İçeriğe Yönlendir

Bujilerin Anlattıkları


Erhan Doruk

Recommended Posts

Erhan Doruk

Buji yüzeyleri motorun ve bujinin işletme karakteristikleri hakkında oldukça çok şey gösterir.

Bujinin elektrotları ve izolatörlerinin görünüşü - bujinin yüzeyi - hem hava/yakıt karışımı hem de motorun yanma prosesi üzerine bujinin işletme karakteristikleri hakkında bilgi sağlar.

Bundan dolayı bujinin yüzeyinin değerlendirilmesi motor arıza teşhisinde temel bir öğedir. Bununla birlikte güvenilir bir ifade oluşumu şu önemli ön gereksinmeleri gerektirir: buji yüzeyleri değerlendirilmeden önce taşıt en az 10 km sürülür. Böyle yapılarak motor orta performans aralığında değişik devirlerde çalıştırılmalıdır. Motoru durdurmadan önce uzun rölantiden kaçınınız.

NORMAL

01und02.gif

İzolatör ucu gri-beyaz, gri-sarıdan; gri-kahverengiye varan renkte olması halinde motor iyi durumda demektir.

Bujilerin ısı değeri iyi seçilmiş. Karışım ve ateşleme ayarları düzgün, kesintisiz ateşleme var. İlk hareket düzeneği iyi çalışıyor. Kurşun ihtiva eden yakıt veya motor yağı bileşiklerinden artıklar yok. Aşırı ısı yüklenmesi yok.

KURUMLANMIŞ

03und04.gif

İzolatör ucu, elektrodlar ve buji gövdesi kadife gibi siyah kurum kaplı.

Sebebi: Hatalı karışım ayarı (karbüratörlü, enjektörlü), zengin karışım, hava filtresi çok kirli, otomatik jikle bozuk veya jikle teli uzun süre çekili kalmış (özellikle kısa mesafeli seyirlerde). Buji ısı değeri düşük seçilmiş.

Etkisi: Ateşlemede kesiklik ve ilk hareket zorluğu.

Çözüm: Karışım ve ilk hareket düzeneği doğru ayarlanmalı, hava filtresi kontrol edilmeli.

Kırılmış İzolatör Ucu

zuendk_18.jpg

Sebebi: Bujinin dikkatsizlik sonucu düşürülmesi veya izolatör ucunun herhangi bir yere çarpması sonucu elektrodda meydana gelen mekanik hasar. Nadiren orta elektrod ile izolatör ucu arasında madde birikimi ve orta elektrodun korozyona uğraması (Özellikle çok uzun süre kullanılmış buji ise izolatör ucu patlayabilir).

Etkisi: Ateşleme kesikliği, kıvılcımın taze karışıma ulaşmaması.

Çözüm: Yeni bujilerin takılması.

Aşırı Aşınmış Dış Elektrod

zuendk_17.jpg

Sebebi: Yanma odasındaki birikintilerin yol açtığı uygunsuz hava akımları. Motorun vuruntulu çalışması.

Etkisi: Elektrod mesafesinin fazla olmasından dolayı, yetersiz ateşleme gerilimi. Özellikle ivmelenme sırasında kesintili ateşleme. İlk harekette çalışma güçlüğü.

Çözüm: Yeni bujilerin takılması.

Yağlanmış

05und06.gif

İzolatör ucu, elektrodlar ve buji gövdesi yağ parlaklığında kurum veya yağ kömürü ile kaplı.

Sebebi: Yanma odasına çok fazla yağ gelmiş. Yağ seviyesi çok yüksek, segmanlar, silindir ve sübap kayıtları çok aşınmış, iki zamanlı motorlarda karışımda fazla yağın bulunması.

Etkisi: Ateşlemede kesiklik, ilk hareket zorluğu.

Çözüm: Motor revizyonu, optimum yakıt-hava karışımı, yeni bujilerin takılması.

Kurşunlanma

07und08.gif

İzolatör ucu yer yer kahverengi sarı bazen de yeşile çalan renklerde.

Sebebi: Kurşun ihtiva eden yakıt kullanımı. Motora uzun süre kısmi yükte aşırı yüklemek, sır ( kaplama ) oluşmasına neden olur.

Etkisi: Motor tam yük altında çalışırken sır tabakası elektriksel iletken hale gelir

Ve ateşleme kesikliğine neden olur.

Çözüm: Yeni buji takılmalı, temizlemek faydasız.

Aşırı Kurşunlanma

09und10.gif

İzolatör ucu yer yer kalın kahverengi ? sarı bazende yeşile çalan renklerde sır kaplı

Sebebi: Kurşun ihtiva eden yakıt katkıları. Motora uzun süre kısmi yükte aşırı yüklemek sır (kaplı) oluşmasına neden olur.

Etkisi: Motor tam yük altında çalışırken sır tabakası elektriksel iletken hale gelir ve ateşleme kesikliğine neden olur.

Çözüm: Yeni buji takılmalı, temizlemek faydasız.

Kül oluşumu

11und12.gif

Yağ ve yakıt içerisinde bulunan katkılardan dolayı orta elektrod çevresinde aşırı küllenme. Bu küllenme yumuşak bir yapıdadır.

Sebebi: Özellikle yağdaki bileşim maddeleri yanma odasında ve buji yüzeyinde kül oluştururlar.

Etkisi: Bujinin aşırı ısınması, güç kaybı ve motor hasarlarına neden olabilir.

Çözüm: Motor onarılmalı, bujiler yenilenmeli ve gerekirse başka yağ kullanılmalı.

Erimiş orta elektrod

zuendk_13.jpg

Orta elektrod erimiş, izolatör ucu yumuşamış bir yapıdadır.

Sebebi: Zamansız ateşleme sonucu motorun aşırı ısınması. Örneğin; çok erkene alınan avans ayarı, yanma odasında yanma artıkları, bozuk sübaplar, arızalı distrübütör, kalitesiz yakıt. Isıl değeri düşük buji kullanımı.

Etkisi: Ateşleme kesikliği, motorda güç kaybı ve motor hasarı.

Çözüm: Motor ateşleme ve karışım ayarının kontrol edilmesi. Doğru ısı değeri seçilmiş yeni bujilerin takılması.

Tamamen Erimiş Orta Elektrod

zuendk_14.jpg

Orta elektrod tamamen erimiş, dış elektrod da erimeye başlamış.

Sebebi: Zamansız ateşleme sonucu motorun aşırı ısınması. Örneğin çok erken alınan avans ayarı, yanma odasında yanma artıkları, bozuk sübaplar, arızalı distrübütör kalitesiz yakıt.

Etkisi: Ateşleme kesikliği, motorda güç kaybı ve motor hasarı. İzolatör ucunun aşırı ısınmasından dolayı çatlaması.

Çözüm: Motor ateşleme ve karışım ayarının kontrol edilmesi. Yeni bujilerin takılması.

Kaynamış Elektrodlar

zuendk_15.jpg

Kötü yanma sonucu oluşan yabancı maddeler elektrodların üzerinde toplanarak, karnıbahar gibi bir görüntü oluşturur.

Sebebi: Zamansız ateşleme sonucu motorun aşırı ısınması. Örneğin çok erken alınan ateşleme ayarı, yanma odasında yanma artıkları, bozuk sübaplar, arızalı distrübtör kalitesiz yakıt.

Etkisi: Güç kaybı belirtisiyle başlar, önlem alınmaması durumunda şiddetli motor hasarlarına neden olabilir.

Çözüm: Motor; ateşleme ve karışım ayarının kontrol edilmesi, yeni bujilerin takılması

konuyu 2007 yılında başka bi forumda yayınlamıştım. burada da olsun istedim. sanırım resimleri bosch un sitesinden almıştım.

Yorum bağlantısı
Ayhan Onaran

İyi olmuş eline sağlık..Ancak bizim ustalarımız sanırım işlerini çok iyi biliyorlar.Bujiyi çıkartıp 20 saniye bakan usta görmedim.Çoğunluk 5 saniye bakıp geri takar :fiuw: Bu kadar önemli bir konu bu kadar basit olmamalı.Buji den birçok teşhis konulabilirken dikkat eden usta yok yada çok az.

Yorum bağlantısı
Çağlar Bayur

Bakımlarda ehil teknisyen 1-2 saniye bakar, hatta buji tezgah üstünde iken 2 metreden göz atmak da yeterlidir (ehil göz için), sonra danışmana araçta sorun olabilir der, örneğin hegonun değişmesi gerekecektir, müşteriye bu bildirilir, müşteri içinden (yetkili servise geldik bizi kaz sandılar) diye düşünür, değiştirmeyin der, bir daha servise uğramaz, 6 ay sonra arabayı satar, satın alan lpg taktırır, 1 ay sonra hego hepten bozulur, arıza lambasını yakar, 2el satın almış olan lpgciden başlar, Ford dan çıkar :lol2: bunlar yaşanmış örneklerdir.

Yorum bağlantısı
Tolga Tekinoğlu

Faydalı aydınlatıcı ve bilinmesi gerekli bilgiler için teşekkürler.

Yorum bağlantısı
Sadettin Çelik

Bu kadar kötü bujiler hahgi arabadan çıkar merak ettim. Tanesi 5 lira olan bujiyi bu hale getiren kullanıcıya da şoför denirmi acaba. Arabaya yazık. :i-ih:

Yorum bağlantısı
  • Konuyu Görüntüleyenler   0 kullanıcı

    Sayfayı görüntüleyen kayıtlı kullanıcı bulunmuyor.

×
×
  • Yeni Oluştur...