İçeriğe Yönlendir

WLTP ve NEDC Arasındaki Farklar


Tansu Kalafatoğlu

Recommended Posts

Tansu Kalafatoğlu

90’lı yıllardan sonra yakıt ve emisyon değerleri NEDC standartlarına göre değerlendiriliyordu. Hepimiz biliyoruz. Bu yakıt tüketim (l/100km) değerlerinin üstüne şehir dışında en az 1, şehir içinde en az 2-3 litre koyarak doğru sonuçlara ulaşmaya çalışıyoruz. 
 

Hala daha çoğu avrupa ülkesinde ve Türkiye’de NEDC verilerini kullanıp kataloglara koyuyorlar. Şimdi daha dinamik, daha detaylı sürüş testleri yapılan yeni bir değerlendirme var. WLTP denen bu test ile çok daha doğru tüketim ve emisyon sonuçları ortaya çıkıyor. Nedir bu iki test arasındaki farklar. 
 

Temel farklar şu:


78516107-EE33-4-EB3-9-E32-C7-C1-D3-AD5-B

 

 


Ayrıntı olarak, WLTP testi maksimum hıza dayanan dört kısımdan oluşuyor: Düşük (56,5 km/h'ye kadar), Orta (76,6 km/h'ye kadar), Yüksek (97,4 km/h'ye kadar), Ultra Yüksek (131,3 km/h'ye kadar). Döngünün bu parçaları kent merkezi ve çevre kısımlarında ve şehir dışı yollar ve otoyollarda sürüş deneyimini simüle ediyor. Bu prosedür ayrıca tüm araçların aerodinamik, yuvarlanma direnci ve araç kütlesini etkileyen opsiyonel içeriklerini hesaba katıyor, böylece tek bir aracın özelliklerini yansıtan bir CO2 değeri ortaya çıkıyor.

 

 

NEDC'den WLTP'ye geçiş; 

 

WLTP prosedürü kademeli olarak NEDC prosedürünün yerini alacak. Yeni WLTP prosedürü, 1. Sınıf binek otomobiller ve hafif ticari araçlar için 1 Eylül 2017 tarihinden itibaren tip onaylı yeni modeller için ve 1 Eylül 2018 tarihinden itibaren tüm kayıtlar için geçerli olacak ve tüm AB Üye Devletleri için zorunlu olacak. 2. ve 3. Sınıf hafif ticari araçlar için yeni prosedür 1 Eylül 2018 tarihinden itibaren tip onaylı yeni modeller için ve 1 Eylül 2019 tarihinden itibaren tüm kayıtlar için geçerli olacak. 

2020 yılının sonuna dek WLTP ve NEDC'deki hem yakıt tüketimi hem de CO2 emisyon değerleri araç belgelerinde mevcut olacak. NEDC değerleri 2020 yılı boyunca otomobillerin ve AB'de kayıtlı olacak hafif ticari araçların ortalama emisyonlarını değerlendirmek için kullanılacak. Bunun yanında bazı ülkeler NEDC verilerini mali amaçlar için kullanmaya devam edebilir. 2021 yılından itibaren tüm araçların tüketim/CO2 emisyon değerleri için sadece WLTP verileri kullanılacak. Kullanılmış araçlar bu adımdan etkilenmeyecek ve onaylanmış NEDC değerlerini koruyacak.

 

————————-

 

RDE (Gerçek Sürüş Emisyonları): 

 

Araç kullanımdayken üretilen emisyonu doğrulamaya yönelik bir test

RDE testi, gerçek yolda sürüş şartlarında bile araçların düşük emisyon üretimini koruduğunu doğruluyor. RDE testi WLTP laboratuvar testinin yerini almıyor, onu tamamlıyor. RDE testi esnasında araç yolda çok farklı şartlarda kullanılıyor. Bu şartlar arasında farklı yükselti ve sıcaklık, fazla yük, yokuş yukarı ve aşağı sürüş, kentsel yollar (düşük hız), kırsal yollar (ortalama hız) ve otoyollar (yüksek hız) bulunuyor.

Aracı yolda kullanırken kirletici emisyonları ölçmek için test otomobillerinde, araç tarafından salgılanan temel kirleticilerin tam anlamıyla gerçek zamanlı takibini sağlayan portatif ölçüm sistemleri (PEMS) bulunuyor. PEMS, gelişmiş gaz analizörleri, egzoz gazı kütle akım metreleri, hava durumu, uydu bazlı jeolokasyon ve ağ bağlantısını entegre eden kompleks cihazlardan oluşan sistemlerdir. Toplanan bu veriler, RDE seyahatinin sınır koşullarının karşılandığını ve emisyonun yönetmelik sınırları dahilinde olduğunu doğrulamak için analiz ediliyor. 

Aşılmaması gereken sınırlar, uygunluk faktörleriyle çoğaltılan laboratuvar testinde (WLTP) belirtilenlerde olduğu gibi açıklanmıştır. Uygunluk faktörleri, laboratuvar testinde kullanılanla aynı doğruluk ve tekrar edilebilirlik düzeyinde ölçüm sağlamayan enstrümantasyonun hata payını hesaba katmalıdır. 

1. Sınıf binek otomobiller ve hafif ticari araçlar için yapılan RDE testi 1 Eylül 2017 tarihinden itibaren tip onaylı yeni modeller için geçerlidir ve 1 Eylül 2019 tarihinden itibaren 2.1 uygunluk faktörlü nitrojen oksit (NOx) doğrulaması durumunda tüm kayıtlar için geçerli olacaktır. Bununla birlikte, partikül numarası (PN) doğrulaması durumunda uygunluk faktörü 1.5'tir ve 1 Eylül 2018'den itibaren tüm kayıtlar için geçerlidir. 2. ve 3. Sınıf hafif ticari araçlar için RDE testi bir yıl sonrası için geçerlidir.

  • Beğen 3
Yorum bağlantısı
Mehmet Göktürk
Çağlar Bayur yazdı:

yol bitmez böyle

Haftaya tofaşa gidiyorum göstereceklerdir

  • Beğen 1
Yorum bağlantısı
  • Konuyu Görüntüleyenler   0 kullanıcı

    Sayfayı görüntüleyen kayıtlı kullanıcı bulunmuyor.

×
×
  • Yeni Oluştur...