İçeriğe Yönlendir

Mondeo Mk3 Tamiratlarım


Tolgahan Köroğlu

Recommended Posts

Tolgahan Köroğlu

Araç: 2001 Model Mondeo Mk3 Kasa GHIA Donanım 2.0 Benzin / LPG

 

Yapılan iş:  Termostat değişimi, Motor elektrik tesisatı revizesi, Külbütör kapak conta değişimi.

 

Hikayemizin baş kahramanı bu arkadaş. Gittik baktık rakam bütçeye uygundu, kompresyon değerleri iyi çıkınca usta al dededi ve aldık.   Ufak tefek işleri var ama çözülür dedim. 

 

y7vuDs.jpeg

 

 

 

Hadi neler yaptık neden yaptık onlara geçelim yavaş yavaş.

 

1. Arabada Prins LPG sistemi var ama çalışmıyor, eski sahibi benzinde kullanıyormuş. Ustalar  sistemi komple çevirelim demişler o da elletmemiş. İyi ki de elletmemiş,

2. Termostatta sorun var hep açık kalıyor ve makina olması gereken sıcaklığa gelmiyor, motor sürekli soğuk çalışıyor.

3. Direksiyon hidroliği deposu sürekli alttan yağ atıyor,  o bölge full yağ, durum çok fena.

4. İç cam düğmeleri kırık çalışmıyor, sadece sol ön cam çalışıyor.

5. Motor elektrik tesisatına her gelen bir bant sarmış, ekler yapılmış  muhteşem bir kaos ortamı var kaput altında.

 

1 hafta boyunca parça topladım. Genel olarak aldığım parçaları yazayım.

 

Termostat

Külbütör kapak contası takımı,

Motul 5w30  yağ ve orjinal filtreler. (bu arada akıllı bir usta polen filtre kutusunu sökmüş ve o kısmı kapatıp üstüne de mastik çekmiş, şimdi polen filtre tutucu arıyorum)

Aks körüğü, sağ rotil,  bant, kelepçe, spiral hortum, boya, temizlik için gaz yağı, bez fırça vs. vs. 

 

Tabi garajımız yok,  alttaki komşu reklamcı, arada araba kaplıyor dükkanda, 2 gün onun dükkanı kiraladım.

 

Aldık anahtarı soktuk arabayı içeri başladık sökmeye.  Cumartesi pazar baya mesai harcadık. 

 

Fotolara geçelim.

 

Öncelikle motorun ilk halini ekleyeyim sırayla son haline gideceğiz.

 

2 tane orta boy kova bant söktüm arbadan abartmıyorum, böyle bir şey yok, sök sök bitmedi.

 

İlk iş olarak LPG hortumlarını yeniledim. Adamlar hortum diplerine kelepçe atmamış, zamanla gevşeyen hortumlar vardı.

 

1. silindir hortumu 10cm iken 4. silindir hortumu 30 cm falandı bunların boyunu eşitledim ve kelepçeleri yeniledim.

 

Bunu yapmadan önce 1. silindir hortumu yerinden çıkmış ve lpg yi dışarı basıyordu şaka gibi. 

Genel olarak başlamadan önce motor içi fotosu, konu bitimine son halini ekleyeceğim.

 

qAd0iv.jpg

 

İlk iş hava filtre kazanını söktük,  sprey şişeye gaz yağı doldurduk ve etrafını güzelce temizledik.  Arkadaştan kompresör aldık ve hava tabancası ile kuruttuk.

 

Çıkan filtre sanırım fabrikada takılan ilk filtre. Fotoda görünen spiral hortumlar müthiş icat kablo izolesi için çok güzel iş görüyor ve çok komik fiyatlara satılıyor.

 

Id9Aed.jpg

 

Lpg tesisatı ve alttaki kırmızı kabloya dikkat.

 

O kırmızı kablonun etrafında normalde spiral hortum var ama eprimiş dökülmüş, sona doğru revize halini koyacağım farkı görebilmek için. 

 

Bu arada lpg ecusunun üstündeki kablo demetini komple dağıtıp ek kısımları sıcak lehim ve makaron ile yenileyip topladım.


7MJkxF.jpg

 

Başladık sökmeye, termostatı sökmek için  gittim lokma takımı aldım, takım baya iyi çıktı linki atarım isteyene.

 

Sökerken bir baktım direksiyon pompa hidrolik deposu ortalığın içine etmiş.

 

Neyse söktüm termostatı  3 tane 8 mm vidası var, yeri biraz ters sökerken zorlandım biraz.

 

u0jYML.jpg

 

Aldım termostatı dışarı, şu yağlı görüntü beni kahrediyor, el girdiği kadar gaz yağı ve çözücü madde ne varsa denedim çıkarabildiğimi çıkardım.

 

odra70.jpg

 

Tabi beklentim kırık termostat ucu görmek,  fiziki olarak bir sıkıntı yok. Ama mekanik olarak sorun var..

 

Soldaki eski sağdaki yeni.

 

Ryz7ZO.jpg

 

Hidroliğin akmasına sebep olan kısım bu, somunu yuvasında tam sıksam bile boru aşağı yukarı hareket ediyor.

 

akşam çıkarken sıvı conta sürdüm etrafına  sabah geldim denemek için biraz hidrolik döktüm ama sonuç hüsran. 

 

2UNmZk.jpg

 

Daha sonra teflon denedim sonuç hüsran. Biraz ara verdim elektrik işlerine baktım.

 

Ama kafa hala bunda, ben bunu nasıl sıktırırım derken, şu çözüm geldi aklıma.

 

Anında uyguladım ve mutlu son. Yağı koydum üstüne biraz da hava bastım sızdırmadı. Tabi bu teli orada sıkmak biraz zor oldu.

 

quFKVX.jpg

 

Elektrik tesisatına ufaktan başladım, tüm soketleri kontrol ettim, sıyrılan kabloları yeniledim,  kötü durumda olanları ek yaparak yeniledim.

 

Önce bez bant ile sardım  daha sonra üzerine spiral hortumu geçirdim.

 

 

E7lOzS.jpg

 

Bu fotoda lpg hortumları daha net belli, boyları olabildiğince eşitledim.

 

LPG hortumlarını değiştirirken gördüm ki benzin enjektör soketlerinin durumu da kötü.

 

Ddaha önce soketler değişmiş, ama değiştirirken sadece kabloları sarmışlar ve bantlamışlar bu kadar.

 

Soketleri sipariş ettik geldi, yerine alıştıra alıştıra  lehim+makaron ile bağlantılarını yaptım.

 

Daha sonra enjeksiyon tesisatından lpg için alınan ekleri düzelttim. Hemen her yer de kaboları sarıp bırakmışlar, ne kablo yüksüğü ne de bir lehim kullanılmış.

 

Kablo yenileme, soket temizliği izole etme vs  gibi işler yaptım.

 

LFI9iW.jpg

 

LPG ecusuna gelen kablolar yine sevgili bir ustamızın ilgisine maruz kalmış, kablo boyları ayarlandı, sıcak lehim ve makaron yapıldı.

 

Isıya dayanıklı bez bant ile izole edilip spiral hortum ile tamamen kullanıma hazır hale getirildi.

 

Soketleri de devre temizleyici ile temizledim her ihtimale karşı.

 

Sigorta soketi kırıldığı için gittim sigorta soketi aldım geldim pazar günü sanayiden, tam deli işi oldu.

 

Eaq5VI.jpg

 

LPG tesisatı revize sonrası foto adam soketin içinden ek almış ama soketin dışından taşımış, bu kabloyu kısalttım ve içeriden  geçirdim. 

 

MIuqKa.jpg

 

Bu kısımları bitirdikten sonra, külbütör kapağını söktüm. Contasını almıştım, ama parçacı sağ olsun orta kısımda kalan contayı  eksik göndermiş,  eskisini kullandım.

 

Bunu yaparken bi tırsmadım değil daha önce böyle bir tecrübem yoktu açıkçası. 

 

Yerine takerken parça artırmadık ama bir cıvatanın sıktığı eri kırdım, yağ atmıyor attığı zaman sökülüp onarıma gidecek, kapak aluminyum.

 

3ivWJg.jpg

 

Kapağın önü arkası yağ, ben diyorum ki sanırım conta eskidi ondan yapıyor.

 

Bir söktüm, triger zincir kapağını takan ustaya sağlam bir selam gönderdim.

 

Zincir kapağı silindir kapağına göre 2 mm kadar üstte takılmış. Haliyle ayarsız duruyor ve yağ atıyor.

 

Neyse loctitte'ın siyah contasını aldım her ihtimale karşı iyi ki de almışım çok iş gördü.

 

T0bHeq.jpg

 

Kapağı söktüm aldım dışarı. İlk hedef contayı takıp toplamaktı ama içime sinmedi, devamı aşağıda.

 

8QhgRP.jpg

 

Sildik temizledik gazyağı ile, zımpara, keçe bir daha temizlik yaptık. Kuruttuk  boyaya hazır hale getirdik.

 

Gittim boya aldım, daha önce bu kadar büyük bir parça boyamadım, umarım batırmam diyerek giriştim.

 

Sonuç çok mutlu etti bu kadar iyi olacağını tahmin etmemiştim açıkçası.

 

R1s9Sb.jpg


YiezPt.jpg

 

Cruise Control telimizin halatları kopmuş ve tel takılıyordu, telin sıfırını bulamadım, bulsam da muhtemelen çok pahalı olacaktı.

 

Ne yapar ederiz diye düşündüm  gittim 1 tane bisiklet vites teli aldım, 1 tane fren ayar vidası ve 1 tane de ağzı kapalı kablo pabucu aldım.

 

Burada önemli nokta vites halat telinin kafasının dar tip olması. Onun fotosu yok ama "vites teli" derseniz zaten doğru olanı verirler.

 

Kablodan halatı geçirdim, boyu ayarladım ve kablo pabucuna sağlam bir şekilde sıkıştırarark bağladım. (kurtulma şansı yok pabuç kırılmadığı sürece)

 

Tabi kablo pabucu kelebeği çektiği kısımda bol geldi.  Bunu da önlemek için plastik bir parçayı pul gibi kestim, ve ortasına ufak bir delik açtım.

 

daha sonra bunu  kablo pabucunun çıkmasını engelleyecek şekilde  boğaz kelebeğinin ilgili parçasına taktım. 

 

9gMicp.jpg

 

orj telin ucundaki parça sıkı sıkı şu deliğe oturuyor. Ama o parça kırıldığı için burada fren ayar vidası kullandım. Alt ve üstüne pul koydum ve bağlantısını yaptım.

 

Artık sorunsuz çalışan bir  hız sabitleme sistemimiz var.

 

1F4Sbk.jpg

 

 

Zaman kısıtından dolayı foto çekemediğim kısımlar oldu, son  olarak bitmiş hali de böyle oldu.

 

Akümüzün bağlantı metalleri yok, altına kaymaması için bisiklet iç lastiğinden kestiğim parçaları koydum, sağa sola hareket etmiyor şuan.

 

En son dün LPG filtresini değiştirdim. Bu iyileştirmeler sonucunda aracın LPG ile ilgili bir sorunu sıkıntısı kalmadı,.

 

Benzin ve  LPG de rolanti dalgalanması,  gaz yemememe ve isteksiz gidiş sorunları çözülmüş oldu. 

 

Ulaşabildiğim tüm alanlardaki kabloları önce ısıya dayanıklı bez bant ile sardım üzerine de spiral hortum geçirdim.

 

Daha sonra bu hortumları cırtlar vasıtasıyla sabitledim.  Tüm soketleri devre temizleyici ile temizledim ve yerine taktım.

 

Olası elektrik arızalarının önüne geçtiğime inanıyorum.  

 

Cam tuşlarını netten aldım 85 TL lik bir parça ama aydınlatma rengi çok alakasız kaldı onun da fotosunu eklerim ileride.

 

Bagaj aydınlatması çok yetersiz, elde kalan şerit ledden 1 metre kadar monte ettim müthiş oldu.

 

Farları takarken kapakları çıkarıp içlerini hava tutarak temizledim, en azından tozlar vs çıktı.

 

ampüllerin  kelvin değerleri farklı takılmış o yüzden  ton farkı var bunları da ileride değiştireceğim.

 

Gazyağı ve fırça ile genel bir temizlik yaptım, gaz kelebeğini vs söküp temizledim. 

 

Ve motorumuzun son hali aşağıdaki gibi oldu,  dışarıda görünen tek kablo kaldı, o da enjeksiyon soketi bozulduğu için 1 kabloyu klemens ile bağladım. 

 

Soketi sökmek gerekir ise kolaylık olsun diye. Onu da daha görsel şekilde revize edeceğim. 

 

RAu1ft.jpg

 

Sabredip buraya kadar okuyan herkese teşekkür ederim :)

 

Sırada  double din ve geri görüş kamerası montajımız var.  Onları da yaparken foto çekip paylaşmayı düşünüyorum, bakalım :)

 

  • Beğen 30
  • Teşekkür 3
Yorum bağlantısı
Zafer Kısır

Emeğinize sağlık. Tam Wheeler Dealers tadında olmuş

  • Beğen 1
Yorum bağlantısı
Ali Gürbüz

Maşşallah diyelim. Çok ciddî emek harcamışsınız.
Sonuç mükkemmel .

  • Beğen 1
Yorum bağlantısı
Tolgahan Köroğlu
Zafer Kısır yazdı:

Emeğinize sağlık. Tam Wheeler Dealers tadında olmuş

 

Teşekkür ederim, mekan uygun olsa ustaya pek işim düşmez ama elimizden geldiği kadar uğraşıyoruz. 

Ali Gürbüz yazdı:

Maşşallah diyelim. Çok ciddî emek harcamışsınız.
Sonuç mükkemmel .

Biraz yorucu olduk açıkçası ama sonuca değdi,  ustalar maalesef bu tür iyileştirmeleri yapma konusunda çok nazlılar. İş başa düşüyor. 

 

Cem Işık yazdı:

Elinize sağlık sonuç çok güzel olmuş..

Teşekkür ederim, beni de tatmin etti sonuç. Özellikle kapak boyasını sevdim.

Yorum bağlantısı
Ali Gök

elinden gelmiyor olsa yaptığınız şu temizliği para ile yaptıramazsınız sanayide

 

mis gibi olmuş elinize sağlık

 

hayırlı olsun bu arada 

  • Beğen 1
Yorum bağlantısı
Serkan Karakoca

maşallah süper iş çıkarmışsınız elinize sağlık ...

  • Beğen 1
Yorum bağlantısı
Cihat Küçükay

Okurken yoruldum, sizi düşünemiyorum. Emeğinize sağlık.

  • Beğen 1
Yorum bağlantısı
Tolgahan Köroğlu
(düzenlendi)
Ali Gök yazdı:

elinden gelmiyor olsa yaptığınız şu temizliği para ile yaptıramazsınız sanayide

 

mis gibi olmuş elinize sağlık

 

hayırlı olsun bu arada 

Teşekkür ederim,  ustalar  sök tak yapıyorlar artık, böyle bana göre ince işleri yapan yok. 

 

Zaten  Prins gibi bir lpg sistemini söküp yerine atiker takmayı önermek ustalık değil ticarettir sadece. 
 

Serkan Karakoca yazdı:

maşallah süper iş çıkarmışsınız elinize sağlık ...

Teşekkür ederim.

 

Cihat Küçükay yazdı:

Okurken yoruldum, sizi düşünemiyorum. Emeğinize sağlık.

Valla ben de çok yoruldum açıkçası, özellikle eğilip çalışmak çok zormuş  1 hafta bacak kaslarım ağrıdı. 

El yaralanmalarını söylemiyorum bile :)  Ama ben bu işi hobi olarak yapıyorum ve çok keyif alıyorum. 

 

Serkan Karadağ yazdı:

Vallaha bravo, elinize sağlık. 

 

Teşekkür ederim.

tarihinde Tolgahan Köroğlu tarafından düzenlendi
  • Beğen 1
Yorum bağlantısı
Metin Akbal

Vuhuuuu mükemmel maşallah. Çalışması değilde buraya yazması daha çok yormuştur :)

 

2 günde iyi bitirmişsiniz.

  • Beğen 1
Yorum bağlantısı
Harun Kocaçalışkan

Tebrikler güzel iş. Bu işleri para vererek de yaptıramazsınız normalde.

  • Beğen 1
Yorum bağlantısı
Tolgahan Köroğlu
(düzenlendi)
Metin Akbal yazdı:

Vuhuuuu mükemmel maşallah. Çalışması değilde buraya yazması daha çok yormuştur :)

 

2 günde iyi bitirmişsiniz.


Hedefim aslında çok daha kaliteli fotolar çekmekti,  hesap makinası ile çekmek zorunda kaldım, telefonu ofiste unuttum. 

 

Biraz da aksilikler çıktı, spiral hortumlar yetmedi, dükkanın önünde yol çalışması vardı arabayı içeri geç sokabildim,  bir ara elektrikler gitti. 

Yoksa çok daha detaylı fotolar gelecekti.  Buraya ekleyemediğim fotoların linkini ilk mesajıma ekliyorum. 

Bir de yazmayı seviyorum sanırım  :)

 

Harun Kocaçalışkan yazdı:

Tebrikler güzel iş. Bu işleri para vererek de yaptıramazsınız normalde.

 

Yapmıyorlar gerçekten. LPG deki sorunu   20 TL hortum, 10 TL kelepçe, 75 TL filtre alarak toplam 95 TL ye çözdüm mesela. 

Ama usta!!!  arkadaşlar "abi bunu komple dğeiştirelim" demişler.  Takacağı kit komple 1000 TL  arabanın üzerindeki enjektörlerin çıkması neredeyse o para zaten.

Muhtemelen 1000 TL ye kiti takacak, bu parçaları da tek tek satacak. Biraz işi bilmek araştırmak gerekiyor. 

 

 

ilk mesaja ekleyemiyorum düzeltme zamanı dolmuş sanırım,  drive linkinden daha fazla fotoya ulaşabilirsiniz.

 

https://drive.google.com/open?id=12TpoUIa0WgJCtak_trJiCic-ejbOZ0qu

tarihinde Tolgahan Köroğlu tarafından düzenlendi
  • Beğen 2
Yorum bağlantısı
Sani Gerşon

Çok iyi olmuş ya.

Demek ki herkesin bi garajı olsa, neler yapacağız neler :)

  • Beğen 2
Yorum bağlantısı
Tolgahan Köroğlu
Tevfik Işık yazdı:

Elinize, emeginize saglik👏.

 

Teşekkür ediyorum, 

Sani Gerşon yazdı:

Çok iyi olmuş ya.

Demek ki herkesin bi garajı olsa, neler yapacağız neler :)


Şuan garajlı bir ev bakıyorum açıkçası, şöyle 40 m2 falan garajı olan bir yer bulsam şahane olacak.

Hemen 2 tane  sehpa 1 kriko 1 yağ filtre değiştirme anahtarı alıp, yağ bakımını kendim yapmaya başlayacağım.

Yorum bağlantısı
Mehmet Ozyurek

Çok güzel şeyler olmuş.. Elinize sağlık. 

Sağlıklı çalışmasına da sevindim. 

Sadece kırılan yere takıldım, neresi tam olarak ?

 

 

  • Beğen 1
Yorum bağlantısı
Tolgahan Köroğlu
Mehmet Ozyurek yazdı:

Çok güzel şeyler olmuş.. Elinize sağlık. 

Sağlıklı çalışmasına da sevindim. 

Sadece kırılan yere takıldım, neresi tam olarak ?

 

 

Teşekkür ederim,   mahalledeki esnaf abilerim sağolsun oğlum bu çalışacak mı falan diye çok takıldılar :) Sorunsuz tek marş çalıştı maşallah. 

 

Kırılan yer tam olarak sarı alan içindeki kırmızı yer kadar. Tork anahtarım yok, hedefim vidalama ile 10nm tork ile sıkmaktı ama 8 metrik uç bulamadım, cırcırla da fazla asıldım tık dedi gitti :S 

Cıvatalar sık olduğundan arada kaldı ve yağ vs atmadan kurtardık, gerekirse ileride bir onarım yaptırırız.

 

Am4srk.jpg

Yorum bağlantısı
Serkan Ersoy26

Maşallah helal olsun. Dediğiniz gibi garaj meselesi biraz sıkıntı. Ben manifoldu söküp kelebekleri değiştirmiştim sonbahar günü açık otoparkta yaptım 1 hafta belim ağrıdı bütün soğuk rüzgarı yemiş belim mahvetti bacaklar da cabası 😅 emeğinize sağlık böyle aracını seven insanlar oldukça araçlar eskimez 😁 hele ki mondiler

  • Beğen 1
Yorum bağlantısı
Tolgahan Köroğlu

Konuya dahil olabilecek bir bilgilendirme yapmak istiyorum. 

LPG filtresini değiştirirken kendi hatamdan ötürü  anahtarı akünün kutup başına dokundurup şase yaptırdım biraz kıvılcım çıktı. 

O dk dan sonra aracı her çalıştırdığımda radyatör fanı da beraberinde çalıştı sürekli. 

Duratech he de fan kontrol röleleri akünün sağındak kutunun içinde gri olan 70a lik röleler. 

bunları söktüm, yer değiştirdim içlerini açıp fiziki olarak kontrol ettim herhangi bir sorun göremedim. 

dedim acaba harart müşiri mi arızalı,  araç çalışırken hararet müşirini söktüğümde obd -40 derece gösterip araç çift fan açtı.

 

Demekki hararet müşiri sağlam.  En son  elektronikten anlayan bir arkadaşla fikir yürütürken acaba dedi klima açık gibi komut alıp fanı o yüzden mi çalıştırıyor. 

bu fikir gece 11 de geldi,  üşenmedim indim aşağı önce kutup başlarını söktüm sonra aşağıdaki k32 olarak işaretlenen röleyi söktüm yerine taktım. 

Ve çok enteresan şekilde  fanın sürekli çalışması durumu çözüldü. 

İkna olmadım acaba fan da bir arıza olabilir mi diye ve fan açma derecesine gelene kadar bekledim. 

106 derecede (obd den okuyorum veriyi) fan açtı ve 98 dereceye kadar geriledi sıcaklık. 

 

Olur da böyle bir sıkıntı yaşarsanız  bu şekilde çözülebilir. Tam olarak neden düzeldiğini anlamasam da neticede düzeldi :)

 

ford-mondeo-mk3-fuse-box-engine-bay.jpg

  • Teşekkür 1
Yorum bağlantısı
Cem Işık

Dikkatimi çekti de , motorda üst plastik kapak yok mu? 

Yorum bağlantısı
Tolgahan Köroğlu
Cem Işık yazdı:

Dikkatimi çekti de , motorda üst plastik kapak yok mu? 

 

Kapak mevcut fakat takmamayı tercih ediyorum, evde duruyor. 

 

Kaput altı hava sirkülasyonu olumsuz etkiliyor ve iat'ı yükseltiyor. 
 

  • Beğen 1
Yorum bağlantısı
Ugur Demir

elinize sağlık keşke arabasını seven herkesin kapalı garajı olsa

  • Beğen 2
Yorum bağlantısı
Okay Kaygusuz

elinize saglık güzel calısmlar olmus

külbürtör kapagının günyesi kaymıs olur durur kapak yine kırılabilir ve yag atmaya devam eder

Yorum bağlantısı
Sami Demirpaz

Maşallah ne güzel işler yapmışsınız.

 

Amortisör üst kapağı varmış, bir ara parayla alıyordu Mondeo sahipleri.

Yorum bağlantısı
  • Konuyu Görüntüleyenler   0 kullanıcı

    Sayfayı görüntüleyen kayıtlı kullanıcı bulunmuyor.

×
×
  • Yeni Oluştur...