Cavit Doğan 17 Ağustos 2010 Paylaş 17 Ağustos 2010 Değerli arkadaşlar, üstteki 1. şematik çizimde hidro motor tahriki bir aparat var. 1 nolu parça hidro motor, 2 nolu parça zincir ile aktarma, 3 v3 4 nolu parçalar rulmanlı yatak vede göbeğinde aktarma organı bir mil var,bu milin boyu 1500 mm. Milin ucunda 5 nolu pinyon dişli var ve bu dişli ile 6 nolu krameyer dişliyi hareket ettirip 7 nolu parçayı yukarı ve aşağı indirip kaldırıyoruz 2. Şematik çizimde ise herşey aynı kalmak şartı ile sadece milin boyunu kısaltıp 500 milimetre yaptık diyelim. Konu şu: Bu milin kısalması ile hidromotorun gücünde herhangi bir değişim olurmu.? (Redüktörlü motor olarakta düşünülebilir) Milin uzun olması moment etkisi yaratırmı.? Başta Cenk hocam olmak üzere sizlerin görüşlerine ihtiyacım var, ona göre tartışmayı sürdürücem.. İşyerindeki arkadaşlarla iş inata bindi.. Benim görüşüm: Kesinlikle bir etkisi olmaz ve hidromotora gelen yük değişmez.. Şimdiden teşekkürler.. Yorum bağlantısı
Evren Erakçora 17 Ağustos 2010 Paylaş 17 Ağustos 2010 Bana da değişmez gibi geliyor. Yorum bağlantısı
Emin Önal 17 Ağustos 2010 Paylaş 17 Ağustos 2010 hmm..okumuş mühendisler önden cevaplasın Yorum bağlantısı
Çağlar Bayur 17 Ağustos 2010 Paylaş 17 Ağustos 2010 Moment kesinlikle değişmez, kısalınca, daha rezonanssız (nispeten sessiz) ve direkt çalışma bile sağlanır, bence avantaj olur. Yorum bağlantısı
Mehmet Ozyurek 17 Ağustos 2010 Paylaş 17 Ağustos 2010 Bu mili 50 metre ya da 500 metre yapsaydık bu motor bu mili çevirip 7 nolu ağırlığı kaldırabilirmiydi.. ? Yorum bağlantısı
Eray Sireli 17 Ağustos 2010 Paylaş 17 Ağustos 2010 ben end. elektronik okudum ve değişmeyeceğini savunuyorum. Bu arada Cavit Bey Meslek: Makina Teknisyeni yazıyor. Türkçede makina diye bir kelime yok bilginiz olsun... Yorum bağlantısı
Salim İmamoğlu 17 Ağustos 2010 Paylaş 17 Ağustos 2010 Moment kesinlikle değişmez, kısalınca, daha rezonanssız (nispeten sessiz) ve direkt çalışma bile sağlanır, bence avantaj olur. Salınım balans gibi sorunların olmaması gibi mi?Araçtaki aks boylarını da bu konuya benzetebilir miyiz? Yorum bağlantısı
Çağlar Bayur 17 Ağustos 2010 Paylaş 17 Ağustos 2010 Bu düzenekte ataleti yok saymak gerekir, hesaplamalarda, bazı faktörler yok sayılır, uzaya mekik çıkarmadıkça önemsenmez. Emmi; 500metre iç mekan uzunluğundaki fabrikayı sen bir bul, sonra hesaplamaya geçeriz Yorum bağlantısı
Onur Demirer 17 Ağustos 2010 Paylaş 17 Ağustos 2010 (düzenlendi) Hangi durum icin konusuyoruz, denge durumu mu(statik ya da sabit hiz), denge disinda bir durum mu (ivmeli hareket)? Cevabi bekleyesim gelmedi, rulman surtunmelerini ihmal edersek denge durumunda bir fark etmemesi gerekir, ama saftin eylemsizlik momenti yuzunden uzun saftta ivmelenme daha yavas olmali. Ayni ivmeyi saglamak icin motor gucu artmali. Ama gercek hayatta her kosulda ne kadar kisa o kadar iyi kanimca. Sonucta saft agirligi arttikca rulman/yataklardaki surtunme ve kayiplar artacak. Ayrica uzun safttaki burulma yuzunden istenmeyen osilasyonlar olabilir. 17 Ağustos 2010 tarihinde Onur Demirer tarafından düzenlendi Yorum bağlantısı
Ayhan Şentürk 17 Ağustos 2010 Paylaş 17 Ağustos 2010 (düzenlendi) Bu konularda, güç aktarım organlarında kendime güveniyorum. Momentte kesinlikle bir değişim olmaz. Mil boyu ister 1 mm olsun ister 10 metre olsun. Mil uzunluğunun şöyle bir etkisi olur. Mil uzadıkça ağırlığı artar ve rulmanlara uyguladığı yükte arttığı için güç iletiminde kayıp olabilir ama bu kayıp bu sistemde yok denecek kadar az. Birde mil boyu uzadığında orta kısımdan bel verirse yüksek devirlerde balanssızlık yapıp dönmeye direnç gösterip rulmanları kısa sürede bozabilir. Bu gibi dairesel hareketin doğrusal harekete çevrildiği sistemler çok yüksek devirde çalışmaz. Tahrik eden motordaki hız düşürülüp güçe dönüştürülür. Eğer yüksek güçte bir sistem olacaksa ve mil ağırlığı önemliyse aynı ağırlıkta içi boş daha kalın mil kullanın. Daha fazla moment iletimi yapılabilir.(mukavemet açısından) 17 Ağustos 2010 tarihinde Ayhan ?ent tarafından düzenlendi Yorum bağlantısı
Ayhan Şentürk 17 Ağustos 2010 Paylaş 17 Ağustos 2010 Bu mili 50 metre ya da 500 metre yapsaydık bu motor bu mili çevirip 7 nolu ağırlığı kaldırabilirmiydi.. ? Momentte yine bir değişiklik olmayacak. Sadece mil ağırlığından dolayı yataklara gelen yükler artacağından dolayı güç aktarımda kayıp fazla olacaktı. Güç aktarımının şartı önce dirençler yenilecek ve dirençlerin üzerinde kuvvet verilecek. Aksi halde hareket elde edemeyiz... Yorum bağlantısı
Ayhan Şentürk 17 Ağustos 2010 Paylaş 17 Ağustos 2010 Hangi durum icin konusuyoruz, denge durumu mu(statik ya da sabit hiz), denge disinda bir durum mu (ivmeli hareket)?Cevabi bekleyesim gelmedi, rulman surtunmelerini ihmal edersek denge durumunda bir fark etmemesi gerekir, ama saftin eylemsizlik momenti yuzunden ivmelenme daha yavas olmali. Ayni ivmeyi saglamak icin motor gucu artmali. Ama gercek hayatta her kosulda ne kadar kisa o kadar iyi kanimca. Sonucta saft agirligi arttikca rulman/yataklardaki surtunme ve kayiplar artacak. Ayrica safttaki burulma yuzunden istenmeyen osilasyonlar olabilir. O ağırlıktan kurtulmak için kamyonlardaki kardan millerinde metal yerine kompozit malzemeye geçilmeye çalışıyor. Eylemsizlik hakkında şunu diyeyim, ani bir itlemeyle arabayı haretkendiremeyiz ama sürekli bir kuvvet ile arabayı hızlandırabiliriz. Rulmanlı yatakların direnci az olduğu için mil ağırlığında çok aşırı büyük değişiklikler olmadıkça sistem pek fazla etkilenmez. makinacılar nerde Aynı zamanda makinacıyım. 2. üniversite. Yorum bağlantısı
Oğuz Altınada 17 Ağustos 2010 Paylaş 17 Ağustos 2010 (düzenlendi) Moment değişmez. Kuvvet aktarımında kısa olan yol her zaman iyidir 17 Ağustos 2010 tarihinde O?uz Alt?nada tarafından düzenlendi Yorum bağlantısı
Süha Demirtaş 17 Ağustos 2010 Paylaş 17 Ağustos 2010 aynı motora daha az güç biniyor gibi Cavit abi sen ne diyorsun sölede ona göre cevap verelim Yorum bağlantısı
Mehmet Kazancıoğlu 17 Ağustos 2010 Paylaş 17 Ağustos 2010 motora gelen yük değişmicektir. rulman yatak bağlantı mesafeleri milin balans ve salımını kontrol altına alacaktır mesafenin kısalması milin ve rulman yatakların ömrünü uzatacaktır. hidro motorun gücünü değişmesi için motor ile milin bağlantı mesafesini (zincir bağlantı) nekadar uzatırsanız o kadar motor gücünü düşürürsünüz veya rediktör sistemi ile dişli çap ve boylarıyla motor gücünü ayarlıyabilirsiniz nasıl ki açamadığımız bir vidanın anahtarının ucuna herzaman bir boru bulup anahatarın boyunu uzatırsak bu bizim az gücle kolay çalşmamızı sağlar Yorum bağlantısı
Servet Aydın 17 Ağustos 2010 Paylaş 17 Ağustos 2010 (düzenlendi) Bir sıkmada benden olsun Ama gerçekliği var..Mil uzadıkca kaynakta harcanan güç tüketimi azalır kısaldıkca artar.Bunun için uzağa gitmeye gerek yok.Ağır hizmet araçlarda niye şaftı uzun tutarlar ? 17 Ağustos 2010 tarihinde Servet Ayd?n tarafından düzenlendi Yorum bağlantısı
Çağlar Bayur 17 Ağustos 2010 Paylaş 17 Ağustos 2010 Bir sıkmada benden olsun Ama gerçekliği var..Mil uzadıkca kaynakta harcanan güç tüketimi azalır kısaldıkca artar.Bunun için uzağa gitmeye gerek yok.Ağır hizmet araçlarda niye şaftı uzun tutarlar ? Aks mesafesi uzadığı için olabilir mi? Vesile ile, mil var ise, boyu uzadıkça, kaynakta harcanan güç tüketimi artar (mil çıkışındaki hız ve yük sabit kalmak şartı ile) Yorum bağlantısı
Servet Aydın 17 Ağustos 2010 Paylaş 17 Ağustos 2010 Oruç kafa ile yanlışa yönlenmişim Doğru aynı güçte iki motor ve şanzuman olsun.Önden çekişili olan arkadan itişli olandan daha seri.. Yorum bağlantısı
Onur Demirer 17 Ağustos 2010 Paylaş 17 Ağustos 2010 Eylemsizlik momenti ile motorun uygulamasi gereken moment(tork) karismasin diye: http://tr.wikipedia.org/wiki/Eylemsizlik_momenti http://tr.wikipedia.org/wiki/Moment_(fizik) Yorum bağlantısı
Adnan Çakır 17 Ağustos 2010 Paylaş 17 Ağustos 2010 Bence 1.ve 2.şekil de de hiçbir değişiklik yok sadece maliyeten ve kullanılan alandan tasarruf edersiniz. Yorum bağlantısı
Cavit Doğan 17 Ağustos 2010 Yazar Paylaş 17 Ağustos 2010 ben end. elektronik okudum ve değişmeyeceğini savunuyorum.Bu arada Cavit Bey Meslek: Makina Teknisyeni yazıyor. Türkçede makina diye bir kelime yok bilginiz olsun... Makine olarak ve Makina olarak kullanıldığı için ben makina olanını seçtim desem.. aynı motora daha az güç biniyor gibi Cavit abi sen ne diyorsun sölede ona göre cevap verelim Ben değişen birşey olmayacağını ilk yazımda söyledim zaten, burada milin kendi ağırlığının verdiği kayda bile değmeyen artı yükün haricinde hidromotorun torkuna hiçbir katkı sağlamaz diye düşünüyorum Süha..Sende benim gibi düşün.. Yorum bağlantısı
Adnan Çakır 17 Ağustos 2010 Paylaş 17 Ağustos 2010 Makine olarak ve Makina olarak kullanıldığı için ben makina olanını seçtim desem.. Ben değişen birşey olmayacağını ilk yazımda söyledim zaten, burada milin kendi ağırlığının verdiği kayda bile değmeyen artı yükün haricinde hidromotorun torkuna hiçbir katkı sağlamaz diye düşünüyorum Süha..Sende benim gibi düşün.. Ağam asansör yapıp Traktörü Ali Elöverden korumak için yukarı mı kaldıracan Yorum bağlantısı
Vural Sarı 17 Ağustos 2010 Paylaş 17 Ağustos 2010 Moment kesinlikle değişmez, kısalınca, daha rezonanssız (nispeten sessiz) ve direkt çalışma bile sağlanır, bence avantaj olur. Doğru. Mil,3 ve 4 no'lu rulman ile sabit yataklanmış olduğu için,mil boyunun önemi yoktur.Mil boyuna sadece burulma kuvveti etki eder,mil malzemesi iyi seçilirse sorun olmaz. Yorum bağlantısı
Serkan Toker 17 Ağustos 2010 Paylaş 17 Ağustos 2010 Kısa mil motora binen yükü azaltır, ayrıca abi ben senin yerinde olsam zincirden de kurtulurdum...O ne öyle, 1900 lerin başından kalma gibi..Kayış tahriki daha iyi olur ya da direk motora bağlamak gibi...Hatta milin üzerine bir ağırlık bağlarsan ( Daire şeklinde ) ilk kalkıştan sonra elektrik tüketiminde epey azalır... :) Yorum bağlantısı
Vural Sarı 17 Ağustos 2010 Paylaş 17 Ağustos 2010 (düzenlendi) Cevaba devam. Yukarıdaki tasarımda,rulman yatakları arasındaki mesafe uzun olursa burulmayı önlemek için,Ayhan'ın belirttiği gibi ,araya saft kaynaklanır,eşeksenlik,düzlemsellik toleransları içinde tornada işlenir ve balansı yapılır.Rulmanlara eksenel değil radyal yük bineceği için sabit yataklı rulman yeterli olacaktır. Burada önemli olan,rulman yataklarının kramayer dişlisi ve zincir dişliye olan mesafesinin kısa tutulması. Serkan şakamı söyledi bilmiyorum.Kayış kasnak bu sistemde uygun ve emniyetli olmayacaktır İki tasarımda da dişli oranları aynı kaldığı için,aynı yükü,aynı pompa devri ile aynı zamanda kaldıracaktır. 17 Ağustos 2010 tarihinde Vural Sar? tarafından düzenlendi Yorum bağlantısı
Recommended Posts