Faruk Yaşar Dün saat 17:50 Paylaş Dün saat 17:50 Merhabalar, 2002 Focus 1.6 sahibiyim aracı 9 ay önce 16 yıllık sahibinden aldım 180 bin km. LPG 2020/21 yılınca brc marka takılmış. Aracı aldığımdan ilk sanayiye götürüşüme kadar hiçbir problemim yoktu, 2 ay önce arkadaşıma götürdüm kayışları, arka fren merkezlerini, egzantrik keçelerini ve baskı balatası değiştirdik, ilk başta problem yoktu sonra değişen keçelerden kaçırdığı için 2 hafta sonra tekrar söktük topladık. O günden beri rölanti problemi yaşıyorum,rölantide kelebeğin içinden blop blop ses geliyor hafif gazda kesiyor. Buji ve buji kablolarını değiştirdim, kelebeği temizledim,rölanti motorunu temizledim onlar bi nebze iyi geldi gibi ama hala problem devam ediyor. İlk marşta herşey stabil tek marşta alıyor rölanti düzgün ancak ısınınca bi aptallaşıyor, giderken vitesi boşa atayım veya debriyaja basıp biyerden dönecek olayım rölanti düşüyor 500/600 rpm civarına sonra toparlıyor böyle olduğunda bir kaç kere fren pedalımda taş gibi şişti,vitese takınca toparladı. Yokuşlarda kalma işi ölüm oldu yüksek devirde debriyajı hızlı bırakıp öyle çıkabiliyorum. Durduğum yerde tüpteylen klima açık vaziyette 4 bin 5 bin civarlarına kadar gaz veriyorum bırakınca 800 devire düşüyor,vibrasyonlu çalışıyor 3-4 saniye gaz pedalı tepki vermiyor işin içinden çıkamadım sizce promlem ne olabilir ? (Not: triger değişiminde ü.ö noktada egzantrikleri kama yerlerinden kilitledik,krankı alttan kilitledik sente kaçık gibi gelmiyor bana,şuan çalışma sesi gayet normal) Fren servosuna bir deforme göremedim Yorum bağlantısı
Ömer Sarıgül Dün saat 18:43 Paylaş Dün saat 18:43 Rölanti valfini hiç değiştirmediyseniz değiştirin. Valfin ulaşamayacağınız iç hareketli kısımlarında reçinemsi kıvamda tortu sağlıklı çalışmasını engelliyor rölantiyi tutturması zorlaşıyor. ( Ben şahsen valfi parçalarına ayırıp kirli olduğunu gördüm.) Yenisini aldım üzerinde ayar vidası olandan özellikle. İlk başta orijinal ayarıyla rölanti yüksekte tuttu. Ben kelebek ayarı + rölanti valfi ayar vidasından ayar yaptım tabi kafadan değil, Forscan üzerinden 1-İstenilen rölanti değeri,(Desired rpm) 2-Anlık motor devri 3-Rölanti valf anlık açıklık bilgisi(idle valve) Bunları takip ederek ayar yaptım çok güzel oldu klima da dahil çok güzel titreme düşme yok dalgalanma yok asla. Minimum devirde rölanti valfi verisi %25-30 civarı minimum açıklığında kalıyor. Klima+far+fan+direksiyon pompası vs. elektrikli yükler devreye girdikçe valf %50-60 açıklığa çıkıyor motor devri stabil kalıyor. Hatta klima açılınca motor devri direk 990 devir civarına çıkıyor. Rölanti valfinde bozulma olmuş varsayımı yaparak bunları yazdım ben kendi focusumda hepsini yaptım rölanti sorunu çözmede süper oldu, işinize yarayabilir.(Motor rektefiye sonrası tam düzelmeyen rölanti nedeniyle bunları uyguladım. Sağlıklı motorda bile küçücük bozuk valf rölantiyi mahvediyor.) Yorum bağlantısı
Mustafa Tüfekçi 23 saat önce Paylaş 23 saat önce Şarj dinamosu ve akü ölçtürun dalgalanma var mi Yorum bağlantısı
Faruk Yaşar 23 saat önce Yazar Paylaş 23 saat önce Ömer Sarıgül yazdı: Rölanti valfini hiç değiştirmediyseniz değiştirin. Valfin ulaşamayacağınız iç hareketli kısımlarında reçinemsi kıvamda tortu sağlıklı çalışmasını engelliyor rölantiyi tutturması zorlaşıyor. ( Ben şahsen valfi parçalarına ayırıp kirli olduğunu gördüm.) Yenisini aldım üzerinde ayar vidası olandan özellikle. İlk başta orijinal ayarıyla rölanti yüksekte tuttu. Ben kelebek ayarı + rölanti valfi ayar vidasından ayar yaptım tabi kafadan değil, Forscan üzerinden 1-İstenilen rölanti değeri,(Desired rpm) 2-Anlık motor devri 3-Rölanti valf anlık açıklık bilgisi(idle valve) Bunları takip ederek ayar yaptım çok güzel oldu klima da dahil çok güzel titreme düşme yok dalgalanma yok asla. Minimum devirde rölanti valfi verisi %25-30 civarı minimum açıklığında kalıyor. Klima+far+fan+direksiyon pompası vs. elektrikli yükler devreye girdikçe valf %50-60 açıklığa çıkıyor motor devri stabil kalıyor. Hatta klima açılınca motor devri direk 990 devir civarına çıkıyor. Rölanti valfinde bozulma olmuş varsayımı yaparak bunları yazdım ben kendi focusumda hepsini yaptım rölanti sorunu çözmede süper oldu, işinize yarayabilir.(Motor rektefiye sonrası tam düzelmeyen rölanti nedeniyle bunları uyguladım. Sağlıklı motorda bile küçücük bozuk valf rölantiyi mahvediyor.) İlginiz için teşekkürler izmirde focusu yemiş yutmuş birini bulayım tavsiyenizi deneyeceğim,rölanti valfini değiştirmedim eski sahibininde değiştirdiğini düşünmüyorum inşallah işe yarar Yorum bağlantısı
Faruk Yaşar 22 saat önce Yazar Paylaş 22 saat önce Mustafa Tüfekçi yazdı: Şarj dinamosu ve akü ölçtürun dalgalanma var mi Yani sürekli devir saatinde bi hareket yok ancak yüksek devirden direkt rölatiye indiğinde 500-600 lere düşüp geri toparlıyor veya toparlamak için uğraşıyor üzerindeki aküde 72 lik Değiştirmediğim ateşleme sistemi elemanlarından sadece bobin kaldı Yorum bağlantısı
Çağlar Bayur 22 saat önce Paylaş 22 saat önce Faruk Yaşar yazdı: O günden beri rölanti problemi yaşıyorum,rölantide kelebeğin içinden blop blop ses geliyor test cihazına bağlayıp ltft % kaç baklmalı, bence vakum hortum sorunu Yorum bağlantısı
Ömer Sarıgül 22 saat önce Paylaş 22 saat önce Faruk Yaşar yazdı: İlginiz için teşekkürler izmirde focusu yemiş yutmuş birini bulayım tavsiyenizi deneyeceğim,rölanti valfini değiştirmedim eski sahibininde değiştirdiğini düşünmüyorum inşallah işe yarar Rica ederim. Bu arada rölanti valfinin performansını ölçmek çok kolay. Forscan dan Desired RPM, Anlık RPM ve Idle control valve((rölanti valfi) bu 3 veri anlık takip edilecek, Örneğin normal rölanti de 730rpm çalışıyor ve istenilen devir(Desired RPM) verisi 730rpm, herşey normal ok, siz klimayı açtığınızda Desired RPM verisi 800 900 olarak değişecek ve motor devri direk olarak o değere kilitlenecek rölanti valfi %30 dan %40-45 lere çıkacak motor devri hemen yükselip 900lerde istenilen devirde sabit kalacak. **Siz klimayı açtınız devir yükselmesi yerine sabit kalıyor yada daha da düşüyor ise rölanti valfi iş yapamıyor demektir. İnşallah obd2 verilerinden anlayan bir yer bulursunuz yoksa sisli havada denizde gitmek misali işiniz zor. Yorum bağlantısı
Çağlar Bayur 22 saat önce Paylaş 22 saat önce Faruk Yaşar yazdı: böyle olduğunda bir kaç kere fren pedalımda taş gibi şişti bir de bu varsa vakum hortum ihtimali iyice güçlneir Yorum bağlantısı
Faruk Yaşar 22 saat önce Yazar Paylaş 22 saat önce Çağlar Bayur yazdı: test cihazına bağlayıp ltft % kaç baklmalı, bence vakum hortum sorunu Kelebeğin ordan dinleyince benzin enjektör kütüğünün ordana kesik kesik tıslama sesi geliyor kaçak var sandım baktım baktım bişey göremedim galiba püskürtme sesi normal mi bilemedim Yorum bağlantısı
Faruk Yaşar 21 saat önce Yazar Paylaş 21 saat önce Çağlar Bayur yazdı: bir de bu varsa vakum hortum ihtimali iyice güçlneir Evet abi ihtimal çok yüksek geliyor ama sürekli yapmıyor ilk marşta şişme yok normal pompaladığımda şişme yapmıyor coss coss biraz pedalın sesi arttı gibi hissediyorum tam olarak kontrol etmem gereken yer neresi Yorum bağlantısı
Faruk Yaşar 21 saat önce Yazar Paylaş 21 saat önce Ömer Sarıgül yazdı: Rica ederim. Bu arada rölanti valfinin performansını ölçmek çok kolay. Forscan dan Desired RPM, Anlık RPM ve Idle control valve((rölanti valfi) bu 3 veri anlık takip edilecek, Örneğin normal rölanti de 730rpm çalışıyor ve istenilen devir(Desired RPM) verisi 730rpm, herşey normal ok, siz klimayı açtığınızda Desired RPM verisi 800 900 olarak değişecek ve motor devri direk olarak o değere kilitlenecek rölanti valfi %30 dan %40-45 lere çıkacak motor devri hemen yükselip 900lerde istenilen devirde sabit kalacak. **Siz klimayı açtınız devir yükselmesi yerine sabit kalıyor yada daha da düşüyor ise rölanti valfi iş yapamıyor demektir. İnşallah obd2 verilerinden anlayan bir yer bulursunuz yoksa sisli havada denizde gitmek misali işiniz zor. Cihazdan anlayan birini bulmam şart evet, Çağlar abinin dediği gibi basit bi vakum kaçağı bile olabilir. Şöyle bir sorum var bobin arızası bu anlattıklarımı tetikleyebilir mi ? Isındığında içindeki direncin artıp ateşlemeyi düzgün yapmama gibi birşeyler Yorum bağlantısı
Ali Darbaz 21 saat önce Paylaş 21 saat önce (düzenlendi) Bence önce en kolay olanı 6L713B ve 6L713A çıkarıp bir temizle. Balata spreyi veya wd-40 gibi bişey kullanma contalara zarar verir. 21 saat önce tarihinde Ali Darbaz tarafından düzenlendi Yorum bağlantısı
Ömer Sarıgül 21 saat önce Paylaş 21 saat önce Faruk Yaşar yazdı: Cihazdan anlayan birini bulmam şart evet, Çağlar abinin dediği gibi basit bi vakum kaçağı bile olabilir. Şöyle bir sorum var bobin arızası bu anlattıklarımı tetikleyebilir mi ? Isındığında içindeki direncin artıp ateşlemeyi düzgün yapmama gibi birşeyler O zaman tekleme kodu verir. P0300 vs. Enjektör oringlerinden vakum kaybı oluyor kütüğü komple söküp diplerine termal conta sürüp geri takın. Arıza kodlarını okuyun Yorum bağlantısı
Çağlar Bayur 21 saat önce Paylaş 21 saat önce Ali Darbaz yazdı: 6L713B ve 6L713A çıkarıp nedir bu parçalar? Yorum bağlantısı
Mehmet Ozyurek 20 saat önce Paylaş 20 saat önce Westinghause a giden hattı ve hattaki müşürü kontrol ettirin. Fren sertleşiyorsa kaçak vardır, bu da rolantiyi bozar. Hız sensörünü kontrol ettirin. Doğru çalıştığından emin olun. Teyp orijinal mi? Geri kalanı hep söylendiği gibi; boğaz gelebeği, rolanti valfi, voltaj, şarj dinamosu. Yorum bağlantısı
Ali Darbaz 20 saat önce Paylaş 20 saat önce Çağlar Bayur yazdı: nedir bu parçalar? Egzantrik faz kaydırıcıların elektrovalfi. Yorum bağlantısı
Ali Darbaz 9 saat önce Paylaş 9 saat önce (düzenlendi) Yapay zeka arabada Fren tertibatından vakum kaçağı olabilir diyor. Merhabalar! 2002 Ford Focus 1.6'nı (muhtemelen Zetec motor) detaylı anlattığın için teşekkürler. Sorun, özellikle sıcak motorda rölanti dalgalanması, düşmesi, kelebekten "blop blop" ses (hava emişi gibi), fren pedalı sertleşmesi ve gaz tepkisizliği gibi belirtilerle klasik bir vakum sistemi sorunu gibi duruyor. Keçe ve baskı balata değişiminden sonra başlaması, montaj sırasında bir hortumun zarar görmesi veya bağlantının gevşemesi ihtimalini güçlendiriyor. LPG'li olması da (BRC kit) ekstra faktör ekliyor, çünkü LPG sistemleri rölantiyi etkileyebiliyor. Aşağıda adım adım analiz edip öneriler vereyim. ### Olası Nedenler Bu semptomlar (sıcakta rölanti 500-600 RPM'e düşme, fren sertleşmesi, gaz tepkisizliği 3-4 sn, yokuşta zor kalkma) genellikle şu sebeplerden kaynaklanıyor: 1. **Vakum Kaçağı (En Muhtemel)**: Fren pedalı taş gibi şişmesi ve rölanti düşmesi, fren servosu (brake booster) vakum hortumunda kaçak veya arıza olduğunu gösteriyor. Servonun vakumu emme manifoldundan çekiliyor; kaçak olursa servo çalışmaz, fren sertleşir ve motor hava/yakıt karışımı bozulur (rölanti dalgalanır, "blop" ses çıkar). Keçe değişiminde motor sökülüp toplanırken hortumlar zarar görmüş olabilir. PCV valfi hortumu veya emme manifoldu contası da kaçak yapabilir. 2. **Rölanti Kontrol Valfi (IAC Valve) veya Gaz Kelebeği Sorunu**: Temizlemişsin ama hala sorun varsa, IAC valfi arızalı olabilir (sıcakta yapışır, hava akışını bozar). Kelebekten "blop" ses, kirli veya arızalı kelebek/TPS sensörü (throttle position sensor) kaynaklı. Hafif gazda kesme de TPS'den gelebilir. 3. **LPG Sistemi Etkisi**: LPG'de klima açıkken vibrasyon ve tepkisizlik, LPG enjektörleri/regülatöründe sorun olabilir. BRC kit 3-4 yıllık, filtreler tıkanmış veya ayar bozulmuş olabilir. Benzinde de yapıyorsa LPG ana sebep değil, ama LPG rölantiyi daha hassas kılar. 4. **Diğer Olasılıklar**: PCV valfi tıkanıklığı (yağ buharı birikmesi), buji/kablo sonrası ateşleme sorunu (ama değiştirmişsin), veya ECU adaptasyonu (değişimlerden sonra ECU'nun yeniden öğrenmesi lazım). Sente doğruysa triger değil. ### Teşhis Önerileri Önce basit testlerle başla, OBD2 tarayıcıyla hata kodu oku (P0171 lean code, P0505 IAC gibi çıkabilir). Eğer kod yoksa: - **Vakum Kaçağı Testi**: Motor çalışırken karbüratör temizleyici spreyi (carb cleaner) emme manifoldu, fren servosu hortumu, PCV hortumu ve kelebek çevresine püskürt. Revler yükselirse kaçak var. Fren servosu hortumunu çıkar, tıka ve rölanti düzeliyor mu bak (düzelirse servo/hortum sorunu). - **Fren Servosu Kontrolü**: Motor stopken frene bas, sertleşip şişiyorsa normal. Çalışırken sert kalıyorsa vakum yetersiz (hortum/çek valf kontrol et). Deformasyon yoksa iç diyafram bozulmuş olabilir. - **IAC ve Kelebek Testi**: IAC'yi çıkar, sprey temizle ve çalışırken revleri 3000 RPM'e çıkar, bırakınca 800-900 RPM'e düşüp stabil kalıyor mu bak. TPS voltajını multimetreyle ölç (0.5-4.5V arası olmalı). - **LPG Kontrolü**: Benzinde uzun süre kullan, sorun azalıyor mu? LPG filtrelerini değiştir, enjektörleri temizlettir. - **Genel**: Akü/alternatör voltajını kontrol et (düşükse sensörleri etkiler). ECU'yu resetle (akü kutup başını 10 dk çıkar). ### Çözüm Önerileri - **Vakum Kaçağı Varsa**: Hortumları değiştir (ucuz, 50-100 TL), manifoldu conta yenile. Servo arızalıysa değiştir (orijinal ~500-800 TL + işçilik). - **IAC/TPS Değişimi**: IAC valfi ~200-400 TL, TPS ~150 TL. Kendin yapabilirsin ama dikkatli ol. - **LPG Bakımı**: BRC servisinde ayar yaptır, filtre değiş (~200 TL). - Maliyet: Kendin yaparsan 200-500 TL, ustada 500-1500 TL arası (parçaya göre). Önce vakum testiyle doğrula, boşuna parça değiştirme. Sorun büyük ihtimal vakum kaçağı, çünkü fren sertleşmesi direkt onu işaret ediyor. Eğer test sonuçlarını veya hata kodlarını paylaşırsan daha net yardımcı olurum. Güvenli sürüşler! 😊 9 saat önce tarihinde Ali Darbaz tarafından düzenlendi Yorum bağlantısı
Çağlar Bayur 4 saat önce Paylaş 4 saat önce Ali Darbaz yazdı: Egzantrik faz kaydırıcıların elektrovalfi. focus1 de yok ondan, sanayide usta bunları değişcez dese dayak yerdi Ali Darbaz yazdı: Yapay zeka arabada Fren tertibatından vakum kaçağı olabilir diyor. der zira yukarıda yazmıştık gelip onu kopyalıyor , dünyadaki toplu halüsinasyon çok eğlenceli Ali Darbaz yazdı: Diğer Olasılıklar**: PCV valfi bunu da genele yazmış bu motorda valf yok bilyalı Yorum bağlantısı
Mustafa Tüfekçi 3 saat önce Paylaş 3 saat önce Çağlar Bayur yazdı: focus1 de yok ondan, sanayide usta bunları değişcez dese dayak yerdi der zira yukarıda yazmıştık gelip onu kopyalıyor , dünyadaki toplu halüsinasyon çok eğlenceli bunu da genele yazmış bu motorda valf yok bilyalı Bütün tuşlara basmış bı nevi :P Yorum bağlantısı
Mustafa Tüfekçi 3 saat önce Paylaş 3 saat önce V kayısı bile hatalı olup şarj dinamosunu etkileyebilir bunu chat CPT daha keşfetmiş olamaz. Öncesinde olmayıp sanayi görünce olması hatalı parça ve uygulama dan. Tek tek bakılacak yer çok. Çünkü referans değerleri kaybettik :/ Akünuz de yanlış 72 aşırı büyük bir akü 55 veya 60 amper olması lazım Yorum bağlantısı
Mustafa Tüfekçi 3 saat önce Paylaş 3 saat önce Ltft değeri aşırı kaçık mi buna bakicaz ama bu arıza sebebi değil sonucu bı durum. Tabi bu değer kaciksa tabi başka arızalara sebeb olan durum. @Erdem Doğan dekoder açın @Çağlar Bayur yayınına geçiyom 1 Yorum bağlantısı
Mustafa Tüfekçi 3 saat önce Paylaş 3 saat önce Benzer rölanti dalgalanması LPG de stop etme gibi sorunları uzun süre yaşadım karter havalandırma buji gibi yerlerde sorunu aradım. Aracta düzensiz hava alma var dediler. Bulamadım.taki şarj dinamosu su koyverdi ve konjektör ve v kayışı değiştikten sonra motor şuan saat gibi rölantide. Ve LPG kitinde harici ısı sensörü yok araç neredeyse marş sonrası direk LPG ye geçiyor. Ltft -10 ları görmesine rağmen Yorum bağlantısı
Mustafa Tüfekçi 2 saat önce Paylaş 2 saat önce PCv denen bilyalı subab ve hortumu sorunlu ise genelde 1.6 zetec rölanti düşürme yerine araca gaz verip devri 1 2 bin devire kadar çıkarıyor. Anlık yükte şarj dinamosu eğer 12 lere düşüyorsa araç gaz vermeyi bırakıp devri 800 un altına düşürür ve siz gaza basmazsaniz stop etme eğilimine geçer. Ani gaz basmada araç boğulur ateşleme yeterli voltajı yakalayamaz çekiş düşer çünkü hava ve yakıt fazla gelir verimsiz ateşleme ile boguk bir motor tribine girer Fren şişmesi motorun stop etme eğilimi ile vakumun yetersiz kalmasından. Araç rölanti de ayak frende ani gaz verip bırakınca araç stop ediyor mu mesela ona bakın Yorum bağlantısı
Recommended Posts