Harun Kocaçalışkan 7 Şubat 2020 Paylaş 7 Şubat 2020 Bu konuda bana çok mesaj ve soru geldiğinden bildiklerimi yazma gereği duydum. Öncelikle yazacaklarım Dizel Mondeo lar için geçerlidir ancak bazıları benzinliler için de geçerli. Ayrıca aşağıda yazdığım bazı donanımlar arabada yoksa, bakma gereği de yok mesela Trend arabada koltuk ısıtma var mı diye aramayın. Ayrıca Mondeo MK3 yazın değil kışın mümkünse yağmurlu ve soğuk havada gidip görülmesi gereken bir arabadır. Ben bu kontrollerin hiçbiri yapmadım bu arada bilginize. Bunların bazıları elbette eksik olabilir alacağınız aracın fiyatını ona göre değerlendirirsiniz. Komple yıkık bir mondeo yaklaşık 15-20.000 tl'ye düzgün hale getirilebilir. Arabaya piyasasından fazla para verip bir de bu alttaki masrafları yapmayın diye yazıyorum. Benim 3.5 senede yaptığım sadece parça masrafı yaklaşık 13.000 TL. Bunun 7500 tl'si zorunlu masraf. 5500 tl'si ise keyfi masraf. Aklıma geldikçe bu maddeleri güncellerim. İÇ KISIM ve DONANIM KONTROLLERİ 1. Arıza Işığı Kontrolü En çok göreceğiniz arıza ışığı dış sıcaklık sensörünün bozulması sebepli olandır. Aslında arıza ışığı değil uyarı lambasıdır ama 4C üzeri havalarda yanmamalı. Diğerleri ABS, ESP, Hava yastığı vs. olabilir. Dış sıcaklık hariç diğerlerinin çözümü baş ağrıtabilir basit de olabilir. Ancak yanmaması daha iyi. Arıza ışıklarının bazen üzerine bant yapıştırılarak aldatılması durumu olabilir. Bunu anlamak için arabayı test moduna alarak göstergedeki tüm ışıkları test edebilirsiniz. Kontağı açarken hava yastığı ışığı yanmalı bir süre sonra sönmelidir. Yanıp yanıp sönme vs. gibi durumlar arıza göstergesidir. https://www.youtube.com/watch?v=ykL_Zry2PdM 2. Klima Kontrolü Klimanın soğutması ve üflemesi kontrol edilmelidir. Hava yönlendirmeleri vs. çalışıyor mu bakılmalıdır. Izgaralar ne durumda bakılmalıdır genelde kırık oluyor. Klimayı açtığınızda arabanın radyatör fanı da çalışmalıdır. Çalışmıyorsa klima devreye girmiyordur. Ayrıca 4C altı sıcaklıklarda klima devreye girmez. Soğutması kötüyse çeşitli sebeplerden olabiliyor ancak çok büyük masraf çıkardığını pek görmedim. 3. Koltuk Kontrolü Koltuklarda kronik dişli sıyırması olayı var. Elektrikli koltuklar tüm yönlere hareket ediyor mu bakılmalıdır. Her bozuk yön başına maliyeti yaklaşık 100 TL' dir. Koltukları kendinizi söküp takarsanız tabi. Isıtmalı koltuk varsa, ısıtmalar çalışıyor mu kontrol edilmelidir. Arka koltuk bardaklığı kontrol edilmelidir. 4. Kapı Kilitleri ve Camların Kontrolü Tüm kilitler ve camlar kontrol edilmelidir. Sunroof varsa özellikle sunroof da kontrol edilmelidir. Kumandadan hepsi inip kalkabiliyor olmalıdır. Bazen hafızayı unuttuğu oluyor ancak hafızaya alınabiliyor olmalıdır. Camlar inip kalkarken garip sesler gelmemelidir. Ses varsa cam krikosu veya halatı problemine işaret ediyor. Maliyeti 100-300 TL arasında değişir. Merkezi kilit sistemi hem çift kilit hem de tek kilit içeriden dışarıdan muhakkak kontrol edilmelidir. Bagaj kilidi ayrıca kontrol edilmelidir. Kapılar kumanda ve anahtarla açılabiliyor olmalıdır. 5. Sürücü Kumandaları Kontrolü Göstergede patlak ampul varmı bakılmalıdır. Normalde basit bir operasyon. Ama niye uğraşalım di mi. Silecekler yağmur sensörüyle devreye giriyormu bakılmalıdır. Sileceği üst kademeye alarak cama su döküp test edebilirsiniz. GHIA ve üstü modellerde bulunan otomatik farlar da keza aynı şekilde camdaki ışık sensörüyle devreye girmelidir. Sis lambaları, uzunlar, kısalar, sinyaller, parklar hepsine bakılmalıdır. Direksiyondaki teyp kontrol düğmesi kontrol edilmelidir. Hız sabitleme çalışıyor mu kontrol edilmelidir. Otomatik vites ise, direksiyon üzerindeki F1 tuşları çalışıyor mu kontrol edilmelidir. Ayrıca otomatik vitese özel olarak ayağınız frende değilken vitesteki mandala basamıyor yani vites değiştiremiyor olmalısınız. Eğer frene basmadan P'den çıkarabiliyorsanız vites kilidi iptal edilmiş demektir. 6. Diğer Kontroller Torpido, Küllük, Çakmaklık, Bardaklık kontrol edilmelidir. Hoparlörlerin tamamından ses geliyor mu bakılmalıdır. İç aydınlatmalar kontrol edilmelidir. Ön, Arka Cam ısıtma çalışıyor mu kontrol edilmelidir. Bu kontrol yapılırken buğulu cam lazım yalnız. O yüzden zaten kışın gidin dedim. Katlanır ayna varsa katlanır aynalar içeriden katlanıyor mu bakılmalıdır. Ayna ısıtmaları kontrol edilmelidir. Otomatik kararan dikiz aynası kontrol edilmelidir. YÜRÜYEN AKSAM VE MOTOR KONTROLLERİ 1. Yürüyen Aksam Kontrolleri Amortisörler, yürüyen aksam kontrol edilmeli veya ettirilmelidir. Özellikle sağ aks kontrol edilmelidir. Araba lifte alınarak tüm bilyalarına bakılmalıdır. Yaylar, amortisör takozları, travers burçları, Z-Rotlar kontrol edilmeli. Salıncaklara da bakılmalı mutlaka. Bu saydıklarımda çıkacak sorunlar size maliyet olarak geri döner ve 1000-2000 tl arası masraf çıkarabilir. Direksiyon hidroliği ve pompanın kondisyonuna bakılmalı. Direksiyon pompası 500 lira yan sanayi olarak. Ayrıca Direksiyonda sağ sol yaparken direksiyon milinden takur tukur sesler geliyorsa ya da takılmalar varsa direksiyon revizyonu gerekebilir. 1000 tl. 2. Fren Sistemi 100 km, 120 km, 150 km gibi hızlarda arabanın fren sistemine bakılmalıdır. Aşırı bir titreme varsa disklerin değişimi veya tornası gerekebilir. Kaliperlerde sıkışma varmı bakılmalıdır. Fren hidrolik kabı kapağı kontrol edilmelidir çatlak vs varmı. Hidrolik seviyesine de bakılmalıdır. 3. Elektrik Sistemi Akü ve Şarj dinamosu kontrol edilmelidir. Akü bitikse 400-500 tl masraf. Şarj dinamosu gidikse revizyonu 400-500, yenisi 1000 tl. Farlar ve Stoplar kontrol edilmeli. Xenon far varsa ve mercek büyütme yapılmamışsa bu ek masraf olarak yazılmalı. 500-600 TL. Far yıkama sistemi aktif mi, aktifse çalışıyor mu bakılmalı. Ayrıca Xenon Ampullerin de aydınlatması yeterli değilse Osram, Philips gibi güzel bir marka takım olarak 300-400 tl tutuyor bilginize. Sis farları kontrol edilmeli. Camında çatlak vs. varmı. Varsa tanesi 150 lira. Tamiri de yok. Farlarda çatlak varsa muayeneden geçmez ona da dikkat edin. 4. Motor ve Şanzıman Motor noktasında çok bakacak bir şey yok. Pek de anlamıyorum zaten. Sesinde gariplik varmı bakın. Dipgazda siyah duman atabilir. AlVer diye tabir edilen rolanti dengesizliği olmamalıdır. Tek seferde çalışmalıdır. Aracın yakıt tüketimi aşırı yüksekse, beyaz duman atma, çekiş zorluğu gibi durumlar varsa enjektör revizyonu gerekebilir. Maliyeti baya değişken bir şey diyemiyorum. Motor takozu, şanzıman takozu, şanzıman alt takozu kontrol edilmelidir. Krank kasnağı ve gergi sistemi kontrol edilmeli. Burada kayışta bir yalpalama, atlama, kasnakta vuruntu gibi sesler varsa orjinal parça kullanırsanız 1500-2000 tl arası bir maliyete kendinizi hazır edin. 10-15 km yol yapınca dizel arabalarda hararet ortaya gelmelidir. Eğer gelmiyorsa ya yağ soğutucu termostatı, ya da su termostatı bozuktur. Maliyet arızaya göre 400-1000 arası değişir. Yedek su deposunda çatlak varmı kontrol edilmeli. Su depo Kapağına da bakın. Orjinal kapak değilse 50 tl yenisi. Motor bölümünü açmışken sağına soluna bakın bir gariplik olmasın. Motor koruma kapağı yerinde mi bakın. Yerinde değilse yenisi 250 tl o da bulabilirseniz. Şanzıman yağ seviyesine bakılmalıdır. Krank keçesinden yağ kaçağı var mı bakılmalıdır. Genel olarak arabada pek yağ kaçağı olmaması lazım, terleme olabilir. Krank keçesi değişimi 600-700 tl tutuyor. Vites geçişlerinde vuruntu olmamalı. Manuel vitesde de kontrollerinizi yapın kavrama noktası vs. Debriyaj baskı balata değişimi de 2000 tl tutar nerdeyse volant hariç. Dizel Otomatiklerde araba frenden ayağınızı çekince harekete geçmelidir. Geçmiyorsa bir yerde sıkıntı var demek. Aracın hava filtresi kapağını açın hava filtresine bakın. Markası çok ucuz uyduruk bir markaysa o arabadan uzak durun. Hava filtresine para harcamamış adam hiçbir şeyine para harcamamıştır. DIŞ KISIM KAPORTA BOYA VS. KONTROLLERİ Bu arabalarda kaporta boyaya çok takılmamak lazım. Ancak yine de şu maddeler kontrol edilmelidir. Ön tampon alt ekini kontrol edin. Arka tampon alt ekini de kontrol edin. Bu iki parça hem pahalıdır hem de bulması zordur. Kapı lastiklerinde aşırı bir laçkalaşma varmı bakın. Ön Cam fitillerini kontrol edin yenisi acayip bir fiyat söylemeyeyim şimdi. Hava yağmurlu değilse arabayı alın oto yıkamaya gidin 10 dakika her yerine su tutun. Sonra içine bakın su giren bir yer varmı. Çok maliyetli bir iş değil ama niye girsin. Bagaj halısını kaldırın (bagaj halısı varsa tabi yoksa yenisini bulamazsınız) bagaja su giriyormu bakın. Giriyorsa bu noktalara yalıtım yapmak gerekiyor. Ben girmeyenine pek denk gelmedim. Kapılarda sarkma vs. varmı bakın. Pimleri veya Menteşeleri değişmesi gerekebilir. Ön ve Arka cam orjinal mi diye bakın. Ön cam çok pahalıdır. Kırık, çatlak vs. olmasın. Jant ve lastikleri kontrol edin. Orjinal 16 inç jantları varsa kolların birleşim yerlerine bakın. Çatlama vs. varmı. 9 6 Yorum bağlantısı
Selim Kaya 7 Şubat 2020 Paylaş 7 Şubat 2020 Harun Kocaçalışkan yazdı: Ön tampon alt ekini kontrol edin. Arka tampon alt ekini de kontrol edin. Bu iki parça hem pahalıdır hem de bulması zordur. Şu kısım için örnek görsel alabilir miyiz? Olması gereken ek hangisi anlayamadım ben. Bu arada harika bir anlatım olmuş. Tam bir rehber niteliğinde. Yorum bağlantısı
Harun Kocaçalışkan 7 Şubat 2020 Yazar Paylaş 7 Şubat 2020 Recep Selim Kaya yazdı: Şu kısım için örnek görsel alabilir miyiz? Olması gereken ek hangisi anlayamadım ben. Bu arada harika bir anlatım olmuş. Tam bir rehber niteliğinde. Aşağıda görülen tamponun alt kısmında yer alan hafif çıkıntılı olan ek. Bunun GHIA olanı piyasada yok. Olmayınca ucuz olan trend versiyonu takıyolar. O siyah renk ve düz. 1 Yorum bağlantısı
Yusuf Davaz 7 Şubat 2020 Paylaş 7 Şubat 2020 Birkaç eklemede ben yapıyım . Aracı lifte almışken katalizör kontrolü yapılırsa iyi olur. malum pahalı bir malzeme. arıza durumunda ya iptal ediliyor yada içini boşaltıyorlar. sonra eksoz muayenesinden geçmiyor. benzinli araçda yol bilgisayarı yakıt tüketimine bakılsın. bu deger 14 15 ve yukarısı ise bunun düşürmesi çok zor . yakıt devemlı fazla olur. benzinlilerde emme manifoldunun ses yapıp yapmadıgını yada çalışıp çalışmadıgına bakılmalı. buda masraflı bir işlem çünkü. performansada etkisi çok benzinli araçda rolanti dalgalanması varsa çözümü karışık. çözümü subablara kadar gidebiliyor. xenonlu farlarda egim sensörleri var. bunlar kontrol edilmeli. çalışmadıgı zaman bazı tüvtürklerde muayenede sorun olabiliyor. far yıkamada çalışmalı. elektirikli katlanır ayna varsa kontrol edilmeli. degiştigi zaman masraflı oldugu için normal takılabiliyor çünkü. arıza lambası yanıyorsa eger bunu kesinlikle kontrol ettirmeliler. 4 Yorum bağlantısı
Hasan Karabekiroglu 7 Şubat 2020 Paylaş 7 Şubat 2020 Mondeo alım klavuzu olmuş bu, eline sağlık Yorum bağlantısı
Ersen şahin 7 Şubat 2020 Paylaş 7 Şubat 2020 Bende bir buçuk yıl önce 2002 otomatik mondeo aldım parasına göre mükemmel bir araba çok severek kullanıyordum fakat şanzıman . Arızası verdi yaptıracak durumum olmadığı için üzülerek bu şekilde satmak zorundayım Yorum bağlantısı
Halil ibrahim Oruc 10 Şubat 2020 Paylaş 10 Şubat 2020 Harun Kocaçalışkan yazdı: Aşağıda görülen tamponun alt kısmında yer alan hafif çıkıntılı olan ek. Bunun GHIA olanı piyasada yok. Olmayınca ucuz olan trend versiyonu takıyolar. O siyah renk ve düz. budedigin parca under lip, alt dudak yada front spoiler diye gecer Yorum bağlantısı
Selim Kaya 10 Şubat 2020 Paylaş 10 Şubat 2020 ESP varsa, konsolda düğmesi de bulunması gerekiyor mu? Konsolda ESP tuşu yoksa, ESP yoktur diyebilir miyiz? Yorum bağlantısı
Zafer Kısır 12 Şubat 2020 Paylaş 12 Şubat 2020 ESP tuşu yoksa ESP yoktur. 2007 Ghia'ların tamamında, 2006 Ghia'ların bazılarında mevcut. 1 1 Yorum bağlantısı
Zafer Kısır 12 Şubat 2020 Paylaş 12 Şubat 2020 Bir ekleme olarak xenon farlı mondeo'da far fıskiye kapakları yoksa tampon değişmiş demektir. Bazen fıskiye kapakları tampona yapıştırılıyor. Farlar açıkken cama su püskürtünce bu fıskiyelerinde çalışması gerek. Çalışmıyorsa sigortası kontrol edilmeli, sigorta sağlam fıskiye bozuksa fıskiye robotları biraz pahalı Ön cam fitiline 6-7 ay önce tane fiyatı olarak 900 Tl istemişlerdi 1 Yorum bağlantısı
Recommended Posts