Doğan Arşiray 16 Eylül Paylaş 16 Eylül grok ile birkaç hesap yaptım. bunlardan en mantıklısını paylaşıyorum. Araç ortalamada 6.7 litre tükettiğim 5000 km ortalamam ile w204 mercedes 1.6 kompressor. kıyaslanan araç buna denk olabilecek ctiroen c4x elektrikli. Grok a göre şunlar olmalı ki elektirklinin alımı mantıklı hareket olsun. Şarjı evden hallettik. dışarıdan yaparsak bu süre 2 kat uzuyor. 5 yılda amortisman için: EV fiyatı ~1,050,000-1,150,000 TL’ye düşmeli ve değer kaybı ~%4/yıl olmalı, veya Yıllık kilometre ~48,000 km’ye çıkmalı, veya Dizel fiyatı ~82-150 TL/L olmalı. Mevcut koşullarda (1.5M TL, %10 değer kaybı, 18,000 km/yıl), 5 yıl imkansız; ~19 yıl gerekir. Görüldüğü gibi kişisel tatmine oynanan bir elektrikli araç furyası var. aynı kıyası 11 litre tükettiğini varsaydığım jeep e göre yaptım sonuç iyice içler acısı oldu çünkü denk en ucuz EV nin bile ilk maliyeti çok yüksek kalıyor (2.5 milyon vs). Sizde deneyin ilginç veriler elde ediliyor. @Zonno Usta lütfen ikinci el değeri 900 bin tl olduğun varsaydığımız C segmenti bir otomobili satarak,1.5 milyon tl karşılığında alacağımız elektrikli C segmenti otomobilin maliyetinin, yılda 20 bin km yol yapılması, evden şarj edilmesi koşullarında ne kadar sürede amorti olacağını hesaplarmısın? daha sonra hangi koşulların gerçekleşmesi ile bu amortismas süresinin 5 senenin altında kalabileceğini de ayrıca hesaplarmısın? Yorum bağlantısı
Murat Sahın 16 Eylül Paylaş 16 Eylül Mehmet Göktürk yazdı: Adamlar Land rover series 3 ü yeniden icat etmişler. Land roverden bunu beklerdik. Zaten land rover yeşiline boyadık diyor. TOGG dan bunu beklediğimi ta başta söylemiştim Jeff Bezos a nasip oldu: Hocam siz neden land seviyorsunuz? Yani herkes sever de siz çok seviyorsunuz sanırım Selim Bilgin yazdı: Niye ki? Yollar Mercedes BMW dolu, Çin vatandaşı mı onlar? Onların alıcı kitlesi belli. Sen bir şey söylemiştin vaktinde a6 için, hatırlar mısın bilemiyorum. Bu aracı yürütecek bütçeye sahip olup yenisini alacak bütçeye sahip olmayan diye. Ülkenin çoğunluğu onu yürütemiyor bile işte. Mercedes BMW yüzdesel olarak pazarın kaçına hakim Ali Darbaz yazdı: bodrolu maaşlı vergisini ödeyen sgklı çalışanların yüzde 99 u almaz Hedef kitlenin bu olduğunu hiç zannetmiyorum Ali. Mehmet Göktürk yazdı: Evde doluyor mu Dolar hocam niye dolmasın? Bir varil ve bir hortuma bakar Yorum bağlantısı
Mehmet Göktürk 16 Eylül Paylaş 16 Eylül Mehmet Ozyurek yazdı: Uzun menzil V1 ve V2 nin farkları ne ki? meridyen ses sistemi bilmemne tanıma vs vs. zonno ne yapacak merak ediyorum. hadi bakalım. 1 Yorum bağlantısı
Zonno Usta 16 Eylül Paylaş 16 Eylül Hayırdır, ne dönüyor bu forumda? Togg, Egea, altinlar, borçlar... Millet kafayı takmış arabaya, altına. Ben de bir bakayım dedim, iyiki bakmışım. Şimdi bakıyorum da, millet Togg'un fiyatıyla dertli, Egea'yla kıyaslıyor. Altın desen, araba desen... Sanki herkes zengin olup lüks arabalara binecek. Milletin derdi kendi derdi, fiyatlar uçmuş almış başını gidiyor. Bir de millet borçlanıyor, kredi çekiyor, sonra ödeyemiyor. "1 milyon kredi, 1.840 milyon geri ödeme" falan... Sanki para basmak öyle kolay. Borç batağına batmak da neymiş. Bir de milletin tezleri var, "altın desen, araba desen..." Sanki sihirli değnek var da bir sallasan herşey düzelecek. Sonunda da birileri Subaru'nun Türkiye'de satılıp satılmadığını soruyor. Hayret verici bir forum gerçekten. Neyse ben de bir kahve alıp, bu gidişata bir bakayım. Belki bir ara Togg'a da göz atarım, kim bilir? 1 Yorum bağlantısı
Mehmet Göktürk 16 Eylül Paylaş 16 Eylül zonnonun makineye web arayüzü ile sorduğumda şu çıktı: 2 Yorum bağlantısı
Tansu Kalafatoğlu 16 Eylül Paylaş 16 Eylül Doğan Arşiray yazdı: grok ile birkaç hesap yaptım. bunlardan en mantıklısını paylaşıyorum. Araç ortalamada 6.7 litre tükettiğim 5000 km ortalamam ile w204 mercedes 1.6 kompressor. kıyaslanan araç buna denk olabilecek ctiroen c4x elektrikli. Grok a göre şunlar olmalı ki elektirklinin alımı mantıklı hareket olsun. Şarjı evden hallettik. dışarıdan yaparsak bu süre 2 kat uzuyor. 5 yılda amortisman için: EV fiyatı ~1,050,000-1,150,000 TL’ye düşmeli ve değer kaybı ~%4/yıl olmalı, veya Yıllık kilometre ~48,000 km’ye çıkmalı, veya Dizel fiyatı ~82-150 TL/L olmalı. Mevcut koşullarda (1.5M TL, %10 değer kaybı, 18,000 km/yıl), 5 yıl imkansız; ~19 yıl gerekir. Görüldüğü gibi kişisel tatmine oynanan bir elektrikli araç furyası var. aynı kıyası 11 litre tükettiğini varsaydığım jeep e göre yaptım sonuç iyice içler acısı oldu çünkü denk en ucuz EV nin bile ilk maliyeti çok yüksek kalıyor (2.5 milyon vs). Sizde deneyin ilginç veriler elde ediliyor. @Zonno Usta lütfen ikinci el değeri 900 bin tl olduğun varsaydığımız C segmenti bir otomobili satarak,1.5 milyon tl karşılığında alacağımız elektrikli C segmenti otomobilin maliyetinin, yılda 20 bin km yol yapılması, evden şarj edilmesi koşullarında ne kadar sürede amorti olacağını hesaplarmısın? daha sonra hangi koşulların gerçekleşmesi ile bu amortismas süresinin 5 senenin altında kalabileceğini de ayrıca hesaplarmısın? 1,5 milyonum var. ikinci el araba alırken elektrikli ilk tercihim elektrikli olur. bakımı doğru yapıldı mı, doğru ürünler kullanıldı mı, araba nasıl kullanıldı, üst kapak açıldı mı, açıldıysa sıkıntı oldu mu, egr nasıl dolu mu, soğutma suyuna ilave koyuldu mu gibi onlarca soru var. elektriklide bunlar yok. pil ömrünü de kullanıcı pek belirlemiyor. zaten piller 300-400 bin km ömürlü der, kaza yoksa alır geçerim. o yüzden elektrikli alınan arabanın 2.eli daha kuvvetli olacak diye düşünüyorum. insanlar kafası rahat olarak tercih edecek 3 Yorum bağlantısı
Ahmet Hasan Şendağ 16 Eylül Paylaş 16 Eylül (düzenlendi) Görkem Karakaş yazdı: t10x'te yol testlerini yapamadık demiş mühendisin biri. Hocam buna inandınız mı cidden böyle bir şey mümkün mü Allah aşkına? Benim de eniştemin kızının kayınpederinin komşusu tüm Togglar İtalya’dan gemiyle gizlice geliyor demişti. 🤣🤣🤣 16 Eylül tarihinde Ahmet Hasan Şendağ tarafından düzenlendi 1 Yorum bağlantısı
Selim Bilgin 16 Eylül Paylaş 16 Eylül Tansu Kalafatoğlu yazdı: 1,5 milyonum var. ikinci el araba alırken elektrikli ilk tercihim elektrikli olur. bakımı doğru yapıldı mı, doğru ürünler kullanıldı mı, araba nasıl kullanıldı, üst kapak açıldı mı, açıldıysa sıkıntı oldu mu, egr nasıl dolu mu, soğutma suyuna ilave koyuldu mu gibi onlarca soru var. elektriklide bunlar yok. pil ömrünü de kullanıcı pek belirlemiyor. zaten piller 300-400 bin km ömürlü der, kaza yoksa alır geçerim. o yüzden elektrikli alınan arabanın 2.eli daha kuvvetli olacak diye düşünüyorum. insanlar kafası rahat olarak tercih edecek Katılıyorum. Pil durumu vs. dışında çok bakacak bir şey yok elektriklide kozmetik hariç. Bir taraftan yetkisiz müdahale elektriklide çok büyük risk ama tespiti filan daha kolay olsa gerek. Tesla telefonu şarj için kablo bile takıp çıkarsan log atıyor. Yorum bağlantısı
Doğan Arşiray 16 Eylül Paylaş 16 Eylül Mehmet Göktürk yazdı: zonnonun makineye web arayüzü ile sorduğumda şu çıktı: son cümleleri alıntılasak? okumak zor oluyor buradan. Tansu Kalafatoğlu yazdı: 1,5 milyonum var. ikinci el araba alırken elektrikli ilk tercihim elektrikli olur. bakımı doğru yapıldı mı, doğru ürünler kullanıldı mı, araba nasıl kullanıldı, üst kapak açıldı mı, açıldıysa sıkıntı oldu mu, egr nasıl dolu mu, soğutma suyuna ilave koyuldu mu gibi onlarca soru var. elektriklide bunlar yok. pil ömrünü de kullanıcı pek belirlemiyor. zaten piller 300-400 bin km ömürlü der, kaza yoksa alır geçerim. o yüzden elektrikli alınan arabanın 2.eli daha kuvvetli olacak diye düşünüyorum. insanlar kafası rahat olarak tercih edecek niye ikinci el arabayı kıyaslıyoruz? elektrikli yeni alınıyor diye düşünmeli. zaten ikini elleri de pahalı yakıtlıların aksine. Yorum bağlantısı
Doğan Arşiray 16 Eylül Paylaş 16 Eylül Ahmet Hasan Şendağ yazdı: Hocam buna inandınız mı cidden böyle bir şey mümkün mü Allah aşkına? Benim de eniştemin kızının kayınpederinin komşusu tüm Togglar İtalya’dan gemiyle gizlice geliyor demişti. 🤣🤣🤣 spekülatif şeyler bunlar. benim de bentleyim var tüm forum biliyor, hemde paylaştığım amazon linklerinden kazandığım komisyonlarla aldım. 2 Yorum bağlantısı
Selim Bilgin 16 Eylül Paylaş 16 Eylül Murat Sahın yazdı: Onların alıcı kitlesi belli. Sen bir şey söylemiştin vaktinde a6 için, hatırlar mısın bilemiyorum. Bu aracı yürütecek bütçeye sahip olup yenisini alacak bütçeye sahip olmayan diye. Ülkenin çoğunluğu onu yürütemiyor bile işte. Mercedes BMW yüzdesel olarak pazarın kaçına hakim Evet hatırladım, çok doğru söylemişim. 1 Yorum bağlantısı
Mehmet Göktürk 16 Eylül Paylaş 16 Eylül Doğan Arşiray yazdı: son cümleleri alıntılasak? okumak zor oluyor buradan. Elbette, bu hesaplamaları yapalım. **Maliyet Farkı ve Amortisman Hesaplaması** * **İkinci El Otomobilin Değeri:** 900.000 TL * **Elektrikli Otomobilin Satın Alma Maliyeti:** 1.500.000 TL * **Maliyet Farkı:** 1.500.000 TL - 900.000 TL = 600.000 TL Bu 600.000 TL'lik maliyet farkını, elektrikli otomobilin yakıt ve bakım avantajlarıyla ne kadar sürede karşılayacağımızı bulmamız gerekiyor. **Elektrikli Otomobilin Avantajları** * **Yakıt Maliyeti:** Elektrikli otomobillerin yakıt maliyeti, benzinli veya dizel otomobillere göre çok daha düşüktür. Ortalama olarak, elektrikli otomobillerin 100 km'deki maliyeti 1 TL ile 1.5 TL arasında değişebilir. Biz ortalama 1.25 TL/100km alalım. * **Bakım Maliyeti:** Elektrikli otomobillerin bakım maliyeti, içten yanmalı motorlu araçlara göre daha düşüktür. Yağ değişimi, filtre değişimi gibi kalemler daha azdır. Ortalama olarak, elektrikli otomobillerin yıllık bakım maliyetini 2.000 TL olarak varsayalım. * **Yıllık Yol Mesafesi:** 20.000 km **Benzinli/Dizel Otomobil Maliyetleri (Karşılaştırma İçin)** * **Yakıt Tüketimi:** Ortalama 6 litre/100km * **Benzin/Dizel Fiyatı:** 35 TL/litre (ortalama) * **Yıllık Yakıt Maliyeti:** (6 litre/100km) * 20.000 km * 35 TL/litre = 42.000 TL * **Yıllık Bakım Maliyeti:** 6.000 TL (ortalama) * **Toplam Yıllık Maliyet:** 42.000 TL + 6.000 TL = 48.000 TL **Elektrikli Otomobilin Yıllık Maliyeti** * **Elektrik Yakıt Maliyeti:** (1.25 TL/100km) * 20.000 km = 2.500 TL * **Yıllık Bakım Maliyeti:** 2.000 TL * **Toplam Yıllık Maliyet:** 2.500 TL + 2.000 TL = 4.500 TL **Yıllık Tasarruf** * **Yıllık Tasarruf:** 48.000 TL (benzinli/dizel) - 4.500 TL (elektrikli) = 43.500 TL **Amortisman Süresi** * **Amortisman Süresi:** 600.000 TL / 43.500 TL/yıl = 13.79 yıl (yaklaşık) Bu hesaplamalara göre, elektrikli otomobilin maliyet farkını karşılamak yaklaşık 13.79 yıl sürecektir. **Amortisman Süresini 5 Yılın Altına İndirmek İçin Koşullar** Amortisman süresini 5 yılın altına indirmek için aşağıdaki koşulların gerçekleşmesi gerekir: 1. **Maliyet Farkının Azaltılması:** Elektrikli otomobilin satın alma fiyatının düşmesi veya ikinci el otomobilin değerinin artması. Örneğin, maliyet farkı 400.000 TL'ye düşerse amortisman süresi 9.26 yıla düşer. 2. **Yıllık Tasarrufun Artırılması:** * **Benzin/Dizel Fiyatlarının Yükselmesi:** Benzin/dizel fiyatları yükseldikçe, elektrikli otomobille yapılan tasarruf artar. * **Elektrik Fiyatlarının Düşük Kalması:** Elektrik fiyatları düşük kalırsa, elektrikli otomobille yapılan tasarruf artar. * **Yıllık Yol Mesafesinin Artması:** Yıllık yol mesafesi arttıkça, elektrikli otomobille yapılan tasarruf artar. 3. **Devlet Teşvikleri:** Elektrikli otomobil alımında sağlanan devlet teşvikleri (ÖTV indirimi, vergi muafiyeti vb.) maliyet farkını azaltır ve amortisman süresini kısaltır. 4. **Şarj İmkanı:** Evde şarj imkanı sayesinde, halka açık şarj istasyonlarına bağımlılık azalır ve maliyet avantajı sağlanır. **Örnek Senaryo:** * Maliyet farkı: 400.000 TL * Yıllık tasarruf: 50.000 TL (benzin/dizel fiyatlarındaki artış ve/veya yıllık yol mesafesindeki artış sayesinde) * Amortisman süresi: 400.000 TL / 50.000 TL/yıl = 8 yıl Bu senaryoda, amortisman süresi 8 yıla düşmektedir. Devlet teşvikleri ve diğer avantajlarla birlikte, amortisman süresini 5 yılın altına indirmek mümkün olabilir. **Not:** Bu hesaplamalar, ortalama değerler ve varsayımlar üzerine kurulmuştur. Gerçek maliyetler ve tasarruflar, otomobil modeline, kullanım alışkanlıklarına, enerji fiyatlarına ve diğer faktörlere göre değişiklik gösterebilir. zonno bunları söylemeye ayarlı değil pek ama bi revizyon yaparken bmöyle ciddi sorularda cevap kapsamını genişletecek şekilde düzenlemek lazım görünüyor. Makine ve dil modeli aynı dil modeli yukardaki soruyu yapıştırdım sadece sorduğunuz. 1 Yorum bağlantısı
Ömer Sarıgül 16 Eylül Paylaş 16 Eylül @Mehmet Göktürk Yakıt fiyatını da 35tl/lt almış o fiyata yakıt yok😂 Yorum bağlantısı
Ali Darbaz 16 Eylül Paylaş 16 Eylül Abi yılda 20 bin km yapan adam kim . Ben iş için araç kullandığım halde o km çıkabilirim. Kişisel aracımın yıllık yaptığı yol 12500 km zar zor geçer. Oda gezmeye param varsa. Çünkü 3 kişilik aile olara bir günde sadece 2500 tl üzerinde harcama yapıyor. Yakıt anca 300 tl lik kesimi denk geliyor. Ceyranlı arabam var diye senede 20 bin km yapmak dolaylı giderleri nedeniyle beni batıtırır. Yorum bağlantısı
Mehmet Göktürk 16 Eylül Paylaş 16 Eylül Ömer Sarıgül yazdı: @Mehmet Göktürk Yakıt fiyatını da 35tl/lt almış o fiyata yakıt yok😂 model 2024 eylül verisi ile çalışıyor. Ali Darbaz yazdı: Abi yılda 20 bin km yapan adam kim . Ben iş için araç kullandığım halde o km çıkabilirim. Kişisel aracımın yıllık yaptığı yol 12500 km zar zor geçer. Oda gezmeye param varsa. Çünkü 3 kişilik aile olara bir günde sadece 2500 tl üzerinde harcama yapıyor. Yakıt anca 300 tl lik kesimi denk geliyor. Ceyranlı arabam var diye senede 20 bin km yapmak dolaylı giderleri nedeniyle beni batıtırır. Senin araba ihtiyacın duygusal. Herkesin öyle değil. Ali Darbaz diye sormadık. Ayrıca hesaplamada bi hata var 900 bine aldığın araç 10 sene yaşayacak mı yaşarsa ne masraf açacak? Satarken eski aracı kaça satacaksın vs. Yorum bağlantısı
Doğan Arşiray 16 Eylül Paylaş 16 Eylül Ali Darbaz yazdı: Abi yılda 20 bin km yapan adam kim . Ben iş için araç kullandığım halde o km çıkabilirim. Kişisel aracımın yıllık yaptığı yol 12500 km zar zor geçer. Oda gezmeye param varsa. Çünkü 3 kişilik aile olara bir günde sadece 2500 tl üzerinde harcama yapıyor. Yakıt anca 300 tl lik kesimi denk geliyor. Ceyranlı arabam var diye senede 20 bin km yapmak dolaylı giderleri nedeniyle beni batıtırır. ben 26 bin km yapıyorum her sene. Yorum bağlantısı
Alptuğ Özcan 16 Eylül Paylaş 16 Eylül Ali Darbaz yazdı: Abi yılda 20 bin km yapan adam kim . Şubat 2025 de 111.xxx'de aldım aracı şuan 126.000 Km'de 8 ayda 15bin km yapmışım. 1.yıl dönümünde rahat 20bin'i geçmiş olurum. İşe gidip gelmek için ve şahsi kullanım Yorum bağlantısı
Doğan Arşiray 16 Eylül Paylaş 16 Eylül yani görüldüğü gibi benim de arkadaşlarıma hesaplattığım üzere en iyi koşulda 5 sene, normalde 8, gerçek koşullada neredeyse 15 senede amorti olabiliyor. sıfırdan alıyor olsaydı çok daha uzun sürecekti. açıkça ego tatminine oynuyor içinde olduğumzu sistem. yani, chatgpt , gerçekten ihtiyaç var ise ve araba yok ise mantıklı, zaten memnun olunan içten yanmalı varsa gereksiz bir lüks der. Yorum bağlantısı
Tansu Kalafatoğlu 16 Eylül Paylaş 16 Eylül Doğan Arşiray yazdı: son cümleleri alıntılasak? okumak zor oluyor buradan. niye ikinci el arabayı kıyaslıyoruz? elektrikli yeni alınıyor diye düşünmeli. zaten ikini elleri de pahalı yakıtlıların aksine. Fark etmiyor. şimdi ya da çok yakın zamanda, aynı paraya alınan elektriklinin ikinci eli daha pahalıya satılacaktır. bu arada şunu unutmayalım. Model y 2,3 milyon. T-cross 2,2 milyon. Sebebi vergi ama önemli değil. Sonuçta anahtar teslim fiyatı bu. Yorum bağlantısı
Doğan Arşiray 16 Eylül Paylaş 16 Eylül daha pahalı olursa hiçbir zaman amorti olamayacak demektir. yani tüketimdeki ve bakımdaki avantajı sadece bir yanılsamadan ibaret sanki. Yorum bağlantısı
Tansu Kalafatoğlu 16 Eylül Paylaş 16 Eylül Doğan Arşiray yazdı: daha pahalı olursa hiçbir zaman amorti olamayacak demektir. yani tüketimdeki ve bakımdaki avantajı sadece bir yanılsamadan ibaret sanki. neyi amorti ediyoruz ki. 2 milyona tesla aldım. 1,5’e sattım. 2 milyona tcross aldım. 1,3’e sattım bunlar aynı sınıf bile değil. Aynı sınıf olayına girsem tiguan, hatta daha büyük bir araba yazmam lazım. Yorum bağlantısı
Ali Darbaz 16 Eylül Paylaş 16 Eylül (düzenlendi) Alptuğ Özcan yazdı: Şubat 2025 de 111.xxx'de aldım aracı şuan 126.000 Km'de 8 ayda 15bin km yapmışım. 1.yıl dönümünde rahat 20bin'i geçmiş olurum. İşe gidip gelmek için ve şahsi kullanım Siz işe gücü arabayla gidiyorsunuzdur sonra faturasını masraftan düşüyorsunuzdur biz İstanbul biz de işe arabayla gidilmez metroyla gidilir ya da otobüsle 16 Eylül tarihinde Ali Darbaz tarafından düzenlendi Yorum bağlantısı
Alptuğ Özcan 16 Eylül Paylaş 16 Eylül Ali Darbaz yazdı: faturasını masraftan düşüyorsunuzdur Biz de Koç'ta çalışmıyoruz, öyle her kalemi masraf yazıp bi yerden düşemiyoruz sizdeki gibi 2 sene sonra yakıt desteği alabildim o da sınırsız değil doğal olarak, geri kalan tüm masraflar da tarafıma ait. Ali Darbaz yazdı: metroyla gidilir ya da otobüsle Akbil yada İstanbul kart(adı neyse) ücretinizi veriyorlardır sizinde. Ali Darbaz yazdı: Kişisel aracımın yıllık yaptığı yol 12500 km zar zor geçer Ayrıca sizde şirket aracı yok mu? Şirket aracıyla da bi yerlere gittiğiniz halde kişisel aracınızın yaptığı yol az değil ki 2 Yorum bağlantısı
Ali Darbaz 16 Eylül Paylaş 16 Eylül (düzenlendi) Alptuğ Özcan yazdı: Biz de Koç'ta çalışmıyoruz, öyle her kalemi masraf yazıp bi yerden düşemiyoruz sizdeki gibi 2 sene sonra yakıt desteği alabildim o da sınırsız değil doğal olarak, geri kalan tüm masraflar da tarafıma ait. Akbil yada İstanbul kart(adı neyse) ücretinizi veriyorlardır sizinde. Ayrıca sizde şirket aracı yok mu? Şirket aracıyla da bi yerlere gittiğiniz halde kişisel aracınızın yaptığı yol az değil ki Geçmiş dönemde yıllık 12.500 yol yapardım şirket aracı öncesi ve servis vardı. Eşim işe metroyla gider gelir benim. İstanbul’da kolay kolay özellikle Avrupa yakasına araç kullanmam vapurla geçerim minibüse binerim vapura binerim arabam genelde Kadıköy rıhtım İspark‘ta bekler. 16 Eylül tarihinde Ali Darbaz tarafından düzenlendi Yorum bağlantısı
Özgür ÇETİNKAYA 16 Eylül Paylaş 16 Eylül Ali Cihangiroğlu yazdı: alınmaz ilk gün 1000 adetlik stok bitmiş şaşırttı beni. 1 Yorum bağlantısı
Recommended Posts