İçeriğe Yönlendir

Abs Fren Sistemi Hangi Hallerde Devreye Girer?


Varol Nevzat Cantürk

Recommended Posts

Varol Nevzat Cantürk

Selam arkadaşlar,

benim bilgilenmek istediğim husus ise; ABS fren sisteminin hangi hallerde ve hangi hızda (aracın hızı) devreye girmesidir.

Temmuz ayı sonu itibariyle aracımla İzmir şehir trafiğinde seyrederken, önümdeki aracın aniden fren yapıp durması nedeniyle, frene en kısa süre içersinde basmama rağmen aracımı durduramadım ve arkadan çarpmak zorunda kaldım.Aracımın ortalama hızı 70/80 km/s idi.Çarpma öncesi ABS fren sisteminin devreye girmediğini fark ettim.Zemin ıslak değildi ve çarpma öncesi öndeki araçla benim araç arasındaki mesafe yaklaşık olarak 15-20 m idi.

Aracım 2011 model Ford Focus Titanium TDCI;5000 km de ve lastikler yeni sayılır. Sizce ABS fren sistemi ile ilgili bir sorun mu var?

Bir de İzmir'de ikamet eden arkadaşlarıma bir hatırlatmam olacak;

aracımı 31 Temmuz 2011 tarihi itibariyle BORNOVA-Otokoç servisine bırakmıştım.(Aracımı Bornova/Otokoçtan satın aldığım için daha fazla özen gösterip kısa süre içersinde tamir ederek teslim ederler umuduyla) Aracım AXA dan full kaskoludur. Bugün, 18 Ağustos 2011 tarihi itibariyle halen aracımı teslim etmediler. Söz konusu olan aracın ön tamponu ile pancurun değişmesidir.Başka hasar yok! Başta iş yoğunlu olmak üzere çeşitli bahaneler üretilmektedir.Aracını bakım veya tamir için İZMİR BORNOVA'daki OTOKOÇ servisine teslim etmeyi düşünenlerin bu yazdıklarımı göz önünde bulundurmalarında fayda olacağı kanaatindeyim. :bravo:

Yorum bağlantısı
Guest Hakan Tar?m

Lastik kızakladı mı peki? Hani cartt misali. Kızakladıysa abs devreye girmemiştir, kızaklamadıysa tam kuvvet basamamışsınız gibi geliyor bana.

Yorum bağlantısı
Baran Ekici

Abs yolda dümdüz giderken ani fren gereken durumlarda eski tip frenlerden daha uzun mesafede durdurur. Kilitler bırakır, kilitler bırakır. Eski tip olanlar basınca kilitlenir, siz freni bırakana kadar öyle kalır. Abs'nin farkı daha çok dönüşlerde, zeminin kuru olmadığı olağan dışı koşullarda fren yapıldığında ortaya çıkar.

Yorum bağlantısı
Mustafa Tüfekçi

abs devreye girecek bir durum olmamış. iki araç takip mesafesi kısa olduğu için duramamışsınız bence. abs testi basittir. ıslak- tozlu yada mucur bir yolda ani fren yapılır ( belli bir hız gerekli lastik yola tutunduğu sürece abs çalışmaya bilir) fren pedalında geri tepme vari bir titreşim hissedersiniz.

Yorum bağlantısı
Mustafa Tüfekçi

20 metre kala 80 ile frene bastıysanız çarpmanız çok anormal değil. 100 km hızdan aracın durması için gerekli fren mesafesi 38-39 metre en iyi. yol şartı lastik vs göz önüne alındığında 40 metreyi bulur gibi. abs erekn durmayı sağlamz engelden kaçmayı sağlar.

Yorum bağlantısı
Ersen Tapan

Öncelikle geçmiş olsun..

Lastiklerinizin yere tutunması nekadar fazla ise, abs nin pedala verdiği tepkide okadar fazladır..

lastiklerinizin havasını kontrol edin ve uygun boş bir alanda da aracınızın frenlerini deneyin..

Yorum bağlantısı
Mustafa Tüfekçi

Eğer araç 0 hızda kızaklayıp yada abs devreye girmese abs lambası yakardı. çünkü abs sensörleri tekerlerkler arası çok absürt hız farkı algılarsa abs lambasını yakıyor.

Yorum bağlantısı
Hüseyin Matur

Abs devreye girse aracınız daha fazla hasar alırdı.

Çünkü; abs fren mesafesini uzatır. Yanlızca ıslak zeminde fren mesafesini kısaltır.

Sizin bir benzeriniz kazayı ben 30 km. ile giderken yaptım. Abs olmasaydı araca belki hiç vurmayacaktım.

Yorum bağlantısı
Armağan Pekatik

Hava koşulları, yol koşulları nasıldı? Yolda lastik kızağı izleri çıktımı? Bu izler varsa düz mü yoksa kesik kesik mi? Bunları bilmeden yorum yapmayalım.

Yorum bağlantısı
Engin Özarı
sorun abs de değildir; bu tip ani durumlarda en kısa sürede durabilmek için debriyaja+frene aynı anda basmak gerekir. muhtemelen siz frene yeterli baskı uygulanmamış olabilirsiniz. ayrıca unutmamak gerekir ki; ABS durma mesafesi kısaltmaz. bilhakis abs sisteminin süratinize göre bu mesafeyi 1-2 mt.kadarda uzatır.

Yada fren pedalına kesik kesik basmıştır.

Yorum bağlantısı
Kadir Yavuz

Geçmiş olsun diyorum ama bildiğim kadarıyla abs hakkında birşeyler söylemek istiyorum, 4-5 metrelik bir mesafeden bahsetmiyorsak eğer abs fren mesafesini her şartta azaltır, çünkü abs "kızaklama" dediğimizi olayı engellediği için lastiğin altında biriken partikül vs. yi engeller,yüksek hızlarda kızaklayan lastiğin ısınmasıyla fren mesafesinin doğru orantılı olduğunu düşünürsek burdan da bir artısını görürüz zaten çok kısa mesafede aracın ufak bir kayma ile duracağı mesafede abs nin gereğini tartışmaya gerek yok, kızaklama anında direksiyon hakimiyetinin kaybolması bir yana aracın durması çok zor bir hale geliyor , ayrıca sizin olayda ben o anda fren pedalına yeterince basmadığınız kanısındayım tabi sadece bir tahmin tekrar geçmiş olsun , saygılar...

Yorum bağlantısı
Armağan Pekatik
Armağan bey, burası forum. evet hiçbirimiz de bilirkişi değiliz, yapacağımız yorumlardan da teknik bir sonuç çıkartmaya çalışmıyoruz. arkadaş sormuş, vatandaşta bildiği kadarıyla anlatmaya çalışmış. madem yorum yapılmayacak konu başlığı niçin açılsın. ya da foruma ne gerek var.?

Abi tartışalım tabi ki. Ama arkadaş sorduklarıma cevap verirse daha elle tutulur türden sonuçlar elde etmez miyiz? Çünkü kuru havada, cillop gibi asfaltta kazık fren ABS'den daha kısa fren mesafesine sahip. Baksana adam başlığı açmış, kaçmış gitmiş.

Yorum bağlantısı
Evren Erakçora

Bence pedala yeterince kuvvet uygulayamadınız, ABS li araçlarda yapılan en büyük hata pedala tam kuvvetle basmamaktır. Pedal takırdıyor deyip tam kuvvet uygulamamaktır. Tam güçle basılmayan pedalla araç epey uzun mesafede durur doğal olarak. Lastik havaları da ideal olmalı 15 günde bir kontrol edilmeli.

Yorum bağlantısı
Çağlar Bayur

Vesile ile, frene sonuna kadar basıp, direksiyon mevrası ile öndeki engleden kaçmak istendiğinde, abs sistemi bu manevra esnasında otomobilin yönlendirilmesini sağlamaya yarar.

Yorum bağlantısı
Varol Nevzat Cantürk

Selam arkadaşlar,

yazmış olduğum soru/sorun ile ilgili olarak fikir beyan eden ve yanıt yazan tüm şahıslara dün cevabi bir yazı göndermiştim, daha doğrusu gönderdiğimi zannetmiştim. Herhalde dalgınlıkla yapmış olduğum teknik bir hatadan ötürü bu yazım yayınlanmamış.Özür......

Gelelim yanıtlara;önümdeki araç yaklaşık olarak 15-20 metre önümde aniden durunca bende tüm gücümle fren pedalına bastım ve çarpıp durana kadar ayağımı çekmedim.Yol ıslak değildi.Frene bastığımda sanki bir kızaklama oldu.Daha önceki araçlarımdan hatırladığım kadarıyla,tabiri caizse, "tır..tır..tır" şeklinde abs devreye girmedi. Zaten girmiş olsaydı bile, herhangi bir manevra yapma şansım olmazdı,çünkü yol gidiş geliş yönlüydü ve karşı şeritten araçlar gelmekteydi.Benim hatam ise abs fren sisteminin fren mesafesini kısaltacağı yönünde bir yanılgıya düşmekten ibarettir. Saygılarımla.

Yorum bağlantısı
Armağan Pekatik
(düzenlendi)
Selam arkadaşlar,

yazmış olduğum soru/sorun ile ilgili olarak fikir beyan eden ve yanıt yazan tüm şahıslara dün cevabi bir yazı göndermiştim, daha doğrusu gönderdiğimi zannetmiştim. Herhalde dalgınlıkla yapmış olduğum teknik bir hatadan ötürü bu yazım yayınlanmamış.Özür......

Gelelim yanıtlara;önümdeki araç yaklaşık olarak 15-20 metre önümde aniden durunca bende tüm gücümle fren pedalına bastım ve çarpıp durana kadar ayağımı çekmedim.Yol ıslak değildi.Frene bastığımda sanki bir kızaklama oldu.Daha önceki araçlarımdan hatırladığım kadarıyla,tabiri caizse, "tır..tır..tır" şeklinde abs devreye girmedi. Zaten girmiş olsaydı bile, herhangi bir manevra yapma şansım olmazdı,çünkü yol gidiş geliş yönlüydü ve karşı şeritten araçlar gelmekteydi.Benim hatam ise abs fren sisteminin fren mesafesini kısaltacağı yönünde bir yanılgıya düşmekten ibarettir. Saygılarımla.

Bence siz 15 - 20 metreden çok daha geç farketmişsiniz aracı. 70 civarı giderken 15-20 metre kızaklayan araç çarpsada tampon kırmaz diye düşünüyorum sonra da o kadar kısa fren yapabilmişsiniz ki absyi farkedememişsiniz. Araç kızaklamaya geçmeden vurmuş gibi geliyor. Tabi öndeki aracın ilerlerken durduğunu ve sizin bunu farkettiğinizi düşünüyorum.

Yok değil de araç zaten duruyorsa çarpmanız normal. Fren süreniz 1 sn kadar sürmüş.

Çünkü 70 civarı giderken 1 saniyede 20 metre yol alırsınız. Takip mesafesi 2 sn olduğunu düşünürsek 40 metre yapar. Dolayısıyla 15-20 metrede duran bir cisme vurmanız da normal.

Zemin ıslak değildi demişsiniz zaten, peki asfalt mıydı, parke miydi, mıcır mıydı, tahli yolmuydu, otoban mı, e5 midir nedir?

tarihinde Arma?an Pekatik tarafından düzenlendi
Yorum bağlantısı
Ayhan Şentürk

Eskiden arabalar 100 km'de ortalama 15 litre yakıt yakarlardı. Bugünki tekoloji ile 6-7 litrelere kadar düştüler.

ABS'de aynı şekilde. 2000'li yılların ABS'si ile bugünün ABS'si arasında çok farklar var. Modelli arabalardaki ABS yazılımı resmen yolu analiz ediyor ve ona göre frenleme yapıyor.

Bugünki teknoloji ile ABS'siz aracın ABS'li arabadan daha kısa mesafede durması çok zor. Zaten ABS'siz aracta tek noktadan sürtünen lastik çok fazla ısınarak asfalta yapışmamaya başlıyor fren mesafesini çok fazla uzatıyor.

Keskin bir virajda ABS ile tam fren yapıp kontrollü bir şekilde durabilirsiniz ama ABS yoksa ya fren yapmayıp çarpacaksınız yada tam fren yapıp yolun dışına çıkıp takla atacaksınız...

Yorum bağlantısı
ABS öyle bir teknoloji ki, mantığı devre dışı bırakıyor. Benim mantığım da ABS fren mesafesini uzatır diyor ama realitede ABS fren mesafesini kısaltıyor. Üstelik, asıl görevi fren mesafesini kısaltmak olmadığı halde.

Çeşitli yorumlar var ve hatta birbirine zıt yorumlar, doğrusu kafam karıştı.

Bu ABS denen olay görselden anladığım kadarıyla aslında fren mesafesini kısaltıyor.Herhalde son kararımız bu.

Benim aracım 2007 ghia.

ABS her zaman devrede olmaz araç tekerleri kitlenmeye yakın bir noktada devreye girer diyoruz. Bu ABS devrede değilken fren balatası frene basıldıgında aralıksız sürtünüyor ve hızı azaltmaya çalışıyor demektir.

Aracımla bazen frene yarım bassam bile tır tır tır sesler duyuyorum fren yapınca, ve hiç tekerler kitlenecek gibi değilken.

ABS her durumda eski fren sistemine göre daha karlıysa ABS nin her zaman devrede olması daha faydalı değilmi?

Çünkü yanılıyor olabilirim ama frene her basışta sanki ABS var gibi hissediyorum.

ABS de saniyede 18 defa bildiğim kadarıyla noktasal basınç uygular fren sistemi. Bu sayı frene az basmayla ve ya daha çok basmayla değişir mi ABS sisteminde?Yada bu sayı değişir mi sabit midir? Bunu da merak ediyorum

Yorum bağlantısı
Ayhan Şentürk
ABS'niz sürekli devreye giriyorsa lastiklerinizin ömrü dolmuş olabilir.

+ süspansiyonda patlak olabilir.

Patlak süspansiyon lastiğin yere tutunmasını olumsuz yönde etkiler.

Yorum bağlantısı
Armağan Pekatik
Hayır tam tersi. Kızaklayan bir teker her zaman daha uzun mesafede durur! ABS lastiğin kızaklama yapmasını önleyerek total durma mesafesini kısaltıyor.

Bu test ne kadar bilimsel bilemem ama ben zaten uygun şartlarda olabilir dedim. Bknz araba.com uzmanı böyle dememiş.

http://www.arabam.com/haber/Danisman-ABS-f...mi/Detay-267667

Yorum bağlantısı

Aracımızda seyahat ederken hepimiz cep telefonu bulunduruyoruz.

ABS ye sahip araçlarda cep telefonunun negatif etkisi ilk zamanlarda çokça tartışılıyordu.

Şu anda gerek konuşma yapılmadığında gerekse konuşurken cep telefonunun olumsuz etkisi konusunda ne durumdayız acaba ilgilenen, bilgisi olan var mı bu konuyla?

Ben genelde konuşma yapmasam da vites kolunun hemen arkasındaki plastik yuvada bulunduruyorum cep telefonumu?

Dikkat etmemiz gereken noktalar nelerdir?

Yorum bağlantısı
  • Konuyu Görüntüleyenler   0 kullanıcı

    Sayfayı görüntüleyen kayıtlı kullanıcı bulunmuyor.

×
×
  • Yeni Oluştur...