İçeriğe Yönlendir

Overboost Özelliği Hakkında


Fatih Mehmet Uslu
Çözüme git Cem Boneval tarafından,

Recommended Posts

Fatih Mehmet Uslu

Bİldiğimiz üzere overboost gaza tam basıldığında motorun fazladan güç vermesi olarak anlatılıyor. Ayrıca bunun 30 sn süresince sağlanabildiği yazıyor. Merak ettiğim örneğin 2.viteste tam gaz hızlandık ve 3. vitese attık overboost devam edermi? veya bir sefer bu özellikten yararlandıktan kaç dakika sonra tekrar yararlanılabilir? Bu konularla ilgili bilgisi olan varmı acaba.

Yorum bağlantısı
Mustafa Tüfekçi

overboost    fazla basınç demek. turbo anlık olarak  normalin üstünde bar basınç üretiyor ve sonra eski haline geliyor. o aradaki fazla basınç torku bi miktar yükseltiyor. değişken geometrili turbodan ötürü müydü hatırlamıyorum ama her araçta yok

Yorum bağlantısı
Fatih Mehmet Uslu

Aslında tam olarak şunu merak ediyorum. Bir sefer overboostu kullandıktan sonra bir sonraki sefere örneğin bir sonraki marştan sonra mı, belirli bir süre geçtikten sonra mı yada bir daha ki seneye mi kullanabileceğiz bu özelliği.

Yorum bağlantısı
Evren Erakçora

Aslında tam olarak şunu merak ediyorum. Bir sefer overboostu kullandıktan sonra bir sonraki sefere örneğin bir sonraki marştan sonra mı, belirli bir süre geçtikten sonra mı yada bir daha ki seneye mi kullanabileceğiz bu özelliği.

gazdan çekip, yeniden basınca yeniden overboost yapıyordur. Tahmin. Çünkü amaç motoru korumak.

Yorum bağlantısı
Fatih Mehmet Uslu
(düzenlendi)

turbo pik yaptığı sürece olsa gerek. yani bi atımlık değil :)

Bende öyle tahmin ediyordum. Son viteste tam gaz giderken 30 sn geçtikten sonra muhtemelen overboost bitiyor ve tork 20-30 nm azalıyor ama acaba şehir içinde sürekli vites değiştirip tekrar basıldığında nasıl oluyor onu merak etmiştim. İnternette overboost anlatılan hiçbir yerde bu detayları anlatılmamış.

 

Aga birde kafama takılan bişey daha var; focus ve fiesta 1.0 ecoboostlar aynı devirlerde aynı tork vermelerine ve maks. güç devirleride 6000 olmasına rağmen focusun motoru nasıl 25 beygir daha güçlü olur. ikisinde de 170 tork var, fiesta 100 focus 125 beygir?

tarihinde Fatih Mehmet Uslu tarafından düzenlendi
Yorum bağlantısı
Evren Erakçora

güç= tork x devir bu yüzden ,125 lik olan 6000 devirde daha torklu. Alt devirlerde tork yakın. Demek ki normal kullanımda fark yok.

Yorum bağlantısı
Mustafa Tüfekçi

fiestanında 125 lik olanları var sanırım. yazılımdan ötürü de olabilir turbo farkından ötürüde.

  • Beğen 1
Yorum bağlantısı
Mustafa Volkan Koca

Çogu turbo arabada var diye biliyorum tam gaz verince eger 4-5 viteste değilse   30sn den kısa sürede redline görüyosun. Bence bu özellik araba sollama veya bir engelden kaçınma için anlık hızlanmalar için koyulmuş herzaman kullanılırsa turboya elveda demek zorunda kalırız. Diye düşünüyorum. bazen fazla olmamak üzere  kullanıyorum araba bir anda başka araba oluyor 10-15 beygir ekleniyor sanki.

Yorum bağlantısı
Mustafa Tüfekçi

16tdcihdi.jpg


 

Gelelim overboost'a;

Overboost aşırıbeslemeli motorlarda beslemeye bağlı olarak turboşarjın veya süperşajın ECU'nun programlandığı maksimum basıncın üstünde basıncı motora uygulaması durumudur.

Overboost durumunun oluşması bir hata sonucudur. Yani overboost ECU tarafından gerçekleştirilmez. Aksine basıncın overboost seviyelerine ulaşması durumunda ECU throotle ı keser, yani dizellerde yakıtı keserek, benzinlilerde de gaz kelebeğini kısarak wastegate'i kullanarak oluşan yüksek basıncı düşürür.

Overboost durumu günümüz fabrika çıkışı araçlarda eğer chip tuning yapılmamışsa sadece anlık olarak gerçekleşebilir. En kısa sürede ECU gerekli önlemi alır ve aşırı basıncı düşürür. Ancak chip tuning gibi modifikasyonlarla aracın limitleriyle oynanmışsa, tehlike sınırı daha yukarı çekilmişse ECU overboost'a geç tepki verir veya tepki vermez. Tabi bu durum kısa sürede yüksek hararete sebebiyet verir.

Peki ne zaman overboost gerçekleşir? Genelde overboost ani tam gaz yüklenmelerinde silindirin alabileceğinden fazla basıncın turboşarj veya süperşarj sistemi tarafından motora basılması durumunda oluşur. Bu durumda anlık bir yüksek performans alınır.

  • Beğen 1
Yorum bağlantısı
  • Çözüm
Cem Boneval

Bİldiğimiz üzere overboost gaza tam basıldığında motorun fazladan güç vermesi olarak anlatılıyor. Ayrıca bunun 30 sn süresince sağlanabildiği yazıyor. Merak ettiğim örneğin 2.viteste tam gaz hızlandık ve 3. vitese attık overboost devam edermi? veya bir sefer bu özellikten yararlandıktan kaç dakika sonra tekrar yararlanılabilir? Bu konularla ilgili bilgisi olan varmı acaba.

Ford'un yeni EB serisinden 1.6 150 ve 182 PS ve 1.0 125 PS motorlarda overboost fonksiyonu var.

Konuda yeterli dökümantasyon yok maalesef. 

Resmi yazılı olanlar:

1.6 EB için 1900-4000dd arasında 240 yerine 270 Nm ve 15 saniye süreyle.

Resmi yazılı olmayanlar:

Maksimum tork değerleri ve bu durumda overboost ilk iki viteste sınırlanmış. OBD protundan yaptığımız turbo basıncı ölçümlerinde ilk iki viteste 0,6 - 0,8 Bar üzerine çıkmıyor. Diğerlerinde enerjik gaz verildiğinde (ama dipgaz değil) 1,2 Bar, dipgaz yapıldığında da geçici olarak 1,4 Bar'a kadar çıkıyor (=overboost),  Süreyi ölçmedik ama 15 saniyeyi telkin eder sürede idi. Değerlerin yüzdeyüz güvenilir olduğunu amatör bir sistem olduğu için iddia edemem ama göreceli farklar fikir veriyordur. 

Burada amaç turbonun aşırı ısınarak zarar görmesini engellemek, ayrıca 15 saniye acil tork gereksinimi için mantıklı ve yeterli bir süre. Ne kadar sıklıkla tekrarlanabilire cevaben şunu yapabiliyor, 4.vites dip gaz yaptınız overboost yaptı, beşe attınız gene dipgaz yaptınız yine yapabiliyor. 

Basınç göstergesi olmadan kullanırken "hah şimdi overboost yapıyor" tarzı bir his oluşmuyor. 

Umarım yeterince açıklayıcı olmuştur.

  • Beğen 4
Yorum bağlantısı
Fatih Mehmet Uslu

Ford'un yeni EB serisinden 1.6 150 ve 182 PS ve 1.0 125 PS motorlarda overboost fonksiyonu var.

Konuda yeterli dökümantasyon yok maalesef. 

Resmi yazılı olanlar:

1.6 EB için 1900-4000dd arasında 240 yerine 270 Nm ve 15 saniye süreyle.

Resmi yazılı olmayanlar:

Maksimum tork değerleri ve bu durumda overboost ilk iki viteste sınırlanmış. OBD protundan yaptığımız turbo basıncı ölçümlerinde ilk iki viteste 0,6 - 0,8 Bar üzerine çıkmıyor. Diğerlerinde enerjik gaz verildiğinde (ama dipgaz değil) 1,2 Bar, dipgaz yapıldığında da geçici olarak 1,4 Bar'a kadar çıkıyor (=overboost),  Süreyi ölçmedik ama 15 saniyeyi telkin eder sürede idi. Değerlerin yüzdeyüz güvenilir olduğunu amatör bir sistem olduğu için iddia edemem ama göreceli farklar fikir veriyordur. 

Burada amaç turbonun aşırı ısınarak zarar görmesini engellemek, ayrıca 15 saniye acil tork gereksinimi için mantıklı ve yeterli bir süre. Ne kadar sıklıkla tekrarlanabilire cevaben şunu yapabiliyor, 4.vites dip gaz yaptınız overboost yaptı, beşe attınız gene dipgaz yaptınız yine yapabiliyor. 

Basınç göstergesi olmadan kullanırken "hah şimdi overboost yapıyor" tarzı bir his oluşmuyor. 

Umarım yeterince açıklayıcı olmuştur.

Çok teşekkürler cem bey.

Yorum bağlantısı
Süha Demirtaş

Az mı overboost açtık :D

 

Focus dizelden yola çıkacak olur isek oda 109ps de mevcut durum standart kullanıcılar adına hissedilir bir durumda değil. Fazla hava ile beraber gelen yakıt mı yoksa aynı hava mikarı içine basıncı yükseltilmiş yakıt mı veriliyor bilemiyorum. Şahsen geri dönüş CR basıncının bu durumda etkisi olduğunu düşünüyorum ;)

Yorum bağlantısı
  • Konuyu Görüntüleyenler   0 kullanıcı

    Sayfayı görüntüleyen kayıtlı kullanıcı bulunmuyor.

×
×
  • Yeni Oluştur...