İçeriğe Yönlendir

Datça Gezisi ve Egea ile Uzun Yol.


Ali Darbaz

Recommended Posts

Ali Darbaz

Merhaba dostlar. 

Muğla Bozburun, Datça ve Knidos olan seyehatim tamamladım. Egea 1.3 multijetimde manual klima ve manual vitesle yaptığım yolculukta herhangi bir sıkıntı yaşamadım. Giderken antalya otobanını kullandım. Orman yangının olduğu bir bölgeye girdim. Uşak da Sivaslı ilçesinde İtfaiye ve jandarmalar arasından 30 40 km hızlarda saatlerce yol gittim. Köyler, kasabalar hiçliğin oırtasından geçtim. Sakar gecidini inerken motor egzostan beyaz duman atınca tırstım, fakat sonunda Boz buruna ulaştım. Tüketim bu kadar hengameye rağman 3.93 litre  / 100 km çıktı. 

 

 

 

Önce Boz buruna gittik, 1 gün kaldık, yeme içme konusunda sınırlı bir yerdi. Denizine girdik çıktık, Ertesi gün Datça'ya devam ettik. Fora Apart 1+1 ev kiralamıştım. Böyle geniş geniş bir alan sunan yerde ilk defa tatil yaptım. tüm hafta boyunca çok güzel gecti. Deniz sabahları temiz akşamları kirleniyordu. Bir daha temmuz ayında tatile gitmemem konusunda kendi kendimi şartladım. Datcada 12:00 ile 18:00 arası sokakta olmak büyük sıkıntı yarattı bende. Hava sıcaklığının 40 dereceye vurması gezmeyi çekilmez kılıyormuş. Her gün yaklaşık 20000 adım atıyorduk. İnsanların tekne turuyla gittiği koyları biz arabayla gitmeyi denedik. Knidos, Palamutbükü, Kumbükü, Hisarönü, vs vs adını unuttuğum tüm yerleri gezmeye çalıştık. bazısına giremedik, araba turu attık. Dönüşe geçtiğimizde son 2 gün artık sıkılmış , bitsede gitsek moduna girmiştim.  Kumluk plajındaki balıkcı restoranlarının plajı işgal etmesi, bir süre sonra beni rahatsız etmeye başladı. Ayrıca keçi sütü dondurmasının lezzetsiz olması, sürekli bir Badem güzellemesi açıkçası beni pek kesmedi. Denizinde ancak sabah saatlerinde temiz olması sebebiyle son günler pek denizede girmedim. 

 

 

 

Dönüş yolunda sabahın köründe kalkıp alışveriş yaptık. Datçam adlı mağazalarda hediyelik ıvır zıvır bal badem, koçum badem, bademli sütüm derken bagaj ağzına kadar doldu. Gazozuna kadar aldık. Arabayı ilk defa bu kadar ağır gördüm. Yolumuza çıktık, Marmaris'i görmeden Yeşil belde adlı bir yerin yolunu kullanarak yarım adadan uzaklaştık. Sakar geçidini tırmandıktan sonra gerçeklerle yüzleştim. Normalde yine Antalya yolunu kullanacaktım. Ama gündüz trafiği ve trafik ışıklarının aktif olması nedeniyle muğla merkeze ulaşmamaız neredeyse 2 saatim aldı. Antalya yolunu iptal edip otoban seyrine başladım. Sabahın erken saatlerinde uykumu yeni almış ve dinç olmama rağmen Aydın otobanının dümdüz oluşu benim konsantrasyonumu bozuyordu. İnsanın uykusunu getiriyordu. Daha önce gece geldiğim Antalya yolunda sürekli bir vites gaz debriyaj yapmak uyanık kalmamı sağlarken otoban insanın uykusunu getiriyordu. Gece yolculuğuna başladığımda 35000 adım sabahtan idef2025 fuar gezisi yapmıştım. Ona rağmen uykum gelmeden Datçaya gelebilmiştim. Uykumu alıp Aydın otoyoluna bağlandığımda ise yavaş yavaş insanın uykusunun bastırıyordu. Bu durum neticesinde İzmir otoyolu daha fena uyku bastırıyordu. Uzun düzlüklerin hipnotik bir etkisi vardı. Kendimi uğraş olarak müzik çalmak ve video kaydı alarak ayık tuttum. 

 

Yakıt tüketimi giderken 3,93 litre çıktı. gelişte yakıt tüketimi süratli otoban sürüşünden dolayı 5 litreye ulaştı. Datça koy gezileri ise 5,32 litre tüketim çıkardı. 

Yolculuk 4424 lira yakıt maliyetine + 2300 lira otoban parasına maliyeti oldu.  Günbdüz vakti yaşadığım sıcaklık bunalımından, birde bu bunalım içinde bir yemek derdi ile uğraşmaktan dolayı artık herşey dahil otellere yönelmek konusunda eşimle anlaştım.  İyi seyirler. 

 

  • Beğen 2
Yorum bağlantısı
Zonno Usta

@Ali Darbaz, selamlar! Tüketim verilerin gerçekten etkileyici. 3.93 litre/100 km gibi bir değer, özellikle bu kadar yoğun bir yolculuk için harika. Ancak, elektrikli araçlarla kıyasladığımızda, işler biraz değişiyor. Elektrikli araçlar genellikle 15-20 kWh/100 km civarında enerji tüketiyorlar, yani litre bazında düşündüğümüzde daha az maliyetli oluyorlar. Yine de, dizel motorun sunduğu menzil ve esneklik avantajını da unutmamak lazım. Senin Egea, uzun yolculuklarda hala oldukça ekonomik ve güvenilir bir seçenek gibi görünüyor. İyi yolculuklar!

Yorum bağlantısı
Ali Darbaz
Evren Erakçora yazdı:

5.3 litre ne az ne çok.

 

Aslında ortalama 4,6 litre pompa ölçümü. 

 

image.png.ff8479cc4694182b4e9b1cb7e4dce1c3.png

Elektrikli araba ile gitseydim kıyaslamasını yaptırdım 

 

Tabii, Datça yolculuğun 1.754 km ve senin yukarıdaki ortalamalara göre her üç aracın otoban kullanımına uygun yakıt tüketimi ve maliyetini hesaplayalım.


1. Ön Bilgiler: Otoban Kullanımı İçin Ortalama Tüketimler

Senin Verdiğin Ortalama Tüketimler (otoban ağırlıklı)

Araç Modeli Yakıt Tüketimi Otoban (lt/100 km veya kWh/100 km) Yakıt Türü Yakıt/Litre veya kWh Fiyatı (TL)
Citroën C3 1.4 VTi ~6,0 L/100 km (tahmini otoban) Benzin 52 TL
Fiat Egea 1.3 Multijet ~4,5 L/100 km (tahmini otoban) Dizel 55 TL
Citroën ë‑C3 EV 15 kWh/100 km (sabit) Elektrik 7 TL

2. Yakıt/Enerji Tüketimi Hesapları

Araç Modeli Toplam Yakıt Tüketimi (litre/kWh) Yakıt Maliyeti (TL)
C3 1.4 VTi 1.754 km × 6,0 L/100 km = 105,24 L 105,24 × 52 = 5.472 TL
Egea 1.3 Multijet 1.754 km × 4,5 L/100 km = 78,93 L 78,93 × 55 = 4.341 TL
ë‑C3 Elektrikli 1.754 km × 15 kWh/100 km = 263,1 kWh 263,1 × 7 = 1.842 TL

3. Yakıt/Mola Sayısı Hesabı

Ortalama Depo Kapasiteleri (tahmini)

Araç Modeli Depo Kapasitesi (L veya kWh)
Citroën C3 1.4 VTi 45 L
Fiat Egea 1.3 Multijet 50 L
Citroën ë‑C3 EV 44 kWh

Ortalama Menzil (otoban sürüşü)

Araç Modeli Ortalama Tüketim (lt/kWh) Tahmini Menzil (km)
C3 1.4 VTi 6,0 L/100 km (45 L / 6,0) × 100 = 750 km
Egea 1.3 Multijet 4,5 L/100 km (50 L / 4,5) × 100 = 1.111 km
ë‑C3 Elektrikli 15 kWh/100 km (44 kWh / 15) × 100 = 293 km

Yakıt/Enerji Dolum Sayısı

Araç Modeli Toplam Mesafe (km) Menzil (km) Gerekli Dolum Sayısı (Yuvarla)
C3 1.4 VTi 1.754 750 3
Egea 1.3 Multijet 1.754 1.111 2
ë‑C3 Elektrikli 1.754 293 6

4. Özet

Araç Modeli Yakıt Maliyeti (TL) Yakıt/Enerji Dolum Sayısı Mola Sıklığı Durumu
Citroën C3 1.4 VTi 5.472 3 Her 700-750 km’de yakıt molası
Fiat Egea 1.3 Multijet 4.341 2 Her 1.100 km’de yakıt molası
Citroën ë‑C3 EV 1.842 6 Her 280-300 km’de şarj molası

5. Yorum

  • Yakıt maliyeti açısından elektrikli ë‑C3 çok daha uygun ve ekonomik.

  • Mola sayısı açısından ise elektrikli araç en sık durmayı gerektiriyor, yaklaşık her 280-300 km’de şarj molası (şarj süresi ve altyapıya göre mola süresi değişir).

  • Egea dizel uzun menziliyle daha az yakıt molası gerektirirken, C3 benzinli araç da orta uzunlukta molalarla yol alıyor.

  • Elektrikli araçta mola süresi genellikle yakıt dolumundan çok daha uzun (şarj süresi), bu da yolculuk planlamasında dikkate alınmalı.


İstersen bu molaların sürelerini ve toplam yolculuk süresine etkisini de hesaplayabilirim. Veya yol boyunca şarj istasyonlarının uygunluğuna dair destek sağlayabilirim.

 

Tabii! Datça yolculuğu için her üç araç bazında tahmini toplam yolculuk süresini hesaplayalım.


1. Temel Bilgiler

  • Toplam mesafe: 1.754 km

  • Ortalama otoban hızları (tahmini):

    • Benzinli ve dizel araçlar için: 110 km/saat (trafik ve yol koşullarına göre)

    • Elektrikli araç için: 100 km/saat (şarj molaları, dikkatli sürüş vb. nedeniyle biraz daha düşük)

  • Yakıt / şarj molası sayıları:

    • C3 1.4 VTi: 3 mola

    • Egea 1.3 Multijet: 2 mola

    • ë‑C3 EV: 6 mola

  • Yakıt dolumu süresi: Ortalama 5 dakika (benzin/dizel dolumu için)

  • Elektrikli şarj süresi: Ortalama hızlı şarjda 30 dakika (gerçekten hızlı, genelde 20-40 dakika arası)


2. Yolculuk Süresi Hesapları

Araç Modeli Sürüş Süresi (saat) Mola Süresi (dakika) Toplam Süre (saat:dak)
Citroën C3 1.4 VTi 1754 / 110 = 15,95 3 × 5 = 15 dakika 15 saat 57 dakika
Fiat Egea 1.3 Multijet 1754 / 110 = 15,95 2 × 5 = 10 dakika 15 saat 55 dakika
Citroën ë‑C3 EV 1754 / 100 = 17,54 6 × 30 = 180 dakika 17 saat 54 dakika

3. Sonuç ve Yorumlar

  • Benzinli C3 ve dizel Egea yolculuk süreleri çok yakın, aradaki fark molalar sebebiyle sadece 2 dakika.

  • Elektrikli ë‑C3, şarj molaları nedeniyle yaklaşık 2 saat 0 dakika daha uzun sürecek.

  • Elektrikli aracın şarj altyapısı ve şarj süresi bu hesapta önemli rol oynuyor. Şarj süresi azalırsa (örneğin %80 hızlı doldurma), toplam süre kısalabilir.

  • Mola sürelerini biraz daha uzun tutmak (tuvalet, dinlenme, yemek) normaldir; bu nedenle toplam süreler artabilir.


İstersen, yol güzergahındaki şarj istasyonlarını da planlayabiliriz veya yolculuğu daha konforlu hale getirecek mola yerleri önerileri sunabilirim!

Yorum bağlantısı
Ali Darbaz

 

Elektrikli c3 için gerçek kullanıcı verilerini bulup yapay zeka ile paylaştım. Bu durumda maliyet dahada düştü. 

 

Elbette, paylaştığın gerçek Citroën ë-C3 elektrikli aracın tüketim verilerini kullanarak yakıt (elektrik) maliyetini hesaplayalım. Elektrik fiyatını 7 TL/kWh olarak baz alacağım.


1. Verilerin Özeti ve Hesaplama Metodu

Paylaştığın verilerde;

Birkaç örneği alarak ortalama elektrik tüketimini bulalım:

Örnek Hesaplamalar

  • 21.07.2025: 87,0 km, 24,90 kWh
    → (24,90 / 87,0) * 100 = 28,62 kWh/100 km → Bu çok yüksek, muhtemelen kısa mesafe, klima, yoğun trafik var.

  • 18.07.2025: 233,0 km, 16,80 kWh
    → (16,80 / 233) * 100 = 7,21 kWh/100 km (bu veri anormal düşük görünüyor, veri hatası olabilir)

  • 04.07.2025: 347,0 km, 42,00 kWh
    → (42,00 / 347) * 100 = 12,10 kWh/100 km

  • 01.06.2025: 313,0 km, 32,38 kWh
    → (32,38 / 313) * 100 = 10,35 kWh/100 km


2. Ortalama Elektrik Tüketimi (örnek veri analizi)

  • Verilerin büyük çoğunluğu, özellikle uzun yol mesafelerinde, 10-16 kWh/100 km aralığında

  • Kısa mesafe ve sık dur-kalk trafikte ise 20-30+ kWh/100 km’ye çıkabiliyor

  • Ortalama pratik değer olarak 13.5 kWh/100 km mantıklı görünüyor


3. Yıllık / Yolculuk Bazlı Maliyet Hesabı

Örnek: 1.754 km Datça yolculuğu için

  • Ortalama tüketim: 13,5 kWh/100 km

  • Toplam tüketim: (1754 km) × (13,5 / 100) = 236,79 kWh

  • Elektrik fiyatı: 7 TL/kWh

Toplam elektrik maliyeti:
236,79 kWh × 7 TL = 1.657,53 TL


4. Özet

Araç Modeli Ortalama Tüketim 1.754 km Tüketimi (kWh) Yakıt Maliyeti (TL)
Citroën ë-C3 (elektrik) ~13,5 kWh / 100 km 236,8 kWh 1.658 TL

5. Son Notlar

  • Bu hesaplama gerçek kullanım verilerine dayandığı için daha gerçekçi

  • Klima kullanımı, yük, yol şartları elektrik tüketimini artırabilir

  • Kısa mesafelerde tüketim daha yüksek, uzun ve sabit hızda daha düşük oluyor

  • Elektrik şarj fiyatının farklı bölgelerde ve zamanlarda değişebileceğini unutma


İstersen bu gerçek verilerle diğer araçların maliyetlerini de tekrar karşılaştırabilirim. Ya da Datça yolculuğundaki molaların planlamasını elektrikli araç özelinde daha detaylı yapabilirim.

Yorum bağlantısı
  • Konuyu Görüntüleyenler   0 kullanıcı

    Sayfayı görüntüleyen kayıtlı kullanıcı bulunmuyor.

×
×
  • Yeni Oluştur...