Halis Parlak 13 Şubat 2013 Paylaş 13 Şubat 2013 (düzenlendi) Benzer bir konu vardı ama bu konu bana daha ayrıntılı geldi.Gereksiz görülürse silinebilir problem değil BEYGİR : Yük taşıyan, iş amaçlı olarak kullanılan " At " a, " Beygir " diyoruz... Bütün bu kısaltmalar aslında aynı şeyi temsil ediyor, yani beygir gücünü. HP, İngilizce'deki Horse Power'ın kısaltması (BHP de kullanılıyor), PS, Almanca'daki Pferde Starke'nin kısaltması ve BG de Türkçe'deki Beygir Gücü'nün kısaltması. James Watt geliştirdiği makineleri daha iyi pazarlayabilmek için müşterileri onların güçleri hakkında ikna etmesi gerekiyordu. O zamanlar iş yapıcı güç deyince insanların beyinlerinde canlandırabilecekleri en uygun şey attı. Bu nedenle Watt makinelerinin güçlerini ifade edebilmek için 'beygirgücü' birimini seçti. Böylece müşteriler satın alacakları makinenin gücünü atın gücü ile mukayese edebiliyor, daha çabuk tatmin olup karar verebiliyorlardı. James Watt geliştirdiği buhar pompasının gücünü ölçebilmek için kömür madeni yataklarında yük taşımada çalıştırılan atları incelemeye aldı. Ölçümleri sonucu bir atın 45 kilogramlık kömürü bir saniyede 1,11 metre uzaklığa taşıyabildiğini tespit etti. Böylece bir at, ağırlık çarpı yol olarak 50 kilogram-metrelik iş yapmış oluyordu. Nedeni nedir bilinmez bu değeri yüzde 50 arttırarak 75 kilogram-metreyi, beygirgücü (horsepower) ismi ile güç birimi olarak kabul etti. Türkçe bir metinde BG olarak gösterilmemesi okura metni hazırlayanların Türkçe bilmediğini ya da bazı terimlerin Türkçesini aramaya üşendiğini gösterir. Beygir gücü Avrupa ülkelerinde daha DIN (Alman Standardı) normuna göre veriliyor. İngiliz BHP ile Alman DIN normuna göre PS (beygir gücü) arasında "1bhp = 1,013872 hp DIN" olarak belirtebileceğimiz bir farklılık bulunuyor. Amerika'da ise SAE normu kullanılıyor. SAE normu motor dinamo, hava filtresi vb. olmadan doğrudan dinamoya bağlandığında elde edilen güçtür. DIN normuna göre ölçülmüş beygir gücü daha düşük çıkar. Örneğin yaklaşık 100 beygir/SAE olarak belirtilen aracın gücü 90 beygir/DIN civarındadır. Türkiye'de bir ara bazı şirketler motor güçlerini SAE olarak belirtiyordu. Bunun tüketiciyi yanıltıcı bir davranış olduğunu düşünüyoruz. Tüketicinin farklı marka araçları karşılaştırabilmesi için verilen değerlerin aynı standarda göre olması gerekir. Beygir gücüyle ilgili standartların ülkeden ülkeye farklılık göstermesi nedeniyle metrik sistemin kullanılması yaygınlaşmaya başladı ve AB ülkelerinde artık otomobillerin güçleri Watt cinsinden veriliyor. Avrupa'da 1 metrik beygir gücü = 735.499 Watt olarak kabul ediliyor. ABD ve İngiltere'deki 1 beygir gücü ise 746.6999 Watt olarak kabul ediliyor. Buna göre Avrupa'da 100 kW olarak belirtilen bir aracın gücü 136 BG'ye karşılık geliyor. 1 beygir gücü, 746 watt'a, 2545 btu'ya eşittir. GÜÇ: Kısaca birim zamanda (saniyede) yapılan işe güç denir(kgm/s)... Saniyede yapılan 75 kgm'lik işe, bir beygir gücü(hp) denir... 75 Kg’lık bir ağırlığı 1 metre hızla hareket ettirmek için gereken güç. Motorun gücünü belirtmek için kullanılır. 1 KW = 1,36 metrik HP ‘dir (Yaklaşık olarak) 1 HP = 1,0138 PS 1 metrik HP = 1 PS Not: Alıntıdır. 13 Şubat 2013 tarihinde Halis Parlak tarafından düzenlendi 4 Yorum bağlantısı
Ayhan Onaran 13 Şubat 2013 Paylaş 13 Şubat 2013 Sanırım fiat SAE olarak hesap yapıyordu..Şimdi ne yapıyor bilmiyorum Yorum bağlantısı
Borga Tansel 13 Şubat 2013 Paylaş 13 Şubat 2013 Bigiler güzel bilgiler. Paylaşım için teşekkürler. "Böylece bir at, ağırlık çarpı yol olarak 50 kilogram-metrelik iş yapmış oluyordu. Nedeni nedir bilinmez bu değeri yüzde 50 arttırarak 75 kilogram-metreyi, beygirgücü (horsepower) ismi ile güç birimi olarak kabul etti. Nedeni bence; atın o an tam performans ile çalışmadığını, yarı performans ile çalıştığını öngörmesi olabilir. At besili değildir vs. Sanırım fiat SAE olarak hesap yapıyordu..Şimdi ne yapıyor bilmiyorum Büyük ihtimalle öyle idi. Bizde marea vardı 2001 model. 105 beygir yazıyordu. Ama nedense ben hiç bir zaman 105 olduğunu düşünmemiştim Yorum bağlantısı
Sani Gerşon 13 Şubat 2013 Paylaş 13 Şubat 2013 (düzenlendi) Honday da sae olarak veriyordu, şu 128 hp lik dizeller öyle sanırım. Bir de boy birimi var Türkiye'de. Mesela x aracı y aracından 1.65 boy hızlı gibi. bu da APN birimi oluyor. 3 boy fark attım bu mu oluyor 13 Şubat 2013 tarihinde Mehmet Özyürek tarafından düzenlendi 6 Yorum bağlantısı
Oğuzhan Demir 13 Şubat 2013 Paylaş 13 Şubat 2013 Sanırım fiat SAE olarak hesap yapıyordu..Şimdi ne yapıyor bilmiyorum Bende Linea kullanırken nerde bu 90 beygir diye aranıp duruyordum Yorum bağlantısı
Fatih Mehmet Uslu 13 Şubat 2013 Paylaş 13 Şubat 2013 Beygir gücü 0 km den yapılan hızlanmalarda (yani 0-100 veya 0-160 gibi) önemlidir ya da farkı burada anlaşılır diye biliyorum. 1 Yorum bağlantısı
Borga Tansel 13 Şubat 2013 Paylaş 13 Şubat 2013 Beygir gücü 0 km den yapılan hızlanmalarda (yani 0-100 veya 0-160 gibi) önemlidir ya da farkı burada anlaşılır diye biliyorum. 0'dan değil de hızlanmalarda belli eder kendini. Mesela sollamaya çıktığınızda ani gaz vermeniz durumunda kendini belli eder. Yorum bağlantısı
Fatih Mehmet Uslu 13 Şubat 2013 Paylaş 13 Şubat 2013 0'dan değil de hızlanmalarda belli eder kendini. Mesela sollamaya çıktığınızda ani gaz vermeniz durumunda kendini belli eder. bu dediğiniz torkla ilgili değil miydi? Yorum bağlantısı
İ.Göksel Yaman 13 Şubat 2013 Paylaş 13 Şubat 2013 Bilgiler için çok teşekkürler Halis Hocam.. Benimde her zaman kafamda yer eden bir bilgiydi.. Çünkü PS. cinsinden ölçülen değerler HP ve SAE'ye göre çok daha güçlü oluyordu.. Bunu denemelerdede özellikle asfaltta görebiliyoduk.. Bende bu bilgileri bir motosiklet forumunda okuyunca işin aslını anlamıştım.. Beygirgücü elektrik enerjisi birimine çevrildiğinde 746 watt yapıyor.. Bu herhangi gibi bir ısıtıcıya bile yetmeyen bir güç.. O yüzden At gücüne göre yapılması doğru birşey.. Yani 90ps TDCİ Focus : Yaklaşık 100HP güç üretiyor.. 1 Yorum bağlantısı
İ.Göksel Yaman 13 Şubat 2013 Paylaş 13 Şubat 2013 Beygir gücü 0 km den yapılan hızlanmalarda (yani 0-100 veya 0-160 gibi) önemlidir ya da farkı burada anlaşılır diye biliyorum. Yanlış Bilgi... Örneğin ; Yeni Kia Ceed VGT 128ps.. 0-100km 11,7sn. Focus TDCİ 109ps.. 0-100km.10.9 sn.. Yorum bağlantısı
Mustafa Tüfekçi 13 Şubat 2013 Paylaş 13 Şubat 2013 Yani 90ps TDCİ Focus : Yaklaşık 100HP güç üretiyor.. yok müdür 100 hp 101 ps işte Yorum bağlantısı
Fatih Mehmet Uslu 13 Şubat 2013 Paylaş 13 Şubat 2013 Yanlış Bilgi... Örneğin ; Yeni Kia Ceed VGT 128ps.. 0-100km 11,7sn. Focus TDCİ 109ps.. 0-100km.10.9 sn.. Aslında hemen hemen yakın olur demek istedim. Örnek olarak ben 100 hplik focusumla kalkışta 4-5 sefer B5,5 kasa 110 hp lik DİZEL passatla yarıştım.Her seferinde de neredeyse aynı hızlandık. 150 den sonra passat ara açmaya başlıyordu. Amma 50 ile giderken roll yapsaydık nezinli foculs bu passatla kapışmam mümkün olmazdı. Bu açıdan bakınca beygir gücü kalkış yaparak hızlanmada önemli fikir vermiyor mu? Şunu da eklemek gerek beygiri aynı olan araçlarda da şanzıman oranı, ağırlık vs .gibi etkenlerde var. Yorum bağlantısı
Mustafa Tüfekçi 13 Şubat 2013 Paylaş 13 Şubat 2013 motor karşılaştirması yaparken işin içine komple araba girince işler değişir. şanzımandan aktarmaya karoser ağırlığından rüzgar direncine Yorum bağlantısı
Borga Tansel 13 Şubat 2013 Paylaş 13 Şubat 2013 bu dediğiniz torkla ilgili değil miydi? Mukakkak ki tork da etkilidir. Torkun asıl gücünü yokuşlarda rampa çıkarken anlarsınız. Dizel ile benzinli araba farkı mesela Yorum bağlantısı
Mahmut Yıldız 13 Şubat 2013 Paylaş 13 Şubat 2013 Mukakkak ki tork da etkilidir. Torkun asıl gücünü yokuşlarda rampa çıkarken anlarsınız. Dizel ile benzinli araba farkı mesela Tork tek başına bir şey ifade etmez. Tork ve devir birleşerek güç üretilerler. Asıl iş yapan güçtür. Ayrıca 0-100 hızlanması sadece güce dayalı değildir. Şanzıman kesinlikle unutulmamalıdır. Ayrıca bizim konuştuğumuz güçler elde edilecek en fazla güçtür. Yani normalde o gücün tamamını çok nadir kullanırız. Yorum bağlantısı
Borga Tansel 13 Şubat 2013 Paylaş 13 Şubat 2013 Tork tek başına bir şey ifade etmez. Tork ve devir birleşerek güç üretilerler. Asıl iş yapan güçtür. Ayrıca 0-100 hızlanması sadece güce dayalı değildir. Şanzıman kesinlikle unutulmamalıdır. Ayrıca bizim konuştuğumuz güçler elde edilecek en fazla güçtür. Yani normalde o gücün tamamını çok nadir kullanırız. Yani beygir gücü + tork = Aşk diyebiliriz o halde Yorum bağlantısı
Mahmut Yıldız 13 Şubat 2013 Paylaş 13 Şubat 2013 Yani beygir gücü + tork = Aşk diyebiliriz o halde Hayır tork x devir=güç Bence buna aşık olmak lazım. Yani devir çevirmeden torkun bir anlamı yok. Şu konuya bakarsanız epey faydalı bir konu. http://forum.donanimhaber.com/m_38360434/mpage_1/f_/key_//tm.htm 1 Yorum bağlantısı
Borga Tansel 13 Şubat 2013 Paylaş 13 Şubat 2013 Hayır tork x devir=güç Bence buna aşık olmak lazım. Yani devir çevirmeden torkun bir anlamı yok. Şu konuya bakarsanız epey faydalı bir konu. http://forum.donanim...f_/key_//tm.htm Gücün içerisinde tork gizli. Gücü açığa çıkartan tork oluyor. Tabi devir ile beraber. Tork yüksek devir düşük ise yine bir güç elde edemiyoruz. Tam tersinde yine aynı. Ama yüksek tork ve devir muazzam bir güç ortaya çıkartıyor. Bunlara dayanarak şanzımanın kaliteli olması gereği ortaya çıkıyor. Doğru anlamış mıyım? 1 Yorum bağlantısı
Misafir 13 Şubat 2013 Paylaş 13 Şubat 2013 Şu konuya bakarsanız epey faydalı bir konu. http://forum.donanim...f_/key_//tm.htm Bu yazı kafamdaki soru işaretini sildi. Bu arada mesajını beğenemiyorum "geçersiz değerlendirme" diyor. Düzelmiş.. Yorum bağlantısı
Mahmut Yıldız 13 Şubat 2013 Paylaş 13 Şubat 2013 Gücün içerisinde tork gizli. Gücü açığa çıkartan tork oluyor. Tabi devir ile beraber. Tork yüksek devir düşük ise yine bir güç elde edemiyoruz. Tam tersinde yine aynı. Ama yüksek tork ve devir muazzam bir güç ortaya çıkartıyor. Bunlara dayanarak şanzımanın kaliteli olması gereği ortaya çıkıyor. Doğru anlamış mıyım? Devir çevirirken tork elde etmek ama düzgün bir tork elde etmek gerekir. Bu hem gücün devamlılığı hem de sürüş kalitesi için önemlidir. Turbo dizel araçlar bunu bir nebze olsun sağlarken turbo benzinli motorlar düzgün bir tork eğrisi verirler. Bu grafikte herşey daha açık. Aşağıdaki konuda da güzel grafikler var. http://www.otoclubturkiye.com/forum/topic/237087-motorlarin-tork-grafikleri/page__view__findpost__p__1712367 Yorum bağlantısı
Sevgin Yılmaz 14 Şubat 2013 Paylaş 14 Şubat 2013 Araçların belli hızlarda tutunabilme durumları beygir gücünün en büyük belirtisidir.Şimdilerde arabanın motoru kaç beygirden ziyade motoru aşırı beslemelimi(turbo,kompresör) diye sorulmalı bence.Çünkü araçalrımız her zaman ideal şartlı yollarda kullanmıyoruz.Zaman zaman otoyol,düzlük,zaman zaman bol inişli çıkışlı yollarda kullanıyoruz. Yorum bağlantısı
Recommended Posts