İçeriğe Yönlendir

Lastik Sesi


Erkan Baydemir

Recommended Posts

Erkan Baydemir
(düzenlendi)

Şöyle bişey yapalım burdada.

Bu forumda şu sesli-sessiz lastik konusunu artık bi netleştirelim.

Bu mesajda bahanesi olsun ve önce lastik sesini ve sonrada konforu yerlerine koyaduktan sonra,doğru tanımlamayı yapalım isterseniz

Önce lastik sesini tanımlıyalım.

Lastik sesi,lastiğin zemin ve hava ile temasından çıkan ses olarak tanımlanır.

Lastik sesini bilimsel ölçme metodu ise;,

Araç belli bir hıza ulaştıktan sonra,motor stop edilir, edilirki,sadece yukarda tanımı yapılan ses ölçülsün.

Dediğim gibi aracın motoru stop ettikten sonra belli bir mesafeye konan hassas ölçüm cihazlarıyla,lastiğin o hızlarda gerek zemin gerekse hava ile temasından doğan ses ölçülür. Burası tamam umarım.

Marka ve modelleri boşverin.

Şimdi verilere bakalım;

Araç Golf,lastik ebadı 195/65 R 15

15 adet farklı marka lastik.

Farklı iki hız,60 km/s ve 80 km/s

Sesi ölçme birimi, db(A)

1-66,2 db(A) ....69,8 db(A)

2-66,3....70,8

3-66,7....70,6

4-66,6....70,8

5-67,0....71,0

6-67,5....71,1

7-67,9....71,4

8-67,9....71,8

9-68,5....71,8

10-68,3....72,4

11-68,7....72,2

12-68,8....72,6

13-69,5....73,9

14-69,8....74,0

15-69,9....74,0

Şimdi aradaki farkları görüyoruz,marka ve modellerin yerini bilseniz şaşırırsınız,bunuda boşverin

En sesli lastik ile en sessiz arasındaki fark yaklaşık 3,5db(A) lık bir fark.

Şimdi buraya dikkat;

Yukarda tanımı yapılmış olan ses farklılıkları bu iken.

Aracın içinden ARADAKİ FARKI normal bir insanın ARACIN İÇİNDEN ALGILAMASI neredeyse imkansızdır.

Bakın aracın içine az yada çok ses alır tartışması değil bu.Bu aracın yalıtımı ile ilgilidir.

Bizim bahsettiğimiz,bilimsel ölçme metodları uygulanmış ve yukarda tanımı yapılmış salt lastik sesinin markalar arasındaki farkın,aracın içinden algılanması meselesi.

Gelelim konfor disiplinine;

Konfor,genel kabul görmüş,belli referansları olan.

Fakat rakkamsal karşılığı olmıyan bir disiplindir.

Burada esas olan kullanıcının memnuniyet yada memnuniyetsizlik eşiği ile ilgilidir.

Tekrar ediyorum,bu kullanıcın kişisel eşiği ile ilgilidir.Yani kısmen subjektif bir bakış açısı içerir.

işte bu tanımı yapılmış iki disiplini karıştırmamak lazım.Bunlar iki farklı disiplin olup,ölçme metodları farklı olduğu gibi;

Birisinin sonucu tamamen rakkamsal verilere, diğeri ise belli aralıklarda kalan kısmen subjektif bir bakış açısına dayanır.

Bu yukardaki disiplinler,özellikle rakkamsal verileri olan ses disiplini,araca,ebada,zemine göre farklılıklar gösterebilir.Bu sadece birisi.

Doğru tanımlama bu.

Şimdi durum bu iken;

Yani,3. ile atıyorum 5. arasındaki fark bu iken,yok bu lastik daha sessiz, şu lastik daha sesli yorumları,kimse kusra bakmasın ama komik oluyor :nazar:

Artık umarım,şu sessiz lastik arıyorum muhabbetini daha sağlıklı yaparız :f1:

tarihinde Sel tarafından düzenlendi
Yorum bağlantısı
Erkan Baydemir

Haaa bakın unuttum,şunuda ekliyim,ekliyimki artık tamam olsun :)

Sizin yeni lastik aldıktan sonraki yaptığınız karşılaştırma tam olarak şu;

Yaklaşık 3-4 yıllık ve 40-50 binlik bitik bir lastik ile, :nazar: daha yarım saat önce takılmış yeni lastik arasındaki fark :f1:

Şimdi allah aşkına kim hatırlıyor,3-4 yıl önce takılmış lastiğin sesini v.s ni ha,kim hatırlar yahu,bi düşünün bakalım. :)

3 yıl önce tatildeki animasyon ekibindeki güzel bir kızı hatırlarsınız ama,o tatile gitmeden önce taktığınız lastiğin ses şiddetini ıh ıh hatırlamazsınız ;)

Bu yüzden,yapılmış olan tüm karşılaştırmalar,kusra bakmayın ama havada kalır ve gerçeklikle uzaktan yakından alakası yoktur. :)

Yorum bağlantısı
Erkan Baydemir

yahu mesele şunu al,bunu al meselesi değil. :rolleyes:

Ben sadece,şu "lastik sesi" muhabbetine bi açıklık getirmeye çalıştım. :rolleyes:

Yoksa,ne alalım benim meselem değil. :rofl:

Zaten,şunu al bunu alma v.s benim haddim değil. :i-ih:

Zaten,sen çok iyi biliyosun.

Hani ne alalım sorusunun cevabının nasıl bulunması gerektiği ile ilgili metodu senle 50 kere konuşmuşuzdur be abicim :)

Yorum bağlantısı
Evren Erakçora

Erkan Bey, ses konusunda önemli bir noktayı unutuyorsunuz. Türkiye deki yollar. Kaymak asfaltta hemen her lastik zaten sessiz ama o dandik yollarda yumuşak lastikler büyük avantaj sağlıyor. Getz de kumho lastik vardı testlerde sessiz diye geçiyor ama kötü yolda berbat ses yapıyordu. Michelin e geçince sanki kütüğün üzerinde geziyormuşşuz dedim. Aynı şekilde yeni fiesta da hankook var resmen kütük o da bozuk yolda çok konforsuz ses yapıyor arabayı çok sarsıyor.

Yorum bağlantısı
Erkan Baydemir
Erkan Bey, ses konusunda önemli bir noktayı unutuyorsunuz. Türkiye deki yollar. Kaymak asfaltta hemen her lastik zaten sessiz ama o dandik yollarda yumuşak lastikler büyük avantaj sağlıyor. Getz de kumho lastik vardı testlerde sessiz diye geçiyor ama kötü yolda berbat ses yapıyordu. Michelin e geçince sanki kütüğün üzerinde geziyormuşşuz dedim. Aynı şekilde yeni fiesta da hankook var resmen kütük o da bozuk yolda çok konforsuz ses yapıyor arabayı çok sarsıyor.

Evren hocam,bakın karıştırmayın.

Tekrar ediyim,sonra konuşalım.

Bu lastik sesi tanımlaması ;

"...

Önce lastik sesini tanımlıyalım.

Lastik sesi,lastiğin zemin ve hava ile temasından çıkan ses olarak tanımlanır.

Lastik sesini bilimsel ölçme metodu ise;,

Araç belli bir hıza ulaştıktan sonra,motor stop edilir, edilirki,sadece yukarda tanımı yapılan ses ölçülsün.

Dediğim gibi aracın motoru stop ettikten sonra belli bir mesafeye konan hassas ölçüm cihazlarıyla,lastiğin o hızlarda gerek zemin gerekse hava ile temasından doğan ses ölçülür. Burası tamam umarım...."

Bu ise konfor;

"...Gelelim konfor disiplinine;

Konfor,genel kabul görmüş,belli referansları olan.

Fakat rakkamsal karşılığı olmıyan bir disiplindir.

Burada esas olan kullanıcının memnuniyet yada memnuniyetsizlik eşiği ile ilgilidir.

Tekrar ediyorum,bu kullanıcın kişisel eşiği ile ilgilidir.Yani kısmen subjektif bir bakış açısı içerir..."

Bakın ne demişim;

"...Bu yukardaki disiplinler,özellikle rakkamsal verileri olan ses disiplini,araca,ebada,zemine göre farklılıklar gösterebilir..."

Şimdi gelelim yanıldığınız noktaya hocam;

Lastik sesi,dediğim gibi, sizin yazınızdan yola çıkarak;

Zemine göre rakkamsal karşılığı değişebilir.

E birininki değişirken,diğerininki aynı kalmıyorki :unknw:

Aynı oranda değişiyor ikiside :rolleyes:

Bakın örneklendirelim;

2. gelen lastik kaymak asfaltta 60km/h ile giderken 66,3

5.gelen lastik ise 67,0

zemini değiştirdik diyelim,daha kötü bir zemine geçdik tamammı.

Rakkamları atarak söylüyorum;

2. gelen lastiğin sesi 66,3 ten 69,6 ye çıksın

bu durumda 5. gelen lastiktede 67,0 den 70,3 çıksın.

Aradaki fark hemen hemen aynı,bakın dikkat iki lastik arasındaki farktan behsediyorum.

Yani;

Zemim bozuldukça,tabiki rahatsızlık aratacaktır.

Biz bunu tartışmıyoruzki ama :good1:

Biz,sessiz lastik muhabbetinin bu düzeyde çok, ama bi okadarda anlamsız tartışılmasını konuşuyoruz.

Rakkamlarla koyduk işte aralarındaki farkı,yukardaki metni lütfen baştan sonuna kadar,dikkatlice bidaha okuyun hocam :rolleyes:

Arabayı çok sarsıyor diyosunuz hocam.

Bunun lastiğin sesi ile ilgisi yokki,bu olsa olsa aracın genel yapısı,hadi lastik kısmına gelirsek ise,lastiğin konfor disiplini ile ilgilirdir.Sesi ile değil,karıştırmayın :i-ih:

Ses ne,konfor ne,ölçüm metodları ne,aralarındaki fark,bu farkın aracın içinden algılanması v.s

Bunları ayrı ayrı yazdım :rolleyes:

Yorum bağlantısı
Cem Boneval

Sevgili Erkan,

Ses konusunda yazdıklarına çoğunlukla katılmakla beraber 3 dB'lik farkın da hassas bir kulak tarafından algılanabileceğini ifade etmek isterim.

Diğer bir deyişle en sessiz lastikle aynı kategorideki en gürültülü lastiği aynı araçta aynı parkurda ve yeni olarak kıyaslarsak farkı hissedebileceğimi düşünüyorum.

Ama tabii ki 2 sene önce taktığım ve artık 40K sonra kütük gibi olmuş lastikle yeni takılmış lastik arasındaki farktan bahsetmek ve yeni takılan lastikle ilgili diğeri aleyhine yorum yapmak doğru olmaz.

Lastik sesini ayırt etmenin en kolay yolu aslında yaz ve kış lastiklerinin gürültülerini kıyaslamak olabilir, onu sanırım sağır sultan bile duyar :good1:

Yorum bağlantısı
Mehmet Ozyurek
Erkan Bey sizin şu her zaman üşenmeden sayfalarca açıklama yapma alışkanlığınızı takdir ediyorum. :good1:

Bu yazı da en az yarım saatini almıştır ha... :unknw:

Yorum bağlantısı
Erkan Baydemir
(düzenlendi)
Sevgili Erkan,

Ses konusunda yazdıklarına çoğunlukla katılmakla beraber 3 dB'lik farkın da hassas bir kulak tarafından algılanabileceğini ifade etmek isterim.

Diğer bir deyişle en sessiz lastikle aynı kategorideki en gürültülü lastiği aynı araçta aynı parkurda ve yeni olarak kıyaslarsak farkı hissedebileceğimi düşünüyorum.

Ama tabii ki 2 sene önce taktığım ve artık 40K sonra kütük gibi olmuş lastikle yeni takılmış lastik arasındaki farktan bahsetmek ve yeni takılan lastikle ilgili diğeri aleyhine yorum yapmak doğru olmaz.

Lastik sesini ayırt etmenin en kolay yolu aslında yaz ve kış lastiklerinin gürültülerini kıyaslamak olabilir, onu sanırım sağır sultan bile duyar :)

Cem abi ( abi diyorum ama,resme bakınca benden yaşlı görünüyosun yahu,kusra bakma,yaşıda bilmediğimden saygısızlık yapmak istemem :flowers: )

Canım abim

Bir doktor olarak şu alttaki metne bi itirazın olacağını sanmıyorum.

"Kulak, sesleri büyük bir hassasiyetle tespit ve analiz eder. Kulağın hassasiyeti bütün ses frekansları için aynı değildir. Sesler tizleştikçe daha zor duyarız.

Hassas bölge 500 ile 3.500 Hz arasındadır. Desibel (dB) bu hassasiyeti en güzel göz önüne alan ölçü birimidir. Ancak logaritmaya bağlı bir ölçü olması biraz kafa karıştırır. 3 dB'lik bir artış, akustik enerjinin 2 misli arttığını gösterir. Bu 3 dB'lik artış, kulağın fark edebildiği en hafif ses artış düzeyidir. 0 dB, ses olmadığının göstergesi değil, sadece normal bir kişinin ses algılama düzeyidir. Bazı insanlar, özellikle müzisyenler, -5, hatta -10 dB sesleri duyarlar."

Şimdi bu metinden yola çıkarak ne diyorum ben ".... nerdeyse imkansız..." ve tabiki normal bir insan için.

Ve ben burası çok ama çok önemli;

Ses duyamazsın demiyorum.

Aradaki farkı algılaman neredeyse imkansız diyorum abi,bak aradaki farkın algılanması.tabiki normal bir insan için.

Sesi duymak başka bişey,aradaki farkın fark olarak algılanması başka bişey,yanılıyorsam düzelt liütfen :good1:

yahu yapmayın,herkesmi müzisyen,herkesmi çok hassas kulağa sahip.

Şimdi gelelim,gözden kaçan çok önemli başka bir konuya;

yahu allah aşkına tüm lastikler arasındaki fark 3 değilki ya :lol2:

Bakın 1. ila 15. arasındaki fark bu,yapmayın etmeyin. :rolleyes:

Atıyorum,3. ila 8 arasındaki farka bakın,ne biliyim 8, ila 12. arasındaki farka bakın.Yapmayın etmeyin :rolleyes:

Belkide,bir önceki lastiğiniz 2. şu andaki ise 3. ,yada tam tersi

Cem abi,diğer konularda ise evet,farklı bişey söylemiyoruz.

Fakat şu kış lastiğinin sesi ile yaz lastiğinin sesi konusuna şimdi girmiyim,her tarafım ses oldu valla ,yoruldum,bıktım :lol2:

Onuda bi ara hallederiz.

Erkan Bey sizin şu her zaman üşenmeden sayfalarca açıklama yapma alışkanlığınızı takdir ediyorum. :bravo:

Ya tabi tabi,sen gel birde bana sor :D

Şaka bi yana,bunları duymak güzel tabiki,teşekkürler :good1:

Mehmet baba ve canım Hakan'ım mimik sınırlaması olduğundan gerekli cevapları yazamıyorum.

yahu,yeri gelmişken,şu mimik sınırlandırmasını bi gözden geçirseniz ha sevgili yöneticiler.

gülen suratlarla yazıyorum,ona göre alınmayın sakın ahahaha

tarihinde Erkan Baydemir tarafından düzenlendi
Yorum bağlantısı
Cem Boneval

Erkan kardeşim :D iyi ediyorsun abi demekle 50+ kategorisindeyim... ama rahat ol nasıl hitap edersen kabulümdür

Buna karşılık fotoğrafım hiç de yaşlı durmuyor, haksızlık etme.

Ben genellemelerden hoşlanmam pek de ondan nüans koyuyorum.

Yoksa ben de sesin hakikaten önemsenmeyecek ve de hemen daima fark edilmeyecek bir ayrıntı olduğunu düşünmekteyim.

Ve fakat Bridgestone E300 de iyi lastiktir, hani konudan sapmayalım diye...

Yahu seni yakalamışken bir sorayım bu Antalya'nın asfaltındanmıdır, yoksa benin vahşi kullanmamdan mı ben ne lastik taktıysam kayıyorum bu memlekette? Benzer bir deneyimin oldu mu? Konuyu saptıracak ama....

Yorum bağlantısı
Erkan Baydemir
Erkan kardeşim :lol2: iyi ediyorsun abi demekle 50+ kategorisindeyim... ama rahat ol nasıl hitap edersen kabulümdür

Buna karşılık fotoğrafım hiç de yaşlı durmuyor, haksızlık etme.

Ben genellemelerden hoşlanmam pek de ondan nüans koyuyorum.

Yoksa ben de sesin hakikaten önemsenmeyecek ve de hemen daima fark edilmeyecek bir ayrıntı olduğunu düşünmekteyim.

Ve fakat Bridgestone E300 de iyi lastiktir, hani konudan sapmayalım diye...

Yahu seni yakalamışken bir sorayım bu Antalya'nın asfaltındanmıdır, yoksa benin vahşi kullanmamdan mı ben ne lastik taktıysam kayıyorum bu memlekette? Benzer bir deneyimin oldu mu? Konuyu saptıracak ama....

Üüühhh baya varmışsın be abi :D

Abi takıldım lütfen alınma :bravo:

Şaka maka göstermiyosun ama :lol2:

Gelelim konuya;

Şimdi adı geçen marka yada modellerle ilgili bire bir yorum yapmak istemiyorum ,biliyosun sende.

senin sıkıntın ise,nasıl anlatsam nasıl yorumlasam bilmiyorum ama.

Ya zeminden,ya lastikten,ya aracın sana yetmeyişinden yada bütün hepsinin sınırlarını zorlıyan bir pilotajdan kaynaklanıyor.

Aslında burdan sana 3-5 soru sorarak cevabını bulabilir ama,işin yoksa,müsaitsen 05332689464 den bir iki karşılıklı lakırtı edip,varabiliyorsak bi sonuvca varmaya çalışırız :flowers: .

Ben müsaitim abi :rolleyes:

Yorum bağlantısı
Mehmet Ozyurek
müsaitsen 05332689464 den bir iki karşılıklı lakırtı edip,varabiliyorsak bi sonuvca varmaya çalışırız :lol2: .

Ben müsaitim abi :lol2:

Sakın arama abi...

Benden söylemesi.. Evde 12 tane lastik var..

Her mevsim için ayrı lastik satıyor bu Erkan.. :bravo::D

Yorum bağlantısı
Erkan Baydemir
Sakın arama abi...

Benden söylemesi.. Evde 12 tane lastik var..

Her mevsim için ayrı lastik satıyor bu Erkan.. :flowers: :lol2:

:D ah ölücem gülmekten :bravo:

ahahah yazamıyorum gülmekten,ne yazacağımı unuttum ahahahaa

ah tamam boşver :lol2:

Yorum bağlantısı
Mehmet Ozyurek

Şaka tabiki ya... 12 lastik aldığım doğru da...

bir takım focusa

bir takım mondeoya

bir takım connecte

Yorum bağlantısı
Burak Kartal
Araç Golf,lastik ebadı 195/65 R 15

15 adet farklı marka lastik.

Farklı iki hız,60 km/s ve 80 km/s

Sesi ölçme birimi, db(A)

1-66,2 db(A) ....69,8 db(A)

2-66,3....70,8

3-66,7....70,6

4-66,6....70,8

5-67,0....71,0

6-67,5....71,1

7-67,9....71,4

8-67,9....71,8

9-68,5....71,8

10-68,3....72,4

11-68,7....72,2

12-68,8....72,6

13-69,5....73,9

14-69,8....74,0

15-69,9....74,0

Tabloya göre en sesli ile en sessiz arasında 3 Db fark var. Herhangi bir lastikle 60 ile 80 arasında giderkende 3 Db fark var. Bu durumda aracı boşta giderken(motor devir farkının gürültüsü olmasın diye) 60 ile 80 km hızla giderken duyduğumuz ses farkından kulağımızın lastik sesine ne kadar hassas olduğunu çıkarabiliriz. Sonuçta herkesin kulağı 100% oranda işitmediği için yaptığı yorumlarda kişisel kalıyodur diye düşünüyorum. Lastik değiştirdim çok sessiz oldu diyen kişi belki 100% duyuyor hiç fark hissetmedim diyen de %70 oranında işitiyodur.

Şimdi de ben fark hissetmiyorum bize sağırmı diyosun birader diyen arkadaşlar olacaktır :unsure2:

Ben sadece farklı bir bakış açısı olsun diye yazdım zaten.

Yorum bağlantısı
Saygın Can Oğuz
Sakın arama abi...

Benden söylemesi.. Evde 12 tane lastik var..

Her mevsim için ayrı lastik satıyor bu Erkan.. :selo::)

:unsure2::unsure2::) valla ben koptum burada. mehmet abi, Allah da seni güldürsün...

Yorum bağlantısı
  • Konuyu Görüntüleyenler   0 kullanıcı

    Sayfayı görüntüleyen kayıtlı kullanıcı bulunmuyor.

×
×
  • Yeni Oluştur...