İçeriğe Yönlendir

Hangisinin Patlaması Daha Tehlikelidir? Ön Lastik Mi Arka Lastik Mi?


Turkay Enez

Recommended Posts

Turkay Enez

Soru net: 100 km üstü hızlarda hangi lastiğin patlaması (gümleme, parçalanma, aniden inme şeklinde) daha tehlikelidir? Ön mü arka mı?

Yorum bağlantısı
Ercan Aytuğ Atalay
(düzenlendi)

ön lastik yoldan çıkma ve takla atma riski daha yüksek

tarihinde Ercan Aytuğ Atalay tarafından düzenlendi
  • Beğen 1
Yorum bağlantısı
Erkut Uysal
(düzenlendi)

2008 senesinde Honda aracımla 180 km hızla giderken sağ ön tekerleğim patladı fark edip kenara çektim arabayı... Arka patlasaydı ne olurdu bilmiyorum... :(

Geçen cuma günü servise götürdüm Fiestayı bahçede dolaşıp sigara içiyordum bir transit geldi çekiciyle ama '' Bu araba transt '' demeye bin şahit ister... Seyir halinde sol arka tekerlek patlamış araba yan yatıp sürüklenmiş ordan dereye uçmuş 3 ölü... :( Arabanın önü yok tavanı yok sağ tarafı yok... :(

tarihinde Erkut Uysal tarafından düzenlendi
  • Beğen 1
Yorum bağlantısı
Ayhan Onaran

Arka lastik..Çünkü ön de diğer lastik ile direksiyon hakimiyeti zorda olsa sağlanabilir fakat arkaya doğrudan etkimiz hiç yok..araç kıçını atmaya başladığında dua etmekten başka çare kalmaz.Tabii bu durumda en kısa duayı okuyun zamanınız çok az :)

  • Beğen 4
Yorum bağlantısı
Rıfat Çakar

Ön lastiklerden biri patlarsa , patlayan lastik tarafına ani bir çekme yapar ve bunu kontrol altına almak o kadar da zor olmaz.

Arka lastiklerden biri patladığında spin atma durumu olabilir. Aracın arkasını da toplayabiliriz elbette ama , öne göre daha zor ve biraz da şansa ihtiyacımız olur.

Yorum bağlantısı

Mutlaka ön, direksiyon hakimiyetinin kaybolma tehlikesi var. Lastiğin patlamasından değil bir anda yok olmasından bahsediyoruz.

110 km. hız, Station Wagon Reno 12, araçta 3 kişiyiz, kamyon sollama anında, arkamdan da bir otobüs tampona dayanmış durumda. Arka sol lastiğim gümledi. Bomba patlaması gibi bir ses, sarsıntı ve toz. Araç sağa sola savrulmaya başladı. Kamyoncu durumu farketti yavaşladı ve ben hiç gaz kesmeden kamyonu solladıktan sonra sağa yanaşıp durdum. Direksiyona nasıl asıldım bilmiyorum bir hafta boyunca kollarım ağrıdı...

Bu başımdan geçen bir olay, ön lastik gümleseydi bilmiyorum ne olurdu..

Yorum bağlantısı
Furkan Avcı

Eskilerden duyduğum, ön lastiğin patlamasının daha tehlikeli olduğu...

Ama forumda eski mesajlarda geçmişti, sağ arka lastiği patlayan Jaguar'ı ESP falan bile tutamadı; spin atıp yoldan çıktı ve takla attı :shok:

  • Beğen 1
Yorum bağlantısı
Nihat Palolu

Ön lastik patlaması daha tehlikelidir. Hangi ön lastik patlarsa araba o yöne doğru çeker direksiyon hakimiyeti yok olur. Hele birde panik olup frene basılırsa sonuç felekat olur. Arka lastik patlarsa arabaya hakim olmak daha kolay olur.

Yorum bağlantısı
Hasan Karabekiroglu

Şimdiki malum aracımla 110 km hızla Ürgüp'den Nevşehir e gelirken sol arka lastiğim patladı...hiç bir sıkıntı yaşamadan sağa sinyali verip durdum... bundan önceki Tofaş Doğan aracımla da sol ön lastiğim patladı ortalama 80 km hızla bi anda kendimi buğday tarlasında buldum...

Yorum bağlantısı
Ayhan Onaran

Biz 2009 yılında forum olarak bi eğitim almıştık Ankara'da. Ön lastikte tutunma kaybı olduğu anda kontrol az da olsa sağlanabiliyor; ama, arkada tutunma kaybolduğunda şans yok.

Evet ileri sürüş teknikleri :D

Yorum bağlantısı
Ayhan Onaran

8 çizip durmuştuk :D

Evet bir ara da hocaya ders vermiştik :p 88 den nasıl tavşan yapılır diye ..Çok ısrar edince 62 den yapmaya karar vermiştik.

Yorum bağlantısı
Ayhan Şentürk

Aslında buradaki tehlike aracın ağırlık merkezine ve aracın düz yoldamı yoksa virajdamı olduğuna bağlı. Virajın yönüde çok önemli. Sola virajda sol arka lastik patlarsa tehlike yoktur. Aracın yükü sağ taraf üzerinde olduğu için çok fazla tehlike yaratmaz. Ama sağ tekerleklerden biri patladığında arac direk o tarafa yatar. Sağ arka tekerlek patladıysa spin atar.

Buzlu yolda bile arka koptuğunda kontrol edilmesi çok zordur.

Yorum bağlantısı
Mehmet Ali Karakaya

Kışın başıma patlama olayı gelmişti. 22 Ocak'ta 100-110 km arası Uşak-Kütahya arası yolculuğumda sağ teker çukura girip gümlemişti. Durduğumda jant yere deyiyordu, daha 2000 km yaptığım kış lastiğim gitti, tamir de olmadı.

Ama herhangi bir savrulma veya sorun olmadı yavaş yavaş durmuştum.

Yorum bağlantısı
Servet Aydın

Şimdiki malum aracımla 110 km hızla Ürgüp'den Nevşehir e gelirken sol arka lastiğim patladı...hiç bir sıkıntı yaşamadan sağa sinyali verip durdum... bundan önceki Tofaş Doğan aracımla da sol ön lastiğim patladı ortalama 80 km hızla bi anda kendimi buğday tarlasında buldum...

Mübarek insan ,iki araç aynı kalitede mi yere basar sanırsın :i-ih:

  • Beğen 1
Yorum bağlantısı
Recep Kurtoğlu

koşullara göre değişir diye düşünmekteyim. Hızınıza manevra yeteneğinize göre değişir bu risk öyle bir durumda Allah yardımcısı olsun araç kullanıcısının.

Yorum bağlantısı
Hasan Karabekiroglu

Mübarek insan ,iki araç aynı kalitede mi yere basar sanırsın :i-ih:

hayır örnek olarak söyledim..... araca göre değişir mabında demek istemiştim....zaten doğanla bu tecrübeyi yaşadıktan sonra yere daha sağlam basan bir araç alacam diye ahdetmiştim... :D

  • Beğen 1
Yorum bağlantısı
Cem Boneval

Soru net: 100 km üstü hızlarda hangi lastiğin patlaması (gümleme, parçalanma, aniden inme şeklinde) daha tehlikelidir? Ön mü arka mı?

Pek çok şey yazılmış, toparlamaya çalışalım:

Bu hızlarda hangi lastik patlarsa patlasın tehlikelidir.

Araç düzgün yol koşullarında düz ve sabit gidiş yönünde yük ile hareket halindeyse hangi lastik patlarsa patlasın kontrol etmek deneyimli bir sürücü için çok zor olmaz.

Ön lastiğin patlamasını aracın patlayan lastik tarafına güçlü bir şekilde çekmesiyle algılarsınız, ters yönde dengeleyici direksiyon tutuşu ile sert olmayan frenleme ile durursunuz.

Arka lastiğin patlaması daha zor fark edilir, eğer ses gelmediyse küçük yön değişikliklerine beklemediğiniz güçlü salınımlarla cevap verir.

Bu süreçte ters bir direksiyon hareketi, aracın kendi etrafında dönmesi, yoldan çıkması ve hatta takla atması ile dahi sonlanabilir.

Arka lastik patladığında da direksiyonu olabildiğince düz tutarak kontrollu frenleme ile durmak gerekir.

Tabii bu yazdıklarım trafik şartlarının el verdiği ölçüde gerçekleştirilebilecek manevralardır ve yoğun trafik içerisinde tehlike göreceli artar.

Araç yanal yük değişimi yaşıyorsa yani dönme süreci ± frenleme halindeyse, patlayan ön lastik yönünde gene güçlü bir çekme olur; dönüş istikametindeki patlarsa aynı yönde güçlü bir dönme, ters taraftaki patlarsa da dönme yerine düz gitme hareketi yaşanabilir.

Her iki durumda da direksiyonu olabildiğince sabi tutup kontrollu frenleme ile durmaya çalışmak en doğrusu olur, direksiyon hareketlerine araç beklediğiniz tepkiyi vermeyeceği ve yönlendirme mümkün olmayacağı için bunu öneririm.

Arka lastik patladığında dönme yönündeki yük binmeyen lastik ise tuhaf salınımlarla kendini belli eder, özellikle dönme hareketi bittikten sonra anormallik fark edilir.

Ancak ters yöndeki yük binen lastik patlarsa araç kendi etrafında şiddetli bir dönüş yapabilir ve birden kendinizi geldiğiniz yöne bakarken bulabilirsiniz.

Yanal yük değişimlerinde arka lastik patlamasının kontrolu ustalık ve beceri gerektirir, bir yandan çok kontrollu ve yumuşak frenleme yaparken diğer yandan ters yönde direksiyon kırarak yalpa hareketlerini kontrol etmek gerekir ki bu hiç de kolay değildir, Genellikle bir o yana bir bu yana salınarak trafik izin verirse çarpmadan, yoğunsa birilerini daha olaya katarak durabilirsiniz ve durduğunuz yer her zaman gitmekte olduğunuz yol olmayabilir.

Şimdi bunları okuduktan sonra herkes kendince hangisinin daha tehlikeli olduğu cevabını verebilir sanırım.

Kimsenin başına gelmemesi dileği ile...

  • Beğen 7
Yorum bağlantısı
  • Konuyu Görüntüleyenler   0 kullanıcı

    Sayfayı görüntüleyen kayıtlı kullanıcı bulunmuyor.

×
×
  • Yeni Oluştur...