İçeriğe Yönlendir

5. ve 6. Vites Oranları- Tüketimleri


Öner Kurukuz

Recommended Posts

Öner Kurukuz

Merhaba.

 

Uzun zamandır gözlemlediğim bir durumu sizlerle paylaşıp, sizlerde de durumun aynı olup olmadığını öğrenmek istiyorum.

Focus MK3, 1.6 tdci aracımda 5. vites 3000 devir sabit giderken aracım 140 km civarı bir hızda gidiyor ve tüketim olarak 5.3 - 5.5 arası gösteriyor.

6. vitese atıp aracı tekrar 3000 devire getirdiğimde araç 165-170 km arası bir hıza çıkıyor ve tüketim de 6,5 - 6,8 gibi oluyor.

Madem hız arttığında tüketim de artacaksa 6. vitesin espirisi nedir?

Her iki viteste de 3000 devir çeviriyor araç?

 

Aynı olay daha düşük devirlerde de oluyor.

5. vites 2500 devir ile 6. vites 2500 deviri karşılaştırdığımda 6. vites daha çok tüketim yapıyor.

 

Bu mantığı biri teknik yolla anlatabilirse sevinirim.

 

 

Yorum bağlantısı
Münir Nurettin Taşova
Merhaba.
 
Uzun zamandır gözlemlediğim bir durumu sizlerle paylaşıp, sizlerde de durumun aynı olup olmadığını öğrenmek istiyorum.
Focus MK3, 1.6 tdci aracımda 5. vites 3000 devir sabit giderken aracım 140 km civarı bir hızda gidiyor ve tüketim olarak 5.3 - 5.5 arası gösteriyor.
6. vitese atıp aracı tekrar 3000 devire getirdiğimde araç 165-170 km arası bir hıza çıkıyor ve tüketim de 6,5 - 6,8 gibi oluyor.
Madem hız arttığında tüketim de artacaksa 6. vitesin espirisi nedir?
Her iki viteste de 3000 devir çeviriyor araç?
 
Aynı olay daha düşük devirlerde de oluyor.
5. vites 2500 devir ile 6. vites 2500 deviri karşılaştırdığımda 6. vites daha çok tüketim yapıyor.
 
Bu mantığı biri teknik yolla anlatabilirse sevinirim.
 
 
Devir aynı olsada hız artışına paralel rüzgar direnci ve sürtünme artıyor.
  • Beğen 3
Yorum bağlantısı
Selim Kaya

Devirden ziyade, aracı o hızda tutmak için ihtiyaç olan yakıt tüketimi ne kadar diye bakmalıyız bence.

 

Aynı şartlarda aynı hızlar için deneyin bir de vites çeşitliliğini. 170 km/h için 5. vitesteki yakıt tüketimi mutlaka daha fazla olacaktır. 

  • Beğen 6
Yorum bağlantısı
Evren Erakçora

Hız arttıkça rüzgar direnci çok fazla artıyor. Özellikle 90 km den sonra tüketim artmaya başlar. Ayrıca düşük devirde motor daha az tüketir.

Yorum bağlantısı
Çağatay Kılınç

Aynı devir değil de aynı hızla giderken 5 ve 6. Viteslerde ki tüketimleri karşılaştırırsanız daha doğru olur. 120 km/sa hız ile 150 km/sa hıza karşı gösterilen rüzgar direnci epey farklı.

  • Beğen 4
Yorum bağlantısı
Ali Darbaz
(düzenlendi)

Saate 140 km hızı tutmak için 45 beygir lazım. Buda motorun 3000 devirde %45 yüke bindiği anlamına gelir. 

Saate 165 beygir hızı tutmak için 66 beygir lazım. Buda ortalama bir motorda %80 yüke binmek anlamına gelir. 

 

%45 yükde bsfc değeri 300 gr/kwh ise saate 12,7 litre mazot tüketimi demek. 

%80 yükde Bsfc değeri 250 gr /kwh olarak değişeceğinden saate 15,3 litre mazot yakarsınız

 

Bu kadar basit herşey aslında. 

tarihinde Ali Darbaz tarafından düzenlendi
  • Beğen 8
Yorum bağlantısı
Erkan Işık

fiestadan örnek vereyim size şehirçinde araç günlük kullanım kasmadan standart 5,5 lt otobana cıkarsam 6,8 lt istanbul bolu git gel sürat 130-170 arası  otobana girme 4,2 lt , passat şehiriçi yine aynı kullanım 7,8-8 lt istanbul yolu otoban 5,5 lt otobana girme 5-5,5 lt  her aracın kullanım oranları farklı

Yorum bağlantısı
Çağlar Bayur
Öner Kurukuz yazdı:

5. vites 2500 devir ile 6. vites 2500 deviri karşılaştırdığımda 6. vites daha çok tüketim yapıyor.

hızlar kaç?

Yorum bağlantısı
Öner Kurukuz
Çağatay Kılınç yazdı:

Aynı devir değil de aynı hızla giderken 5 ve 6. Viteslerde ki tüketimleri karşılaştırırsanız daha doğru olur. 120 km/sa hız ile 150 km/sa hıza karşı gösterilen rüzgar direnci epey farklı.

Bunu da yaptım.

 

Mesela 120 km hızla giderken 5. viteste isem daha az yakıyor araç.

6. vites 120 km hız ile maalesef daha fazla tüketim mevcut.

aylardır bununla ilgili araştırma yapıyorum ancak net cevabını ya da mantıklı cevabını bulamadım.

 

Başka bir detay daha vereyim:

 

4. vites 2200 devir giderken 3.2lt tüketim gösteren araç 5. vitese atıp devri 1700 lere düşürdüğümde daha fazla yakıyor.

Tahminimce motorun aracı en rahat yürütebildiği ve bunun için üretebildiği güç 2200 devir.

Bu devirde iken en az tüketimi yapıyor.

 

Ancak bu sefer de 5. vites 2200 devirde 4 lt tüketiyor.

Ne devir ne de hız olarak net bir cevap bulamadım.

 

Yorum bağlantısı
Öner Kurukuz

  

Çağlar Bayur yazdı:

hızlar kaç?

Hızlar tam olarak aklımda değil, çünkü sürekli her devirde deneme yaptığım için hangi devirde hangi hız var hepsini hatırlamıyorum.

Dün İstanbuldan dönerken otobanda yüksek hızlarda deneme yapmak için 3000 devirleri çevirdim, ordan dolayı net hızlar aklımdaydı.

Ancak bununla ilgili boş bir yolda video kaydı yapacağım.

Daha net anlaşılır.

Sonuçta otobanda 130 ile giderken bile 5. vites daha az ve kararlı yakıt tüketimi gösteriyor bilgisayar ekranında.

6. vitese atmanın mantığı 140 ve üzeri hızlarda belki bi işe yarar, ama altındaki hızlarda fazladan yakıt tüketiyor.

 

Ayrıca yol bilgisayarı vites yükseltmemi istediğinde ekranda uyarı gösteriyor ancak onu dinlesem düşük devirde vites yükselttiğim için tüketim artıyor.

araç 1600-1700 devirlerde iken 2200 devire göre daha fazla tüketiyor.

Yorum bağlantısı
Ali Darbaz

Motor yüke bindiğinde , termal verim artar, Normal yol hızlarında güçlü bir motorunuz varsa , yüke binmediği için termal verim düşüktür. Bu nedenle 6 ncı vitesi koyarlar.  Bu vitesler hem deviri aşaği çeker, hemde talep beygirden dolayı düşük devirde yüke biner. Bu durum termal verimi artırıp, özgül yakıt tüketimini düşürür. Siz 90la gittiğinizde 5 nci vites yerine 6 ncı vitesi kullanırsanız %20 ye kadar az yakar. 

Yorum bağlantısı
Öner Kurukuz
Ali Darbaz yazdı:

Motor yüke bindiğinde , termal verim artar, Normal yol hızlarında güçlü bir motorunuz varsa , yüke binmediği için termal verim düşüktür. Bu nedenle 6 ncı vitesi koyarlar.  Bu vitesler hem deviri aşaği çeker, hemde talep beygirden dolayı düşük devirde yüke biner. Bu durum termal verimi artırıp, özgül yakıt tüketimini düşürür. Siz 90la gittiğinizde 5 nci vites yerine 6 ncı vitesi kullanırsanız %20 ye kadar az yakar. 

İşte tam olarak onu anlatmaya çalışıyorum.

Öyle olması gerekiyor ama değil.

Eğer 90 km de 6. vitese atarsam yakıt tüketimi artıyor.

Ben de neden böyle olduğunu araştırıyorum.

 

Düz vitesli araç sahipleri bunu deneyebilir mi?

 

  • Beğen 1
Yorum bağlantısı
Çağlar Bayur
(düzenlendi)
Öner Kurukuz yazdı:

Eğer 90 km de 6. vitese atarsam yakıt tüketimi artıyor.

artar. normal. olması gerkenden düşük hızda büyük vitese atarsanız tüketim artar. mesela 130 da 5 ten 6 ya alın tüketim düşer. 5 vitesli olsa da aynı hızı düşürün 4 e laın tüketim daha az olur

tarihinde Çağlar Bayur tarafından düzenlendi
Yorum bağlantısı
Çağatay Kılınç
Öner Kurukuz yazdı:

Mesela 120 km hızla giderken 5. viteste isem daha az yakıyor araç.

6. vites 120 km hız ile maalesef daha fazla tüketim mevcut.

Peki aynı yolda mı yapıyorsunuz bunu yani A noktası ile B noktası arasında 5 ile denediniz ve tekrar A ya dönüp B ye kadar 6 ile denediniz.

Yorum bağlantısı
Çağlar Bayur
Öner Kurukuz yazdı:

4. vites 2200 devir giderken 3.2lt tüketim gösteren araç 5. vitese atıp devri 1700 lere düşürdüğümde daha fazla yakıyor.

Tahminimce motorun aracı en rahat yürütebildiği ve bunun için üretebildiği güç 2200 devir.

Bu devirde iken en az tüketimi yapıyor.

aslında sorunun cevabı da burada gizli

Yorum bağlantısı
Mehmet Göktürk

tabi. devre göre çektiğin benzin ve tork talebi değişiyor. Bazen 5 ile daha az yakar hafif rampa var ise mesela ya da çok çok yavaş isen.

  • Beğen 1
Yorum bağlantısı
Öner Kurukuz

Bu değerler düz yolda deneniyor arkadaşlar.

Herhangi bir rampa kullanılmıyor.

Düz bir yolda hız sabitleyici ile 120 ye sabitleyip 5. vites giderken (atıyorum) 5lt gösterirken 6 ya atıp yine aynı hızda sabitliyorum bu sefer 6 lt gösteriyor gibi düşünün.

A noktası ile B noktası arası tüm yolu bu şekilde gidip döndükten sonraki veri değil bu.

6. viteste doğal olarak devir düşüyor ancak tüketim düşmüyor.

 

Bu kez aynı olayı hız ile değil devir ile deniyorum.

Her iki viteste de aynı devirde giderken de 5. vites 6 ya nazarn daha az tüketiyor.

 

Muhtemelen 170 km veya 190 km ile gidersem 6. vites 5 e oranla daha az tüketecektir ama genel olarak 120-140 arası hızlarda sürülüyor araç ve bu hızlarda 6. vitesin bir tasarrufunu göremedim ben.

Yorum bağlantısı
Mehmet Göktürk
Öner Kurukuz yazdı:

Bu değerler düz yolda deneniyor arkadaşlar.

Herhangi bir rampa kullanılmıyor.

Düz bir yolda hız sabitleyici ile 120 ye sabitleyip 5. vites giderken (atıyorum) 5lt gösterirken 6 ya atıp yine aynı hızda sabitliyorum bu sefer 6 lt gösteriyor gibi düşünün.

A noktası ile B noktası arası tüm yolu bu şekilde gidip döndükten sonraki veri değil bu.

6. viteste doğal olarak devir düşüyor ancak tüketim düşmüyor.

 

Bu kez aynı olayı hız ile değil devir ile deniyorum.

Her iki viteste de aynı devirde giderken de 5. vites 6 ya nazarn daha az tüketiyor.

 

Muhtemelen 170 km veya 190 km ile gidersem 6. vites 5 e oranla daha az tüketecektir ama genel olarak 120-140 arası hızlarda sürülüyor araç ve bu hızlarda 6. vitesin bir tasarrufunu göremedim ben.

düz değildir o. her iki yönü de deneyin.

yahut lastikler inik bi sıkıntı var.

Öner Kurukuz yazdı:

..

 

Bu kez aynı olayı hız ile değil devir ile deniyorum.

Her iki viteste de aynı devirde giderken de 5. vites 6 ya nazarn daha az tüketiyor.

..

 

daha yavaş gidiyorsun çünkü. 

Öner Kurukuz yazdı:

Merhaba.

 

Uzun zamandır gözlemlediğim bir durumu sizlerle paylaşıp, sizlerde de durumun aynı olup olmadığını öğrenmek istiyorum.

Focus MK3, 1.6 tdci aracımda 5. vites 3000 devir sabit giderken aracım 140 km civarı bir hızda gidiyor ve tüketim olarak 5.3 - 5.5 arası gösteriyor.

6. vitese atıp aracı tekrar 3000 devire getirdiğimde araç 165-170 km arası bir hıza çıkıyor ve tüketim de 6,5 - 6,8 gibi oluyor.

Madem hız arttığında tüketim de artacaksa 6. vitesin espirisi nedir?

Her iki viteste de 3000 devir çeviriyor araç?

 

Aynı olay daha düşük devirlerde de oluyor.

5. vites 2500 devir ile 6. vites 2500 deviri karşılaştırdığımda 6. vites daha çok tüketim yapıyor.

 

Bu mantığı biri teknik yolla anlatabilirse sevinirim.

 

 

 

Siz olayı baştan yanlış anlamışsınız.  deviri değil hızı baz alacaksınız.

5. viteste 120 ile giderken ile 6. viteste 120 ile giderkene bakacaksınız. çünkü yolu bitiren ve asıl enerji hesabında kullanılan hızdır devir değil.

Yorum bağlantısı
Tansu Kalafatoğlu

Çok basit bir deneyi var. Yol bulursanız şöyle yapın. 
 

80’den 140’a kadar onar onar hızı sabitleyip vitesi değiştirin. Misal 140 ile giderken 4-5-6 vitesleri atıp anlık tüketime bakın. Bu verileri elde ettikten sonra motor tork güç aralıklarına ve vites dişli oranları ile grafiklere bakın. 
 

 

Yorum bağlantısı
Servet Aydın
Çok basit bir deneyi var. Yol bulursanız şöyle yapın. 
 
80’den 140’a kadar onar onar hızı sabitleyip vitesi değiştirin. Misal 140 ile giderken 4-5-6 vitesleri atıp anlık tüketime bakın. Bu verileri elde ettikten sonra motor tork güç aralıklarına ve vites dişli oranları ile grafiklere bakın. 
 
 

Videoyu izle cicim
Yorum bağlantısı
Tansu Kalafatoğlu
Servet Aydın yazdı:


Videoyu izle cicim

İzledim abi. Ortam karışık orada :) 

 

Oradan yola çıkarak kendi arabası için olanı denemeli arkadaş. Sende de 90’da 6 eşit veya fazla yakıyor ama acaba durumu 110-120’de ne. 
 

video çekse daha güzel olur

Yorum bağlantısı
Metin Uzunoğlu
özer Yıldız yazdı:

Eskiden en az yakıtın en yüksek vites en düşük devir(1750-2000) civarında yaktığı söylenirdi fakat 5 vitesli eski aracım en az yakıtı 4.viteste harcardı(devir aynı doğal olarak hız daha düşük oluyor)

Bu işte bir yanlışlık var düz yolda 90~130 km/h hızlarda en az yakan 6.vites (mondeo 1.6 tdci)

  • Beğen 1
Yorum bağlantısı
  • Konuyu Görüntüleyenler   0 kullanıcı

    Sayfayı görüntüleyen kayıtlı kullanıcı bulunmuyor.

×
×
  • Yeni Oluştur...