İçeriğe Yönlendir

Debriyaj Kullanımı Nasıl Olmalı? Tecrübeleriniz Nelerdir?


Fatih Sarıkaya

Recommended Posts

Fatih Sarıkaya

Bir hafta önce fiestaya sachs marka debriyaj seti aldım 1050-tl. Bagajda duruyor. Henüz montaj yaptırmadım. Ford servisi işçilik dahil 3500-tl fiyat vermişti. Aslında debriyaja kibar davrandığımı zannederdim. Bu konu ile alakalı internette araştırma yaptım. Rampada parketmek, yoğun rampa tırmanmak bile balatalara zarar verdiğini öğrendim. Yalnız şu bir gerçektirki, internetde yazanlar, ustaların vermiş olduğu bilgiler dışında, birde gerçek kişilerin zamanla edindiği tecrübeler vardır. Bağzısı çok pratik şöfördür. Pratik şöför olduğunu söyleyip bir ayağı gazda diğeri debriyajda, debriyaja basmadan vites atanlar bile var.

 

Bu konuyu açmamdaki neden şu. Yaklaşık 20 seneden fazladır araç sürüyorum. Hala öğreneceğim birsürü şey var. Debriyaj konusunda sizin edindiğiniz tecrübeler varsa onları öğrenmek isterim. Ben isterimki balatalarım eskimesin, daima yeni gibi kalsın. İllaki zamanla eskiyecek ama süreyi uzatabildiğim kadar uzatayım. Işıklarda vitesde beklemem, panitaj yapmam. Bilinçsizce yapılan ve debriyaj elemanlarına zarar veren şeyler nelerdir. Varsa kendi tecrübelerinizi öğrenmek ve aynı zamanda uygulamak isterim.

  • Beğen 1
Yorum bağlantısı
Çağatay Kılınç

Sürüş anında ayak kesinlikle pedalda olmamalı. Dokunmak bile etkileyecektir hissetmesek de. Mutlaka biliyorsunuzdur bunu tabi👍🏼 bir de ne kadar doğru bilmiyorum ama vites kolunda  eli bekletmek vites halatına ağırlık yapabilir ve zarar verebilir diye duymuştum.

  • Beğen 1
  • Teşekkür 1
Yorum bağlantısı
ALİ SEYKAN

Zamanında sürücü kursu hocam, ayağı basarken tepik atar gibi bas, çekerken usulca çek demişti. Ben öyle yapıyorum :) Yarım debriyaj zararlı.

  • Beğen 1
Yorum bağlantısı
Muhammet Ali Deli

Hard kullanımda zarar görür kesinlikle katılıyorum fakat aman bir şey olmasın diyip ekstra özen göstermeyin. He klasik şeyler vardır nedir bunlar en başta kırmızıda beklerken debriyaja basılı tutup viteste beklemeyeceksin 1. kuraldır bu. En çok zararı bu verir. Bir de gereksiz pompalamak debriyajı bu da çok zararlı. Sürüş esnasında zaten birazdan vites değişirim diye ayak debriyaj üstünde beklemeyin.

Bir de tam kavramadan vites değiştirmeye çalışmayın debriyaja tam basın.

 

Bunun dışında aman bir şey olmasın diye ekstra özen göstermeye gerek yok çünkü bu aletin yapılış amacı bu. Rampada kalkmak veya rampa gitmek zorlar belki doğrudur tam bilmiyorum ama rampasız yol arayamaz kimse bu nedenle. 

 

Çok kasmayın ya ömrü 10 seneyse 8'e düşer klasik kullanımda ekstra özen gösterseniz de en fazla 1 sene uzar ömrü ki araçlarda her parçanın bir ömrü var zaten. 

 

Çok hard kullanımda özellikle tam basmadan vites değişirseniz filan tüm şanzımana zarar verir bu. Aklı başında kimse de bile bile aracına zarar vermez.

  • Beğen 3
Yorum bağlantısı
Osman Yavuz

Zannımca gereksiz bir eylem, debriyaj balatasi tipki fren gibi surtunmeye bağlı olarak aşınmaya elverişli parcalardir.

Arabayi şahlandirmadan veya yığdırmadan motorun devrine uygun gazla vites değişimi debriyajdan her türlü mekanik parça icin en sağlıklı yöntem olduğunu düşünüyorum. 

  • Beğen 1
Yorum bağlantısı
Selçuk Keleş

Debriyajlı araç güzeldir, dikkati toplar, sürüşü hissettirir, özletir kendini :) 

  • Beğen 4
Yorum bağlantısı
Görkem Karakaş

Sanki yukarda her şey yazılmış gibi , tekrarlamaya gerek yok. ben konu sahibi fatih abiden özür dileyerek bir şey sormak istiyorum. focus 143 binde . baskı balata debriyaj orjinal. arabanın gidişinde hiç bi problem yok. 5. vitese alıp basınca gitmem demiyor. zaten ateşleme bakım vs baya konusunu açıp konuşmuştuk. usta değilim sonuçta ama son bir senedir özellikle kalkışlarda çok hantallaştığını hissediyorum. çoğu zaman debriyaj tazeleme dediğimiz şeyi yapıyorum debriyaja yarım basıp gaz verip canlandırıyorum. bu düz yolda böyle. tabiki 16 sene olmuş 143 bin yapmış bi arabanın debriyajı değişecek ama bu tecrübeler bana acele etmemi mi söylüyor yoksa biraz daha götürür mü? tekrar özür dileyerek teşekkür ediyorum. 

Yorum bağlantısı
Nihat Palolu

Debriyaj balatasına bence en çok zarar veren şey geri viteste yokuş çıkmak.

Gaza daha çok basılıp pedal tam bırakılmadığı için balata zarar görüyor.

  • Beğen 2
Yorum bağlantısı
Çağrı Alaf
Nihat Palolu yazdı:

Debriyaj balatasına bence en çok zarar veren şey geri viteste yokuş çıkmak.

Gaza daha çok basılıp pedal tam bırakılmadığı için balata zarar görüyor.

Antepte bir kere başıma geldi aracımı çok zorlamak durumunda kaldım klima mazgallarından iğrençbir koku duyulmuştu

Yorum bağlantısı
Servet Aydın

Kangoo 6 ileri..1 2 4 ve 6 olarak kullanırdım. 5 ileri olanları 1 3 5 yola yüke göre. Ne kadar az vites değişimi o kadar uzun ömür.

  • Beğen 1
Yorum bağlantısı
Sani Gerşon

Işıklarda beklerken debriyaja basılı beklemek, yarım debriyajla aracı kullanmak... Pedalla ne kadar çok işiniz olursa ömrü o kadar azalır.

 

Görkem Karakaş yazdı:

Sanki yukarda her şey yazılmış gibi , tekrarlamaya gerek yok. ben konu sahibi fatih abiden özür dileyerek bir şey sormak istiyorum. focus 143 binde . baskı balata debriyaj orjinal. arabanın gidişinde hiç bi problem yok. 5. vitese alıp basınca gitmem demiyor. zaten ateşleme bakım vs baya konusunu açıp konuşmuştuk. usta değilim sonuçta ama son bir senedir özellikle kalkışlarda çok hantallaştığını hissediyorum. çoğu zaman debriyaj tazeleme dediğimiz şeyi yapıyorum debriyaja yarım basıp gaz verip canlandırıyorum. bu düz yolda böyle. tabiki 16 sene olmuş 143 bin yapmış bi arabanın debriyajı değişecek ama bu tecrübeler bana acele etmemi mi söylüyor yoksa biraz daha götürür mü? tekrar özür dileyerek teşekkür ediyorum. 

Artık vakti gelmiştir. Volanı yakmadan değişim fena olmaz.

  • Beğen 1
Yorum bağlantısı
Çağlar Bayur
Servet Aydın yazdı:

Kangoo 6 ileri..1 2 4 ve 6 olarak kullanırdım. 5 ileri olanları 1 3 5 yola yüke göre. Ne kadar az vites değişimi o kadar uzun ömür.

4 e atar mıydın hiç ? hep 6 da gördük o topuzu, heyelan bölgesinden geçerken de

  • Beğen 1
  • Mutlu 1
Yorum bağlantısı
Servet Aydın
4 e atar mıydın hiç ? hep 6 da gördük o topuzu, heyelan bölgesinden geçerken de

Bir an önce geçelim diye şaaptım
  • Beğen 1
  • Teşekkür 1
Yorum bağlantısı
Fatih Sarıkaya
ALİ SEYKAN yazdı:

ayağı basarken tepik atar gibi bas, çekerken usulca çek demişti.

Birşeyler öğrendim :) Bunu uygulamaya çalıştım. Hızlı basıp yavaş bıramak. Adapte etmek zaman alacak. 

 

İllaki bir gün balatalar ölecek. Nekadar uzun yaşarsa okadar iyi. Tam belirtiye ulaşanakadar üzerindekileri değiştirmeyeceğim. Kavrama payı hala yeterli düzeyde. Değişimde Çağlar abinin tornalama önerisinide yaptıracağım.

  • Beğen 1
Yorum bağlantısı
Hamit inan

Debriyaji hiç kullanmamak direk otomatik :)

Vİtes atılmayacaksa debriyaja hiç baskı yapmamak, ayak koymamak,

basılı beklemek yerine boşta beklemek,

çok sert kalkmamak ve frene basmadan önce debriyaja basmak. Gerisini de fazla dert etmemek.

Bir şey bozulacaksa her türlü bozuluyor.

Yorum bağlantısı
Celal Aydın

Yarım debriyajda kullanmamak %50 artı yönde etkiler ömrünü.

Bir de güçsüz motorlu aracın baskı balatası çabuk bitiyor, güçsüz motorlu araca binmeyin. (Latife ve gerçeklik payı içerir)

Yorum bağlantısı
Fatih Sarıkaya
Celal Aydın yazdı:

Yarım debriyajda kullanmamak %50 artı yönde etkiler ömrünü.

Bir de güçsüz motorlu aracın baskı balatası çabuk bitiyor, güçsüz motorlu araca binmeyin. (Latife ve gerçeklik payı içerir)

Ne kadar duman okadar randuman tabikide. Benim kayınbraderin şikirokkosu vardı. Verde bir süreyim dedim. Çalıştırdım. Debriyaja bastım vitesi attım ayağımı debriyajdan çektim, hareket yok. Debriyajı tamamen bıraktım :) gitmiyor bu dedim. Niyeki dedi? Balatayı yemişsin dedim. Hayırlı olsun yenide volanın olacak balatanın yanında :) 

Hamit inan yazdı:

Debriyaji hiç kullanmamak direk otomatik

Bu daha pahalı. Balata değiştirmek daha makul. Şanzıman revizyonundan bıkmış biriyim.

  • Beğen 2
Yorum bağlantısı
Celal Aydın
Bu daha pahalı. Balata değiştirmek daha makul. Şanzıman revizyonundan bıkmış biriyim.

2.0 TDI B6 Manuel 200 bin km bindim, baskı balatası tık demedi.
Motor güçlü olunca balata ve şanzımanın karşı koymasının(ataletinin) üstesinden zorlanmadan gelebiliyor. (Benim tespitim, bilimsel deney içermez)

Dolayısıyla aşınmalar daha az, ekonomik ömür uzun.
Ha tabi aracı hep zorlasaydım, ayağım debriyaj üzerinde gezseydim, 100 bin km bile dayanmayabilirdi.
  • Beğen 1
Yorum bağlantısı
ALİ SEYKAN
Celal Aydın yazdı:


2.0 TDI B6 Manuel 200 bin km bindim, baskı balatası tık demedi.
Motor güçlü olunca balata ve şanzımanın karşı koymasının(ataletinin) üstesinden zorlanmadan gelebiliyor. (Benim tespitim, bilimsel deney içermez)

Dolayısıyla aşınmalar daha az, ekonomik ömür uzun.
Ha tabi aracı hep zorlasaydım, ayağım debriyaj üzerinde gezseydim, 100 bin km bile dayanmayabilirdi.

Sizin mantığa göre ufak motorlu aracı yüksek devirde kaldırmak daha az aşındırma mı yapar ?

Yorum bağlantısı
Celal Aydın
Sizin mantığa göre ufak motorlu aracı yüksek devirde kaldırmak daha az aşındırma mı yapar ?

Mesele şu, aslında tam olarak öyle değil,
Bir aracın motor-şanzıman ikilisi uyumlu ise, (uyumdan kastım şu, debriyajdan ayağı çekince zorlanmadan, karşı koymadan yürümek istemesi aracın, gitmem dememesi) o aracın baskı balatası daha uzun ömürlü oluyor. Tecrübelerim bu yönde.

Motorun ufak yada büyük olması mühim değil, güçlü olması, yüksek torklu olması ve bu torku tekerlere rahatça iletebilecek aktarma organlarına sahip olması mühim.

Küçük hacimli atmosferik benzinliler (1.2 lt gibi) şayet aynı aracın 1.5 dizel motor seçenekli modelinde kullanılan şanzımana sahip ise, aşınması daha fazla olacaktır diye düşünüyorum. Yanılıyor da olabilirim fakat gözlemlerim bu yönde hep.
Ne olursa olsun yine de en büyük faktör, sürücü faktörü.
Yorum bağlantısı
Barış AÇIL

Biraz once aracima baskı balata testi yaptım..

Internetten arastirdigim kadariyla vitesi 3 veya 4 e alip debriyaj basılı iken deviri 2500 e getirin ve sonra yavaşça debriyaj bırakın aeac kalkiyorsa debriyaj bitmiş stop ediyor veya etmeye yakin ise debriyaj sağlamdır diye yazmışlar.

Benim arac 3 viteste 2500 devirde kalkıp yürürken 4 viteste stop etmeye yakin oluyor yürümüyor.

Simdi debriyaj bitik mi değil mi? 3 e göre bitik 4 e göre değil

Yorum bağlantısı
Ümit Türk
Barış AÇIL yazdı:

Biraz once aracima baskı balata testi yaptım..

Internetten arastirdigim kadariyla vitesi 3 veya 4 e alip debriyaj basılı iken deviri 2500 e getirin ve sonra yavaşça debriyaj bırakın aeac kalkiyorsa debriyaj bitmiş stop ediyor veya etmeye yakin ise debriyaj sağlamdır diye yazmışlar.

Benim arac 3 viteste 2500 devirde kalkıp yürürken 4 viteste stop etmeye yakin oluyor yürümüyor.

Simdi debriyaj bitik mi değil mi? 3 e göre bitik 4 e göre değil

4 yada 5 viteste olmalı diye biliyorum. 

Yorum bağlantısı
  • Konuyu Görüntüleyenler   0 kullanıcı

    Sayfayı görüntüleyen kayıtlı kullanıcı bulunmuyor.

×
×
  • Yeni Oluştur...