İçeriğe Yönlendir

Atmosferik Düşmanlığı


Tansu Kalafatoğlu

Recommended Posts

Tansu Kalafatoğlu

Kendimi eski nokia telefonları savunuyor gibi hissediyorum. Bu konuda yalnız mıyım bilmiyorum :) 

 

on sene öncesine kadar yollarda turbolu aracı sadece dizellerde görüyorken şimdi insanlar turbosuz benzinli araca at arabası muamelesi yapar oldu. Öyle bir oldu ki, atmosferik motorlu araç, önündeki aracı sollayıp geçemez, kalkışta 0-100’ü 15 saniyede yapar, çok yakar gözüyle bakılıyor artık. Burun kıvrılıyor. 

 

Halbuki turbo denilen icat, 1800’lü yılların sonuna dayanıyor. Ve on beş sene öncesine kadar turbo benzinli kavramı sadece performans araçlarında vardı. Şimdi ise özellikle euro normlarını atlatabilmek adına turboyu sanki yeni bir şeymiş gibi insanlara sunuyorlar. 

 

Öncelikle belirtmek isterim. Atmosferik araçlar sivil kullanıcı açısından gayet yeterli bir araçtır. Sanki herkes her kalkışta ya da uzun yolda 0-100 deniyor, ara hızlanma deniyor. Atmosferik araçların aşırı beslemeye göre farkları belki 1 saniyedir. Bu mu yüksek güç? 

 

diğer konu ise masraf. Ülkemiz malum gelişmişlik konusunda zayıf. Kur yüksek. Sıfır araç ve tamir masrafları yüksek. Aşırı beslemeli motorların olası sorun çıkarma ihtimali hem fazla hem de tamiri maliyetli. Lakin atmosferik motorun sorun çıkarma ihtimali hem düşük hem de tamiri daha kolay, anlaşılır ve daha az maliyetliyken insanlar neden sürekli turbo araçlara yöneliyor anlam veremiyorum. Vergi konusunda ise yine atmosferik savunucusuyum. Tamir masrafı > vergi

 

çoğu insan ikinci el araç alıyor. Ülkemizde malum bakımlar düzgün yapılmıyor, araçlar yanlış kullanılıyorken, aşırı beslemeli motor almak risk değil midir? Atmosferik alıp daha az maliyeti göze almak doğru değil midir? Paranın çok değerli olduğu ülkemizde, hızlı yaşa genç öl motor kullanmak bize göre midir? Özellikle ikinci elcilere soruyorum. 

 

 

Yorum bağlantısı
Tahir Ak

Turbo hayranlığı liseliler ve tiesaycı bazı fanların şişirmesi sadece.
Atmosferik 1.6 132 hp tüplü 1600 kg aracımla hala 25kr civarında yakıyorum karma. Aracın 0-100 10sn. Ha ANİ ara hızlanma konusunda ise devri 4000+ getirip sorun yaşamıyorum zira redline 6700rpm
Turbo+lpg uyumlu araç olsa şüphesiz daha tercih edilebilir olurdu ama bu yakıt fiyatıyla Turbo benzin hikayesi parası olana iyidir hojjdur.
Turbo dizel için zaten turbosuz dizeli muayeneden bile geçirmezler yakında :)

  • Beğen 1
Yorum bağlantısı
Servet Aydın

Aşırı besleme olan motor hafif olur. Teknolojik gelişmeler yakıt basıncını yükseltti verimi arttırdı yakıtın. Daha dayanıklı ve daha hassas parçalar imal ediliyor. Ve aşırı beslemeli motorlar artık çok daha uzun ömüre sahip. 

  • Beğen 9
Yorum bağlantısı
Mert Yeldan

Şahsen 2.0 altı atmosferik arabayı para verip almam.
2.0 üstüne de vergi yakıt gibi nedenlerle soğuğum. Sonuç itibari ile atmosferiği allah sevenine bağışlasın [emoji3]

  • Beğen 5
  • Mutlu 3
Yorum bağlantısı
Servet Aydın

Bond çanta kadar motor 110 bg üretiyor ağırlığı 40 kilo. Eski nesil 110 bg motor 150 kilodan fazla. Bu bile yeterli başlı başına 

  • Beğen 3
Yorum bağlantısı
Tansu Kalafatoğlu

@Tahir Ak yani benim turbolu araçlara bir şey dediğim yok. Küçük hacimleri büyük araçlara koyuyorlar, onu tartışırım ama konu o da değil. Atmosferik araçları gerçekten artık at arabası sanıyorlar, ona üzülüyorum. Sanki 10 sene önce araç sollayamıyorduk. Gitmiyordu arabalarımız :) 

 

yakıt sarfiyatına gelince. Bugün 1.5 ecoboost mondeo istanbul şehir içinde 12 lt’nin altına düşmüyor. Tiguan makyajsızlar 1.4 tsi’ler hem de manueller de şehir içinde 11 litrenin altına düşmüyor. Şehir içinde belki bir-iki litre fark vardır yoktur. Ama demek istediğim şu. Atmosferik araç arızayı az yapıyor. Yaparsa kolay ve ucuz tamir oluyor. Biz de fakir bir ülkeyiz. Neden atmosferik kötüleniyor kardeşim. Geçen arkadaş yazdı burada. Yeni sayılacak tsi motor turbo gitti. İyi niyetten de yararlanıp 9000 lira ödedi de yaptırdı. Hani yakıt tasarrufu. Hani vergi tasarrufu?

  • Beğen 2
Yorum bağlantısı
Selim Kaya

Benzer görüşte olmama rağmen, söylediklerinize pek katılmıyorum. 

 

Eminim ki dünyanın bir çok yerinde aracına değer veren hatırı sayılır bir çoğunluk vardır. Biz biraz daha duygusal davranıyor olabiliriz. İmkanlarımızın el verdiğinden de fazlasını, kırbacı vurduğumuzda şahlanacak bir makinaya bağlamak olağan bir durum. Silindir hacmine göre vergilendirme olmasa yüksek hacimli bir aracı kim istemez ki. 

 

Kimine göre bir noktadan diğerine gitmek amaç inen, bir başkasına altındaki gücü limitlerinde kullanmak gerçek haz olabilir. 

 

Benim de aracım atmosferik. Gayet memnunum ayrıca. Ama 1.0 TSi DSG İbiza denemiştim bir ara hala tadı damağımda. Turbo dizel konusuna hiç girmiyorum. 

 

En nihayetinde teknolojidir ve tercih meselesidir. İmkanlarım müsait olsa Mazda ‘nın Wankel ‘ine sahip olmak isterdim mesela, turbo benzinliden dahi mantıksız görünse bile. 

  • Beğen 2
Yorum bağlantısı
Servet Aydın

Atmosferik motor gitmez denemez. Deviri dizel gibi çevirsem gitmez sadece. 

Recep Selim Kaya yazdı:

 isterdim mesela, turbo benzinliden dahi mantıksız görünse bile. 

Ekmek almaya gidilecek araç değil ancak nefis terbiyesi için alınır. Şehir içinde 25 litre feda olsun ona 

Yorum bağlantısı
Doğan Arşiray

geçen gün 1984 model 156 bin km de, 280se Mercedes kullandım. atmosferik motorç 160 170 hp filandır. otomatik vitesti ve nefisti. atmosferik olacaksa öyle olsun. yoksa bizim emanet jettanın hitler motoru ve kısa oranlı şanzımanı gibi olmasın mümkünse... 

  • Beğen 4
Yorum bağlantısı
Selim Kaya
Servet Aydın yazdı:

Ekmek almaya gidilecek araç değil ancak nefis terbiyesi için alınır. Şehir içinde 25 litre feda olsun ona 

 

Bilinçli kullanıcı makinası bunlar haliyle. Yaktığında değilim ben de. Dilinden anlayanı bulmak mesele. 100.000 de bir rektefe meselesi diyorlar bir de. Şehir efsanesi mi bilmem tabi. Ama çalışma prensibine göre mantıklı geliyor. 

Yorum bağlantısı
Servet Aydın

100.k değil. Yağı suyu daha özel. Ha öyle bir arabanın 100.k gitmesi demek 10 yıldan fazla demek 

Yorum bağlantısı
Sinan Akgöl
Recep Selim Kaya yazdı:

 

Bilinçli kullanıcı makinası bunlar haliyle. Yaktığında değilim ben de. Dilinden anlayanı bulmak mesele. 100.000 de bir rektefe meselesi diyorlar bir de. Şehir efsanesi mi bilmem tabi. Ama çalışma prensibine göre mantıklı geliyor. 

100 değil 30-40k arasına kadar bile düşebiliyor kullanıma göre. Wankel birde 650cc 650cc iki kutucuk ortasında turbo gibi düşünün, motor bitti kutu akü gibi değiştiğini de gördüm.

Yorum bağlantısı
Tansu Kalafatoğlu
(düzenlendi)
Recep Selim Kaya yazdı:

 

Bilinçli kullanıcı makinası bunlar haliyle. Yaktığında değilim ben de. Dilinden anlayanı bulmak mesele. 100.000 de bir rektefe meselesi diyorlar bir de. Şehir efsanesi mi bilmem tabi. Ama çalışma prensibine göre mantıklı geliyor. 

Sıra dışı motor tabi. Sık ve doğru bakımda normal motor gibi ömrü var. Üreticinin bakım ve sürüş talimatlarına uymak şartıyla. Wankel motoru sanayide bakım yaptırınca haliyle 50 binde motor yenilemek durumunda kalmış araç sayısı çok. Ekrem usta var. Wankel’e gönül vermiş. 

 

Yakıt performans konusu. Bununla ilgili karşılaştırmalar var. Mesela 1.0 ecoboost ve 1,6 atmosferik cruze motoru. İkisi de 124 beygir. Ecoboost da 25 nm fazlalık var. 

 

Karşılaştırmalarda hız anlamında 1 saniye, yakıt anlamında 1,5lt fark ile ecoboost önde. Şimdi tatmin bunun neresinde ben anlayamıyorum. Kaldı ki, yine söylüyorum, aşırı beslemeli motorların servise gitme sıklığı fazla. Tamiri ucuz da değil. 

 

Son örnek. Kaçınız ikinci el 100-150 binde 1.0 motor alırsınız? 

tarihinde Tansu Kalafatoğlu tarafından düzenlendi
Yorum bağlantısı
Erman Uzun

Atmosferik sorunsuz olur doğru ancak zaten ülkemizde yüksek hp tork gibi şeylere vergi dilimleri nedeniyle ulaşmak zor araç üreticileri de bizim gibi ülkeler için yakıt ve güç hız isteğini kısmen tatmin edecek turbolu araçlar piyasaya sürüyor atmosferik araçlar sollama yapamaz diye birşey yok ancak o devinimi anı hizlanmayi karnının gidiklanmasi hissini 😁veremez beraberinde 2.0 motor vergisini verecksem bana karşılığını vermeli 220 hp 350 tork gibi rakamlar sunmali ( misal Insignia 2.0 t) yoksa 2.0 Accord 156hp  araca 1500 tlx2 vergi vermek istemem aynı gücü daha az vergi ve yakıtla 1.4 veya 1.6 ile alacaksam neden o motoru tasiyayim beraberinde ilk aracim hariç araçlarım hep turboluydu hele Mondeo 300 bine yakındı dziel bir araçti buna rağmen sorunsuzdu her turbolu araç bizukacak diye birşey yok ben kendi cephemden konuşuyorum herkesin beklentisi tabi ki farklı 

  • Beğen 1
Yorum bağlantısı
Selim Bilgin

Bir kere turbobenzinli kullanan klasik araç vs. dışında kolay kolay atmosferiğe dönmez.

1.5 Mondeo ve Tiguan uç örnekler, 170ps tsi jetta ve 170ps multiair giulietta ile atmosferik Corolla'dan %30-40 az yakıyorum, performansı ve keyfi de cabası.

 

Corolla'ya tüp takıp kuruş cinsinden tüketim vermek hesabı bozar, litre olarak 12-13 yakıyor otomatik Corolla kullanan arkadaş. 

  • Beğen 2
Yorum bağlantısı
Mehmet Ozyurek

Mtv ve ötv’den dolayı turbo ve küçük hacimli motorlar popüler oldu.

Aksi durumda atmosferik kötü değildir.

 

 

Ancak güç daha iyidir ve bunu daha ucuza daha az yakıtla alabilmek de keyifli.

  • Beğen 3
Yorum bağlantısı
Çağlar Bayur

aşırı besleme yeni bir icat değil, enjektör teknolojisi ve egzos normları ile daha çok işe yaraayan oldu. Yoldaki performans ihtiyacı da 0-100 hızlanması değildir, aşırı besleme ile 1500 devirlerde çok yüksek tork gelince ,sürüşün %90 nında işe yaramış oluyor.

Bir ülkeye özel motor da üretilmeyeceği için hele ki dünya pazarında bir damla kadar kaldığımzdan dünyada ne varsa alıp kullnılacak başka yolu yok.

 

  • Beğen 1
Yorum bağlantısı
Evren Erakçora

1.0 tsi, 1.2 tsi bile harika çekişe sahip motorlar . 1.0 tutulmuyor demek saçma olur. 

Yorum bağlantısı
Mustafa Arıkan
(düzenlendi)

LPG ile binecek olursam ancak o zaman atmosferik alırım. Hatta LPG ile uyumlu turbo benzinli bir araca bütçem yeterse atmosferik otomatik olarak listemden düşer. Tercihim olmaz.

 

Turbo Benzinli bir B veya C segmenti araç alacak olsam 1.0 EcoTSI’dan başkasına bakmam. Tadı bambaşka o motorun. 

 

Turbonun korkulacak bir tarafı yok. Orijinal turbo öyle bir anda çat diye kırılmaz. Zaman içinde eskir, eskidiğinde de zaten anlaşılır. Sökülür ya revizyon olur (ucuz yöntem 800-1200TL arası maliyeti olur.) ya da sıfır alır takarsın (3000-5000TL maliyeti olur.). 

 

Dizellerde de zaten turbosuz diye bir şey yok.

 

Erman ve Selim hocama katılıyorum. O kadar vergi vereceksem, o kadar yakıt yakacaksam güç olarak da sonuna kadar sahip olmak isterim. 20-30 yıl önce 2.0 hacimden elde edilen ortalama 150hp civarında iken bugün 2.0 Turbo olup 200hp altı araba yok. 

 

Bir de turbo araçların tork avantajı var. Alt devirlerde gelen güç ve tork daha zevkli bir kullanım sunuyor. Ara hızlanmalar daha iyi daha zevkli. 

tarihinde Mustafa Arıkan tarafından düzenlendi
  • Beğen 1
Yorum bağlantısı
Tansu Kalafatoğlu
Mehmet Ozyurek yazdı:

Mtv ve ötv’den dolayı turbo ve küçük hacimli motorlar popüler oldu.

Aksi durumda atmosferik kötü değildir.

 

 

Sadece türkiye’de değil ki, avrupa da aynı. Küçük hacimli turbo motorlar avrupa pazarını da ele geçirdi. 

Yorum bağlantısı
Tansu Kalafatoğlu

Ben işin maliyetinde idim. Konu yine güce gitti :) forumlardaki arıza konu başlıkları, ücretler ve sanayiye gittikçe gördüklerim bana küçük hacimli aşırı beslemeli motorların masrafsız olmadığını göstergi. 

 

Vergi avantajı ve güç fazlalığı tamir masrafına gidiyor da aşıyor. Sizin aracınızda olmayabilir ama orana bakınca böyle gözüküyor. Açıkçası herkesin dediğine de inanmıyorum. Tanıdığımızdan araç aldık. Dsg şanzımanında hiç sorun yaşamadım diyordu hep. Arabayı almaya niyetlenince mecburen konuştu. beyin değişti dedi. Artı alan kişi de üstüne mekatronik aksamı ve baskı balatayı değişti. Ama muhabbetlerde sorunsuzdu. 

 

Nasıl üreticiler çok yakıt yakmasına rağmen tork konvertörüne geri dönmeye başladıysa atmosferik motora da dönüş olacağını ve verim konusunda iyileştirmeler yapılacağını düşünüyorum. 

  • Beğen 1
Yorum bağlantısı
Ali Darbaz

Bu bizim emektar motor 

 

i10-perform-1.0-mpi-gasoline-engine-orig

 

Buda bizim emektarın Turbolusu 

i20-tgdi-tr-new.jpg

 

Şimdi insan diyor o ne bu ne. 

 

Ama işte o iş öyle değil. Turbolu kardeşimiz, gaza basınca çok yakıyor. Atmosterik olanın yakıt tüketimi düşük, Gaza aban sanda düşük. Nefesi kesiliyor. benzini daya sanda içemiyor. 

Turbo olan motorun beygiri vanayı actıkca artıyor. 

 

Zaten adam açıklamayıda yapmış.

" Through the development work, the engine performance and BSFC targets have been achieved and confirmed by engine and vehicle tests. This engine has been installed in one of the passenger cars (1205 to 1320kg) and 18% fuel consumption reduction has been achieved in the NEDC cycle compared to 1.6L NA engine while maintaining fun-to-drive and NVH performance"

 

Acıkcası turbo veya turbosuz olması farketmez. Az arıza, Az para. saate 140 km hıza kadar çıkabilsin yeter.

  • Beğen 1
Yorum bağlantısı
Servet Aydın

İmalat maliyeti düşüktür de, vatandaş aşırı besleme kullanımı bilmiyor. Sonra sanayi coşuyor. 400.k üzeri gidip anahtar vurmadığım araçlarım oluyor. Sürücü bilinçli olursa işletme maliyeti atmosferik motora göre çok çok düşük 

  • Beğen 1
Yorum bağlantısı
  • Konuyu Görüntüleyenler   0 kullanıcı

    Sayfayı görüntüleyen kayıtlı kullanıcı bulunmuyor.

×
×
  • Yeni Oluştur...