İçeriğe Yönlendir

Dizel Araçlarda Vitesi Boşa Atmak Zararlımıdır?


Ali Aygör

Recommended Posts

Rıfat Çakar

1 - Aracınız boşta kullanmanız yatak falan sardırmaz. Lakin vitese takarken , bir anda gelen kuvvet şanzıman ve mekanik aksama zarar verir. Burada biraz dikkatli olup doğru vitese takmalı ve düşük devirde kalacak şekilde bir hızda olmalısınız. 

 

2 - Motor açılmamış 15 bg kaybınız var denen yere bir daha uğramayın bence. Motor açılması bir tabirdir. Devirsiz kullanılan araçlarda genelde bir kısıklık olur , bunu tabir eder. Motor açmak için 200 ile gitmenize gerek yoktur. 4. viteste 120 ile de gitseniz motorunuz açılır. :) Yani devir önemlidir. Yeni aracınızı kullanırken , uzun bir yola çıkıp , değişik devirlerde seyrederek rodajınızı tamamlayabilir , sonrasında biraz yüksek devirli kullanıp motor açma diye tabir edilen olayı da gerçekleştirebilirsiniz. 

  • Beğen 3
Yorum bağlantısı
İlker Han

Birde gözden kaçan durum boştaki devir ile vitesteki devir farkı. 800 e karşı 2000-2700 arası.Bu devirdeki sürtünme-aşınma gözardı edilmemeli.Ben yokuş buldun mu, ışıklara yaklaştın mı, kasisi gördüm mü salıyorum aracı kendi momentiyle akıyor. Bu güne kadar bir yan etkisine rastlamadım.

Birde anlamadığım konu şu; misal olarak 5.vites  yokuş aşağı gaza hiç basmadan giderken birden firene bastık hız düştü 30-20km ye motor stop etti.Bunun sebebi yakıtın yetmemesi mi, başka bir durum mu var?Tüketim sıfır iken o zaman yakıt değilde nedir sebebi?

Yorum bağlantısı
Önder Özcan

Birde gözden kaçan durum boştaki devir ile vitesteki devir farkı. 800 e karşı 2000-2700 arası.Bu devirdeki sürtünme-aşınma gözardı edilmemeli.Ben yokuş buldun mu, ışıklara yaklaştın mı, kasisi gördüm mü salıyorum aracı kendi momentiyle akıyor. Bu güne kadar bir yan etkisine rastlamadım.

Birde anlamadığım konu şu; misal olarak 5.vites  yokuş aşağı gaza hiç basmadan giderken birden firene bastık hız düştü 30-20km ye motor stop etti.Bunun sebebi yakıtın yetmemesi mi, başka bir durum mu var?Tüketim sıfır iken o zaman yakıt değilde nedir sebebi?

debriyaja basmamaktır,başka ne olacak (araçta bir arıza yoksa)

ya da motor neden stop etsin ki frene basınca

Yorum bağlantısı
Emre Şimşek

Başlığı görünce benim de ilgimi çekti. Tamami cut off yaptırıyoruz hemen hemen hiç boşa atmıyoruz ama sanki forumda okumuştum birisi dizel arabayı uzun süre boşa alırsan enjektörler şişer yazmıştı :s 

Bu da sallamasyon bilgi o halde. Doğru mudur? ;)

Yorum bağlantısı
Rıfat Çakar
(düzenlendi)

Birde gözden kaçan durum boştaki devir ile vitesteki devir farkı. 800 e karşı 2000-2700 arası.Bu devirdeki sürtünme-aşınma gözardı edilmemeli.Ben yokuş buldun mu, ışıklara yaklaştın mı, kasisi gördüm mü salıyorum aracı kendi momentiyle akıyor. Bu güne kadar bir yan etkisine rastlamadım.

Birde anlamadığım konu şu; misal olarak 5.vites  yokuş aşağı gaza hiç basmadan giderken birden firene bastık hız düştü 30-20km ye motor stop etti.Bunun sebebi yakıtın yetmemesi mi, başka bir durum mu var?Tüketim sıfır iken o zaman yakıt değilde nedir sebebi?

 

2500 üstü devirlerde cut off ile seyretmek için epey yüksek dereceli bir rampaya ihtiyaç var. O devirlerde araç hız kaybeder ve cut off imkansız olur.  

 

Sürtünme kuvvet ile ortaya çıktığından ; cut off durumunda kuvvet ağırlık vasıtası ile lastiklerden geliyor. Bu kuvvet motorun çalışmak için ihtiyaç duyduğu patlama ( yakıtın yanması ) yerine geçerek , çalışma kuvvetini tedarik ediyor. Cut Off denilen olay tam olarak budur. 

 

Cut off durumunda kontrollü ve stabil olarak seyreden aracınız , boşta ise tabiri caizse lambur lumbur yuvarlanır.

 

Sürtünme ve aşınma pistonlar çalıştığı için her halukarda yaşanacak. Fakat yanma ve patlama olmadığından , daha da az yaşanacak. Boş viteste ise rolanti devri için gerekli yakıt ve hava motora girip , patlamalar ile güç üretilecek. 

 

Bir de boşta gidip gitmemekten daha da önemsediğim konu vites değişimleridir. Dizel araçlarda mümkün olduğunca hızlı vites değiştirilmelidir. Aheste bir vites yükseltişinde de , devir rolantiye kadar düşebilir , hızlanmaya çalışıldığından gaza basılır ve bir anda binen kuvvet daha da fazla olur. 

 

Asla boşa atılmaz demiyorum , atılabilir , lakin dikkatli olunmalıdır. Püf nokta aracı üzmemektir. Sırtınızda 50 kilo birini rahatça taşıyabilirsiniz belki , ama o 50 kiloluk kişi bir anda sırtınıza atlarsa , belinizi incitebilir. :) 

tarihinde Rıfat Çakar tarafından düzenlendi
Yorum bağlantısı
Guest Aykut Can
(düzenlendi)

Zarar vermez. Ama tavsiye de edilmez guvenlik nedeniyle.

Bu arada binlerce lira verip araba alip, bir depoda birkac litre tasarrufun pesine dusmeyi aklim almiyor. 5 tl otopark parasi vermemek icin sokak sokak gezip kaldirima park edenler gibi. Iki uc litre kar edecegim diye hic kafami yoramam valla [emoji23] O anki surus kosulu neyi gerektiriyorsa, o gerekler dahilinde kullanmak lazim arabayi.

tarihinde Aykut Can tarafından düzenlendi
  • Beğen 1
Yorum bağlantısı
  • Konuyu Görüntüleyenler   0 kullanıcı

    Sayfayı görüntüleyen kayıtlı kullanıcı bulunmuyor.

×
×
  • Yeni Oluştur...