İçeriğe Yönlendir

Fiat 126 BIS Projesi


Oğuzhan Güdek

Recommended Posts

Oğuzhan Güdek

Selam dostlar, abiler, kardeşler,

Uzunca bir süredir foruma uğrayamıyordum; yaklaşık 6-7 aydır pasif kaldım ama artık sahalara geri döndüm. Eski bir üye olarak yeniden aranızda olmak güzel hissettirdi. Bu dönüşün en büyük sebebi ise ufukta parlayan bir proje: Fiat 126 BIS.

Yaklaşık 2 ay içinde bir BIS satın almayı planlıyorum ve şimdiden ön hazırlıklara başladım. Swap düşüncesi aklımda, ama önce sağlam bir temel oluşturmak istiyorum. Hem neye niyetlendiğimi daha iyi kavramak, hem de bu süreçte sizlerin tecrübe ve görüşlerinden faydalanmak istiyorum.

 Şu sorular kafamı kurcalıyor:

  • Fiat 126 BIS için, mümkün olduğunca az modifikasyonla uyum sağlayacak motor seçenekleri nelerdir?

  • Ağırlık dağılımı, şanzıman uyumu, motor kulakları gibi teknik detaylarda nelere dikkat etmek gerekir?

  • Orijinal şanzımanla çalışabilecek bir motor önerisi var mı, yoksa aktarma organlarıyla birlikte komple bir dönüşüm mü gerekir?

  • Motosiklet motoru düşünen veya uygulayan oldu mu? Ne kadar mantıklı, uğraştırır mı?

 

Niyetim bir hız canavarı ya da serseri ruhlu bir canavar çıkarmak değil. BIS modellerini çok seviyorum, ama orijinal boxer motorları günümüzde artık bir hayli zayıf kalıyor. Amacım, yokuşlarda bayılmayan, ıslık çala çala sağa sola beni gezdirecek, hem ruhunu koruyan hem de nefes alabilen bir BIS ortaya koymak.

Yurtdışında 1.2 FIRE motorlar ve bazı motosiklet motorlarının bu gövdeye uygulandığını gördüm. Deneyenlerden olumlu yorumlar okudum. Ancak bu tarz projelerde henüz tecrübesizim. O yüzden, projenin başlangıcından sonuna kadar aşamalandırarak gitmeyi planlıyorum.

Kafamdaki iş planı:

  1. Aracın iç döşemeleri dahil tamamen soyulması

  2. Dış gövdenin komple temizlenmesi

  3. Alt takımların, aktarmanın ve motorun indirilmesi

  4. Şasi ve gövdede hasar kontrolü, gerekiyorsa onarım

  5. Kaporta işlemleri, pas-çürük onarımı, boya

  6. Yeni motor ve aktarma sistemi için hazırlık

  7. Alt takım, fren ve elektrik sistemlerinin yenilenip monte edilmesi

  8. Motorun ve aktarmanın yerleştirilmesi

  9. İç mekânın yeniden toplanması

  10. Ve tabii ki: İstanbul BIS buluşmasında arz-ı endam etme!

 

Planım genel hatlarıyla böyle ama dediğim gibi bu işin ustası değilim. Tecrübeli gözlerden aşamaların sıralaması, atladığım noktalar, ya da gereksiz bulduklarınız varsa öğrenmek isterim.

Bu projeye yaklaşık bir yıl ayırmayı düşünüyorum. Acelem yok, içime sinen şekilde, hakkını vere vere ilerlemek istiyorum. Ne kadar zahmetli olursa olsun, bir o kadar da keyifli olacağından eminim. Şu an yaşadığım heyecanı tarif bile edemem.

Yasal sınırlar içinde kalmayı hedefliyorum, ama bu işin doğası gereği bazı küçük kaçamaklar da olabilir. 😅 Şimdiden her görüşe açığım. Uyarı olur, fikir olur, motivasyon olur—hepsi başımın üstünde.

Konuya dair fikri, yorumu, “boşuna uğraşma”sı olan herkese de gönülden teşekkür ederim 🙏

Selametle, gazınız bol olsun!

Yorum bağlantısı
Mehmet Cihat

Bu işin prosedür olarak en kolay yapılanı sanıyorum benzinli araçlarda yeni motorun güç farkının %30 u geçmediği durumlardı. Oda bis için herhangi bir motorla mümkün değil. Öncelikle bu işi yapan proje çizen tseden onay alan insanlarla görüşmenizi tavsiye ederim. Sonrasında motor bir şekilde oturtulur. 

  • Beğen 1
Yorum bağlantısı
Mehmet Göktürk

Yapacaksanız orjinal yapın..

Bu kolay bir araç değil ciddi emek ve para yer. Vw, jeep, land rover tavsiye ederim

  • Beğen 1
Yorum bağlantısı
Ali Darbaz

Neden Bis, bence arac tercihinizi ailenizinde faydalanabileceği farklı bir otomobilden yana severdim. Mesela bir  Skoda favorit , yada Opel Corsa Eco 1.0 easytronik toplayabilirsiniz. 

  • Beğen 1
Yorum bağlantısı
Ebrar Tüfek
Ali Darbaz yazdı:

Opel Corsa Eco 1.0 easytronik toplayabilirsiniz. 

 

Dik bi rampada 3 kişi el freni ile kalkamadık aşşağıya salıp hızlanıp çıktık manuelde 1. vites. Öbür gün sabahına F arızası verdi. 1.0 corsa C kapıya bacaya koyulacak araba değil. 

  • Beğen 2
  • Mutlu 1
Yorum bağlantısı
Mehmet Ozyurek

Tamamen orijinale sadık kalarak çalışmak daha ciddi bir proje gibi geliyor bana. 

Diğer konular için polonyalılar iyi galiba. 

  • Beğen 1
Yorum bağlantısı
Çağlar Bayur

geçmiş olsun diyelim, fena virüstür bu işler. motor değşimi için, şu an evet tüv motora pek bakmıyor, bir gece aniden bir yazı ile bakar ise... o riski de hesaplayın, en azından orjinali dursun bir yerde yok sa araba çöp olur. bis küçük gözükür, lakin harcanak meblağ küçük olmaz onu belirteyim, kendi tükkanıznıı yok ise, bu piyasa şartlarında 1 yılda bitmez bu işlemler. bu detyada. 

  • Beğen 2
Yorum bağlantısı
Mertol Kip
Çağlar Bayur yazdı:

yoksa araba çöp olur. 

Benim apartmandaki çöp konteynırı bilem 126BIS yada FSM 650 den daha büyük. :p

  • Beğen 1
  • Mutlu 1
Yorum bağlantısı
Talha Bilgi
(düzenlendi)

Anılarım canlandı, 9 yıl evvelinden. 2016 yılında bende bi Bis toplamıştım ama kaporta ve Karbüratör geliştirme yapmıştım çok detaylı olmamıştı. Daha sonra içine aşırı motor sesi alması ve tam o anda denk gelen bir mercedes yüzünden satmıştım... Allah kolaylık versin diyeyim... :)

 

p8c2euz.JPG

 

q48gwen.JPG

 

Resmin orjinalini bulamadım ama öndeki sticker dahil tam böyle olmuştu.... Mahallenin çocukları görseldeki gibi sürekli foto çekinirlerdi.

 

ojyv6a8.JPEG

 

 

tarihinde Talha Bilgi tarafından düzenlendi
  • Beğen 2
Yorum bağlantısı
Ali Darbaz
Ebrar Tüfek yazdı:

 

Dik bi rampada 3 kişi el freni ile kalkamadık aşşağıya salıp hızlanıp çıktık manuelde 1. vites. Öbür gün sabahına F arızası verdi. 1.0 corsa C kapıya bacaya koyulacak araba değil. 

 

YArı otomatikde en güzel şanzıman Eat5 ozaman , Balatası bitene kadar arıza vermiyor. 

  • Beğen 1
Yorum bağlantısı
İnan Çınar
(düzenlendi)

Teknik kısımdan anlamam ama genel düşüncelerimi paylaşmak isterim.

İşin maddi boyutu sizin için önem arzetmiyor anladığım kadarıyla. Kâr etmek gibi bir amaç da yok. 

Tamamen hobi amaçlı olacağı için işini severek yapan, ne istediğinizi anlayabilecek, gerekirse tavsiye verebilecek, anlaşabileceğiniz ustaları bulmak çok önemli. Abi bu kadar oluyor deyip başından savmaya kalkacak ustalarla emeğe zamana ve paraya yazık etmeyin.

Proje onayı icin Max boyut % 30 fazlası ise 704 CC orjinal + %30 pay ile 900 CC bir motor olması lazım max.  Uyar mı anlamam ama  Renault 0.9  sce yada tce kullanılabilir. Bu ebatta aklıma gelen en güncel motor bu.

 

tarihinde İnan Çınar tarafından düzenlendi
  • Beğen 1
Yorum bağlantısı
Burak Kuşçu

kendi emeğiniz ile orjinal haline sadık kalarak yapabiliyorsanız yapın, yoksa bulaşmayın derim. Ciddi para ve emek harcayacaksınız, sanayide yeri gelecek türlü türlü saçma insan ile muhatap olacaksınız. Bunun üzerine farklı bir proje yapayım dediğinizde elden çıkartırken ciddi zarar yazacak.  

  • Beğen 1
Yorum bağlantısı
Çağlar Bayur

vesile ile motor değişimlerinde cc. ler değiştirilemez, sadece konacak motor, aracın üretim yılı veya sonrasında üretilmiş  olma şarrtı ile, gücü de benzinli ve dieselde ayrı olarak belli % olarak artmış olabilir. 

  • Beğen 1
Yorum bağlantısı
Bahadır TÜFEKCİ

 

Bu videodaki kişiye ulaş,en iyi bilgiyi ondan alırsın. 

  • Beğen 2
Yorum bağlantısı
Çağlar Bayur

benim dikkatimi çeken kilit nokta: kendi mekanı var :nazar: 

  • Beğen 1
Yorum bağlantısı
Hasan Karabekiroglu

 

Adı üstünde bir proje.

Güzel de bir proje bence 126 çok şirin arabadır. 

 

Sanayi de yaptıracaksanız çok zor ve meşakkatli bir iş ile karşı karşıyasınız tabi maliyet de en kötü x5 şeklinde olacak.

Kendiniz yapacaksanız, araç dan ziyada öncesi hazırlıklar yapılmalı, mekan ve techizat.

Takımlar ve malzeme işleriniz çok olacak. 

Projeye başlamadan önce bir liste ile adım adım nelerin yapılacağını listeleyin ve tek tek yaparak gidin. 

Zamanınız ve imkanlarınıza göre işlem süresi değişecek. 

 

Takipteyim. 

 

Bende düşünmüştüm 126 yapmayı. 

Aklımdaki elektrikli motor kullanmaktı. Motor arkada önlere de bataryalar yerleştirilebilir şeklindeydi.

 

Yorum bağlantısı
Oğuzhan Güdek
Mehmet Cihat yazdı:

Bu işin prosedür olarak en kolay yapılanı sanıyorum benzinli araçlarda yeni motorun güç farkının %30 u geçmediği durumlardı. Oda bis için herhangi bir motorla mümkün değil. Öncelikle bu işi yapan proje çizen tseden onay alan insanlarla görüşmenizi tavsiye ederim. Sonrasında motor bir şekilde oturtulur. 

Hocam daha önce bir arkadaşımla beraber bi toyota ae86 proje aracımız oldu. Orjinal 115bg güç üreten 4age 1.6lt motorun yerine, lancer evo9dan aldığımız 287bg güç veren 4g63 takılmıştı. Bu motor ruhsata işlendi, onay alındı ama nasıl olduğunu bilmiyorum. Dışarıda da bir çok benzer arabaya rastladım. Yolumu çizebilirsem bunu da çözerim gibi geliyor ama hayırlısı.

Mehmet Göktürk yazdı:

Yapacaksanız orjinal yapın..

Bu kolay bir araç değil ciddi emek ve para yer. Vw, jeep, land rover tavsiye ederim

Hocam çok teşekkür ederim. Sanırım minyatür ve sempatik bir araba yapmak istiyorum, jiplerden ziyade yollarda salınan tatlı bi yerden bitme fikri daha hoş geliyor. Ama mesela bis yerinde t stop hacı murat topla diyenler oldu, hem klasik hem üstüne çalışması kolay olur diye. Bilmiyorum bu işi kotaramazsam ona dönebilirim ama şimdilik vakit ve emek harcayıp gelişimi göreceğiz.

Ali Darbaz yazdı:

Neden Bis, bence arac tercihinizi ailenizinde faydalanabileceği farklı bir otomobilden yana severdim. Mesela bir  Skoda favorit , yada Opel Corsa Eco 1.0 easytronik toplayabilirsiniz. 

Ali abi ben gencim henüz ailem yok, anne babamın da kendi arabaları var, ee fırsattan istifade tadını çıkarayım diyorum olmaz mı :D

Ebrar Tüfek yazdı:

 

Dik bi rampada 3 kişi el freni ile kalkamadık aşşağıya salıp hızlanıp çıktık manuelde 1. vites. Öbür gün sabahına F arızası verdi. 1.0 corsa C kapıya bacaya koyulacak araba değil. 

Pek hoş bi tecrübe olmamış, tip olarak tatlı arabalar ama illa corsa alıcak olsam sanki 93 kasa swinglerden alırdım gibi geliyor, daha önce almıştık ve aşıktım o arabaya

Mehmet Ozyurek yazdı:

Tamamen orijinale sadık kalarak çalışmak daha ciddi bir proje gibi geliyor bana. 

Diğer konular için polonyalılar iyi galiba. 

Mehmet abi belki de olabilir, ilk başta arabayı orjinaline tamamen sadık olarak toplayabilirim. Araba hazır olduktan sonra bahsettiğim swap muhabbetleri kovalanabilir.

Çağlar Bayur yazdı:

geçmiş olsun diyelim, fena virüstür bu işler. motor değşimi için, şu an evet tüv motora pek bakmıyor, bir gece aniden bir yazı ile bakar ise... o riski de hesaplayın, en azından orjinali dursun bir yerde yok sa araba çöp olur. bis küçük gözükür, lakin harcanak meblağ küçük olmaz onu belirteyim, kendi tükkanıznıı yok ise, bu piyasa şartlarında 1 yılda bitmez bu işlemler. bu detyada. 

Abi ufak bi atolyem var kullanabileceğim. temel alet edevat/ekipmanlarım da var. Motor değişimi yaparsam mutlaka ruhsata işlenmeli, eğer hiç olurunu bulamazsam direkt orjinal bi araba toplamak hedefim. Genel olarak kaporta ve motor revizesinin kaba işlerini kendim yapabilirim, o kısımların çok büyük bi yük olmasını beklemiyorum. Genel olarak eğer motor değişimi yaparsam, temin edeceğim motor açısından motora özel kulaklar, mount ürettirmek biraz zorlar, belki de şanzıman için de adaptör tasarlayıp yaptırmam gerekebilir. Baskın olarak bunlar ve motorun kendisi belime yük olur gibi geliyor. ha motoru değiştirince havayla soğumayacak araba, radyatör alıp ön tarafa konumlandırıyorlar yurtdışında, çok zor bir proje değil ama o da ne kadar masraflı olur bilemiyorum.

Mertol Kip yazdı:

Benim apartmandaki çöp konteynırı bilem 126BIS yada FSM 650 den daha büyük. :p

Abi ama kocaman yüreği var öyle düşün :D 

Talha Bilgi yazdı:

Anılarım canlandı, 9 yıl evvelinden. 2016 yılında bende bi Bis toplamıştım ama kaporta ve Karbüratör geliştirme yapmıştım çok detaylı olmamıştı. Daha sonra içine aşırı motor sesi alması ve tam o anda denk gelen bir mercedes yüzünden satmıştım... Allah kolaylık versin diyeyim... :)

 

p8c2euz.JPG

 

q48gwen.JPG

 

Resmin orjinalini bulamadım ama öndeki sticker dahil tam böyle olmuştu.... Mahallenin çocukları görseldeki gibi sürekli foto çekinirlerdi.

 

ojyv6a8.JPEG

 

 

Vallahi Talha abi çok tatlı olmuş, tipe bak araba dil çıkarıyor :D  Seviyorum bu havasını arabanın, mesafesi yok gibi kimseye. Ses konusunda ise arabanın hazır taban halılarını bile sökmüşüm, temizinden bi yalıtım yaparım diyorum, ses falan derdim kalmaz.

İnan Çınar yazdı:

Teknik kısımdan anlamam ama genel düşüncelerimi paylaşmak isterim.

İşin maddi boyutu sizin için önem arzetmiyor anladığım kadarıyla. Kâr etmek gibi bir amaç da yok. 

Tamamen hobi amaçlı olacağı için işini severek yapan, ne istediğinizi anlayabilecek, gerekirse tavsiye verebilecek, anlaşabileceğiniz ustaları bulmak çok önemli. Abi bu kadar oluyor deyip başından savmaya kalkacak ustalarla emeğe zamana ve paraya yazık etmeyin.

Proje onayı icin Max boyut % 30 fazlası ise 704 CC orjinal + %30 pay ile 900 CC bir motor olması lazım max.  Uyar mı anlamam ama  Renault 0.9  sce yada tce kullanılabilir. Bu ebatta aklıma gelen en güncel motor bu.

 

Usta konusunda sorunum yok, çok yakın arkadaşlarımın bu konuda desteğini alacağım ve hepsi mesleğinde isim yapmış kişiler. Ama mümkün olduğunca her şeyi kendim yapmayı da hedeflemiyor değilim. Para, kâr etmek çok umurumda değil, eğer güzel bir iş çıkarsa muhtemelen bende evladiyelik durur bu araba. 0.9 sce ya da tce motorları hiç düşünmemiştim abi, bi araştırıp bakmak lazım ama uyarsa bu motorlar çok daha sorunsuz ve tatlı olur, 600 kilo arabayı da uçurur heralde :D

Burak Kuşçu yazdı:

kendi emeğiniz ile orjinal haline sadık kalarak yapabiliyorsanız yapın, yoksa bulaşmayın derim. Ciddi para ve emek harcayacaksınız, sanayide yeri gelecek türlü türlü saçma insan ile muhatap olacaksınız. Bunun üzerine farklı bir proje yapayım dediğinizde elden çıkartırken ciddi zarar yazacak.  

Aslında yapmak istediğim bir diğer proje Mitsubishi lancer evo 9 ya da Nissan 200sx s14 projesi. Onun için ihtiyacım olan bütçe çok daha yüksek o yüzden en azından önümüzdeki birkaç yıl yeni projeye niyetlenmeyi planlamıyorum. Bu arabayı da yapabilirsem evladiyelik dursun gibi bi düşüncem var, yıllık vergisi 499 lira zor gelmez elde tutması. Eğer motor değişimi yaparsam dahi, orjinal motorunu sıfırlayıp, paketleyip muhafaza etmek gibi bir planım var. İlla ki satmam gerekirse, şase ya da kupada motor için bir değişiklik yapmayacağımdan, orijinal motorunu tekrar koyup satışını yaparım diye düşündüm. 

Bahadır TÜFEKCİ yazdı:

 

Bu videodaki kişiye ulaş,en iyi bilgiyi ondan alırsın. 

Ah abi, beni bu aşka cesaretlendiren videoyu bulmuşsun. Kendisine instagramdan ulaşmayı denemiştim ama ulaşamamıştım. Türkiye de "oldschoolmechanic" isimli biri olduğunu duydum, kendisi de benim gibi bir proje yürütmüş zamanında, Uno 60 ın donörlüğünü yaptığı 1.2 8v fire motorunu swaplamış arabasına. duyduğum kadarıyla ruhsat vs. konusunda da sorun yaşamamış ama ulaşıp kendisiyle fikir alışverişinde bulunmayı deneyeceğim.

 

Herkese kıymetli yorumları ve dönüşleri için çok teşekkür ederim.

Yorum bağlantısı
Oğuzhan Güdek
Çağlar Bayur yazdı:

benim dikkatimi çeken kilit nokta: kendi mekanı var :nazar: 

Abi şimdilik benim de bir yerim var, ekipman olarak 0 değilim eksiklerim var ama başlangıçta arabayı sökmeye yeter de artar bile. Nasip olursa ufak bi hobi garajı kuruyorum kendime, şu paketi de satın almayı planlıyorum : https://www.sahibinden.com/ilan/is-makineleri-sanayi-sanayi-endustri-makineleri-oto-servis-kurulum-paketi-120-parca-gold-paket-3-taksit-1247952395/detay

bi adet prokart aracım vardı, rotax motoru zahmetli olduğu için motorun ömrü bitince o da kenarda kaldı, ayrıca mahalli rallilere katılmak için de bi çekme belgeli palio var elimin altında (akrabanın) onu da yapıp bitirmeyi planlıyorum. Bunlar için hobi garajı lazımdı ben de icraate geçtim. :D

 

Hasan Karabekiroglu yazdı:

 

Adı üstünde bir proje.

Güzel de bir proje bence 126 çok şirin arabadır. 

 

Sanayi de yaptıracaksanız çok zor ve meşakkatli bir iş ile karşı karşıyasınız tabi maliyet de en kötü x5 şeklinde olacak.

Kendiniz yapacaksanız, araç dan ziyada öncesi hazırlıklar yapılmalı, mekan ve techizat.

Takımlar ve malzeme işleriniz çok olacak. 

Projeye başlamadan önce bir liste ile adım adım nelerin yapılacağını listeleyin ve tek tek yaparak gidin. 

Zamanınız ve imkanlarınıza göre işlem süresi değişecek. 

 

Takipteyim. 

 

Bende düşünmüştüm 126 yapmayı. 

Aklımdaki elektrikli motor kullanmaktı. Motor arkada önlere de bataryalar yerleştirilebilir şeklindeydi.

 

Hasan abi çok teşekkürler, adım adım bi taslak yaptım, yapay zeka düşünceleri organize etmek konusunda çok yardımcı bir araç. İsterseniz planlamamı sizinle paylaşabilirim, göz atmak ve fikir vermek isterseniz diye. Sanayiden ve ustalardan mümkün olduğunca minimum istifade etmek ve zaman da alsa işleri kendim halletmek benim birincil amacım. Zaten bir tutku, gönül eğleme işi olarak başlıyorum acelem yok. Önümüzdeki bahar ya da yaz ayına yetişirse o bana yeter. Takipte olduğunuz için teşekkürler 

Yorum bağlantısı
  • Konuyu Görüntüleyenler   1 kullanıcı

    • Ali Darbaz
×
×
  • Yeni Oluştur...