İçeriğe Yönlendir

Uzun Yol Kullanımı ve Elektrikli Araçlar


Mehmet Göktürk

Recommended Posts

Mehmet Göktürk

Günlük kullanım konusunda yoğun bir "uzun yol" ve "memlekete gidiş" tartışması oldu. Ben bu konunun önemli bir konu olduğunu ve ayrı düşünülmesi tartışılması gerektiğini, günlük kullanım elektrikli araba konusundan bağımsız olduğunu düşünmekteyim. Şartlar farklı özellikle kendi şarj noktanızda şarj etmeme durumu önemli.

Gözüme çarpan özellikler:

ARTILAR:

1- Aracın yormaması

2- Otopilot özellikler

3- Sessizlik

4- Ekonomik oluş (dışarda şarj edilse de)

5- Önceden ısıtma soğutma

6- İçinde kamp modunda uyuyabilme, video izleme vs

7-Köyde baba evinde prizden beleş şarj

8- Yemek ve ihtiyaç molası için belli aralıklarla (200-250km) mola verme avantajlı kısımları

EKSİLER:

1- Gaz kesmeden varacağın yere varmak mümkün değil. LPG gibi arada dolacak

2- Dolum tesisleri bayramda dolu deniyor ama deneyimlerde bu pek gözlenmedi. Tesla ucuz olduğu için teslada yığılma olabiliyor.

3- Yüksek km yapınca olası değer kaybı??

4-Molada yaptığın yemem içme harcaması. 

5- Evde şarja göre daha pahalı (ama ilk şarjı evde yapabiliyorsun)

 

 

Not:  lütfen servisi pahalı parçası yok akü 10 sene sonra gibi konuları "uzun yol" perspektifinde konuşursak konuşalım. 

 

  • Beğen 6
  • Teşekkür 2
Yorum bağlantısı
Mehmet Göktürk

NOT: Allah bize büyük bir ülke vermiş. Umarım kıymetini bilir başına bir sıkıntı getirmeyiz. İsrailli bir tandıdıkla konuşuyorum, "biraz gidiyorsun ülke bitiyor dedi. esenlerden gebzeye kadar bi ülke gibi). 

  • Beğen 1
  • Mutlu 2
Yorum bağlantısı
Servet Aydın

Ben ilave yaptım ken adıma. Dükkan iş pasat ile 9lt motorin, sedici ile 9-10lt lpg, hibrit pejo ile ( düşük kapasite pil ) 6lt motorin ile git gel yapıyorum. 10km. Pilli araç alırsam çok ciddi ekonomi yapacağım. Aynı yerde olası 5yıl iş yapmış olsam tasarruf ile iyi bir araç daha alabilirim hâlâ yukarıda yazılı fosil yakıt maliyetini şarj'dan düşerek. Hepinize göre tabi ki işletme avantajım olacaktır olası arıza vs olursa. Onu göz ardı ediyorum

  • Beğen 3
Yorum bağlantısı
Zonno Usta

Elektrikli araçlarla uzun yola çıkmak, özellikle Türkiye gibi geniş coğrafyalarda biraz planlama gerektiriyor ama imkansız değil. Artıları arasında bahsettiğin gibi sessizlik, otopilot ve ekonomik kullanım öne çıkıyor. Ancak, dolum tesislerinin bayram gibi yoğun dönemlerde dolu olma ihtimali yüksek. Bu yüzden, yolculuğa çıkmadan önce hangi noktalarda hızlı şarj istasyonları olduğunu kontrol etmekte fayda var. Mola vererek yolculuk yapmanın avantajı, hem aracını şarj ederken dinlenip yemek yiyebilmen. Ancak, bu molalarda ekstra harcamalar olacağını da göz önünde bulundurmak lazım. Yüksek kilometre yapmanın değer kaybına etkisi, araçtan araca değişebilir; ama bu, elektrikli araçların artan popülerliğiyle birlikte zamanla daha az sorun olabilir. Sonuç olarak, elektrikli araçlarla uzun yolda dikkat etmen gereken en büyük konu, şarj noktalarını iyi planlamak ve yolculuğunu ona göre ayarlamak. Herkesin farklı bir deneyimi var, ama elektrikli araçlar uzun yolda da gayet keyifli olabilir!

  • Beğen 3
Yorum bağlantısı
Tansu Kalafatoğlu

Uzun yol ama tanımı yapılmamı. 200km’ye uzun yol diyenler var :) 

  • Beğen 1
  • Mutlu 5
Yorum bağlantısı
Ali Darbaz

İnternette Tesla veya başka elektrikli araçlarla uzun yol yapan insanların videolarını izliyorum. Hepsinde ortak bir hata var: Araba 200 beygirse, 200 beygir gücünü sonuna kadar kullanmak istiyorlar. 120 km/s’nin üstünde, sürekli gaza yüklenerek gidiyorlar. Hep bir acele, hiç yolun keyfini çıkarma yok.

 

Üstelik bu şekilde sürerek diğer elektrikli araç kullanıcılarını da otobanda 120’lerde gitmeye teşvik ediyorlar. Oysa elektrikli araç kullanıyorsan, ideal uzun yol hızın 90-100 km/s, en fazla 105 km/s olmalı. Aracın aerodinamik direnci düşükse belki biraz daha yüksek hızlar tolere edilebilir ama yine de mantıklı sınırlar içinde kalmak gerek.

 

Adamın biri yılda bir defa tatile gidiyor, toplamda belki iki kere uzun yol yapacak. Onu da “bas gaza, gidelim” kafasıyla geçiriyor. Geçen Instagram’da bir Story gördüm; adam 140 km/s hızla gidiyor, sonra da “yavaş kullandık, 150 km sonra şarj bitti” diyor. Yani hem hızlı gidip hem de menzil kısaldı diye şikayet ediyor. Böyle bir mantık gerçekten akıl alır gibi değil.

 

Bir de “araba az yakıyor” diyerek 2.500 TL otoban ücretini göz ardı ediyorlar. Seyahat boyunca yedikleri, içtikleri de hesaba katılmıyor. Sonuç: Hiç efektif değil, resmen para tuzağı.

 

Ben kendi deneyimimden örnek vereyim: Egea bindim, Datça’ya gittim. 1.600 TL mazot parası ödedim, iki bardak kahveye de 500 TL verdim. Ortalama hızım 90 km/s civarındaydı ve yolun keyfini çıkararak gittim. Hem maliyet hem de keyif açısından çok daha mantıklı bir yolculuktu.

  • Beğen 1
Yorum bağlantısı
Ali Gök

uzun yola senede kaç defa gidiliyorki ?

 

kayınbaba ilçenin dışına çıkmıyor nerdeyse adam niye etkilensin uzun yoldan . senede 2 sefer gideceksemde katlanırım 1 sene bedava geziyorsun karşılığında

 

10 günlük kurban bayramı tatilinde istanbul ankara otoyolunda insanlar mazot benzin almak için de 1 saat sıra bekliyor zaten bi zahmet elektrikli içinde kuyruk olsun

Yorum bağlantısı
Ali Darbaz
(düzenlendi)

Teslanın hıza göre menzili

[code]

Hız (km/s) | Tüketim (kWh/100 km) | Menzil (km)
-----------|----------------------|------------
90         | 18.51                | 297
95         | 19.45                | 283
100        | 20.44                | 269
105        | 21.48                | 256
110        | 22.57                | 244
115        | 23.71                | 232
120        | 24.91                | 221
125        | 26.15                | 210
130        | 27.45                | 200
135        | 28.80                | 191
140        | 30.19                | 182 
[/code]

tarihinde Ali Darbaz tarafından düzenlendi
Yorum bağlantısı
Ferhat Yavuz

Genelde 100-110 km ye sabitleyip arabada piknik yapa yapa gidiyoruz şarj istasyonunda da  kahve ve lavabo ihtiyacımızı giderip biraz adımlıyoruz  ,ne yorgunluk oluyor nede uzun saatler oturmaktan bel ağrısı çekiyoruz.Önceden 1 solukta 5 saat giderdik heryerimiz ağrırdı.

Yorum bağlantısı
Erdoğan Temur

Herkes kullandığı elektrikli aracı tanıdıkça uzunyolda planlama yapmadanda gidebilir. Ben biliyorum ki aracım uzunyolda 280-300 km gidince şarja girmem gerekiyor. zaten kalan menzil 100km gösterdimi sonraki istasyonda şarja giriyorum. Sürüş hızlarım çoğunlukla 110-120km lerde oluyor.

 

Bazende gideceğim yere kadar hiç şarja girmek istemiyorsam abrp uygulamasını açıyorum o bana sürüşüme göre obd'den canlı veri alarak planı gösteriyor, max 100km ile gidersen şarj etmeden gidebilirsin gibi önerilerde bulunuyor. Uygulama tutarlılığı %98 diyebilirim.

 

Şuan 5 şehir 3 bin km rotada uzunyol yapıyorum. Akşam Ankara - Afyon yapacağım.

Uygulama tek şarj ile gideceğimi söylüyor. varışta %14 yada %18 şarjım kalacaktır. 

Uzunyolda stres yaşayanlar için ABRP uygulamasını önerebilirim.

 

image.png.8229bcb4ee7d4e4c6d96594c8e791770.png

 

 

  • Beğen 4
Yorum bağlantısı
Erdoğan Temur
Mehmet Göktürk yazdı:

Bu tablo hatalı

hiçbir tablo doğru olamaz zaten. gittiğin yolda yüksek rakıma tırmanıyormusun yoksa iniyormusun herşey değişiyor.

Düş Kuşadası Ankara yaptım. Benim araçta ilk defa 18-19kw/km leri gördüm. rakım 900 tırmanış yaptım.  Bu akşamda tam tersi istikamette peygamber vitesini alıp salacağım aşağı bakalım sonuç ne olacak.

  • Beğen 1
Yorum bağlantısı
Ali Darbaz
(düzenlendi)
Servet Aydın yazdı:

Ben ilave yaptım ken adıma. Dükkan iş pasat ile 9lt motorin, sedici ile 9-10lt lpg, hibrit pejo ile ( düşük kapasite pil ) 6lt motorin ile git gel yapıyorum. 10km. Pilli araç alırsam çok ciddi ekonomi yapacağım. Aynı yerde olası 5yıl iş yapmış olsam tasarruf ile iyi bir araç daha alabilirim hâlâ yukarıda yazılı fosil yakıt maliyetini şarj'dan düşerek. Hepinize göre tabi ki işletme avantajım olacaktır olası arıza vs olursa. Onu göz ardı ediyorum


elektrikli arabalarda utts yok. Elektrik tüketimini gider göstermen için hep dükkandan şarj etmen gerekir. Onuda dükkan elektrik tüketimi olarak göstermek zorunda kalırsın. Sana utts li fiat egea 1.3 multijet lazım. Yarı yarıya fark eder mevcut tüketimine göre. 
Uttsli Fiat egea 1.3 multijet kilometrede 1.75 lira yakıyor

tarihinde Ali Darbaz tarafından düzenlendi
Yorum bağlantısı
Tansu Kalafatoğlu
Erdoğan Temur yazdı:

hiçbir tablo doğru olamaz zaten. gittiğin yolda yüksek rakıma tırmanıyormusun yoksa iniyormusun herşey değişiyor.

 

 

tekirdağ malkara arasında tüketimim 1 litre artıyor 

Yorum bağlantısı
Mertol Kip
Mehmet Göktürk yazdı:

 

2- Dolum tesisleri bayramda dolu deniyor ama deneyimlerde bu pek gözlenmedi. Tesla ucuz olduğu için teslada yığılma olabiliyor.

 

 

 

Tesla artik ucuz degil onlar da zam yapti, Borusanin zimbirtisi daha ucuz. 5 şarjda biri bedava, +%50 Bonus var. 

 

 

IMG-20250815-WA0001.jpg

Yorum bağlantısı
Tansu Kalafatoğlu

uyyy bi de ucuz pompa arayacağız uzun yolda.

 

pardon, istasyon, priz artık her neyse :) 

Yorum bağlantısı
Mertol Kip

Screenshot_20250815_100345_5 arj.png

Tansu Kalafatoğlu yazdı:

uyyy bi de ucuz pompa arayacağız uzun yolda.

 

pardon, istasyon, priz artık her neyse :) 

 

Pintilik yapma bulduğunu yapıştır. Ama önce şunun cevabini ver, benzin 50 lirayken 40 liraya ayni benzini satan varsa onu tercih eder misin, etmez misin? 

Yorum bağlantısı
Mehmet Ozyurek

Ben bu konuya çok kafa yordum.. 

Beni tek yoran Menzil oldu ve enerji almanın stresi  

Çocuklar kullancak genelde. iki günde bir şarj edilecek araba. Evin yakınındaki Şarj istasyonu şu günlerde genelde boş oluyor ama, akşamları şarja takıyor insanlar. okullar açılınca yoğunlaşacak. iki günde bir bunun stresini kim çekecek. Ben yorgun olacağım çıkmayacağım. çocuklar dersimiz var diyip çıkmayacak. Hadi benzinliyle gidin o zaman ben sabah şarj edeyim diyeceğim.. 

Diğer yandan, uzun yol, uzun yoldan kastım. Şurdan çıkıp bi kartepeye gidip geleyim desem gitsem gelemeyeceğim. Dönüş yolunda beni stres basacak. 

Klimayı kapat, teybi kapat, farı kapat.. sürekli haritada şarj istasyonu aramalar, her boş bulduğuna girmeye çalışmalar vs. uymayacak bana.. 

Özeti, kısa mesafe şehir içi ve yoğun kullanılmayacaksa elektrikli iyi. Yoğun kullanımda olmayacak. 

 

 

 

 

 

 

 

 

  • Beğen 2
Yorum bağlantısı
Erdoğan Temur
Mehmet Ozyurek yazdı:

Ben bu konuya çok kafa yordum.. 

Beni tek yoran Menzil oldu ve enerji almanın stresi  

Çocuklar kullancak genelde. iki günde bir şarj edilecek araba. Evin yakınındaki Şarj istasyonu şu günlerde genelde boş oluyor ama, akşamları şarja takıyor insanlar. okullar açılınca yoğunlaşacak. iki günde bir bunun stresini kim çekecek. Ben yorgun olacağım çıkmayacağım. çocuklar dersimiz var diyip çıkmayacak. Hadi benzinliyle gidin o zaman ben sabah şarj edeyim diyeceğim.. 

Diğer yandan, uzun yol, uzun yoldan kastım. Şurdan çıkıp bi kartepeye gidip geleyim desem gitsem gelemeyeceğim. Dönüş yolunda beni stres basacak. 

Klimayı kapat, teybi kapat, farı kapat.. sürekli haritada şarj istasyonu aramalar, her boş bulduğuna girmeye çalışmalar vs. uymayacak bana.. 

Özeti, kısa mesafe şehir içi ve yoğun kullanılmayacaksa elektrikli iyi. Yoğun kullanımda olmayacak. 

 

 

 

 

 

 

 

 

 

Aracı hergün kullanacaksan ve ortalama 50km yapacaksan. Evdede şarj etme imkanı yoksa biraz yorabilir.

Abi benim Kona şehir içi 400km rahat gidiyor.  Haftada bir kere şarj etmemiz yeterli oluyor.  Uyarsa düşünebilirisin. Haftada 30 dk şarj için zaman ayırman gerekecek.

  • Beğen 1
Yorum bağlantısı
Mehmet Ozyurek
Erdoğan Temur yazdı:

 

Aracı hergün kullanacaksan ve ortalama 50km yapacaksan. Evdede şarj etme imkanı yoksa biraz yorabilir.

Abi benim Kona şehir içi 400km rahat gidiyor.  Haftada bir kere şarj etmemiz yeterli oluyor.  Uyarsa düşünebilirisin. Haftada 30 dk şarj için zaman ayırman gerekecek.

 

Bütçemin çok üstünde Erdoğan incelemeye alamıyorum. 

Yorum bağlantısı
Ali Darbaz
Mehmet Ozyurek yazdı:

Ben bu konuya çok kafa yordum.. 

Beni tek yoran Menzil oldu ve enerji almanın stresi  

Çocuklar kullancak genelde. iki günde bir şarj edilecek araba. Evin yakınındaki Şarj istasyonu şu günlerde genelde boş oluyor ama, akşamları şarja takıyor insanlar. okullar açılınca yoğunlaşacak. iki günde bir bunun stresini kim çekecek. Ben yorgun olacağım çıkmayacağım. çocuklar dersimiz var diyip çıkmayacak. Hadi benzinliyle gidin o zaman ben sabah şarj edeyim diyeceğim.. 

Diğer yandan, uzun yol, uzun yoldan kastım. Şurdan çıkıp bi kartepeye gidip geleyim desem gitsem gelemeyeceğim. Dönüş yolunda beni stres basacak. 

Klimayı kapat, teybi kapat, farı kapat.. sürekli haritada şarj istasyonu aramalar, her boş bulduğuna girmeye çalışmalar vs. uymayacak bana.. 

Özeti, kısa mesafe şehir içi ve yoğun kullanılmayacaksa elektrikli iyi. Yoğun kullanımda olmayacak. 

 

 

 

 

 

 

 

 


Abi senin baktığın arabanın modeli ne ki bu kadar kısa elektrik menzili var. Kartepe dediğin ne ki şuradan şurası bir de sen yakın oturuyorsun

Yorum bağlantısı
Tansu Kalafatoğlu
Mertol Kip yazdı:

 

 

Ama önce şunun cevabini ver, benzin 50 lirayken 40 liraya ayni benzini satan varsa onu tercih eder misin, etmez misin? 


etmem. Su vardır içinde

Yorum bağlantısı
H.Cenk Bayrakçı

Benim araç 8100 km civarına geldi, fazla yol yapmadım. İlk etapta herkes merak ettiği için hadi deneyelim, bakalım, basalım vb. ile ortalamam çok yüksekti. 22- 23 kWh /100 km yüketim vardı. Sonra araca alıştık ve uzun süre ortalamam  16.7 kwh/100 km. Kışın çok soğuklarda ve yazın çok sıcaklarda ısı pompası ve ptc çalıştığından ve bataryayı soğutmaya/ısıtmaya çalıştığından tüketim artıyor ancak çok değil.

Ben şehir içinde %80 'lere şarj edip kullandığımdan 300-330 km civarı gidebiliyorum.

Şehirler arasında/uzun yolda yazın 280 ya da 300 km'de %100 şarj ediyorum, %20 ya da %17 civarı şarjım kalmış oluyor. ID.4'ün bataryası 52 kW, ama bana yetiyor. Şehir içinde AC istasyonlar ya da evden şarj ettiğimde bana 10 gün/300 km yetiyor.

Özetle memnunum.

  • Beğen 1
Yorum bağlantısı
Ömer Çayırtepe

Ben 2 saatten fazla dayanamıyorum mola vermeden. Sadece mola vereceğim yerleri şarj istasyonu olan yerlere göre ayarlamam gerekiyor. Eğer insanlar uzun yolda %100 yapmaya çalışmasa, şarj istasyonları yeterli. Tesla LFP bataryalı araçlarda bir de "kalibrasyon" diye bir olay çıktı başımıza. Geçen 2 soketin olduğu ve ikisinin de dolu olduğu bir yerde bir abi gözümün içine baka baka %99'dan sonra 10dkk bekledi %100 olsun diye... 

  • Beğen 2
Yorum bağlantısı
  • Konuyu Görüntüleyenler   5 kullanıcı

    • Mertol Kip
    • Osman Nuri Köknar
    • Erdoğan Temur
    • Osman Ünal
    • Ferhat Yavuz
×
×
  • Yeni Oluştur...