İçeriğe Yönlendir

Hangisinin Patlaması Daha Tehlikelidir? Ön Lastik Mi Arka Lastik Mi?


Turkay Enez

Recommended Posts

Tansel Yavuz

Araca göre kesinlikle değişiyor,şahin olsa hangisi olduğu farketmez her türlü kontrolden çıkar,kışın 80-90 km civarı giderken mazgala girip arka lastiği yarmıştım hiçbir şekilde yol tutuş değişmedi durmadan 600-700 metre dükkana kadar gittim,indiğimde lastik yarılmış jant eğilmişti.Sanırım birazda lastiğin kalitesi farkettiriyor patlak olsa bile yanak-taban kaliteli ise hissettirmiyor.

Yorum bağlantısı
Cem Işık

Kayınpeder 3 sene önce fenerbahçede x5 ile 40-50 KM arası bir süratle sol şeritte giderken,yerdeki bir demir parçası lastiği yarıp aniden indiriyor, direksiyonu sağa çevirmeye çalışmışsada fayda etmedi ve bariyerden indirmiştik arabayı gidip ..

Yorum bağlantısı
Ayhan Onaran
(düzenlendi)

İleti #30 herşeyi açıklamış zaten.Arka lastiklerden birisinin patlaması daha riskli ve zor durumu anlamak,bu durumdan kurtulmak için daha fazla tecrübe istiyor..

tarihinde Ayhan Onaran tarafından düzenlendi
Yorum bağlantısı
Cem Boneval

Peki, patlamayan lastik denilen (Run On Flat) lastikler bu gibi durumlarda olası riskleri ne kadar düşürür(mü)?

Ek: bu da virajda ki Jaguar:

http://www.zaplat.co...guar_Takla_Atti

Bu arka lastik zaafı için çok güzel örnek bir video olmuş.

Zaten modern tubeless lastikler birden patlamaz, bir engele çarpıp yarılmadığı sürece. Ancak değişik hızlarda hava kaçırabilir ve dikkatsiz sürücü bunu fark etmez ise bu videodaki olay olur.

Önce sağa hafif yalpa yapıyor, sürücü ters yönde direksiyonu kırıyor, ama bu fazla geliyor bu sefer sola şiddetli kıç atma, yine geç ve fazla kontra bu sefer de gidip bariyere çarpıyor ve takla atıyor.

İlk kontra direksiyon çok daha çabuk ve ölçülü yapılabilse ve eş zamanlı yavaşlamayı becerebilse böyle sonuçlanmazdı, ama bu kontrol becerisine sahip sürücü sayısı çok azdır.

"Runflat"lere gelirsek, aslında yüksek yanak direnci aracın kontrolsuz salınımlarını önemli ölçüde engeller, ama bu bence yüksek hızlarda riski azaltsa bile tümüyle ortadan akldırmaz.

Beri taraftan lastiklerini runflat ise stepne taşımanıza gerek yok, bayağı bir yer kazanmış olursunuz.

Örnek bir video (İngilizce olsa da kendini anlatıyor)

http://youtu.be/cZ7mbd7hWLg

Yorum bağlantısı
Hasan Basri Bayraktar

Hem arka hem de ön tekeri patlayan biri olarak diyebilirim ki..Arka tekerin gümlemesi yada patlaması her zaman daha tehlikelidir...

  • Beğen 1
Yorum bağlantısı
Adnan Çakır

Lada Samara ile arka lastiğin patladığını bile anlamamıştım.Yiğenimin aracı ile Antalya Alanya arasında arka lastik patlamıştı (Araçta tatile gittiğimiz için 5 kişi ve eşyaları ile)60-70km gibi bir hızda yanımdan geçen aracın ikazı ile durup lastiği değiştirmiştik.

Ford Taunus aracım ile yine Bilecik civarında yoldaki avuç içi kadar çukura düşüp aracın sağ tarafında ki iki lastiğin patlaması ile (araçta 5 kişi yaklaşık 400kg) direksiyonu zor tutmuş ve durmuştum,hatta arka jant yamulmuştu.

Her iki durumda da lastiğin patlayış şekli ile ilgili olarak tehlikenin boyutu değişe bilir,eğer hava aniden boşalıyorsa kontrol çok zor olabilir ama patlama inme şeklinde olursa farkedip durmak daha kolay olabilir.

Yorum bağlantısı
Abdurrahman Balaban

1985 yılında ön sol lastik parçalanması ve aracın takla atma neticesinde teyzemin eşi hayatını kaybetmişti :( Allah kimseye yaşatmasın

Yorum bağlantısı
Servet Aydın

En büyük yanlış iyi tekerin çekişte olan tarafa takılması

+1.

İyi teker her daim arkada olmalı. Fren anında arkanın tutunma mukavemeti düşer..

Yorum bağlantısı

Servet abi bana bir kod tanımlasınlar senin her mesajını otomatik beğeneyim.

+1.

İyi teker her daim arkada olmalı. Fren anında arkanın tutunma mukavemeti düşer..

Yorum bağlantısı
Mehmet Karakaş

kesinlikle ön lastik. Hele bir de biraz sürat varsa, Allah göstermesin diyorum...

O nedenle, lastik hava basınçlarına azami dikkat göstermek gerekiyor.

selamlar

Yorum bağlantısı
Turkay Enez
(düzenlendi)

Bu konuyu açarken, cevabı biliyordum...

90-100 km ve üzeri hızlarda düz yolda relax bir şekilde ilerlerken lastik gümlemesi ön ya da arka farketmez tam kabus olur... Habersiz olunduğu için tam bir şok yaşanabilir. Televizyonda İngilizlerin yaptığı bir programda (discoveryde) tam da bunun denemesi yapılmıştı. Araç ford eskorttu. 70-80 km gibi hızlarda lastikler uzaktan kumandayla patlatılmıştı. Ön lastik patladığında aracı yoldan çıkarmadan durdurabilmişdi, arka lastik patlatıldığındaysa spin atarak yoldan çıkmıştı...

Dolayısıyla arka lastik diyenler doğru cevabı vermişlerdir...

Lastik basıncı konusunda bir hatırlatma daha yapmakta fayda var...

Elbette bir çok arkadaşımız biliyordur ama belki bilmeyen vardır...

Boş ve dolu olarak (uzun yolculuklarda) lastik basınçları farklı oluyor.

Mesela dizel focus 2 ler boşken önler 33 arka 33; doluyken önler 35 arkalar 41 olması gerekiyor...

Ayrıca ince stepnenin havası da 60 psi olmalıdır...

tarihinde Turkay Enez tarafından düzenlendi
Yorum bağlantısı
Ömür Özgün Yıldırım

bencede ön lastiğin patlaması daha tehlikelidir...

Yorum bağlantısı
  • 2 yıl sonra...
Abdullah Aladı

110 km hızla sol arka lastiğim gümlemişti ve ben hiç farketmedim (araba hız sabitleyicideydi) müzik durduğunda patlamış lastiğin sesini duyup sağa çekip durmuştum.

Yorum bağlantısı
Koray Demir

110 km hızla sol arka lastiğim gümlemişti ve ben hiç farketmedim (araba hız sabitleyicideydi) müzik durduğunda patlamış lastiğin sesini duyup sağa çekip durmuştum.

Gumlememistir o hava kaçırarak inmiştir.
Yorum bağlantısı

Konu denk gelince biz de dedemin 85 model golfu ile giderken otobanda dümdüz yolda sağ arka lastiğin gumlemesi ile spin atmaya başladık. Allah korudu ki otoban bombostu ve orta seritteydik döne döne gitti arka tarafında da çeki demiri vardı yol kenarına çarptı. Lastiğin tüm telleri parçaları yola sacilmisti. Arka patladığı an kontrol çok güç

Yorum bağlantısı
  • Konuyu Görüntüleyenler   0 kullanıcı

    Sayfayı görüntüleyen kayıtlı kullanıcı bulunmuyor.

×
×
  • Yeni Oluştur...