İçeriğe Yönlendir

Otomobil Üretiminde İşçilik Payında Diplerdeyiz


Mehmet Göktürk

Recommended Posts

Tolga Kağan Taşdemir

Dipte olmamızı ne anlamda yazdınız bilmiyorum ama burada olabildiğince aşağıda olmak sektör için iyi ( insanların geçim sıkıntısı ve hayat pahalılığı gibi sorunlar açısından bahsetmiyorum, keşke daha fazla kazansalar ancak durum farklı)

 

Birçok otomotiv firması şuan fas'a hat ve plant taşımakta ucuz işçilik yüzünden. Renault'un Tangier bölgesinde olan fabrikasının çoğu tedarikçisi ya Türkiyeden taşınmak sürecinde ya da yakın vadede planlıyor. Bu orta vadede çok büyük daralmalara işaret. Bu sebeple sektörün küçülmemesi için bu fiyatların olabildiğince düşük olması gerekiyor.

E tabi düşük kaldıkça da çalışanların geçimi zorlaşıyor. Yani iki ucu sıkıntılı durum.

  • Beğen 1
Yorum bağlantısı
Mehmet Göktürk
Tolga Kağan TAŞDEMİR yazdı:

Dipte olmamızı ne anlamda yazdınız bilmiyorum ama burada olabildiğince aşağıda olmak sektör için iyi ( insanların geçim sıkıntısı ve hayat pahalılığı gibi sorunlar açısından bahsetmiyorum, keşke daha fazla kazansalar ancak durum farklı)

 

Birçok otomotiv firması şuan fas'a hat ve plant taşımakta ucuz işçilik yüzünden. Renault'un Tangier bölgesinde olan fabrikasının çoğu tedarikçisi ya Türkiyeden taşınmak sürecinde ya da yakın vadede planlıyor. Bu orta vadede çok büyük daralmalara işaret. Bu sebeple sektörün küçülmemesi için bu fiyatların olabildiğince düşük olması gerekiyor.

E tabi düşük kaldıkça da çalışanların geçimi zorlaşıyor. Yani iki ucu sıkıntılı durum.

üretim sayılarını paylaşayım mı fas kaçıncı sırada

Fas 25. sırada. 

 

 

https://en.wikipedia.org/wiki/List_of_countries_by_motor_vehicle_production

 

Yorum bağlantısı
Mehmet Göktürk

yaklaşık 15 bin dolarlık arabada 414 doları düşük tutarak mı rekabet edebiliyoruz sence? ya da etmeliyiz? adamı köle yapsan 400 dolar iner sadece zaten. 

Yorum bağlantısı
Tolga Kağan Taşdemir
Mehmet Göktürk yazdı:

üretim sayılarını paylaşayım mı fas kaçıncı sırada

Fas 25. sırada. 

 

 

https://en.wikipedia.org/wiki/List_of_countries_by_motor_vehicle_production

 

Dikkat ettiyseniz 5 senede ikiye katlanmış, bu artış yüzdesinde pek ülke yok. Maalesef 10 sene önceki tekstil göçü yavaş yavaş yaşanıyor önlem alınmazsa.

Yorum bağlantısı
Mehmet Göktürk

 

Tolga Kağan TAŞDEMİR yazdı:

Dikkat ettiyseniz 5 senede ikiye katlanmış, bu artış yüzdesinde pek ülke yok. Maalesef 10 sene önceki tekstil göçü yavaş yavaş yaşanıyor önlem alınmazsa.

O bir gelişim göstergesi denebilir. Ama amerikada üretiliyor???  zaten 414 doları sıfırlarsan baya bi rekabetçi olursun. 

 

Buna robotik üretim dahil de değil yani. bir de onu düşün.  

 

O 414 dolar bir işçiye değil. belki bizde araç başı 7 işçiye, almanyada 2 işçiye. 

 

 

onu bilmem de şu ne? 

image.png.adf057aa906972c5112d7236cb1e69c5.png

  • Beğen 1
Yorum bağlantısı
Tolga Kağan Taşdemir
Mehmet Göktürk yazdı:

yaklaşık 15 bin dolarlık arabada 414 doları düşük tutarak mı rekabet edebiliyoruz sence? ya da etmeliyiz? adamı köle yapsan 400 dolar iner sadece zaten. 

İçinde de bulunduğum eski işyerim renault ve stellantis için tier1 firması idi. Bu fiyatlar aslında Türkiye için şuan 600$ lerde ve evet ana sanayi çok ufak bir miktarı bile seçim sebebi yapabiliyor. Projeleri kaptırmak istemeyen birçok firma sürekli mavi ve beyaz yaka işten çıkarıyor. Birçok proje fas veya çin menşeili firmalara halihazırda gidiyor. Nasıl oluyorsa bir malı Türkiye'den tedarik etmek Çinden getirmekten pahalıya gelebiliyor birçok noktada.

Asgari ücret dolar bazında zamlanırsa firmalar adına daha kötü olacak, zamlanmazsa ise de çok insan büyük geçim sıkıntısına düşecek. 

Çözüm alım gücünün yükselip dolar bazında işçiliğin düşmesi. Bu da ülkemizde zor görünüyor. 

  • Beğen 1
Yorum bağlantısı
Mehmet Göktürk

Çözüm prodüktivitenin artması ve ürettiğimiz şeyde verimliliğin artarak rekabetin artması. işçiliğin düşerek değil. 

Bu da eğitimle yatırımla oluyor. 

  • Beğen 4
Yorum bağlantısı
İlkay Başaran
Mehmet Göktürk yazdı:

Çözüm prodüktivitenin artması ve ürettiğimiz şeyde verimliliğin artarak rekabetin artması. işçiliğin düşerek değil. 

Bu da eğitimle yatırımla oluyor. 

Dua ile falan olmaz mı :((

  • Beğenme 1
Yorum bağlantısı
Gökhan Tuna
Mehmet Göktürk yazdı:

onu bilmem de şu ne? 

image.png.adf057aa906972c5112d7236cb1e69c5.png

 

Mehmet Hocam, buna forum kurallari cercevesinde ne yazabilirim bilemiyorum, bir deneyeyim :(

 

Ben cocukken annemin koyunde her evde onlarca kucuk bas hayvan sabah erkenden koyun kiblasindaki (qibla; tatarca, kible demek) cesmeye cikardi; cobanlar otlatmaya gotursun diye.

Aksam uzeri de ayni yerden kendileri dagilirdi; dedem asilarini falan yapacak kadar bilgiliydi. Kurban Bayrami icin biz disaridan kurbanlik almak diye bir sey bilmezdik. Tavuklari, hindileri falan saymiyorum bile; sayilamayacak kadar coktu. Buyukbas hayvanciliga gecisti enistem; bir Hollanda kadar olmasa da zamaninin ve mekaninin en iyisiydi.

 

Ayni koyde simdi bir tane tavuk bile bulamazsiniz; herkes tarim ile idare etmeye calisiyor; dun izledigim bir videoya gore (dogrulugunu sorgulamak gerek) mercimek uretimi olmayan Bosna Hersek'e mercimek ihrac edip sonra 0 gumruk vergisi ile ithal ettigimiz soyleniyor.

 

Ozetle tarim ve hayvancilik gibi kendimize yetecegimiz ve fazlasini rahatlikla ihrac edebilecegimiz 2 sektor bitmis/bitirilmis durumda.

  • Beğen 2
Yorum bağlantısı
Mehmet Göktürk

İşçilik, işçilik oranının yüksek olduğu ( yeme içme temizlik güvenlik vs) sektörlerde asgari ücrete çok duyarlı. Tabi bazı emek yoğun sanayi de öyle. Mesela tarım.

Yorum bağlantısı
Selçuk Keleş

bir araçta sadece  3307 € işçiye veren Almanya nasıl kar ediyor?

Yorum bağlantısı
Evren Erakçora
Selçuk Keleş yazdı:

bir araçta sadece  3307 € işçiye veren Almanya nasıl kar ediyor?

Zarar etmeye başladılar zaten. 

Yorum bağlantısı
Mehmet Göktürk
Selçuk Keleş yazdı:

bir araçta sadece  3307 € işçiye veren Almanya nasıl kar ediyor?

 

İşte pahalı araç yapması gerekiyor. porşe vs. polo kurtarmaz. 

Ya da lobi yapıp katalitik euro 7 scr vesaire regülasyonlar çıkarıp rakipleri tasfiye etmeye çalışıyorlar pazarda.

Yorum bağlantısı
Ali Darbaz

Ben iki otomobil fabrikası gezdim personel hep mutlu idi. Yılda 80.000 otomobilÜretseler iyi para kalıyor

Yorum bağlantısı
Mehmet Göktürk

Almanya bizim DISK i çok destekler. bilin bakalım neden? Özellikle 80 öncesi olaylarda çok desteklemiştir. Sendika yöneticilerini eğitime götürürler para gönderirler vs vs. 

Yorum bağlantısı
İlkay Başaran
Mehmet Göktürk yazdı:

Almanya bizim DISK i çok destekler. bilin bakalım neden? Özellikle 80 öncesi olaylarda çok desteklemiştir. Sendika yöneticilerini eğitime götürürler para gönderirler vs vs. 

İşçilik maliyeti artsın diyedir

  • Teşekkür 1
Yorum bağlantısı
  • Konuyu Görüntüleyenler   1 kullanıcı

    • Evren Erakçora
×
×
  • Yeni Oluştur...