İçeriğe Yönlendir

Ateşleme Kaynaklı Katalizör Bozulması


Ali Darbaz

Recommended Posts

Ali Darbaz

Merhaba 

Malumunuz, ilk ikinci nesil Hyundai i10 modelleri 2013 yılında piyasaya çıkmıştı. Adım adım tek tük arızalar oluşmaya başladı. Şu an için en büyük sıkıntı Katalizörün dağılması vakası. Şimdiden sayıları giderek artmaya başladı. Fakat piyasadaki araç sayısına orantılandığında oldukca küçük bir rakama tekavul ediyor. En basitinden 2000 kişilik i10 grubumuzda 3 tane vaka ile karşılaştık. Bunun nasıl meydana geldiği ise az çok belli olmuş durumda. 

 

İlk kurbanımız düz benzinli modeli kullanan agresiz sürüş ile kullanan Genç bir arkadaşımızdı. Katalizörünü parçalayıp, egzos valfinden emilmesi süretiyle motoru arızalandı. Garantiden yapıldı. 

İkinci Kurban ise Fabrikasyon LPG henuz 50 bin kmde katalizörü parçalayıp, egzost valfinden emilerek motoru arızalanıyor. Garantiden sıfır motor yapılıyor.

Son kurbanımız yine fabrikasyon LPG modeli bu sefer km 120 bin geçmiş durumda. Yalnız ondaki durum katalizör deformasyona uğrayıp çekişten düşüyor. 1650 liralık masraf çıkıyor hanesine. 

 

Peki katalizör nasıl parçalanmış. Bununda sebebleri var. Öncelikle tam yük altında i10 motoru aşırı sıcak egzos gazı salıyor. Bu da katalizörü aşırı şekilde ısıtıyor. Aşağidaki videoyu buna dikkate çekmek için koyuyorum. 3600 devirde dip gazda %100 motor yüküne maruz kalındığında katalizer kısa sürede 1000 dereceye yaklaşıyor. 

 

Sorun şuki, arabanın yaktığı yakıtlada pek ilgisi olan bir durum değil. Buda aynı rampayı aynı yükte çıktığımda LPG veya benzin farketmeksizin katalizör sıcaklığı aynı. Hatta Lpg geçince bir miktar sıcaklık azalıyor.

 

 

Videolardan anlaşıldığı üzere, Motor yüke bindiği anda Katalizör sıcaklığı şiddetli bir şekilde artıyor. Yük %70 lere düştüğünde ise katalizör sıcaklığı gayet makul derecelere düşüyor. Bu sadece i10 için değil, yaptığım araştırmalara göre bir çok arabanın baş belası. Cruze içi yaptığım araştırmadan lpg geçiş yapan neredeyse tüm Cruze modellerinin 3/1 si katalizör nalları dikmiş. 

 

Son Kurbanımızın çok özel bir durumu var. Aracı herşeyden önce tekleme sorunlarından dolayı enjektörleri değiştirilmesi gerekmiş. Akabinde esas sorunun kısa süre sonra tekrar başlamış. Kullanıcı benle iletişime geçti, aracı için ateşleme bobinleri aldırdım. Tekleme sorunu ortadan kalktı. Uzun bir süre sonra bu hafta çekişden düşmüş araba. Hem benzin hemde gaz farketmiyor. Sahibi Balıkesir'den Maltepe Hunko'ya geldi. Aracın yapılan teknik incelemesinde, Katalizörün deforme olduğu ortaya çıktı. Araba tekleyerek sürdüğü dönemde, katalizör deforme olmuş. Ateşleme bobini ve Enjektörler  zamanında değişseydi, katalizör duruma gelmezmiş. 

 

Son olaydan sonra , ilk arızanın onarılamaması veya zamanında yapılmaması aracta daha büyük başka bir arızaya sebep olmuş. Görüyorsunuz ki, arabanın motorunu yüksüz kullanmak, her fırtsatta ayağı gazdan çekmek, ekonomik kullanmak için yapılan hypermil sadece yakıt tüketimini düşürmüyor. Arabanızın da eskimesini önlüyor. Görüyorsunuz dimi işi gene hypermil yapmaya getirdim :) 

 

 

Yorum bağlantısı
Harun Kocaçalışkan

 Katalizor zaten 800 dereceden sonra asıl gorevini yerine getirmiyor mu Amaç zaten cok yuksek isiyla partikulleri yakarak yok etmek. Soguk katalizorun kime ne faydasi olur. Ayrica katalizor dagilinca motor nasil hasar aliyor o kadar guclu bir emis mi var.

 

 

  • Beğen 2
Yorum bağlantısı
Çağlar Bayur
(düzenlendi)

1. kat sıcaklık ile parçalanmaz zaten imalat ve işleyiş amacı yüksek sıcaklık gerektirir.

2. egzos valfinden parlanan kat nasıl emilmiş kim nasıl açıkladı  onu?

3. cruze 1.6 larda olay bambaşka sahibine sabır gerektirir her konuda.

tarihinde Çağlar Bayur tarafından düzenlendi
  • Beğen 2
Yorum bağlantısı
Ali Darbaz
(düzenlendi)
Çağlar Bayur yazdı:

1. kat sıcaklık ile parçalanmaz zaten imalat ve işleyiş amacı yüksek sıcaklık gerektirir.

2. egzos valfinden parlanan kat nasıl emilmiş kim nasıl açıkladı  onu?

3. cruze 1.6 larda olay bambaşka sahibine sabır gerektirir her konuda.

 

Hyundai yetkili servisin verdiği açıklama bu şekilde . Katalizör motora yapışık. Motora giren katalizörün petek yapısı egzos valfinden bir şekilde geri çekilip çatur çutur ses çıkararak motora zarar vermiş.  Arkadaşıma olayı sordum tamda benim video çektiğim Şile otoyolu Ömerli rampasında 1 nci vitesde devirli çıkarken vukuat oluşmuş. Bu sorunu yaşayan herkesi tanıyorum. Yazışarak hikayelerini okudum. Hyundai Hunko Maltepe servisinde Servis Şefinden sebeplerini öğrendik.  Onun açıklamasını aktardım. Son olarak öğrendimki, bu sorun neredeyse tüm Hyundai modellerine yaşanan kronik bir sorunmuş. İ20 ve İ30 modelleride aynı sorundan müzdaripmiş. 

 

 

tarihinde Ali Darbaz tarafından düzenlendi
Yorum bağlantısı
Ali Darbaz
Harun Kocaçalışkan yazdı:

 Katalizor zaten 800 dereceden sonra asıl gorevini yerine getirmiyor mu Amaç zaten cok yuksek isiyla partikulleri yakarak yok etmek. Soguk katalizorun kime ne faydasi olur. Ayrica katalizor dagilinca motor nasil hasar aliyor o kadar guclu bir emis mi var.

 

 

 

Hocam ihtiyac duyulan dönüşüm için gerekli sıcaklıklar bunlar. 

 

xBWS-CHE2-0086-07.gif.pagespeed.ic.ZxzZX

  • Beğen 1
Yorum bağlantısı
Ali Darbaz
(düzenlendi)

Biraz araştırma yaptım ingilizce, 

bulduklarımı açıklamaya çalışacağım. 

 

Katalitik konverter çalışmaya  200 ile 300 derece ile başlarmış. 

Normal bir operasyonda ise 650 derece ile 850 derce arasında çalışırmış. 

 

Sıcaklık 1.000 derece veya daha yüksek bir seviyeye yükselirse, birkaç şey olur. Alüminyum oksit petek bozulmaya ve zayıflamaya başlar. Petek üzerindeki platin ve paladyum kaplama da erimeye ve egzoz üzerindeki etkisini azaltarak seramik alt tabakaya batmaya başlar. Bu eskime sürecini hızlandırır ve dönüştürücünün verimini kaybetmesine neden olur.

 

Aşırı ısınma koşulu birkaç dakikadan daha uzun bir süre devam ederse veya sıcaklık yeterince yükselirse, petek yapının kendisi kısmi veya tam bir tıkanma oluşturarak eritebilir, bu da geri basınçta keskin bir yükselmeye neden olabilir. Tam bir tıkanma, motorun çalıştıktan kısa bir süre sonra durmasına neden olacak ve egzozun motordan çıkmasına izin vermeyecektir.

 

Dönüştürücü petekinin içindeki bir miktar kısıtlama ayrıca biriken tortulardan da kaynaklanabilir: yağ yakmadan kaynaklanan fosfor ve / veya yağ yakmasından kaynaklanan karbon, zengin bir yakıt karışımı veya dönüştürücünün nadiren ışık sıcaklığına ulaştığı sık sık kısa sürüş sürüşleri). Yol tehlikeleri veya ağır sarsıntıların sonucu olarak peteklere verilen fiziksel hasar, nispeten kırılgan olan seramik petek yapının dönüştürücü kabuğunun içinde kırılmasına veya parçalanmasına neden olabilir. Dönüştürücüyü salladığınızda ya da çarptığınızda tıkırtı sesi, içeride gevşek bir kalıntı olduğunu söyler. Hasar görmemiş bir monolit konvertör gürültü yapmamalı.

 

Uzun süreli aşırı ısınma veya kısa süreli ciddi aşırı ısınma, katalitik konvertörün tıkanmasının başlıca nedenleridir. Buradaki temel neden genellikle tıkanmış veya yanlış ateşleyen bujiler veya sıkıştırmayı sızdıran ve yanmamış yakıtın yanma odasından egzoz içine geçmesine izin veren yanmış bir egzoz valfidir.

tarihinde Ali Darbaz tarafından düzenlendi
Yorum bağlantısı
Çağlar Bayur

egzos subapının yanıp bloğa zarar vermesi başka, kat ı içeri emdi denmesi başka. sebep uydurmuş o zaman servis. imalttan kat dayanıksız ise kısa sürede zarar görüp kanalı tıkıyorsa, mümkün.

benzin enjeksiyon sistemi tek püskürtme mi? çok lu mu?

  • Beğen 1
Yorum bağlantısı
Ali Darbaz
(düzenlendi)
Çağlar Bayur yazdı:

egzos subapının yanıp bloğa zarar vermesi başka, kat ı içeri emdi denmesi başka. sebep uydurmuş o zaman servis. imalttan kat dayanıksız ise kısa sürede zarar görüp kanalı tıkıyorsa, mümkün.

benzin enjeksiyon sistemi tek püskürtme mi? çok lu mu?

 

MPi hocam. her silindire bir adet enjektör var. 

 

Motorun videosu var abi. 

 

 

tarihinde Ali Darbaz tarafından düzenlendi
Yorum bağlantısı
Mustafa Tüfekçi
Çağlar Bayur yazdı:

1. kat sıcaklık ile parçalanmaz zaten imalat ve işleyiş amacı yüksek sıcaklık gerektirir.

2. egzos valfinden parlanan kat nasıl emilmiş kim nasıl açıkladı  onu?

3. cruze 1.6 larda olay bambaşka sahibine sabır gerektirir her konuda.

Egsoz gazını emmekte nedir

Yorum bağlantısı
Ali Darbaz

Hocam ben yanlışmı biliyorum. Katalizör sayesinde düşük devirde, egzos gazı geri tepmesi diye birşey var. Motorun düşük devirde daha canlı kalmasını sağlıyor. Kat iptal edilen otomobiller düşük devirde cansızlaşıyormuş. 

Bu sebeble katalizörden ufalanan parçaların egzos gazı geri tepmesi ile motora dolması mantıksız gelmiyor. 

Yorum bağlantısı
Ali Darbaz
(düzenlendi)
Mustafa Tüfekçi yazdı:

Basınç oluşturur doğru ama emme başka basma başka

İki zamanlı motordaki egzos gazının geri basması. buna benzer bir durum diye düşünüyorum .

Arbeitsweise_Zweitakt.gif

tarihinde Ali Darbaz tarafından düzenlendi
Yorum bağlantısı
Çağlar Bayur

enjektör sayısı değil, püskürtme sekansı, bazı tasarımlar tek sefer püskürtür, bazıları ön püskürtme de yapar? kat dökünce egzos gazı engelle karşılaşmadan uzaklaşır o ayrı hikaye

Ali Darbaz yazdı:

egzos gazı geri tepmesi

back pressure geri basma değil,

Yorum bağlantısı
Ali Darbaz
Çağlar Bayur yazdı:

enjektör sayısı değil, püskürtme sekansı, bazı tasarımlar tek sefer püskürtür, bazıları ön püskürtme de yapar? kat dökünce egzos gazı engelle karşılaşmadan uzaklaşır o ayrı hikaye

back pressure geri basma değil,

 

Neyse abi, 

Bu video hd olarak izledim . tek bir seferde püskürtüyor. 

 

 

Hyundailer, genelde Bosch sistemleri kullanır. Yani aşağidaki bosch sistemini kullanırlar

 

Boc

  • Beğen 1
Yorum bağlantısı
Ali Darbaz
Çağlar Bayur yazdı:

videoda enjektör görmedim

 

Abi düzenleme yaptım . İkinci videoda. Bosch videosu 

 

Yorum bağlantısı
Mehmet Cihat

buna aracımda bakacağım orjinal konvertörü var üzerinde yükte kaç derece merak ettim 😀

  • Beğen 1
Yorum bağlantısı
Vasfi Gişten

İdeal kullanım şartları sağlandığında bu katalizörler ortalama kaç km dayanıyor acaba ?

Yorum bağlantısı
Ali Darbaz
Vasfi Gişten yazdı:

İdeal kullanım şartları sağlandığında bu katalizörler ortalama kaç km dayanıyor acaba ?

 

Şu an en yüksek kmde olan i10 arabası 150 bin kmde atiker lpg bağlanmış otomatik 1.0  modeli. 

Şu an kadar motor kapağına anahtar değmemiş. Katalizör halen farikadan çıkan . 

Malesef i10 henuz 5 yaşında kimse 150 bin km aşamadı. 

Yorum bağlantısı
  • 2 ay sonra...
Ali Darbaz

Merhaba 

internette bulamıyorum. çok az eş değer koşullarda araba videosu var. Onlarında katalizör sıcaklıkları hiç ortada yok . Bu benim Otobanda 105 kmde hızı sabitleyip sürdüğüm videoyu yeni çektim. Katalizör sıcaklığı rampada 950 , düz yolda 810 derece. Bu duruma göre benim sıcaklıklar ne kadar normal . :( 

 

Yorum bağlantısı
Tahir Ak
Merhaba 
internette bulamıyorum. çok az eş değer koşullarda araba videosu var. Onlarında katalizör sıcaklıkları hiç ortada yok . Bu benim Otobanda 105 kmde hızı sabitleyip sürdüğüm videoyu yeni çektim. Katalizör sıcaklığı rampada 950 , düz yolda 810 derece. Bu duruma göre benim sıcaklıklar ne kadar normal . [emoji20] 
 

Aynı süre ve yükte benzinde kullanın bakın doğrusu /ortalaması /stochu odur öyledir
Yorum bağlantısı
Ali Darbaz
Mahmut Yıldız yazdı:

Lpg ve benzin ile fark var mı?

 

Tahir Ak yazdı:
Ali Darbaz yazdı:
Merhaba 
internette bulamıyorum. çok az eş değer koşullarda araba videosu var. Onlarında katalizör sıcaklıkları hiç ortada yok . Bu benim Otobanda 105 kmde hızı sabitleyip sürdüğüm videoyu yeni çektim. Katalizör sıcaklığı rampada 950 , düz yolda 810 derece. Bu duruma göre benim sıcaklıklar ne kadar normal . emoji20.png 
 

Aynı süre ve yükte benzinde kullanın bakın doğrusu /ortalaması /stochu odur öyledir

 

 

Benzindede, Lpgdede aynı. Benzine alırsam en az 12 13 km arabayı sürüp kendini optimize etmesini beklemem lazım

 

  • Beğen 1
Yorum bağlantısı
  • Konuyu Görüntüleyenler   0 kullanıcı

    Sayfayı görüntüleyen kayıtlı kullanıcı bulunmuyor.

×
×
  • Yeni Oluştur...