İçeriğe Yönlendir

Araç Ağırlığı ve Çarpışma Anındaki Çarpma Ağırlığı


Mehmet Ozyurek

Recommended Posts

Mehmet Ozyurek

Hep merak ettiğimiz bir husustur.. 

Bir formülü var mı ben bilmiyorum. 

Bir araç 1000 kg ağırlığında ve 90 km hızla ilerliyorken, duran bir cisme çarptığında kaç kg'lık bir ağırlıkla çarpar. 

Bunun basit bir formülü var mıdır ?

 

Uçan ve sürünen cisimler için bu değişir muhtemelen ama, konumuz otomobil olduğu için.. otomobile göre düşünürsek sadeleştirmiş oluruz. 

Yorum bağlantısı
Evren Erakçora

Lise fizik bilgimle , bu tip problemler momentum ile açıklanıyor. Kütle x hız = f x dt oluyordu. Yani dt zamandaki değişim.
Yani kg x m/s = N x s oluyor
Burdan 900kg x 30 m/s olsun = Kuvvet x saniye
Zaman ne kadar uzun olursa kuvvet o kadar küçük oluyor. Bu yüzden çarpışma bölgesi çok önemli.

Yorum bağlantısı
Ali Gök

https://tr.wikipedia.org/wiki/Momentum

 

mevzu momentumun korunumu. kaç kg ağırlıkla çarpar derken kasıt kaç newton kuvvetle çarpar sanırım.   

 

mevzu derin fizikte görmüştük :D  cisim ağır olursa hızı düşükte olsa çarparken karşı cisme uyguladığı kuvvet büyük olur. p=m*v 

Yorum bağlantısı
Mehmet Göktürk
4 saat önce, Ali Gök yazdı:

https://tr.wikipedia.org/wiki/Momentum

 

mevzu momentumun korunumu. kaç kg ağırlıkla çarpar derken kasıt kaç newton kuvvetle çarpar sanırım.   

 

mevzu derin fizikte görmüştük :D  cisim ağır olursa hızı düşükte olsa çarparken karşı cisme uyguladığı kuvvet büyük olur. p=m*v 

 

Mv^2 hocam aman diyem !!!  (edit:  momentum mv, enerji mv2)

5 saat önce, Mehmet Ozyurek yazdı:

Hep merak ettiğimiz bir husustur.. 

Bir formülü var mı ben bilmiyorum. 

Bir araç 1000 kg ağırlığında ve 90 km hızla ilerliyorken, duran bir cisme çarptığında kaç kg'lık bir ağırlıkla çarpar. 

Bunun basit bir formülü var mıdır ?

 

Uçan ve sürünen cisimler için bu değişir muhtemelen ama, konumuz otomobil olduğu için.. otomobile göre düşünürsek sadeleştirmiş oluruz. 

 

Momentum mv^2 dir

 

hızın karesi ile kg çarpılır

Duran cşsmin momentumu sıfırdır ama momentumun korunumundan  herşey teker üzerinde ve ezilme yoksa m1v1^2   + m2v2^2 = ( m1+m2) v2 den yapıştıktan sonraki hızı hesap edebilirsin. Esnek çarpmada geri gidiyorsa o zaman hesabı ayrı

 

 

edit: momentum dediğim şey enerji. hata yapmışım integral enerji olacak.

  • Beğen 1
Yorum bağlantısı
Çağlar Bayur
4 saat önce, Mehmet Ozyurek yazdı:

Bir araç 1000 kg ağırlığında ve 90 km hızla ilerliyorken,

ncapte malum 68 km/h. yani 90 la çarparsa zaten jiletçide sonlanır

Yorum bağlantısı
Mehmet Göktürk

90^2 = 8100

68^2= 4624

 

aradaki momentum enerji bilumum hasar oranı bu.

1000KG bir araç 90 ile giderken durunca kaç kilowatt/saat enerji lazım hesaplayalım mı?

Yorum bağlantısı
Ali Gök
2 saat önce, Çağlar Bayur yazdı:

ncapte malum 68 km/h. yani 90 la çarparsa zaten jiletçide sonlanır

Susurlukta 200 le kamyona çarpıp içinden sağ çıkan adamı euro n cap açıklasın bi hele ?

Yorum bağlantısı
Evren Erakçora

Mehmet Abi, zamana bağlı zaman küçük olursa kuvvet cok büyük oluyor, formul gereği. O yüzden çarpışma bölgesi uzun olursa darbeyi daha az hissediyoruz.
Momentum = itme
Kütle x hız = kuvvet x çarpışma zamanı
Burada kütle belli, hız belli zaman ne kadar buyuk olursa kuvvet o kadar küçük olur.

Yorum bağlantısı
Rıdvan Ergün
(düzenlendi)

Maddede var olan güce enerji denir.

Enerjinin farklı tipleri vardır. Isı enerjisi, ışık enerjisi, hareket enerjisi (kinetik enerji) gibi...

Bu enerji tipleri birbirlerine de dönüşebilirler.

Mesela güneş altında bekleyen koyu renkli bir madde ısınır. Çünkü güneşten aldığı ışık enerjisini ısı enerjisine çevirerek depolar.

Bir cismin hareketini sağlayan veya hareket eden cisimlerde bulunan enerjiye ise hareket enerjisi veya kinetik enerji denilir. 

Bir otomobilin fren yapması sırasında balatalar disklere sürtünerek tekerleklerin dönüşünü durdurur ve lastikler de yola sürtünerek araçtaki hareket enerjisini yere aktarır. Bu sürtünme sonucu diskler ve lastikler ısınır çünkü hareket enerjisi yani kinetik enerjinin bir kısmı ısı enerjisine dönüşmüştür. Araç ne kadar hızlıysa ve ne kadar çok yavaşlamışsa lastik ve disklerdeki ısı enerjisi de o kadar fazla olur çünkü hızlı aracın kinetik enerjisi de fazladır ve fazla olan bu enerji de o oranda ısı enerjisine dönüşmüştür.

Kamyonların frenlerinin çok ısınmasının sebeplerinin başında ağırlığın yani kütlenin fazlalığı gelir. Yani kinetik enerjideki aktörler hız ve kütledir.

Buna göre kinetik enerji formülü şu şekildedir:

hız=V

Kütle (ağırlık kg)= m

sembolüyle göstweilmek üzere

1/2×mxv2

Yani ağırlıkla hızın karesi çarpıp rakamı ikiye böldüğümüzde bulunan rakam o cismin hareket enerjisidir. İşte çarpma anında hız bu kadar önemlidir. Bir cismin sahip olduğu hareket enerjisi hızının karesiyle doğru orantılı olarak artar.

Örneğin 50 km hızla hareket eden 10 tonluk kamyonun hareket enerjisi

10.0000x50x50=25.000.000 joule iken

150 km hızla hareket eden 1.500 kg lık otomobilin hareket enerjisi

1.500x150x150=33.750.000 joule dür.

( joule; Uluslararası Birim Sistemi'nde enerji, iş veya ısı miktarından türetilmiş enerji birimidir)

tarihinde Rıdvan Ergün tarafından düzenlendi
  • Beğen 2
  • Teşekkür 1
Yorum bağlantısı
Kerem Kurluva
18 saat önce, Mehmet Ozyurek yazdı:

Hep merak ettiğimiz bir husustur.. 

Bir formülü var mı ben bilmiyorum. 

Bir araç 1000 kg ağırlığında ve 90 km hızla ilerliyorken, duran bir cisme çarptığında kaç kg'lık bir ağırlıkla çarpar. 

Bunun basit bir formülü var mıdır ?

 

Uçan ve sürünen cisimler için bu değişir muhtemelen ama, konumuz otomobil olduğu için.. otomobile göre düşünürsek sadeleştirmiş oluruz. 

 

Ağırlık = kütleye etkiyen yerçekimi kuvveti

 

tanımını yaptıktan sonra, basit bir örnekleme yapalım. Baskül üzerinde duruyorken ağırlığınız,

 

Ağırlık = kütleniz x yerçekimi ivmesi

 

olarak hesaplanır. Örneğin, 75 kg kütleniz var ise, ağırlığınız,

 

Ağırlık = 75 kg x 10 m/sn2 = 750 Newton

 

olacaktır.

 

Baskül ile birlikte sizi alıp bir asansöre koysalar ve bu asansör, yer çekimi ivmesine eşit bir ivme ile aşağıya (yani yer çekimi ivmesinin aksi yönüne) hareket ediyor olsa, ağırlığınız,

 

Ağırlık = 75 kg x ( 10 - 10 ) m/sn2 = 0 Newton

 

olacaktır. Tersi bir durumda ise, ağırlığınız iki katına çıkacak ve pilotların havada yediği g kuvveti ile asansörde yukarıya çıkarken karşılaşmış olacaktınız.

 

Yukarıdaki tanımlardan sonra, "çarpışma anındaki ağırlık" konusuna dönelim. 

 

Kısaca, çarpışma anında hissedilen ağırlık, çarpışma hızının sıfıra düşmesi için gereken ivme tarafından kontrol edilmektedir diyebiliriz. Yani, ilk başta yazdığımız formülü tekrar edersek,  

 

( çarpışma anında hissedilen ) Ağırlık = kütleniz x ( çarpışma anında hızın sıfıra düşmesi için gereken ) ivme 

 

Hızın sıfırlanması için gereken süre ne kadar kısa olursa, ivme de o kadar fazla olacaktır. Çarpışmada rol alan unsurlar ne kadar rijid (deforme olmayan) olurlarsa, hız da o kadar kısa sürede sıfırlanır. Buna bağlı olarak, hissedilen ağırlık da artar. (bkz. tavandan beton zemine düşme ile yaylı yatağa düşme farkı)


 

  • Beğen 2
Yorum bağlantısı
Evren Erakçora
(düzenlendi)
7 saat önce, Rıdvan Ergün yazdı:

Maddede var olan güce enerji denir.

Enerjinin farklı tipleri vardır. Isı enerjisi, ışık enerjisi, hareket enerjisi (kinetik enerji) gibi...

Bu enerji tipleri birbirlerine de dönüşebilirler.

Mesela güneş altında bekleyen koyu renkli bir madde ısınır. Çünkü güneşten aldığı ışık enerjisini ısı enerjisine çevirerek depolar.

Bir cismin hareketini sağlayan veya hareket eden cisimlerde bulunan enerjiye ise hareket enerjisi veya kinetik enerji denilir. 

Bir otomobilin fren yapması sırasında balatalar disklere sürtünerek tekerleklerin dönüşünü durdurur ve lastikler de yola sürtünerek araçtaki hareket enerjisini yere aktarır. Bu sürtünme sonucu diskler ve lastikler ısınır çünkü hareket enerjisi yani kinetik enerjinin bir kısmı ısı enerjisine dönüşmüştür. Araç ne kadar hızlıysa ve ne kadar çok yavaşlamışsa lastik ve disklerdeki ısı enerjisi de o kadar fazla olur çünkü hızlı aracın kinetik enerjisi de fazladır ve fazla olan bu enerji de o oranda ısı enerjisine dönüşmüştür.

Kamyonların frenlerinin çok ısınmasının sebeplerinin başında ağırlığın yani kütlenin fazlalığı gelir. Yani kinetik enerjideki aktörler hız ve kütledir.

Buna göre kinetik enerji formülü şu şekildedir:

hız=V

Kütle (ağırlık kg)= m

sembolüyle göstweilmek üzere

1/2×mxv2

Yani ağırlıkla hızın karesi çarpıp rakamı ikiye böldüğümüzde bulunan rakam o cismin hareket enerjisidir. İşte çarpma anında hız bu kadar önemlidir. Bir cismin sahip olduğu hareket enerjisi hızının karesiyle doğru orantılı olarak artar.

Örneğin 50 km hızla hareket eden 10 tonluk kamyonun hareket enerjisi

10.0000x50x50=25.000.000 joule iken

150 km hızla hareket eden 1.500 kg lık otomobilin hareket enerjisi

1.500x150x150=33.750.000 joule dür.

( joule; Uluslararası Birim Sistemi'nde enerji, iş veya ısı miktarından türetilmiş enerji birimidir)

Doğru, 100km hızla giden araba 40 metre de duruyorsa, 200 ile gidenin 150-200 metrede ancak durabilmesi enerjinin hızın karesiyle artmasındandır. O yüzden hız çok tehlikelidir. 

Kısaca, aracın burnu uzun ve darbeyi emecek şekilde yumuşak olursa süre artar( çarpışma süresi, delta t) darbe şiddeti( F, kuvvet) azalır. 

tarihinde Evren Erakçora tarafından düzenlendi
  • Beğen 1
  • Teşekkür 1
Yorum bağlantısı
  • 1 ay sonra...
Furkan Bakırel

Tırlarda kupa kopar genelde , kupanin şaseye bağlantısı zayıf sanırım çok detaylı incelemedim lakin arka kısımda kilit ön kısım da ise göze görünür olarak menteşe var kupayı tutabilecek .

Yorum bağlantısı
Ali Cihangiroğlu
(düzenlendi)

aynen, önde 2 menteşe arakada genelde süpansiyon destekli 2 kilit, vurdunmu atar, bunun bir faydasıda gerçi çok etkili değil ama var, bu tarz bir kazada arkadaki dorse yerinden çıkarsa çekiciyi 2 ye böler, dorse çıkıp öne vurduğunda kabini koparıp ileri atar sürücü kurtulabilir,  ama ön serbest ise, yoksa tır aslında çok sakat araç, tır arkadan başka bir yükse araca mesela kamyona tosladığında kaçacak yer yok, dorse arkadan bir gelir yerinden çıkarsa yada üstündeki yük kayarsa direk kupayı eziyor, sürücü pert....

 

 tırda baktın gömeceksin öndekine, kaçış yok, öndekide kendisi gibi araçsa tabii, kır direksiyonu kendini sağ sola at daha iyi, arkadan gelen kuyruk geçip gitsin, arada kalma, Tır süren varsa aklında bulunsun, baktın kamyona gireceksin, kaçış yok, kaçabilecek zamanın varsa kaç kenara, ne olursa olsun, yoksa arkada tonajlı yük varsa yandın, tost eder adamı, kaç kaçabilirsen düşünme bile, özellikle inşaat demiri gibi şeyler taşıyorsan.....

tarihinde Ali Cihangiroğlu tarafından düzenlendi
  • Beğen 1
Yorum bağlantısı
Mehmet Ozyurek
On 25.06.2018 at 19:38, Ali Cihangiroğlu yazdı:

Ncap böyle olsun :)

 

 

Bu bariyerin testi olmuş. :)

  • Mutlu 2
Yorum bağlantısı
  • Konuyu Görüntüleyenler   0 kullanıcı

    Sayfayı görüntüleyen kayıtlı kullanıcı bulunmuyor.

×
×
  • Yeni Oluştur...