İçeriğe Yönlendir

Araçlardaki Krank Ne Kadar Sağlam?


Fatih Sarıkaya

Recommended Posts

Fatih Sarıkaya

Bildiğim kadarı ile bu krank'ı dövme çelikten üretiyorlar(yanlışım varsa bilenler düzeltsin).En azından benim motordaki dövme çelik.Yeni araçlar ile eskilerde illaki teknoloji farkı vardır.Zamanın şartlarına göre üretici en iyi ve ekonomik olanını yapmak isteyecektir ama krank mili ekonomik olmaz diye düşünüyorum.Bunun kolları uzun olunca yüksek tork üretiyor ama devir saatindeki devirdende feregat ediyor.(bunun üzerine bir ihtisasım yok okudum araştırdım,mantık çerçevesinde mantıklı geliyor).Aslında tamamen matematik.Birde buna turbo bağlıyorlar.Hal böyle olunca bu demir deli gibi dönmeye başlıyor.Düşük hızlarda gazı kökleyen apaçilerin krankları hiç kırılmıyor.Demekki üretici bunu çok sağlam yapıyor yada bu apaçiler yorduğu aracı sattığı kişiye bu masrafı yüklüyor.Birde yazılım atanlar var.Üretici araç için belirlediği beygirden fazlası araca yüklettiğinde,uygunsuz kullanımda blok çatlaması veya patlaması gibi buna benzer şeyler vuku bulmazmı?Bu apaçilerin motor bloklarının patlamasını istiyorum ama bunların blokları hiç patlamıyor.

 

  • Beğen 1
Yorum bağlantısı
Servet Aydın

Şimdi mesaj içindeki yanlış cümleleri eleyelim. 

 

Turbo takan apaçi ne demek?  Ne zamandır arabasını güçlendirme apaçi işi oldu, ki bu işin hesabı kitabı maliyeti finalde hazzı var. Böyle bir düşünce otomobil forumu içinde olmamış 

 

İkinsici turbo takılan aracın grank turu yine ayndır ancak daha yüksek stres ile çalışır. Bazıları oem iken bile kırılır stok motorda. Misal land rover markanın range rover serisi 2.7 motorları. 

 

Bazı motorlar, 1.7 dti isuzu motorlar. 75 bg iken 300 bg olurlar. Tık demezler. 

  • Beğen 10
Yorum bağlantısı
Fatih Sarıkaya
Servet Aydın yazdı:

Şimdi mesaj içindeki yanlış cümleleri eleyelim. 

 

Turbo takan apaçi ne demek?  Ne zamandır arabasını güçlendirme apaçi işi oldu, ki bu işin hesabı kitabı maliyeti finalde hazzı var. Böyle bir düşünce otomobil forumu içinde olmamış 

 

İkinsici turbo takılan aracın grank turu yine ayndır ancak daha yüksek stres ile çalışır. Bazıları oem iken bile kırılır stok motorda. Misal land rover markanın range rover serisi 2.7 motorları. 

 

Bazı motorlar, 1.7 dti isuzu motorlar. 75 bg iken 300 bg olurlar. Tık demezler. 

Orda turbo takan apaçimi yazıyor?Motora turbo takıyorlar dedim.Bunu üretici yapıyor.Turbo ile krank daha çabuk ve hızlı dönüyor.Bu şiddete krank dayanıyor.Bunu nasıl bukadar sağlam yapabiliyorlar demek istedim.Elbette turbo takılan aracın krank turu aynıdır ama normal motordan daha hızlıdır.

  • Beğen 1
Yorum bağlantısı
Servet Aydın

"Birde buna turbo bağlıyorlar.Hal böyle olunca bu demir deli gibi dönmeye başlıyor.Düşük hızlarda gazı kökleyen apaçilerin krankları hiç kırılmıyor."

 

Bu cümleyi kim okursa aynı mana çıkar. Devrik cümle demekki. Zaten yazmışsın ikinci mesajında. Sorun yok anladım şimdi ne demek istediğini. Ancak yine de apaçi vs olmaz 

Yorum bağlantısı
Fatih Sarıkaya
Servet Aydın yazdı:

"Birde buna turbo bağlıyorlar.Hal böyle olunca bu demir deli gibi dönmeye başlıyor.Düşük hızlarda gazı kökleyen apaçilerin krankları hiç kırılmıyor."

 

Bu cümleyi kim okursa aynı mana çıkar. Devrik cümle demekki. Zaten yazmışsın ikinci mesajında. Sorun yok anladım şimdi ne demek istediğini. Ancak yine de apaçi vs olmaz 

Neden olmazmış?Bal gibide apaçi işte.Yolun ve aracın hakkını vermek araca zulm etmek değil.Bugün sağ şeritte 80 km hızla geliyorum arkamdan siyah bir kango deli gibi geliyor.Nasıl bu hıza çıkıyor?Turbosu sayesinde(krak milide buna dayanıyor)elbette bu işin kitabı maliyeti var.Beni solladıkdan sonra sağ şeride geçti.Sağ şeride geçince arkadan kaydı,sonra toparladı ama hiçbirşey yokmuş gibi devam etti.Bu apaçi değilmi.Bu kango beni 3-5 metre geçtikten sonra sağ şeride geçti.Benim günahım ne?Bana dokunsa ben denize uçardım.Elbette böyle araç süren turbolu apaçilerin motor bloğunun patlamasını istemem en doğal hakkım.

Yorum bağlantısı
Fatih Sarıkaya
Servet Aydın yazdı:

Asıl derdin grank değil kango imiş demekki :)

yahu Servet abi yapma gözünü seveyim.

 

Sen mesajımı düzeltiver,devrik olan yerleri.Arkadaşlarda yanlış anlamasın.

  • Beğen 1
Yorum bağlantısı
Servet Aydın

Yok gerek yok. İkinci mesajda açık ve net. Fındık kadar motor deli gibi güç, serseri sürücü. Keşke motoru ikiye yarılsa da ben gibi insan gibi araç sürene zarar vermeden kendi başını yaksa diyorsun. Bende diyorum ki, öyle sürücülerin araçları kendilerine ait değil. Motoru 500.k gidecek dci motoru 50.k olunca mahvediyorlar zaten. Grank kırılana kadar her yeri parçalanıyor zaten. Ama motorun en sağlam yeridir orası da. Ha deyince kırılmaz 

  • Beğen 1
Yorum bağlantısı
Ebrar Tüfek

Sonradan turbo takılan arabaların genelinde motor içi stok olmaz zaten. Özel kol piston kullanılır motorun içindeki parçalar değişir yüksek güce dayanabilmesi için. Diyelim ki motor içi orjinal kaldı. 400 bin giden araba 50-60 bin gider sonra biyeri kırar. Blok öyle ufak tefek güç arttırımı ile kırılmaz, turbo takıldığı anda motor dağılacak diye birşey yok. He olduğu da var rodaj yaparken kırılan da var. Zaten onları da sokakta görmezsiniz. O apaçi olarak belirtilen grup arabalara çok uzun süre binmezler. Sezonluk araba yaparlar genelde. Arabayı limitlerde kullanıp, satma vakti gelince komple orjinale döndürüp birine satarlar, sefasını onlar sürer cefasını başkaları çeker..

  • Beğen 1
Yorum bağlantısı
Ali Darbaz

Her motorun bir işkence testi var. 

Mesela Gm Chvrolet Spark  için tasarladığı 1.0 atmosferik motor için aşağidaki stress testlerini yapıyormuş. 

Buna göre siz düşünün ne kadar dayanıklı olduğunu 

 

• Running test engines continuously for more than 2,000 hours at 5200 rpm – the equivalent of 12 straight weeks at wide-open throttle.

• Cycling engines for 400 straight hours (more than 16 days) between peak-horsepower and peak-torque rpm levels – a torturous test that pushes rotating parts such as the crankshaft and connecting rods to their limits.

• Cold- and heat-soak tests that ensure the engine will start and operate normally in temperatures as low as -40 degrees F (-40 C) and as high as 220 degrees F (104 C).

 

https://www.gmpowertrain.com/assets/images/products/pdf/gm-powertrain-1.0-l-l5q-engine-features-specifications.pdf

  • Beğen 1
Yorum bağlantısı
Furkan Bakırel

Kırılan var ben denk gelmiştim geçenler de aracı toplamadılar ise fotoğraflarını çekeyim.

Yorum bağlantısı
Mehmet Göktürk

Krankın ve pistonun hafifi makbuldur bu da sağlamlıktan ödündür. Bu nedenle krank tam olması gerektiği kadar sağlamdır. 

Şu aşağıdaki videoyu mutlaka tamamen izleyin. Krank nasıl yapılıyor çoook güzel bir dokümantasyon. Videodaki ustaların ellerinden öpüyorum tabi hepsi ölmüşlerdir.

 

 

  • Beğen 2
Yorum bağlantısı
Mehmet Göktürk

11 ile 13. dakika arası krank imal ediliyor. Oradaki ustaları gerçekten kutlamak gerekiyor. 

Bir de krank daha çok apaçi değil de acemi şöförlerin daha çok kırması muhtemel bir parça.

Yorum bağlantısı
(düzenlendi)

Benimde hep aklıma takılan bir konuyu krankla alakalı degıl ama sormak  istiyorum.

Su ana kadar kulandıgım d segment araclarda (c5 ve mondeo)baskı balata degısımınde volanda degıstı.

Ama fiestadır,broadwaydır,daha kucuk araclarda baskı balata degısımınde volan hıc degısmedı.

Neden d segment araclarda debrıyaj ıle volan degısecek denıyorda b segmentı araclarda sadece debrıyaj degısıyor.Yada bu durum sadece mondeo c5 gıbı araclarda mı sorun oluyor.Aracların hepsıde ortalama 100k da debrıyaj yapıldı.İlk degısımlerıydı.

tarihinde Efe Özer tarafından düzenlendi
  • Beğen 1
Yorum bağlantısı
Fatih Sarıkaya
Ali Darbaz yazdı:

Her motorun bir işkence testi var. 

Mesela Gm Chvrolet Spark  için tasarladığı 1.0 atmosferik motor için aşağidaki stress testlerini yapıyormuş. 

Buna göre siz düşünün ne kadar dayanıklı olduğunu 

 

• Running test engines continuously for more than 2,000 hours at 5200 rpm – the equivalent of 12 straight weeks at wide-open throttle.

• Cycling engines for 400 straight hours (more than 16 days) between peak-horsepower and peak-torque rpm levels – a torturous test that pushes rotating parts such as the crankshaft and connecting rods to their limits.

• Cold- and heat-soak tests that ensure the engine will start and operate normally in temperatures as low as -40 degrees F (-40 C) and as high as 220 degrees F (104 C).

 

https://www.gmpowertrain.com/assets/images/products/pdf/gm-powertrain-1.0-l-l5q-engine-features-specifications.pdf

Devamlı 2000 saat 5200 rpm mi? Yoksa yanlışmı okudum? 

Efe Özer yazdı:

Benimde hep aklıma takılan bir konuyu krankla alakalı degıl ama sormak  istiyorum.

Su ana kadar kulandıgım d segment araclarda (c5 ve mondeo)baskı balata degısımınde volanda degıstı.

Ama fiestadır,broadwaydır,daha kucuk araclarda baskı balata degısımınde volan hıc degısmedı.

Neden d segment araclarda debrıyaj ıle volan degısecek denıyorda b segmentı araclarda sadece debrıyaj degısıyor.Yada bu durum sadece mondeo c5 gıbı araclarda mı sorun oluyor.Aracların hepsıde ortalama 100k da debrıyaj yapıldı.İlk degısımlerıydı.

Belki hareketidir. 

Yorum bağlantısı
Ali Darbaz
(düzenlendi)
Fatih Sarıkaya yazdı:

Devamlı 2000 saat 5200 rpm mi? Yoksa yanlışmı okudum? 

 

Değişik motor yüklerinde 5200 devirde 2000 saat çalıştırmışlar. Yani yükten kasıt şöyle, %50 - %100 motor yükünde test edilmiş. 

Orda esas hayret edilmesi gereken madde şu, Maksimum tork devrinde ve Maksimum güc devrinde 400 saat test edilmiş. Orda peak diyor olması, kuru kuru ceviriyor anlamına gelmiyor %100 motor yüke sokmuş adamlar. 

tarihinde Ali Darbaz tarafından düzenlendi
Yorum bağlantısı
Fatih Sarıkaya
Ali Darbaz yazdı:

 

Değişik motor yüklerinde 5200 devirde 2000 saat çalıştırmışlar. Yani yükten kasıt şöyle, %50 - %100 motor yükünde test edilmiş. 

Orda esas hayret edilmesi gereken madde şu, Maksimum tork devrinde ve Maksimum güc devrinde 400 saat test edilmiş. Orda peak diyor olması, kuru kuru ceviriyor anlamına gelmiyor %100 motor yüke sokmuş adamlar. 

Akıllara zarar. 

Yorum bağlantısı
Fatih Sarıkaya

Şimdi aklıma birşey takıldı. Örnek biraz farklı ama çalışma prensipleri aynı. Şimdi benim motor bloğu ile düke 390 motor bloğu aynı. Benim motor bloğu 35 hp güç üretirken aynı bloğa sahip düke 390 bloğu 43 hp güç üretiyor. İkiside son beygiri 9500 rpm de veriyor. Bu iki bloğu üreten firma aynı. Benimki zannedersem biraz iğdiş edilmiş motoru korumak için. Benim bloğa sahip diğer markanın bloğu patlıyor lakin benim üreticinin patlayan bloğu henüz yok. Burda bir sahtekarlıkmı var. Arada 8 beygir fark var. Bu 8 beygir limitlerin üstünde o zaman. 

 

Aniden hızlanmak kranka zarar verir diye düşünüyordum. Çok araştırdım ama akıl alacak gibi değil. Çok terim var kavrayamadığım. 

Yorum bağlantısı
Ali Darbaz
Fatih Sarıkaya yazdı:

Şimdi aklıma birşey takıldı. Örnek biraz farklı ama çalışma prensipleri aynı. Şimdi benim motor bloğu ile düke 390 motor bloğu aynı. Benim motor bloğu 35 hp güç üretirken aynı bloğa sahip düke 390 bloğu 43 hp güç üretiyor. İkiside son beygiri 9500 rpm de veriyor. Bu iki bloğu üreten firma aynı. Benimki zannedersem biraz iğdiş edilmiş motoru korumak için. Benim bloğa sahip diğer markanın bloğu patlıyor lakin benim üreticinin patlayan bloğu henüz yok. Burda bir sahtekarlıkmı var. Arada 8 beygir fark var. Bu 8 beygir limitlerin üstünde o zaman. 

 

Aniden hızlanmak kranka zarar verir diye düşünüyordum. Çok araştırdım ama akıl alacak gibi değil. Çok terim var kavrayamadığım. 

 

Piyasada Cruze arabalar var. Bunlar 1,6 motorlar. Tamamen aynı motor fakat ilk 3 yıl gelen seri 113 beygir, sonraki 3 yıl gelen seri ise 125 beygir. 

Bu 125 beygir gelen motorların su hararet çalışması sıcaklığı 105 derece , Lakin ilk 3 sene gelen 113 beygir modellerin hararet sıcaklığı 90 derece. 

Üreticiler, araba 1600 kilo ve çok şikayet gelince alt devirlerde gücü artırmak için yakıt miktarını artırıp yanma odasındaki basıncı artırıyorlar. yazılımsal bir modifiye. 

113 beygir olan motorlu Cruze modelleri 91 oktan benzinle bile çalışıyor. Lakin 125 beygir olanlar 95 oktan benzini şart koymakta. 

Motorun gücü artırılıp, dayanıklılığı düşürdüler. Sonuç olarak motor iç basıncı yüzünden yağ soğutucuları patlıyor. 

 

İ10dan örnek vereyim. Esasen lpg yakıt ile 82 beygir üreten bir motor kullanıyor. lakin dayanıklılık uzatmak için 69 beygire sınırlandırılmış. Fakat 82 beygirde olsa, 69 beygirde olsa iki tork aynı . 92 newton tork var. 

Yorum bağlantısı
Fatih Sarıkaya
Ali Darbaz yazdı:

 

Piyasada Cruze arabalar var. Bunlar 1,6 motorlar. Tamamen aynı motor fakat ilk 3 yıl gelen seri 113 beygir, sonraki 3 yıl gelen seri ise 125 beygir. 

Bu 125 beygir gelen motorların su hararet çalışması sıcaklığı 105 derece , Lakin ilk 3 sene gelen 113 beygir modellerin hararet sıcaklığı 90 derece. 

Üreticiler, araba 1600 kilo ve çok şikayet gelince alt devirlerde gücü artırmak için yakıt miktarını artırıp yanma odasındaki basıncı artırıyorlar. yazılımsal bir modifiye. 

113 beygir olan motorlu Cruze modelleri 91 oktan benzinle bile çalışıyor. Lakin 125 beygir olanlar 95 oktan benzini şart koymakta. 

Motorun gücü artırılıp, dayanıklılığı düşürdüler. Sonuç olarak motor iç basıncı yüzünden yağ soğutucuları patlıyor. 

 

İ10dan örnek vereyim. Esasen lpg yakıt ile 82 beygir üreten bir motor kullanıyor. lakin dayanıklılık uzatmak için 69 beygire sınırlandırılmış. Fakat 82 beygirde olsa, 69 beygirde olsa iki tork aynı . 92 newton tork var. 

Bu 125 beygirden bende vardı. Yalnız ben o 125 beygiri hiç hissedemedim. Orjinalde 113 müş demekki. 

 

Bu konuyu açmasam bu sahtekarlığı öğrenemeyecektim. Bu düpedüz sahtekarlık. Kullanıcıyı yanıltmaktan başka birşey değil. 

Yorum bağlantısı
Çağlar Bayur
Fatih Sarıkaya yazdı:

Benim bloğa sahip diğer markanın bloğu patlıyor lakin benim üreticinin patlayan bloğu henüz yok. Burda bir sahtekarlıkmı var. Arada 8 beygir fark var.

blok patlamaz, patlatılır, yani genelde piston kolu kırılır ve de en yakınında yer de blok çeperi olunca orayı kırar. 8 -18 ps ler ile kıırlmaz sebep o değilidr. piston lou, biyeli yatağı bir yerinde tasarımda zayıf bir yeri kalmış olabilir. blok aynı firmadan aynı gibi gözükse de X firma %20 az para verebiliyotdur, alaşımda zayıflık olabilir vs.

Grank/Krank lar genelde arıza da oransal olarak 1/10000 falan diyeibliriz, 1/5000 d eolabilir yani çok çok nadir dir kırılması. zaten sigortası da yataklarıdr. Ana kol yatak sardı döktü falan denir, motor takırtılı çalışır. yatak önce aşınır dökülür, grank korunmuş olur.

 

  • Beğen 2
Yorum bağlantısı
Çağlar Bayur
Tansu Kalafatoğlu yazdı:

İlk seri tsi motorların 50-60 binde piston kolu kırma

onun sebebi belirlendi ancak aksiyon almadı vw.... dayanım ile ilgili değildi sorun

  • Beğen 1
Yorum bağlantısı
Tansu Kalafatoğlu
Çağlar Bayur yazdı:

onun sebebi belirlendi ancak aksiyon almadı vw.... dayanım ile ilgili değildi sorun

O motor komple bırakıldı. tsi baştan yapılmıştı. Sanırım düşük hızda ve devirdeyken gaza yüklenme sonucu olan bir şeydi. Kimi saatlerce hatta yıllarca motor test eder kimi piyasaya sürüp kullanıcıların test etmesini bekler :) 

  • Beğen 1
Yorum bağlantısı
  • Konuyu Görüntüleyenler   0 kullanıcı

    Sayfayı görüntüleyen kayıtlı kullanıcı bulunmuyor.

×
×
  • Yeni Oluştur...