İçeriğe Yönlendir

Anadol Dan Ford A Uzanan Bir Otomobil Hikayesi


Aşkın Barçın

Recommended Posts

Aşkın Barçın

YILLIK 11 BİN ÜRETİMDEN 1.2 MİLYONA SIFIRDAN 18.5 MİLYAR DOLAR İHRACATA

Yerli otomobil markasını yeniden tartışan Türkiye’de otomotiv sanayi 1960’larda 11 bin adetlik montajdan günümüzde 1.2 milyon adetlik üretime ulaştı. Daha önce neredeyse ‘sıfır’ olan ihracat rakamını da geçen yıl 18.5 milyar dolar yaptı

İlk Anadol’a 76 bin talep

Üretime geçemeyen Devrim’in ardından yerli oto çalışmaları yine devam etti. 1964’te “Montaj Sanayii Talimatı” ile ithal edilecek parçaların yerli olarak üretilmesi amaçlandı. 1963’te Türkiye’de sadece 3 bin 468 taşıt montajı yapılıyordu.

1965’te Anadol ortaya çıktı. Türkiye’nin ilk seri üretim yerli marka otomobiliydi. Fiber gövdeli Anadol için 26 bin 800 lira fiyat biçildi. 1966 yılının Aralık ayında bantlardan inen Anadol’un ismi, yarışma sonucu çıkmıştı. O dönemde iç talep 3 bin- 5 bin adet olarak bilinirken, ilk çıkacak Anadol için 76 bin kişi başvurmuştu. Ancak Anadol yılda 8 bin adetlik üretilebildi. 1.5 yıl kadar sıra beklemek de gerekiyordu. Türkiye’nin ilk Coupe, Sedan, Stationwagon, Buggy ve Spor modelleri, Anadol’dan gelmişti. Anadol, 1984’te bantlardan çekilince de, yerli marka otomobil öksüz kaldı.

Bugüne doğru gelirsek

Ve hızlıca bugüne doğru gelirsek. Bazı kaynaklarda 1963 yılında üretilen otomobil sayısı yılda 30 adet, traktör dahil toplam araç üretimiyse 11 bin 112 adet olarak görülürken, Otomotiv Sanayii Derneği verilerine göre sadece geçen yıl Türkiye’de üretilen otomobil sayısı 640 bin, toplam otomotiv üretimiyse 1 milyon 184 bin adet oldu.

O dönemde yerlilik kavramı çok küçük yüzdelerle ifade edilirken, Anadol ile birlikte bu oran sürekli yükselmeye başladı. Bugün Türkiye’de üretilen otomobillerin yerlilik yüzdesi, modellere göre yüzde 68’lere kadar çıkabiliyor artık. Ama yetmez. Türkiye’de yerli marka otomobil için girişimler sürüyor. Bireysel ve seri üretime henüz tam olarak geçmeyen, örneğin Ekber Onuk’un “Sazan”ı gibi projeler olsa da, çok sınırlı adetlerde üretilen “Maral” elbette yetmiyor. Karsan’ın New York taksi ihalesi için hazırladığı, ancak kazanmasa da geliştirmeye devam ettiği “V1” adlı aracı, 2013’te “yerli markalı araç” olarak yollara çıkmaya hazırlanıyor.

Şimdilik özet versek ve hızlıca üzerinden geçsek de, yarından itibaren Türkiye’de otomobil üretimi yapan fabrikalara gidiyoruz birlikte. Burada, aynı zamanda “Yerli marka otomobil olur mu?” sorularına da satır aralarında yanıt bulacaksınız. Ama aynı zamanda da, nelerle gurur duymanız gerektiğini de...

fft16_mf2211596.Jpeg

fft16_mf2211597.Jpeg

  • Beğen 1
Yorum bağlantısı
Çağlar Bayur

Vesile ile, "Maral" markası geçmiş yazı içinde, Türk girişimcinin ürettiği bir markadır, Morgan replikasıdır, yani çakma Morgan, 3-4 senede paslanan bir sacı vardır, isimi de arkadaşımın soyadından araklamadır, her ne kadar inkar etse de , bizim arkadaşın iyi niyetinden faydalanılmıştır.

  • Beğen 1
Yorum bağlantısı
Abdülkerim Demir

Aşkın Bey,

Devrim'in fotosunu görünce rahmetli Erbakan Hoca'mı getirttiniz aklıma Allah razı olsun.

Rabbim mekanını cennet eylesin.

Yorum bağlantısı
Osman Dumanlı

Ben olsam, Anadol u tekrar günümüz teknolojisiyle tasarlayıp,her kesimin kullanabileceği modellerini üretirdim..Özellikle STC nin 2.0 TDCİ :f1::seytan: olanı dadından yinmezdi.. :)

  • Beğen 1
Yorum bağlantısı
Hüseyin Matur

Ben olsam, Anadol u tekrar günümüz teknolojisiyle tasarlayıp,her kesimin kullanabileceği modellerini üretirdim..Özellikle STC nin 2.0 TDCİ :f1::seytan: olanı dadından yinmezdi.. :)

Hayri İstay bunun tasarımını yapmıştı ustam, epey hoş olmuş ilk gördüğümde çok beğenmiştim.

B7nhK.jpg

iotEs.jpg

XtROW.jpg

Yorum bağlantısı
Aşkın Barçın

Dediğiniz gibi Anadol tekrar üretilse idi iddia ediyorum şu an ki Dacia nın pazar payı Anadolun olurdu.

Basit ama çok aranan model olacak, lüks olmayacak sıradan olacak. Parça ucuz olacak taksi kamyonet olacak.

Kısacası Türkiye nin şehir merkezleri hariç tüm kesimi bu aracı alacak.

Yorum bağlantısı
Osman Dumanlı

Evet görmüştüm..Aklımdan bir türlü görüntüsünü çıkaramıyorum..Fenaa be ustaaa..

Yorum bağlantısı
Mehmet Ozyurek

Neden bu üreticiler hep spora yöneliyor..

Ertex'in yaptığı araç

Anadol 2

Maral..

Sedan, fazla lüksü olmayan bir aile aracı lazım bu topluma..

  • Beğen 4
Yorum bağlantısı
Şahin Topaloğlu

Valla özellikle bu bölgeye öyle basit bi şey lazım. :biggrin:

Yorum bağlantısı
Zafer Ayvacı

Neden bu üreticiler hep spora yöneliyor..

Ertex'in yaptığı araç

Anadol 2

Maral..

Sedan, fazla lüksü olmayan bir aile aracı lazım bu topluma..

Nasıl olsa satılmayacak diyedir abi. Ümit olmayınca, hayalin bari en afillisini kuralım diyedir.

Yorum bağlantısı
Ali Cihangiroğlu

İlk arabamız Anadol' da Ford idi, eee araba dediğin Ford' dur kardeşim :D şöyle basit ucuz bir modelini yapsalar hakikaten dacia gibileri tarih olurdu, bu arada hala şahin doğanının araba yerine konması drurumundan kurtulurduk :)

Yorum bağlantısı
  • Konuyu Görüntüleyenler   0 kullanıcı

    Sayfayı görüntüleyen kayıtlı kullanıcı bulunmuyor.

×
×
  • Yeni Oluştur...