İçeriğe Yönlendir

Elektrikli dikiz aynası dönüşümü


Muhammed Andı

Recommended Posts

Uğur Topraklı
(düzenlendi)

Almış olduğunuz aynanın motor arkasındaki bağlantı soketinin fotoğrafını yukarıda benim çektiğim gibi çekip koyabilirseniz, sanırım daha hızlı çözüm üretebiliriz. ;)

Yaptığınız iş çok temiz olmuş. Bende bu işe giriştim, tesisat ve kumanda dışında herşey hazır. Bizdeki araç Sandero II kasa ve yedek parçadan şasiye uygun çıkan elektrikli aynaları aldım, aynen 5 kablolu. Butonu da sandero ların yurtdışındaki versiyonları gibi ECO butonu olan yere koymak istiyorum. Yine yedek parçadan şasiye uygun ayna kumandasının arkasındaki pinler sizin uygulamanızdan farklı. Kumanda ve ayna kablolarının şeması hakkında yardım edebilecek birini arıyorum. Sanırım bunu istanbulda daha önce yapan yok. Soketleri bir şekilde uyduracağız artık ama siyah kablolar dışındaki renkli kabloların hangileri kumandada nereye olacak onu bulmam lazım.

Kumanda 255704649R

sanderoaynabuton.jpg

Ayna soketi

sanderoaynasoketi.jpg

Sanırım eski kasa Sandero'nun sizin de taktığınız gibi el freni kısmına olan kumanda da olur. Kodları farklı ama şema olduğu takdirde yapılır diye düşünüyorum.

tarihinde Ugr TPRKL tarafından düzenlendi
Yorum bağlantısı
Muhammed Andı

Zamanında aşağıdaki ilk şemayı bulmuştum Renault butonları için. Ancak Renault butonları pahalı olduğu için(50-60 TL) ayni tipte ama soket bacakları farklı olan Ford butonu(15-20 TL) kullanmıştım. Aşağıdaki Renault butonu 8 pinli, sizinkisi ise 7. Araştırdığım kadarıyla sizin butonu Twingo, Clio ve Nissan Primaster'da kullanıyormuş. Ve bir sitede Clio'ya ait 7 pinli şema buldum. Sanırım işinize yarayacaktır. Aynanın uçlarını bulmak içinse aynayı sökmeniz gerekli. Büyük ihtimalle siyah olan iki uç ısıtma uçları, diğer renkli üç uçsa ayna kontrol ucu. Ve bu renkli üç uçtan bir renk(büyük ihtimal her iki aynada da aynı renk olan kablo), iki aynada da ortak olması lazım. Eğer yine de çözemezseniz, butonla beraber bir aynanızı bana gönderebilirseniz; çözer, bağlantı şemasını çizer koyabilirim siteye. Ulaşabileceğiniz numaram, profil ayrıntımdaki web adresimde mevcut. ;)

Bu 8 pinli diğer model Renault ayna butonu. Soket bağlantılarının sıralamasında(A1~B1) belki işinize yarayabilir.

djUShqc.jpg

Bu da bulduğum 7 pinli soket bağlantı şeması.

4Z5EOQn.jpg

Yorum bağlantısı
Uğur Topraklı

Yanıt için teşekkürler. Şansımız varsa, üstteki şema geçerli olabilir. Belki sırf soket farklı olduğu için öyle yapmışlardır. Resimdeki ufak soket, bu yeni kumandalardaki daha geniş soket ama pin sayısı aynı. Üst sıra ve alt sıraların görevleri aynı olabilir. Takacak kişi deneme yanılma yoluyla bulmaya çalışırsa kumanda veya ayna motoruna zararı olur mu ? Neye dikkat etmek lazım ?

Eğer bu taraflarda çözemezsek sizinle irtibata geçeceğim.

Bu arada, sağ aynada dış ısı sensörü mevcut :) 2 tane ekstra beyaz kablo var ve aynanın kasasının altında da sensör ucu var. Dışarıdaki Sanderolarda dış ısı sıcaklık göstergesinin olduğunu biliyoruz ama buradaki beyinlerde olsa bile farklı bir ünite gerekiyor olabilir. Ona hiç bulaşmayacağım :D

Yorum bağlantısı
Muhammed Andı

Kumandaya zarar veremezsiniz. Çünkü içinde devre namına hiç birşey yok. Sadece sağdan sola, yukarıdan aşağıya harekete göre temas sağlayan miller var. Merak edip sökmüştüm birini... :) Aynada ise bir çift kutupsuz motor var. Düz bağlarsanız normal, ters voltaj bağlarsanız da tersine döner hepi topu. Eğer kablonun birini bir motora, diğerini diğer motora bağlarsanız ikisi de çalışmaz zaten. Yani onların da birşey olacağı yok. Bu düzenekte tek zarar görecek malzeme deneyeceğiniz adaptör olur. Onu da kısa devre korumalı bir adaptörle yaparsanız, o da sıkıntı çıkarmaz. Yahut koruması olmayan klasik adaptörle deneyecekseniz, kablolarının birine 12v ile çalışan seri bir ampul takın, kısa devrenin önüne geçmiş olursunuz. Bunu da sağolsun, Servet Abim'den öğrenmiştim. :)

İyi ki ben motor alıp, aynayı motorlu hale getirmişim. Yoksa sizinki gibi bir ayna almış olsaydım, "huyum kurusun" kesin bulaşırdım sensör işine de. :lol:

Yorum bağlantısı
Selçuk Keleş

Yanıt için teşekkürler. Şansımız varsa, üstteki şema geçerli olabilir. Belki sırf soket farklı olduğu için öyle yapmışlardır. Resimdeki ufak soket, bu yeni kumandalardaki daha geniş soket ama pin sayısı aynı. Üst sıra ve alt sıraların görevleri aynı olabilir. Takacak kişi deneme yanılma yoluyla bulmaya çalışırsa kumanda veya ayna motoruna zararı olur mu ? Neye dikkat etmek lazım ?

Eğer bu taraflarda çözemezsek sizinle irtibata geçeceğim.

Bu arada, sağ aynada dış ısı sensörü mevcut :) 2 tane ekstra beyaz kablo var ve aynanın kasasının altında da sensör ucu var. Dışarıdaki Sanderolarda dış ısı sıcaklık göstergesinin olduğunu biliyoruz ama buradaki beyinlerde olsa bile farklı bir ünite gerekiyor olabilir. Ona hiç bulaşmayacağım :D

Ad ve soyadınızı bildirir misiniz, üye adınızda değişiklik yapmam için.

Yorum bağlantısı
Uğur Topraklı

Ad ve soyadınızı bildirir misiniz, üye adınızda değişiklik yapmam için.

Ugur TOPRAKLI

Kumandaya zarar veremezsiniz. Çünkü içinde devre namına hiç birşey yok. Sadece sağdan sola, yukarıdan aşağıya harekete göre temas sağlayan miller var. Merak edip sökmüştüm birini... :) Aynada ise bir çift kutupsuz motor var. Düz bağlarsanız normal, ters voltaj bağlarsanız da tersine döner hepi topu. Eğer kablonun birini bir motora, diğerini diğer motora bağlarsanız ikisi de çalışmaz zaten. Yani onların da birşey olacağı yok. Bu düzenekte tek zarar görecek malzeme deneyeceğiniz adaptör olur. Onu da kısa devre korumalı bir adaptörle yaparsanız, o da sıkıntı çıkarmaz. Yahut koruması olmayan klasik adaptörle deneyecekseniz, kablolarının birine 12v ile çalışan seri bir ampul takın, kısa devrenin önüne geçmiş olursunuz. Bunu da sağolsun, Servet Abim'den öğrenmiştim. :)

İyi ki ben motor alıp, aynayı motorlu hale getirmişim. Yoksa sizinki gibi bir ayna almış olsaydım, "huyum kurusun" kesin bulaşırdım sensör işine de. :lol:

Bu ara elektrikci dolasiyorum. Fiyat ucuk tabi. Olmadi 1 ayda kendim yaparim artik. Tek sorun arka cam rolesini bulmak olur.

Yorum bağlantısı
  • 2 hafta sonra...
Uğur Topraklı

Aynalar ve kumanda bağlandı. Eski tip reno kumandası buldum, aynı yukardaki gibi 7 pin. Bağlantılar aynen yukarıda olduğu gibi. Aynaların pin şeması da mevcuttu, ona göre bağlandı. Ancak aynalar komuta göre ters çalışıyor.

Kumandanın yönü doğru, sola çevirince sol aynaya komut gidiyor ancak, sola dokununca ayna içe dönüyor, sağa dokununca dışa hareket ediyor. Aynı şekilde kumandayı yukarı yapınca aşağı, aşağı yapınca yukarı hareket ediyor ayna.

Sağ tarafta aynı şekilde, ayna hareketi kumandaya göre ters. Sanırım dikey hareket kablosu ile yatay hareket kablosu ters oldu, kumandanın arkasından deneyeceğim. Birde rezistans işine vakit yetmedi. Bu arka cam rölesi nerededir yeni kasa sanderoda ?

Yorum bağlantısı
Selçuk Keleş

Ülkede bu kadar yetenekli teknik insan varken kendi otomobilimizi üretemiyoruz ya.

Yan sanayimiz yeterince iyi, araba üretmesek te olur :)

Yorum bağlantısı
Oktay Toker

Elektirkli oto üretmek varken zaten başka türlü ilerlemesi mümkün olmayan klasik motorlar ile uğraşmak yersiz.

Servet ustam yan komşudan Mehmet öğretmenimizle bir ara ciddi şekilde elektirkli araç için uğraşıyorlardı.

Yorum bağlantısı
  • 2 ay sonra...
Burçin Bakal

piyasada aynı tip, iki çeşit motor bulunuyor. post-3361-0-67875000-1325678867.jpg

geneli sağdaki gibi. eğer aldığınız motorların her ikisinin de bağlantısı sağdaki yahut soldaki gibi ise hiçbir sorun yok, ters yön filan değil. başta bende sizin gibi sanıp, sol resimdeki gibi değiştirmiştim bağlantı uclarını. ancak aynaya taktığımda olay değişmişti. aynaya takmadan motorların hareketi yanıltıyor insanı. aynaya taktığınızda bunu anlayabiliyorsunuz. :) kolay gelsin...

bunun için hafıza devresine ihtiyaç var. geri vites öncesindeki motorun ilk pozisyonunun hafızada tutulması lazım. ancak aklıma başka çözümler de gelmiyor değil. mesela, zamanlı bir röleyi geri vites müşüründen tetiklemeli kullanmak. ancak burada geri vites müşürü sadece tetikleme görevi görecek, yani her tetikte faraza 2 saniye yukarı yahut aşağı yönde çalışacak motor. geri dönüşte müşürün kontaktan kontaksız konuma geçmesi de tetik olarak kullanılabilir. ancak bu yöntemde aklıma takılan bu tetikleme anı çok kısa olursa, yani geri vitese atılıp 2 saniye geçmeden geri vitesten alınırsa araba, bu 2 saniye beklemenin nasıl yapılabileceği. bir de sanayide kullanılan basınçlı valfler geliyor aklıma. elektrik verildiğinde valf basınçla ileri itilir, elektrik kesildiğinde basınç olmayacağı için valf kendiliğinden eski pozisyonuna geri gelir. bu sistemden de yararlanmak mümkün. ancak bunların içinde en kolayı, elektronik hafıza devresi sanırım. :)

iyi günler resimdeki ayna motorlarını nerede bulabilirim acaba.

Yorum bağlantısı
Muhammed Andı

Aynalar ve kumanda bağlandı. Eski tip reno kumandası buldum, aynı yukardaki gibi 7 pin. Bağlantılar aynen yukarıda olduğu gibi. Aynaların pin şeması da mevcuttu, ona göre bağlandı. Ancak aynalar komuta göre ters çalışıyor.

Kumandanın yönü doğru, sola çevirince sol aynaya komut gidiyor ancak, sola dokununca ayna içe dönüyor, sağa dokununca dışa hareket ediyor. Aynı şekilde kumandayı yukarı yapınca aşağı, aşağı yapınca yukarı hareket ediyor ayna.

Sağ tarafta aynı şekilde, ayna hareketi kumandaya göre ters. Sanırım dikey hareket kablosu ile yatay hareket kablosu ters oldu, kumandanın arkasından deneyeceğim. Birde rezistans işine vakit yetmedi. Bu arka cam rölesi nerededir yeni kasa sanderoda ?

Hayırlı olsun. Kumanda ile uğraşmayın bence, en kolayı motor arkasında yapacağınız kutup değişimi.

Yeni eski bilmem ama röleler genelde direksiyonun altında. Kimisi de rölesiz, butonlar direkt röle görevi görüyor. Ancak neden röleyi arıyorsunuz ki, sigorta kutusundaki çıkıştan bağlayın aynaları kafi. Rezistant butonu sigortadan önce olduğu için, işinizi fazlasıyla görecektir.

Yorum bağlantısı
  • 1 yıl sonra...
Aydın Akın
On 28.10.2011 at 11:43, Misafir yazdı:

Kafama takılan, tweeterler ayna hareket edincemi çalışacak ?

Isıtma için 0.50 mm kablo gerektiğini biliyormuydun?

Bu kadar uğraştın niye kapı hattından geçen kabloları pinli yapmadın.

Sen şimdi geri vitese takınca aynaların inmesinide istersin..

:D:D  :D:D 

Gönül neler istiyor :)

Yorum bağlantısı
  • 9 ay sonra...
Ferhat Aslan
(düzenlendi)

Muhammed bey merhaba çok güzel anlamışsınız teşekkür ederim benim aracim 2007 megan 2 sizin semaya göre ayna aldım malzemeler tamam fakat bunu yapabilecek bir elektrikçi bulamadım kime sorsam yok olmaz çok zor dediler.. bende kendim yapmaya çalıştım nasıl bağladiysam sadece yukarı ve sola çalışıyor bir türlü beceremedim acaba megane ait kumanda butonu farkli bir bağlantı mi gerektiriyor yardımlarınızı beklerim. Sizin yüklediğiniz semaya göre de bağlantıları yaptım yine çalışmadı ne yapmam gerek ve halen ugraaiyorum?

15143972659101906683286.jpg

tarihinde Ferhat aslan tarafından düzenlendi
Yorum bağlantısı
Oktay Toker

Arkadaşımız denk gelince yazacaktır.Zaman kaybı olmasın di,ye bilği paylaşayım.Bahsettiğiniz gibi düğme pin iç şeması farklı olabilir.

 

Anahtar pin çıkılarından zaten kabloları çıkartmışsınız buna göre siz elinizdeki düğmenin şemasını çıkarmanız gerektiği ortada ve her yöne kısa devre olan pinleri tespit edip kagıda işaretleyin ve sonra tüm baglantıları yapın.İşlem dahada kolaylaşacaktır.

 

Bu işlemden Elektronik bilğisi olanı bulmanız lazım.

  • Beğen 1
Yorum bağlantısı
Mürsel Balci

Ben çalışma mantığını söyleyeyim belki yardimi olur. Aynayı hareket ettirmek için iki tane motor bulunur. Bu motorların saseleri ortaktır. 12 voltlari ayrıdır. Yani her ayna için 3 tane kablo vardır. Bu kablolara giden 12 volt ve şasenin kutup değişimlerine gore ayna hareket eder. Sizin düğme hakkında bilgim yok ama olması gerek aynalara giden 6 uç bir tane konaktan gelen 12 volt bir tanede şase hattı olması lazim. Öncelikle aynanın uçlarına 12 volt ve şase vererek hangi kablolara hangi yone hareket sağlıyor bunu tespit edin. Daha sonra ise düğme uçlarını bulmanız gerek bunun için ölçü aletini kullanabilirsiniz. 12 volt ve şase hattini bulmaniz gerekiyor. Bunun için ölçü aletiyle ölçerek düğmeye basınca hangi uçlar birleşiyor bunları tespit etmeniz gerekiyor. Bu yöntemle deneyerek uçları tespit edebilirsiniz.

ASUS_Z012D cihazımdan Tapatalk kullanılarak gönderildi

  • Beğen 1
Yorum bağlantısı
Mahmut Akbulut
Şimdi, Ferhat aslan yazdı:

Artı eksi uclari bulamadım galiba düğmesi yaktım az  önce koku geldi ?

 

Nasıl kontrol ediyorsunuz +/- uçları , ölçü aleti kullanmadınız mı ? 

Yorum bağlantısı
Ferhat Aslan
Şimdi, Mahmut Akbulut yazdı:

 

Nasıl kontrol ediyorsunuz +/- uçları , ölçü aleti kullanmadınız mı ? 

Malesef sayfada bi tane dönüşüm şeması vardı ona göre bağlantıları yaptım yandı galiba 

Yorum bağlantısı
Mahmut Akbulut

Oktay abi uyarmıştı , neyse buda bir tecrübe . Elektrik yada elektronikte ölçü aletsiz kontrol her zaman risktir ...

 

Şimdi, Ferhat aslan yazdı:

Malesef sayfada bi tane dönüşüm şeması vardı ona göre bağlantıları yaptım yandı galiba 

23 saat önce, Oktay Toker yazdı:

Bu işlemden Elektronik bilğisi olanı bulmanız lazım.

Yorum bağlantısı
Ferhat Aslan
Şimdi, Mahmut Akbulut yazdı:

Oktay abi uyarmıştı , neyse buda bir tecrübe . Elektrik yada elektronikte ölçü aletsiz kontrol her zaman risktir ...

 

Haklısınız teşekkür ederim yanıtlarınız icin

Yorum bağlantısı
Mürsel Balci

Hemen pes etmeyin bence madem yandığını düşünüyorsunuz içini açıp kontrol edin bence hatta ölçü aletiniz varsa içini açmadan önce uçlarını kontrol edip çalışıp çalışmadığı i anlayabilirsiniz.

ASUS_Z012D cihazımdan Tapatalk kullanılarak gönderildi

Yorum bağlantısı
Oktay Toker

Uzun süreli voltaj olmadı ise çok sıkıntı olmaz.Düğmeden duman çıktı ise sadece kontaklar ısındığı içindir.

 

Siz önerilen şekilde bir uygulama yapabilirseniz ve voltaj vermeden yapabilirseniz düğmeyi aynen kullanabilirsiniz.

Yorum bağlantısı
  • Konuyu Görüntüleyenler   0 kullanıcı

    Sayfayı görüntüleyen kayıtlı kullanıcı bulunmuyor.

×
×
  • Yeni Oluştur...