İçeriğe Yönlendir

Elektrikli dikiz aynası dönüşümü


Muhammed Andı

Recommended Posts

Muhammed Andı
(düzenlendi)

Merhaba,

Geçenlerde sağ dikiz aynasının ayar kolunda sorun çıkmış, kolu ne kadar yukarı kaldırsam da ön kapı önünden başka birşeyi görememeye başlamıştım. Ardından bir pazar günü aynayı söktüm ve anormal birşey aradım içerisinde. Katlanma noktasında küçük bir plastik parça kırılmıştı ve sanırım bu parça kola bağlı üç ayar telinin gergisinden sorumluydu. Neyse, haftaiçi parçacıya gittim ve dikiz aynasının yenisinin 185 tl olduğunu öğrendim. Aklıma elektrikli ayna fikri geldi ve araştırmaya başladım. Aslında aynaların standart üretilğini ve elektriklide manuelden farklı olarak içinde sadece motor olduğunu ve de piyasadaki araçların %80'inde aynı motorun kullanıldığını öğrendim. Ertesi gün soluğu hurdacıda aldım, kafama göre 3 motor beğendim ve 50 tl'ye aldım. Biri denemelerimde bozarım deyu, yedek olacaktı. :)

Renault gurubunun ayna ayar düğmesini orjinal alayım dedim, aramadığım yer kalmadı, bulamadım. Sonradan öğrendim ki, mais bu parçayı vermeyip hepi topu 15-20 tl olması gereken parçayı kendisi 180-200 tl ücrete satıyormuş. Parçacının birinde sadece bir tane buldum, o da 50 tl isteyince almaktan vazgeçtim. Hurdacıları araştırdım ordan da çıkmayınca internetten tekrar uygun birşey aramaya başladım. Ford grubunda renaultunkine çok benzer bir model buldum ve ertesi gün gittim 15 tl'ye aldım. Akşam, 4 saat uğraşıp yüksek matematik problemi çözermiş gibi yaptığım hesaplamalar sonucunda doğru uçları buldum ve deneme motoruma bağladım. Bu dört saate, hazır bağlantı şemasına bulup konmak için interneti araştırmam da dahil tabi. :) Bu meret, motoru düz ve ters çalıştırmak için +/-,-/+ kutup değiştirtiyor, o yüzden doğru uçları bulmak 3. derecen 5 bilinmeyenli denklem gibi. :)

Bu arada başka birşey daha oldu, internetten benim aracın kullanılmamış orjinal elektrikli ve de ısıtmalı dikiz ayna takımını buldum. Parçacıdaki fiyat listesinde tek bir tanesi 245 tl gibi bir rakamdı, ben çiftini 120 tl'ye bulunca tiz vakitte onu da aldım. Ayar kollarının iptalinden doğacak boşlukları nasıl kamufle ederim diye düşündüm ve aklıma oralara tweeter takmak geldi. Jameson marka tweeter takımını 25 tl'ye aldım.

Ayrıca kumanda düğmesinden aynalara gitmek üzere, Emek marka 8+1 blendajlı kablo aldım. Aslında bana 5 uç lazımdı ama madem kapı körüğünden geçmem gerekecek, öyleyse 3-4 tane kablo fazla çekeyim de, ilerde aklıma başka fikirler gelebilir, alyapım hazır olsun diye düşündüm yani. :) Artık arabaya montaj yapmak kaldı sadece. Şimdi malzemelerin resimlerini çekeyim, ardından resimleri eklerim buraya.

tarihinde Muhammed Andı tarafından düzenlendi
Yorum bağlantısı
Muhammed Andı
(düzenlendi)

Ve resimler;

Bunlar motorların önden ve arkadan halleri. Arkalarında kapakları var ama ben iç yapısını görmeniz açısından kapaklarını çıkardım.

post-3361-0-19532200-1319759124.jpg

Bu ise bağlantı uçları hariç, renault ile herşeyiyle birebir aynı ford ayna kumanda butonu.

post-3361-0-78869400-1319751288.jpg

1- Sol aynaya giden yükseklik artı(+) motor ucu

2- Sağ aynaya giden yükseklik artı(+) motor ucu

3- Aynalara giden ortak eksi(-) ucu

4- Araçtan gelen artı(+) ucu

5- Sağ aynaya giden sağ-sol artı(+) ucu

6- Araçtan gelen eksi(-) ucu

7- Sol aynaya giden sağ-sol artı(+) ucu

Bunlarda internetten bulup aldığım ısıtmalı-elektrikli aynalar ve kumanda kolundan boşalacak yere gelecek olan tweeter.

post-3361-0-73038000-1319751283.jpg

post-3361-0-41712400-1319751306.jpg

tarihinde Muhammed Andı tarafından düzenlendi
Yorum bağlantısı
Selçuk Keleş

Can sıkıntısı olunca böyle oluyor tabi :)

Yorum bağlantısı
Misafir

Kafama takılan, tweeterler ayna hareket edincemi çalışacak ?

Isıtma için 0.50 mm kablo gerektiğini biliyormuydun?

Bu kadar uğraştın niye kapı hattından geçen kabloları pinli yapmadın.

Sen şimdi geri vitese takınca aynaların inmesinide istersin..

Yorum bağlantısı
Ahmet Kıyak

Takipteyim Muhammed Abi, arayı fazla uzatma.

Özellikle de kablolama işini merak ediyorum.

Ben çıkmacılardan komple tesisat şeklinde almak istiyorum ama bir türlü gidip de bakamadım.

Tweeter işi de iyi fikir ayrıca.

Servet abi, tweeterların ayna ile bir bağlantısı yok. Aynaların el ile ayarlamak için kullanılan kolunu çıkarttığın zaman, o bölümde bir boşluk kalıyor haliyle. Orayı kapatmak için düşünülmüş gayet işlevsel bir fikir.

Yorum bağlantısı
Muhammed Andı

Can sıkıntısı olunca böyle oluyor tabi :)

evet, arkadaki aracı görmek yerine asfaltı görmek bayağı bir can sıkıyordu. ben zaten xenon dönüşümünü de önümü görememenin verdiği can sıkıntısından yapmıştım. :D

Kafama takılan, tweeterler ayna hareket edincemi çalışacak ?

Isıtma için 0.50 mm kablo gerektiğini biliyormuydun?

Bu kadar uğraştın niye kapı hattından geçen kabloları pinli yapmadın.

Sen şimdi geri vitese takınca aynaların inmesinide istersin..

kafama takılan, Abi sen böyle bir sonuca nasıl vardın? :D Ahmet'in dediği gibi olacak o, İnşaallah.

bilmiyordum, aldığım kablo kaldırır sanırım çünkü aynadaki orjinaller kadar kalın, yarın bakayım bakalım kaçlıkmış. olmazsa fazladan uclar var yedek, çiftli kullanıp kalınlaştırırım.

orjinalde kapıda pin filan yok. kapıda ve karşılığındaki ön direkte koca iki delik var yuvarlak. onlara da körüklü hortum bağlı, herşey onun içinden geçmiş. bu haliyle çok rahat işimi görüyor, soketli olsa ne ekstrası olacak ki? eğer çektiğim kabloyu diyorsan, ucuna soket koyuyorum onun, ayna ile arası soketli olacak. ancak burası öyle uyuz bir memleket ki, elektronik malzeme bulmak çok kolay değil. soket için gezmediğim yer kalmadı, en sonunda 1,5 mm kablolardan oluşan 9'lu soket bulabildim ancak.

:) geri vites için ayna indirmek kolay, ancak geri nasıl otomatik kaldırırım onu bilemiyorum. :D ancak benim aracın ayna camları neredeyse kare, topak birsey. o yüzden yanal görüntüsü yeterli değil. birçok araçta olduğu gibi dışa gelen yerdeki aynası da dış açılı değil ve böyle bir seçenekte yok. o yüzden ben dışa gelen yere, piyasada satılan balık gözü geniş açılı minik aynalar yapıştırıyorum. onlar önümü, arkamı, sağımı, solumu, tavanımı, arabamın altını, bağajımın içini, motorumun yağ miktarını, akşam evdeki ihtiyac olan ekmek sayısını.... :D herneyse, herşeyi gösteriyor yani işte.

Takipteyim Muhammed Abi, arayı fazla uzatma.

Özellikle de kablolama işini merak ediyorum.

Ben çıkmacılardan komple tesisat şeklinde almak istiyorum ama bir türlü gidip de bakamadım.

Tweeter işi de iyi fikir ayrıca.

bu pazar zaman bulabilirsem şiddetle yapmayı planlıyorum İnşaallah, çünkü sağımı görmüyorum. :D varken, çok bir işe yaradığını düşünmezdim, yokluğunda farkettim aslında ne büyük bir görevi varmış o sağdaki aynanın. çıkmacıdan komple tesisat derken? aynayı tüm olarak bulursun, kumanda kolunu bulursun da, aracın göğsünden yayılan kabloları bulman imkansız. kaldırıp atıyorlar onları, hatta söktüklerini bile sanmıyorum. 2 hafta düşündüm tweeteri akledene dek. dolaptaki hoparlörü görmeseydim, halen düşünüyor olurdum sanırım. :)

Yorum bağlantısı
Ahmet Kıyak

bu pazar zaman bulabilirsem şiddetle yapmayı planlıyorum İnşaallah, çünkü sağımı görmüyorum. :D varken, çok bir işe yaradığını düşünmezdim, yokluğunda farkettim aslında ne büyük bir görevi varmış o sağdaki aynanın. çıkmacıdan komple tesisat derken? aynayı tüm olarak bulursun, kumanda kolunu bulursun da, aracın göğsünden yayılan kabloları bulman imkansız. kaldırıp atıyorlar onları, hatta söktüklerini bile sanmıyorum. 2 hafta düşündüm tweeteri akledene dek. dolaptaki hoparlörü görmeseydim, halen düşünüyor olurdum sanırım. :)

Kesinlikle abi. O yüzden de henüz parçalanmamış bir araç bulabilirsem, kendim sökmeyi düşünüyorum. :good1:

Tesisattan kastım, kablo ve soketler. Yurt dışındaki bir sitede örnek bir çalışma buldum. Zaten başka da örnek bulamadım. Orada öyle yapıyorlardı. Kendi başıma kablolama ile uğraşmaya kalkarsam beceremem diye düşünüyorum. Gerçi kapıdaki yerden kabloları geçirebilmek için ucundaki soketleri sökmek gerekecek galiba. Bu şekilde bile epey uğraştırıcı. Ama en azından kabloların nasıl bağlandığını görmüş olurum. Öncesinde fotoğraflarını çekerek tesisatı nasıl çekeceğimi bulurum.

O da olmazsa, farklı renklerde kablo alarak, senin çalışmanı kendime kılavuz belirleyip girişirim artık ne yapalım. :yes:

Yorum bağlantısı
Muhammed Andı

aksamüstü montajı yapmak için arabaya indim. ve anladım ki, bu iş öyle 2 saatte bitecek bir iş değilmiş. :) akşam oldu, hava karardı ve bırakmak zorunda kaldım.sol ayna montesi ve orta konsol kumanda düğmesi bitti, yarın sabah sağ ayna ve rutuşları bitirip, kapatacağım nasipse. olabildiğince resim çekmeye çalışıyorum, bitince yayınlarım İnşaallah.

Yorum bağlantısı
Misafir

Servet abi, tweeterların ayna ile bir bağlantısı yok. Aynaların el ile ayarlamak için kullanılan kolunu çıkarttığın zaman, o bölümde bir boşluk kalıyor haliyle. Orayı kapatmak için düşünülmüş gayet işlevsel bir fikir.

kafama takılan, Abi sen böyle bir sonuca nasıl vardın? :D

Ben daha ne diyeyim size. Esprik kültürü bitmişler sizi...:p

Yorum bağlantısı
Muhammed Andı

Ben daha ne diyeyim size. Esprik kültürü bitmişler sizi... :p

biz şurda gayet ciddi konularda mütalaa ederken ne espirik, ne ekspertiz ve ne de epikiriz neyin anlamayız. üstelik püskevit de yemeyiz. bak, ne kadar ciddi duruyoruz. :ciddiduranadamlarsmileysi: ciddiyetle alakalı bir smiley bulamadım da. :D

akşam itibarıyla işlemleri bitirdim. ben ne kadar dağınık çalışıyorum yahu, arabanın içi alet edevat doldu resmen. :) onları kaldırıp, çalışma videosunu da çekip, yarın akşam halı saha maçımdan sonra yayınlamayı düşünüyorum İnşaallah.

Yorum bağlantısı
Muhammed Andı

geldik işin montaj kısmınaaaa. en kolayından başlamak işi gözümde kolaylaştırır psikolojisiyle :) , öncelikle kumanda düğmesini monte ettim. aracın üst modellerinde bu sistem var olduğundan buton girintisi benim araçta da vardı zaten. resimde göreceğiniz girintiye cukkadanak oturmadı yani, orası zaten onun yeri. :)

post-3361-0-44044400-1320200644.jpg

post-3361-0-06027500-1320200650.jpg

post-3361-0-91299200-1320200654.jpg

ardından kabloları çekmeye başladım. çünkü kablolar tüm ve uzun olduğu için, gerekli uzunluğu ayarlayıp kesmem gerekiyordu, kablo karmaşasından kurtulmak için. bu arada vitesin hemen önünde airbag beyninin olduğunu da bu vesileyle öğrendim.

post-3361-0-14095300-1320200661.jpg

post-3361-0-44574300-1320200666.jpg

post-3361-0-87686900-1320200671.jpg

aslında 8+1 kablo yeter diye düşünmüştüm ancak Servet Abi'nin uyarısı üzerine(ısıtmada en az 0,50mm) kabloyu kontrol ettiğimde her bir damarın 0,22 mm. olduğunu gördüm. ve bu nedenle ısıtma için apayrı olarak 0,75 mm. elektrik kablosu kullandım. resimde gördüğünüz beyaz kablo o kablo. hem daha iyi de oldu, çünkü ısıtma kumandaya değil, arka cam rezistantının rölesine gidecekti zaten.

işin en zor kısmına gelmişti sıra: alttaki ilk resimde görülen kapı hortumundan geçmek. Allah'tan, zamanında kapı kenar aydınlatması için güç bela elektrik kablosu çekmiştim o hortumların içerisinden, onu kılavuz olarak kullandım da bu sefer çok zor olmadı. ancak bu noktadan sonra da başka bir zorluk bekliyordu beni. birinci resimdeki boşluk ile ikinci resimde görülen ayna kol boşluğu arası kapalıydı, ulaşmanın iki seçeneği vardı, ya aradaki sacda delik açacaktım ya da birinci resimde sol üstte görülen yuvarlak delikten çıkıp kapı kartonu altından giderek o bölüme ulaşacaktım. en güzeli sac içerisinde kalmaktı ama sacı delmeye kıyamadığım için alttaki üçüncü resimde de görüleceği üzere diğer seçeneği uyguladım.

post-3361-0-07039000-1320200679.jpg

post-3361-0-44702000-1320200686.jpg

post-3361-0-81654600-1320200697.jpg

aynaların üzerindeki orjinal soketlerin karşılıklarını bulamadığım için, piyasadan bulabildiğim dişi-erkek 9 pinli kablolu soketi ayna soketlerinin yerine kullandım. bana 5 pin lazımdı, kullanmadığım pinlerin kablolarını dibinden kestim ama pinleri sokette özellikle bıraktım. çünkü dişi erkek birleşiminde bağ-destek olup, soketimin birleşimini kuvvetlendiriyorlardı.

post-3361-0-89229900-1320200702.jpg

bu bu iki resim de kapı montajlarının bitmiş halleri.

post-3361-0-36648700-1320200708.jpg

post-3361-0-41163900-1320200713.jpg

tweeterların dış çerçeveleri arabayla aynı renkte(elmas mavi) olduğu için ilk etapta boyamayı düşünmedim. ancak ilerleyen zamanlarda gözüme hoş görünmezlerse griye boyayabilirim, sprey boyayı aldım, hazır. :)

ilk izlenimlerim: aynalar bildiğimiz elektrikli ayna olarak çalışıyor, o standart zeten, ancak tweeterin çok çok faydası olduğunu söyleyebilirim. daha öncesinde 10 birim açtığım bir müziği şu an 5-6 birimde çok rahat dinleyebiliyorum. ayrıca aynaların video görüntülerini de çekip koyacağımı söylemiştim ancak bugün niyetli olmam hasebiyle midemi bulandıracak şekilde güçlü ağrıyan başıma müdahale edememem, herhangi birşey yapmama da müsaade etmedi. akşamdan sonra çeksem de, birşey farkedilemeyeceği için yarın(bugün) gündüz çekerim Inşaallah. hatta ufak bir sürpriz de yapabilirim belki. :)

Servet Abi'ye cevaben not: telefonda da görüştüğümüz üzre pc geldi Abi. dediğin herşeyi yaptım, canavar gibi çalışıyor Elhamdulillah. :)

Yorum bağlantısı

Muhammed eline sağlık.

Bir an düşündümde Selçuk yada Emmi bu işe girişse kaç sene sürerdi ?? Ne, iki yılmı, çık çık...

Yorum bağlantısı
Ahmet Kıyak

Ellerine sağlık abicim. Bu çok zahmetli bir iş ve bence sen çok kısa sürede, çok güzel bir şekilde bitirmişsin. :bravo:

Ama benim bazı sorularım olacak:

1- Elinde, elektrik hattını aldığın yerdeki bağlantıları gösteren fotoğraflar var mı?

2- Fotoğrafları yoksa bile, benim gibi cahillerin de anlayacağı bir şekilde, elektrik bağlantılarını nerelerden ve nasıl aldığını, anlatabilir misin?

3- Elektrik bağlantıları (ısıtma tertibatınınki hariç, o arka cam rezistansından direk aynaya gidiyor galiba) sadece kumandaya mı bağlanıyor?

Başın ağrıyormuş abi, geçmiş olsun. İyi bilirim ne çektiğini. :(

Ama ben henüz bu konulara cesaret edip de bir türlü girişemediğim için, çok cahilim, ve merak ediyorum abi. :flowers:

Yorum bağlantısı
Muhammed Andı

tekrar merhaba,

öncelikle güzel temenniler için teşekkür ederim.

ardında da kumandanın çalışma videosunu bugün çektim, linkini ekliyorum.

http://www.izlesene.com/video/mvi-0004/4980149

ayrıca belki sürpriz olablir demiştim, o da kapı açma kolu aydınlatmasıydı. elektrik tesisatında olan fazladan kabloların birini de parklara bağlamış ve kapı kartonu içerisinde bırakmıştım. dün akşam kapı kollarını söktüm ve üst tarafına 3mm yeşil led taktım. evde olan denemelerimde 10 K direnç ile olan ışık bana yeterli gibi gelmişti ama araç üzerine taktığımda yeterli gelmediğini farkettim. anlaşılan direnç değerini biraz daha düşürmem gerekecek. ayrıca dikkat çekip gözü yormaması açısından yeşil led bağlamıştım ama sanırım onu da kırmızı ile değiştireceğim. uyuz olduğum bir konu daha var ki, eskiden ledlere soket satarlardı, onu bir türlü bulamadım piyasada. hal böyle olunca da ledi ne kadar kol içine alsam da yataydan baktığım için diğer kapının ledini görebiliyorum ve bu bana hoş gelmiyor. ona da bir hal çaresi bulmam lazım, o ledin çıkış ışığını görmemem lazım. şimdilik sadece ön kapılarda var, ilerde sonuca göre arka kapılara da monte edebilirim.

bu poz yüksek asa ve en kısık diyafram değerinde flaşlı görüntüsü.

post-3361-0-61713700-1320266798.jpg

bu poz da en düşük asa ve en açık diyafram değerinde flaşsız çekim, çıplak göze en yakın görüntü bu.

post-3361-0-50724000-1320266799.jpg

bu da kapı kollarını monte ederken serpiştiren yağmur esnasında karşıma çıkan günün bonusu. :)

post-3361-0-69737500-1320266804.jpg

Yorum bağlantısı
Muhammed Andı

1- Elinde, elektrik hattını aldığın yerdeki bağlantıları gösteren fotoğraflar var mı?

2- Fotoğrafları yoksa bile, benim gibi cahillerin de anlayacağı bir şekilde, elektrik bağlantılarını nerelerden ve nasıl aldığını, anlatabilir misin?

3- Elektrik bağlantıları (ısıtma tertibatınınki hariç, o arka cam rezistansından direk aynaya gidiyor galiba) sadece kumandaya mı bağlanıyor?

Başın ağrıyormuş abi, geçmiş olsun. İyi bilirim ne çektiğini. :(

Ama ben henüz bu konulara cesaret edip de bir türlü girişemediğim için, çok cahilim, ve merak ediyorum abi. :flowers:

teşekkür ederim kardeşim, dün resmen duman etti beni baş ağrısı. öğlen öncesi Servet Abi'nin bir işi ile ilgilenmiştim, akşam ilaç içip de ağrım hafiflediğinde sanki o işle birkaç gün önce ilgilenmişim gibi hissediyordum, ne geçmez saatlerdi öyle. :) benimkisi sadece şiddetli ama sıradan bir baş ağrısıydı, Rabbim migren hastalarına şifalar ihsan eylesin, amin. gelelim sorularına;

elimde elektrik hattını aldığım yerin birebir fotosu olmamakla birlikte akşam üstü anlaşılabileceğini ve üzerinde yorum yapabileceğimi umduğum iki foto çektim. öncelikle vitesin oraya yerleştirdiğim ayna kumanda butonu sadece artı ve eksiye ihtiyaç duyuyor, yani 3. sorunun cevabı "evet, sadece kumandaya bağlanıyor", geri kalan 5 kablo aynalara gidiyor. 2 sağ ayna, 2 sol ayna ve 1 de hem sağa hem sola ortak uc. ben 12 volt artıyı sigorta kutusuna gelen sağlam(kalın) bir kabloya paralel kablo bağlayarak aldım. alttaki resimde görülen yeşil 30 amperlik sigortalara gelen kablo bu. sigortadan kablo almak kolay, asıl olan araç şasesinden eksiyi almak. ben onun için zamanında otomatik far rölesi bağlarken sigorta panelinin vidasına delikli topraklama terminali takmış ve o sayede şase(eksi hat) almıştım. kumanda kolu için de eksiyi aynı şaseden aldım. sigorta panelinin altında vidadaki pul o şase. pulun açık hali de diğer resim.

post-3361-0-30569400-1320270847.jpg

post-3361-0-72199200-1320270853.jpg

ilerleyen saatlerde sistemin basit bir krokisini çizmeye çalışırım senin nezdinde bütün arkadaşlar için İnşaallah.

Yorum bağlantısı
Ahmet Kıyak

Ellerine sağlık abi.

Açıklamalar ve şema harika olmuş. :flowers:

Ayna işini öne alacağım sanırım, çünkü sağolsunlar, benim aynaya ne yaptılarsa, ayna kapağını gövdeye sabitleyen kısımdan kırmışlar. Sabit durmuyor. :unknw:

Hele ki şema benim için çok iyi oldu.

Güle güle kullan.

  • Beğen 1
Yorum bağlantısı
  • 1 ay sonra...
Levent Kiraz

Muhammed bey, sırf size teşekkür etmek için foruma üye oldum.

hazırladığınız şema ve ford marka butonun kullanılabilirliğini göstermeniz benim de ta geçen yazdan beri aklımda olan bu olayı gerçekleştirme yolunda bana çok büyük ölçüde yardımcı oldu, aklınıza ve emeğinize sağlık.

evde bağlantıları oluşturdum, adaptör vasıtasıyla sağlamayı da yaptım, sistem çalışıyor ancak küçük bir sorun var, sol motor sağ ve sol yönde ters komutta çalışıyor. sanırım motorlar sağ ve sol için değişiyor, simetrik yani, zaten bulduğum motorların ikisi de bir megane ve ford connect'in sağ aynalarından çıkma.

butonun arka soketi olarak bilgisayarın içindeki güç düzenleyicisinden cd-rom ve hdd'ye giden soketleri kullandım, sanki o soket için yapılmışlar, deyim yerindeyse cuk oturdu.

şimdi güzel bir hava ve boş zaman bekliyorum. o zaman clio 3 aracıma montaj yapacağım. güzel hava gelene kadar - ki bol bol vakit var gibi görünüyor, düğmeyi nereye monte edeceğimi düşüneceğim.

tekrar teşekkürler.

kolay gelsin.

Yorum bağlantısı
  • 2 hafta sonra...
Doğukan D. Şenkal

Çok güzel başarılı bir çalışma elinize sağlık.

Benim aracımda çok şükür bu hadise fabrika çıkışı var ancak bir eksiği var o da geri vitese takınca sağ ayna kendisi inmiyor malesef :(

Elektronikten çok iyi anlamıyorum ancak düşüncem şu geri vites müşürinden bir hat çekerima rada bir röle olur röleden çıkar sağ dikiz aynasına girer. geri vitese taktığımda arabayı (röleyi ona göre seeçerim) röle elektriği aynaya atıyorum 3sn kadar verir bu sürede de ayna aşağı iner. Peki tamam herşey buraya kadar çok güzel zatende arabayı geri vitesten aldığım zaman o ayna yukarı nasıl çıkacak peki? :D

Yorum bağlantısı
Muhammed Andı

evde bağlantıları oluşturdum, adaptör vasıtasıyla sağlamayı da yaptım, sistem çalışıyor ancak küçük bir sorun var, sol motor sağ ve sol yönde ters komutta çalışıyor. sanırım motorlar sağ ve sol için değişiyor, simetrik yani, zaten bulduğum motorların ikisi de bir megane ve ford connect'in sağ aynalarından çıkma.

piyasada aynı tip, iki çeşit motor bulunuyor. post-3361-0-67875000-1325678867.jpg

geneli sağdaki gibi. eğer aldığınız motorların her ikisinin de bağlantısı sağdaki yahut soldaki gibi ise hiçbir sorun yok, ters yön filan değil. başta bende sizin gibi sanıp, sol resimdeki gibi değiştirmiştim bağlantı uclarını. ancak aynaya taktığımda olay değişmişti. aynaya takmadan motorların hareketi yanıltıyor insanı. aynaya taktığınızda bunu anlayabiliyorsunuz. :) kolay gelsin...

Benim aracımda çok şükür bu hadise fabrika çıkışı var ancak bir eksiği var o da geri vitese takınca sağ ayna kendisi inmiyor malesef :(

Elektronikten çok iyi anlamıyorum ancak düşüncem şu geri vites müşürinden bir hat çekerima rada bir röle olur röleden çıkar sağ dikiz aynasına girer. geri vitese taktığımda arabayı (röleyi ona göre seeçerim) röle elektriği aynaya atıyorum 3sn kadar verir bu sürede de ayna aşağı iner. Peki tamam herşey buraya kadar çok güzel zatende arabayı geri vitesten aldığım zaman o ayna yukarı nasıl çıkacak peki? :D

bunun için hafıza devresine ihtiyaç var. geri vites öncesindeki motorun ilk pozisyonunun hafızada tutulması lazım. ancak aklıma başka çözümler de gelmiyor değil. mesela, zamanlı bir röleyi geri vites müşüründen tetiklemeli kullanmak. ancak burada geri vites müşürü sadece tetikleme görevi görecek, yani her tetikte faraza 2 saniye yukarı yahut aşağı yönde çalışacak motor. geri dönüşte müşürün kontaktan kontaksız konuma geçmesi de tetik olarak kullanılabilir. ancak bu yöntemde aklıma takılan bu tetikleme anı çok kısa olursa, yani geri vitese atılıp 2 saniye geçmeden geri vitesten alınırsa araba, bu 2 saniye beklemenin nasıl yapılabileceği. bir de sanayide kullanılan basınçlı valfler geliyor aklıma. elektrik verildiğinde valf basınçla ileri itilir, elektrik kesildiğinde basınç olmayacağı için valf kendiliğinden eski pozisyonuna geri gelir. bu sistemden de yararlanmak mümkün. ancak bunların içinde en kolayı, elektronik hafıza devresi sanırım. :)

Yorum bağlantısı
Doğukan D. Şenkal

.

bunun için hafıza devresine ihtiyaç var. geri vites öncesindeki motorun ilk pozisyonunun hafızada tutulması lazım. ancak aklıma başka çözümler de gelmiyor değil. mesela, zamanlı bir röleyi geri vites müşüründen tetiklemeli kullanmak. ancak burada geri vites müşürü sadece tetikleme görevi görecek, yani her tetikte faraza 2 saniye yukarı yahut aşağı yönde çalışacak motor. geri dönüşte müşürün kontaktan kontaksız konuma geçmesi de tetik olarak kullanılabilir. ancak bu yöntemde aklıma takılan bu tetikleme anı çok kısa olursa, yani geri vitese atılıp 2 saniye geçmeden geri vitesten alınırsa araba, bu 2 saniye beklemenin nasıl yapılabileceği. bir de sanayide kullanılan basınçlı valfler geliyor aklıma. elektrik verildiğinde valf basınçla ileri itilir, elektrik kesildiğinde basınç olmayacağı için valf kendiliğinden eski pozisyonuna geri gelir. bu sistemden de yararlanmak mümkün. ancak bunların içinde en kolayı, elektronik hafıza devresi sanırım. :)

bende sizin ikinci söylediğinizi düşündüm de 2sn den az geri viteste kalırsa araba ne olacak o merak konusu? eğer devreye zarar vermeyecekse sadece aynanın ayarı bozulacaksa sorun değil elimle düzeltiveririm :)

peki hafızalı devre dediğiniz nasıl birşey? bağlantıları nerden gelecek bulunması uygulanması kolay birşey mi? ya da ne kadar uğraştırır bilgi vereiblir misiniz?

Yorum bağlantısı
  • 2 ay sonra...
Levent Kiraz

selamlar tekrar.

ayna montajım bitti. Muhammed bey, sağ ve sol ayna motoru farklı, dediğinizi uyguladım ancak evde provada olduğu gibi sol tarafta sağ motor varken sol komutta ayna sağa baktı. ben de sol motor edindim kaportacımdan ve sol aynada komutlar doğru çalıştı. ancak küçük sorunlar var, bu da motorları vidalarken göz önüne almadığım bir ayar sistemi ile ilgili olabilir, videoda da görülebildiği üzere doğu ve batı komutlar kuzeydoğu ve güneybatı yönünde gerçekleşiyor, bu çok küçük bir ayrıntı çünkü en çok aşağı ve yukarı komutları kullanıyorum. bir diğer sorun ise bilgisayardan uydurduğum soketin arada bir temassızlık yapması. geniş bir zamanda kumandanın asıl soketini bulup bağlantıları o sokete aktarmak sorunu çözecek.

bütün bu iş bana 22,5 tl'ye maloldu. 15 tl kumanda butonuna, 7,5 tl de kabloya verdim. motorları kaportacı arkadaşım kazalı arabaların hurdaya ayrılan aynalarından ayırdığı için bunlara para ödemedim. sanayide oto elektrikçi şase ve + bağlantılarını oluşturma işinden para almadı.

becerebileceğimi hiç sanmıyordum, başarmış olmak çok hoşuma gitti. kablo bağlamayı bilen herkes özellikle o şema sayesinde yapar yetkili servislerin yüzlerce lira istediği bu işi.

Tekrar teşekkür ederim özellikle Muhammed Bey'e paylaşımlar için. bilginize ve emeğinize sağlık.

Yorum bağlantısı
  • Konuyu Görüntüleyenler   0 kullanıcı

    Sayfayı görüntüleyen kayıtlı kullanıcı bulunmuyor.

×
×
  • Yeni Oluştur...