motor freni kullanmayın. Kopacagı varsa triger kayısını kopartır o anda. Bende eskiden kullanırdım. İster istemez araba yıgılıyor. Sanzumanada yük biniyor.

Balatalardan yesin boşverin.

  • Beğen 6
Yorum bağlantısı
Eren Gökmen

Motor freni kullanmayın. Kopacagı varsa triger kayısını kopartır o anda. Bende eskiden kullanırdım. İster istemez araba yıgılıyor. Sanzumanada yük biniyor.

Balatalardan yesin boşverin.

Motor freni dedigimiz sey giderken ayagimizi gazdan cekince aracin yavaslamasi degil mi? öyleyse neden yük bindirsin ki

yoksa motor freni, araba atiyorum 2000 devirdeyken bir alt vitese atip devri yükseltip yavaslatmaya calismak mi? eger öyleyse sadece trigere degil debriyaj ve volana da zarar verir

  • Beğen 1
Yorum bağlantısı
Önder Özcan

Dediginiz hizlarda yaptiginiz yanlis. 1 Vites kucultulecek debriyaj birakilacak,arac titremeyecek halde,sadece frenle biraz daha yavaslanacak 1 vites daha dusulecek...

Az mesafe kaldiginda fren debriyaj ile durma tamamlanacak

  • Beğen 1
Yorum bağlantısı
Oğuzhan Alp

Motor freni dedigimiz sey giderken ayagimizi gazdan cekince aracin yavaslamasi degil mi? öyleyse neden yük bindirsin ki

yoksa motor freni, araba atiyorum 2000 devirdeyken bir alt vitese atip devri yükseltip yavaslatmaya calismak mi? eger öyleyse sadece trigere degil debriyaj ve volana da zarar verir

Hocam aniden motoru yuksek devirde calışmak zorunda bırakıyorsunuz. Eskiden bizde Tofas Kartal varken 4'ten 3'e aniden dusurur arka tekerleri kilitlerdik. Cok fena fren sesi cıkardı.

  • Beğen 1
Yorum bağlantısı
Yasin Şimşek

Ben her zaman bu şekilde yavaşlıyorum.Mesela 4 viteste yavaşlamaya başladığımda devir 2 bine yaklaşınca bir vites düşürüp o şekilde devam ediyorum.Devir hep 2-3 bin arasında kalıyor ne fazla ne de az. Anlık tüketimde de bu şekilde daha az yaktığını bariz görebiliyorum. 


Hocam aniden motoru yuksek devirde calışmak zorunda bırakıyorsunuz. Eskiden bizde Tofas Kartal varken 4'ten 3'e aniden dusurur arka tekerleri kilitlerdik. Cok fena fren sesi cıkardı.

Devir saati gözlemlenip veya alışınca motor sesinden de anlaşılabiliyor bu şekilde fazla yük bindirmeden devam edebilirsiniz.Devir rölantiye geldiğinde biraz gaz verip debriyajı o şekilde çekebilirsiniz.Şahsen ben Manisa-İzmir arasındaki yokuşlu yollarda hep bu şekilde hızımı kontrol ediyorum. Vites değiştirdiğimi araç içindekiler farketmiyor bile  :)

Yorum bağlantısı
Mehmet Göktürk
(düzenlendi)

Merhaba Fordclubtr üyeleri :) Hep aklıma takılan ve bir türlü nedense sormadığım bir konuyu artık konu açarak sormaya karar verdim :D Çoğu kişiden bunu duyuyorum ama mantıklı gelmiyor bana. Yolda 5. Vites 100 km hızla giderken ilerde kırmızı ışığı gördük veya kesin durmamız gerken bir durum var ve hafif bir frenlemeya başladık hızımız azaltmaya 80 60 düşüyor ve duracağımız da garanti. Belli bir süre sonra debriyaja basıyoruz motor devri düştü çünkü. İşte sorum burada başlıyor. Duracağımız garanti olsa bilr ayağımızı hic debriyajdan kaldırmayacak olsak bile yavaşlama hızımızla uyumlu vites düşürerek durmamız motor için iyidir deniyor. Ben böyle düşünmüyorum çünkü zaten ayağımız hiç debriyajdan kalkmadığı için motor rölanti devrini hiç değiştirmiyor ve vites geçişleri önemli olmuyor. Yani 5. Vsites100 120 ile giderken frenlemeye başlayıp debriyaja basmak ve boşa atmak durana kadar da vitese hiç dokunmamak yanlış mı?

 

 

devir 1000 oluncaya kadar pek basmayın. sonra basın.

vites düşürerek yavaşlamanın motor için iyi olması yağ ve su dolaşımının yavaşlamaması basıncın düşmemesi için ancak yeni nesil motorlarda bunun önemi yok.

 

manisa izmir denmiş. bu yolda dikkatli kullanılmaz ise fren balataları çok çabuk gider diskler çizilir yamulur.

 

vites düşüreceksiniz rampa tepelerinde hız düşecek inerken hızlanacak. klima far ve arka cam rezistansı açılacak gerekirse cam da açılacak. (olmadı kapıyı da bir kanka açık tutarak 737 jet fren yapacak) ..  şaka bir yana manisa izmir arası bornova rampasında uygun viteste ve fazla frene basmadan inmek gerekir. bunun önemli şartı rampaya düşük hızla girmektir.

tarihinde Mehmet Göktürk tarafından düzenlendi
  • Beğen 2
Yorum bağlantısı
Yasin Şimşek

devir 1000 oluncaya kadar pek basmayın. sonra basın.

vites düşürerek yavaşlamanın motor için iyi olması yağ ve su dolaşımının yavaşlamaması basıncın düşmemesi için ancak yeni nesil motorlarda bunun önemi yok.

 

manisa izmir denmiş. bu yolda dikkatli kullanılmaz ise fren balataları çok çabuk gider diskler çizilir yamulur.

 

vites düşüreceksiniz rampa tepelerinde hız düşecek inerken hızlanacak. klima far ve arka cam rezistansı açılacak gerekirse cam da açılacak. (olmadı kapıyı da bir kanka açık tutarak 737 jet fren yapacak) ..  şaka bir yana manisa izmir arası bornova rampasında uygun viteste ve fazla frene basmadan inmek gerekir. bunun önemli şartı rampaya düşük hızla girmektir.

Mümkün olduğunca frene basmamaya çalışıyorum. Motor freni ile inerek hem yakıt tasarrufu hemde balata tasarrufu oluyor.Tabiki devir 3 bini geçmeyecek şekilde. Debriyaja basıp frene basark inersek diskler acaip ısınır bu tarz yollarda.

 

Hergün servisle Manisa-İzmir arası yapan biri olarak diskler yüzünden yanan , disklerden duman atan çok tır-kamyon gördüm.

Yorum bağlantısı
Mehmet Göktürk

Mümkün olduğunca frene basmamaya çalışıyorum. Motor freni ile inerek hem yakıt tasarrufu hemde balata tasarrufu oluyor.Tabiki devir 3 bini geçmeyecek şekilde. Debriyaja basıp frene basark inersek diskler acaip ısınır bu tarz yollarda.

 

Hergün servisle Manisa-İzmir arası yapan biri olarak diskler yüzünden yanan , disklerden duman atan çok tır-kamyon gördüm.

 

kaçış rampasını biliyorsun değil mi inişteki. hep gece orayı yol sanarım. Allah bilir birileri dalıp düz gidiyordur oraya.

  • Beğen 1
Yorum bağlantısı
Yasin Şimşek

kaçış rampasını biliyorsun değil mi inişteki. hep gece orayı yol sanarım. Allah bilir birileri dalıp düz gidiyordur oraya.

Bilmezmiyim abi tam yanında servis aktarma yapıyor hergün  :D  Gece 3 te köyden dönerken bende farkettim gerçekten yolun devamı gibi.Üstünde kocaman sarı levha olmasa bilmeyenler gerçekten dalabilir,Bildiğim 2-3 tane kamyon freni patlayıp o rampa sayesinde kurtuldu.

Arada lastik izleri gördüğüm oldu ve otomobile ait lastik iziydi  :D

  • Beğen 1
Yorum bağlantısı
Emre Şimşek

Viteste yavaşlayın viteste yokuş inin ama yavaşlarken sık sık vites değiştirerek volana, şanzımana, trigere vs yük bindirmeyin..

Sadece eliniz çabuksa acil frenlerde vites düşürerek (ayağı debriyajdan çekerek tabi) durmanın size fren mesafesi açısından faydası olabilirdi ama yeni nesil araçlarda zaten frenler kilitlenmiyor neredeyse mükemmel..

Zamanında dayımın bu taktikle çarpmaktan kurtulmuşluğu var, izleyerek öğrendim bu olayı. Babamın 2000 Civic'te de bu şekilde çarpmaktan kurtuldum..

GT-N7100 cihazımdan Tapatalk kullanılarak gönderildi

  • Beğen 1
Yorum bağlantısı
Osman Bilgin

binek bir arabada ışıklar da durmak için vites küçültmenin pek bir faydası olacağını sanmıyorum, örn 5 vitesde iken basarsınız frene araç 5. vitesi kaldırıncaya kadar mesela 50 ye kadar düşünce boşa alır durursunuz.. rampa inerken dizel motarda 3 bine kadar benzinlidi de 4-5 bin arasına kadar yük bindirirsiniz motor freni olarak, ufak arabalar da çok da önemli değil bence. fren yaparken de sürekli basmayın ara ara basın hava alıp soğusun balatalar.. 

  • Beğen 2
Yorum bağlantısı
Mehmet Ozyurek

Kullandığımız araçlar otomobil arkadaşlar.

Yavaşlayarak durmak için. Devir 1000'e düşene kadar debriyaja basmadan frene basılır, devir bine yaklaştığı zaman debriyaj ve frene basılarak durulup vites boşa alınır.

Vites küçültmek yığdırmak 5-4-3-2 gibi viteslerle oynayarak yavaşlamak gereksiz davranışlardır.

Ani durmak için hız kaç olursa olsun debriyaj ve frene birlikte basılır.

Uzun rampa inişlerinde aracın hızlanmaması isteniyorsa hıza uygun bir küçük vites seçilebilir.

  • Beğen 5
Yorum bağlantısı
  • Konuyu Görüntüleyenler   0 kullanıcı

    Sayfayı görüntüleyen kayıtlı kullanıcı bulunmuyor.

×
×
  • Yeni Oluştur...