İçeriğe Yönlendir

Hata mı ettim?


Hasan Karaduman

Recommended Posts

Hasan Karaduman

ARKADAŞLAR,

Yirmi gün önce fiesta 1.4 tdci sıfır km. bir araç satın aldım.

Daha önce (1975 ten bu yana )hep benzinli araç kullandım.Yaşım gereği artık biraz tasarruflu araba olsun gittiğim yere yakıt hesabı yapmayayım.

Gezeyim tozayım diye diesel'i tercih ettim. Diesel'in fiatının nereye geldiğini ve benzinle arasındaki farkın ne olduğunu biliyorsunuz.

Arabamı kullanmaya başlayınca fark ettiğim ilk değişiklikler şunlar oldu

1-Turbo meselesi ve verimli kullanma aralığı

2-Düşük devirde ve yüksek devirde turbonun görebileceği zararlar

3-yakıt kalitesi nedeniyle (benzin de ayni sorun olsa bile ağır sorunlar yaratmıyor)) enjektörlerin taşıdığı bozulma riski

4-Diesel ve Benzin fiatının bir birine çok yaklaşması, bu nedenle artık diesel arabalarının bakım masraflarının da fazla oluşu

nedeniyle avantajının yavaş yavaş yitirmesi

5-Gelişmiş ülkelerin emisyonları gereği(eksozun benzinliye göre daha fazla çevre kirliliği yaratması) diesel e sıcak bakmaması

(Bu konuya itiraz olabilir, avrupanın 2020 yıllarına doğru diesel'in azaltılması ile ciddi çalışmaları var.)

6-Benzinli araç kullanımında çok fazla detay olmaması.kanımca acemi ve ilk araba sahibi asla diesel araçla başlamamalı

Sizlerinde ekleyebileceği daha başka maddeler ile konuyu tartışmaya açmak istiyorum.

Böyle giderse diesel arabaların artık sonu geliyormu(Ağır taşıtlar hariç)

Saygılarımla,

Hasan KARADUMAN

Yorum bağlantısı
Çağlar Bayur

Aracınız hayırlı olsun. Tespitleriniz çok güzel ve her diesel araca geçenin dikkat etmesi gereken hadiseler.Yalnız modern diesel araçların ekzos dumanının rengi sizi yanıltmasın, hatta verimi yüksek! yanma sonucu benzinden daha çevreci diyebiliriz. Yakıt kalitesi sebebi ile kalıcı ve masraflı arızaya açıktır, ufak bir ilave yapayım: park edip stop etmeden önce 10-20 saniye gibi beklerseniz, turbonun tam yavaşlamasına ve daha uzun ömürlü olmasına yardımcı olursunuz. Mümkünse aracınızın resmini görmeyi arzularız.

Yorum bağlantısı
Mehmet Ozyurek

O araç için bence hata etmediniz...

Fiesta alsam bende dizel alırdım... Çünkü lpg tankı koyacak yer yok arabada. :nazar:

Dizel biraz zahmetli ama keyiflidir... Zahmetine katlanmayı düşünenler çekinmeden dizel alabilir..

Yorum bağlantısı
Mehmet Göktürk

Dizel araçların sonu hemen gelmez. Ama yavaş yavaş üçüncü nesil motorlara yönelme olacak. Bunlar paralel ya da seri hibrid araçlar ve akabinde hidrojenli ya da şu an bilmediğimiz tipteki akülerle çalışan araçlar.

Sonuç olarak ufukta elektrik motoruna yönelme gözüküyor. Sizin 1.4 fiesta çoktaaan eskimiş olur merak etmeyin. Her halukarda benzine göre kardasınız. Özellkler aracınızı üzerinde tepinmeden sakin kullanırsanız ve 1800-2500 devir bandında tutarsanız aşırı hızlanma yapmazsanız çok çok az yakacaktır.

Uzun vadede küçük hacimli dizeller ortadan kalkacak ama bu 2010 emisyon standardı sonrası felan ve ondan sonra üretilen araçları kapsıyor.

Öte yandan karbondioksit gram santimetreküp kilometre oranında dizel daha verimlidir. Benzinde azot oksitler vb havayı daha çok kirletebilir. Dizel daha kirlidir diye kesin birşey yok. Ayrıca dizel her zaman daha ucuza gelebilir çünkü rafineri süreçleri daha uygundur. (tabi normal dizel için demek daha doğru)

ÇAğlar bey en önemli tüyoyu vermiş. Diğer önemli tüyo da motor soğukken çok zorlamayın diyelim. Çalıştırıp basıp gitmeyin. Az basarak gidin.

Yorum bağlantısı
Görkem Azizoğlu

7-Dizel araç alırken benzinliye göre fiyat farkı. Fakat

Aracınız hayırlı olsun artık almışsınız keyifle binin. Turbo için stop etmeden önce 15-20 saniye kadar bekleyin. Uzun yolda 5. vites 2000-2100 devir civarları ekonomik olduğunu düşünüyorum. Dizel-benzin çekişmesine ise dün gece bir zam daha.

Yorum bağlantısı
Hasan Karaduman

ARKAŞLAR,

Hızlı cevabınız için teşekkürler.Diğer dikkat etmem gereken konularıda yazarsanız memnun olurum.

Mesela şu devir konusu. Yolamı bakacağım yoksa bir gözüm devir saatindemi olacak.Ben benzinli arabanın çekişine göre,vitesine göre hangi

devirde olduğumu,hantal kullanıp kullanmadığımı anlıyordum.Bu duruma canım sıkıldı.

selamlar,

hasan karaduman

Yorum bağlantısı
Mehmet Ozyurek
Mesela şu devir konusu. Yolamı bakacağım yoksa bir gözüm devir saatindemi olacak.Ben benzinli arabanın çekişine göre,vitesine göre hangi

devirde olduğumu,hantal kullanıp kullanmadığımı anlıyordum.Bu duruma canım sıkıldı.

Sıkılmasın.. bunda da anlarsınız...

Devir düştüğü zaman zaten hiç çekmez olur...

Devir yükseldiği zaman da aynı şekilde torkun bittiğini ve artık hızlanmak istemediğini anlarsınız...

Biraz kullandıktan sonra sese görede karar verirsiniz zaten...

Zaman her şeyin ilacıdır...

Yorum bağlantısı
Ayhan Şentürk
(düzenlendi)

Elimden geldiğince bende yardım etmeye çalışayım.

Max tork 2000 devirde başlıyor ve en iyi tork aralığı 2000-3000 devir arası. Performanslı kullanımlarda 2500-3500 arası kullanılabilir. 3500'den sonrası gereksiz. 4500 devire kadar güç üretiyor ama torksuz bir güç olduğu için gereksiz.

Sabit hızlarda 2000 devir civarında tutarsanız daha ekonomik kullanmış olursunuz.

Her vites yükselttiğinizde devir 2000'lere düşeçek kadar hızlanın. Zamanla zaten şanzımanı, hangi viteste hangi devirde hangi hızda gittiğini ezberlersiniz. 1.4 tdci fiestada her vites yükseltildiğinde devir aşağı yukarı 1000 devir düşüyor.

2000 devirde:

1. vites 20

2. vites 35

3. vites 50

4. vites 70

5. vites 90

max torkun 2000 devir olduğunu ve 2000 devirin altında motorun titrediğini bilerek 2800 devirde vites yükseltirseniz

2800 devirde

1. vites 28 = 2. vites için normal hız

2. vites 50 = 3. vites için normal hız

3. vites 70 = 4. vites için normal hız

4. vites 100 = 5. vites için biraz fazla, 2700 olabilir. 4. ile 5. vitesin oranları ve uzunluğu birbirine yakın.

5. vites 125

Dip gaz yapmadan genelde 3000 deviri aşmadan 3000 devire doğru vites yükseltirseniz aracınız sizi çok sever.Seyrek seyrek ayda bir yine dip gaz yapmadan 3. , 4. viteslerde 3500 devire doğru yükseltirseniz motorunuz devamlı uyanık kalır. Stop etmeden 20 saniye kadar beklerseniz sağlıklı kullanmış olursunuz.İlk çalıştırdığınızda 1-2 dakikadan sonra 1. viteste 1500 devirlerde biraz ağır ağır ilerledikten sonra 2. vites ile 2000 devirde biraz daha sabit ilerledikten sonra normal kullanıma gecebilirsiniz. Dİp gaz ve yüksek devir yapmadan motor en az 60'C görsün

dip not olarak: 1.4 tdci fiestalarda 2000 devirin altında motor titremeye başlıyor ve çekişten düşüyor. Mesela 25-30 km hızla gitmeniz gereken bir yerde devamlı 1. viteste gitmek olmaz. 2. viteste 1500 devirde sabit gaz şartıyla ilerliyebilirsiniz.2. viteste sabit gazda titreme yapmıyor. Hızlanmak istediğinizde gaza hafif basarak 2000 devire yaklaştırıp, sonra istediğiniz gibi hızlanabilirsiniz. Zamanla huyunu suyunu öğrenirsiniz ama yinede az çok bilincli olmak faydalıdır.

tarihinde Ayhan ?ent tarafından düzenlendi
Yorum bağlantısı
Yiğitcan Coşar

Dizelin bi avantajı da düşük devirlerde de toparlayabilyor ve daha az vites değiştiriyorsunuz. Bence kullanımı benzinli bi arabaya göre daha kolay. Ben mesela transporterımızda 1e takarken yanlışlıkla 3 e takımışım çok rahat kalktı gitti bende motor soğuk ondan silkiniyo sandım :) tabi fiesta için bu durum geçerli değil :p

Yorum bağlantısı
Mehmet Ozyurek
Dizelin bi avantajı da düşük devirlerde de toparlayabilyor ve daha az vites değiştiriyorsunuz.

Bura tamamen yanlış...

Yorum bağlantısı
Mehmet Ozyurek

Düşük devirden kastın 1800-2000 devir ise doğru...

Benim bildiğim düşük devir 1000-1300 devirdir...

Ayrıca dizelde benzinliye nazaran daha sık vites değiştirmeniz gerekir çünkü vites oranlarınız ne kadar uzun olsada devir bandınız kısa.. 1800-3500 arası sağlıklı kullanabiliyorsunuz...

Oysaki benzinli bir araç 1000-6500 devir arası çok rakat kullanılır...

Yorum bağlantısı
Oğuz Altınada
Bura tamamen yanlış...

transporterın yürümesinin sebebi motor hacminin büyük olması

Yorum bağlantısı
Yiğitcan Coşar

İyi de benim fiesta 1000 devire kadar gayet iyi kaldırıyo (transporter daha da düşüyor tık yok). viteslerdeki son hızlarımız benzinlilere göre düşük olsada çok çok bi fark yok. hem benim bahsetmek istediğim o değildi. Benim bahsetmek istediğim mesela şehir içinde ilerlerken siz 3 ten 2 ye hatta 1 e düşürmeniz gereken yerlerde biz en fazla 2 ye düşürerek geçebiliyoruz onu anlatmak istedim :)

Yorum bağlantısı
Mehmet Ozyurek
Benim bahsetmek istediğim mesela şehir içinde ilerlerken siz 3 ten 2 ye hatta 1 e düşürmeniz gereken yerlerde biz en fazla 2 ye düşürerek geçebiliyoruz onu anlatmak istedim :)

Böyle bir durumda benzinli bir araç turbo beslemeli dizel bir araçtan daha rahattır...

Yorum bağlantısı
Yiğitcan Coşar
Böyle bir durumda benzinli bir araç turbo beslemeli dizel bir araçtan daha rahattır...

:) bilmiyorum ben yanlış düşünüyorum o zmn :p

Yorum bağlantısı
Mehmet Ozyurek
:p bilmiyorum ben yanlış düşünüyorum o zmn :p

Yada uzun süredir hep küçüklü büyüklü dizel araçlar kullandığın için böyle düşünüyorsun diyelim... :)

Yorum bağlantısı
Yiğitcan Coşar

Yoo benzinli de kullanıyorum sık sık aile içinde bi tek dizeller bizde :) ama genelde dizel kullandığım için alışkanlık ta olmuş olabilr bilmiyorum :p

Yorum bağlantısı
  • Konuyu Görüntüleyenler   0 kullanıcı

    Sayfayı görüntüleyen kayıtlı kullanıcı bulunmuyor.

×
×
  • Yeni Oluştur...