Mehmet Göktürk 13 Aralık Paylaş 13 Aralık Bir videodan transkript. 2025 Türkiye Otomobil Piyasası Değerlendirmesi: Satış Rakamları, Trendler ve Gelecek Beklentileri Bu makale, 2025 yılının Türkiye otomobil piyasasını kapsamlı bir şekilde değerlendirmeyi amaçlamaktadır. Kasım ayındaki rekor satış rakamlarından, elektrikli otomobillerin yükselişine, piyasada değer kaybeden ve talep gören modellere kadar birçok önemli konu detaylı bir şekilde incelenecektir. Bu değerlendirme, Otomotiv Endüstri Derneği (ODMD) verileri ve sektör analizleri ışığında yapılacaktır. Kasım Ayındaki Rekor Satış Rakamları 2025 yılının Kasım ayında Türkiye otomobil piyasası, son 15 yılın en yüksek satış rakamına ulaşmıştır. ODMD verilerine göre, bu ayda 132.000 adet otomobil satışı gerçekleşmiştir. Bu rakam, son 3 yıldır aşılan 88.000 adetlik ortalamanın oldukça üzerindedir. Yılın başından Kasım ayına kadar toplam 1.176.000 adet otomobil satışı gerçekleşmiştir. Bu durum, Türkiye otomobil piyasasının güçlü bir ivme yakaladığını göstermektedir. Gövde Tipi Tercihleri: SUV’ların Yükselişi 2025 yılında en çok tercih edilen gövde tipi SUV’lar olmuştur. Toplam satışların %62.5’ini SUV’lar oluştururken, sedan tipi otomobiller %22.4, hatchback otomobiller ise %14.2’lik bir pay almıştır. SUV’ların tercih edilmesinin nedeni, kullanım kolaylığı ve ailelere uygun olmasıdır. Sedan tipi otomobillerin ise yol tutuşu ve uzun yoldaki davranışları nedeniyle tercih edildiği belirtilmektedir. Motor Tipi Dağılımı: Benzinli ve Hibritlerin Hakimiyeti Motor tipleri açısından bakıldığında, benzinli otomobiller %47’lik bir paya sahipken, hibrit otomobiller (mild hybrid, plug-in hybrid ve standart hibrit) %26.9’luk bir pay almıştır. Elektrikli otomobiller ise %17.8’lik bir paya sahip olarak üçüncü sırada yer almıştır. Dizel otomobillerin satışları ise düşüş göstermiştir. Elektrikli otomobillerin satışlarının artmasının nedeni, fiyatlarının makul olması ve giderlerinin düşük olmasıdır. Şanzıman Tipi Tercihleri: Otomatik Vitesin Hakimiyeti Türkiye'de satılan otomobillerin %94.6'sı otomatik şanzımanlıdır. Bu durum, elektrikli ve hibrit otomobillerin otomatik şanzımanla gelmesinden kaynaklanmaktadır. Otomatik şanzımanlı otomobillerin tercih edilmesinin nedeni, sürüş kolaylığı ve konfor sağlamasıdır. Elektrikli Otomobil Piyasasının Büyümesi Elektrikli otomobil piyasası, 2025 yılında %110'luk bir büyüme göstermiştir. Satılan elektrikli otomobil sayısı 166.000'e ulaşmıştır. Elektrikli otomobillerin satışlarının artmasının nedeni, fiyatlarının makul olması, giderlerinin düşük olması ve şarj altyapısının gelişmesidir. Ayrıca, elektrikli otomobillerin çevre dostu olması da tercih edilmesinde etkili olmaktadır. Piyasada Satışı Artan ve Azalan Modeller 2025 yılında en çok satışı artan marka BYD olmuştur. MG ve Chery gibi Çinli markaların satışları ise düşüş göstermiştir. BYD'nin satışlarının artmasının nedeni, elektrikli ve hibrit modeller sunması ve Toyota ile işbirliği yapmasıdır. Düşüş gösteren markaların ise vergi düzenlemelerinden etkilenmesi ve rekabet koşullarına uyum sağlamakta zorlanmasıdır. Kampanyaların Etkisi Yıl sonunda otomobil firmaları tarafından yapılan kampanyaların, satış rakamları üzerinde önemli bir etkisi bulunmaktadır. Özellikle finansman kampanyaları, tüketicilerin otomobil alım kararlarını etkilemektedir. Düşük faizli kredi imkanları, tüketicilerin otomobil alımını kolaylaştırmaktadır. Değer Kaybeden ve Talep Gören Otomobiller Eski otomobiller, özellikle 10 yaş üzeri olanlar, hızlı bir şekilde değer kaybetmektedir. Bunun nedeni, otomobil teknolojisinin hızla gelişmesi ve tüketicilerin daha yeni modellere yönelmesidir. 5 yaş üstü otomobillerin de talebi azalmaktadır. Talep gören otomobiller ise genellikle C segmenti ve C segmenti SUV’lardır. Otomobil Yatırımı ve Tüketici Davranışı Otomobil artık bir yatırım aracı olmaktan çıkmıştır. Tüketicilerin otomobil alım kararları, ihtiyaçlarına ve bütçelerine göre şekillenmektedir. Otomobil alımında en önemli faktörler, fiyat, yakıt tüketimi, konfor ve güvenliktir. Sonuç 2025 Türkiye otomobil piyasası, rekor satış rakamları, SUV’ların yükselişi, elektrikli otomobillerin büyümesi ve tüketici davranışlarındaki değişikliklerle karakterize edilmektedir. Piyasada rekabetin artması, tüketicilere daha fazla seçenek sunmaktadır. Otomobil firmalarının, değişen piyasa koşullarına uyum sağlaması ve tüketicilerin ihtiyaçlarını karşılaması gerekmektedir. 7 1 Yorum bağlantısı
H.Cenk Bayrakçı 14 Aralık Paylaş 14 Aralık Evet çok fazla SUV oldu. Ama bir de park etmeyi ve kullanmayı becerebilseler. 3 Yorum bağlantısı
Çağlar Bayur 14 Aralık Paylaş 14 Aralık sonuçların sebepleri aslında talepten değil, arzdan geliyor. gelsin bakayım diesel motorlu sdean passat. %kaç satıyor o zaman istatistik olur. zaten benzinli otomatik tek hacimli yumurta kasa dışında hangi markada ne var ki satışta? pilli de ötv diğerleri ile aynı kalırsa karşılaştırmaya girmeye hak kazanır. 5 Yorum bağlantısı
Aytac Sakal 14 Aralık Paylaş 14 Aralık Çağlar Bayur yazdı: sonuçların sebepleri aslında talepten değil, arzdan geliyor. gelsin bakayım diesel motorlu sdean passat. %kaç satıyor o zaman istatistik olur. zaten benzinli otomatik tek hacimli yumurta kasa dışında hangi markada ne var ki satışta? pilli de ötv diğerleri ile aynı kalırsa karşılaştırmaya girmeye hak kazanır. Malum Platformlarda üretici Müşteri talebi ile Popüler bir arkadaş 2 Video çekiyor. Toplum yönlendiriliyor. 1 Yorum bağlantısı
Kemal Korkmaz 14 Aralık Paylaş 14 Aralık Satışlardaki ektenler vergisel durumlar ve yakıt etkili yönlendirmeler buna benzer bir kaç neden. Hiç ÖTV olmasa yakıt da 10 cent i hiç geçmese her yer 8 silindir olur Erbil gibi .... Yorum bağlantısı
Mehmet Ozyurek 14 Aralık Paylaş 14 Aralık Doğuş yıllardır manıel getirmiyor galiba. Nissanda da yok. Manuel getiren satan kim kaldı ? 1 Yorum bağlantısı
Murat Azalma 15 Aralık Paylaş 15 Aralık Mehmet Göktürk yazdı: Gövde Tipi Tercihleri: SUV’ların Yükselişi 2025 yılında en çok tercih edilen gövde tipi SUV’lar olmuştur. Toplam satışların %62.5’ini SUV’lar oluştururken, sedan tipi otomobiller %22.4, hatchback otomobiller ise %14.2’lik bir pay almıştır. SUV’ların tercih edilmesinin nedeni, kullanım kolaylığı ve ailelere uygun olmasıdır. Sedan tipi otomobillerin ise yol tutuşu ve uzun yoldaki davranışları nedeniyle tercih edildiği belirtilmektedir. Sektörde 15 yıla yakın çalışan biri olarak , SUV değil de yüksek HB araçlar satıyoruz ve bunlar tamamıyla markaların ürün dayatması ile alakalı. sedan araçta sadece megane ve corolla kaldı. diğer bir çok popüler markada C segment sedan kalmadı. ayrıca "suv" diye satılan araçların fiyatları sedanlardan düşük yada aynı seviyede. bu sebeple satışlarda suv sayısı artıyor. Mehmet Göktürk yazdı: Motor Tipi Dağılımı: Benzinli ve Hibritlerin Hakimiyeti Motor tipleri açısından bakıldığında, benzinli otomobiller %47’lik bir paya sahipken, hibrit otomobiller (mild hybrid, plug-in hybrid ve standart hibrit) %26.9’luk bir pay almıştır. Elektrikli otomobiller ise %17.8’lik bir paya sahip olarak üçüncü sırada yer almıştır. Dizel otomobillerin satışları ise düşüş göstermiştir. Elektrikli otomobillerin satışlarının artmasının nedeni, fiyatlarının makul olması ve giderlerinin düşük olmasıdır. burada hybrid oranını artıran etkili değer , yarım hybrid satan popüler markalar. tek başına tam hybrid öncelikle toyota ve peşine honda olmakla birlikte bu kadar yüksek oranda değil. Mehmet Göktürk yazdı: Kampanyaların Etkisi Yıl sonunda otomobil firmaları tarafından yapılan kampanyaların, satış rakamları üzerinde önemli bir etkisi bulunmaktadır. Özellikle finansman kampanyaları, tüketicilerin otomobil alım kararlarını etkilemektedir. Düşük faizli kredi imkanları, tüketicilerin otomobil alımını kolaylaştırmaktadır. elbette finansman çok önemli ama güncel regülasyon içerisinde 2 milyon ve üzeri araçlarda bireysel alımda kredi kullanamazsınız. dolayısıyla tüketici yeni yılda zam beklentisine karşı reaksiyon gösteriyor ve alım eğilimi gerçekleşiyor. bunların dışında banka mevduat oranlarının düşmesi , kredi kanununun katılım firmaları için geçerli olmaması malum firmalardan kullanımı artırdı. bunların büyük çoğunluğu 10-11-12 ay ödemeli müşteriler. şubat mart nisan ve mayısta katılmış olan tüketicinin kura yada ödeme günü genelde son 3 ay oluyor. bu da yıl sonu alımını artırıyor. mesela 2 milyon üzerinde ki araca kredi kullanamaz ve 1.6 ila 2 milyon arasındaki araca %20 kadar 12 ay vade ile kredi imkanı var iken , katılım firmalarından istediğiniz araca istediğiniz vade ile istediğiniz kadar kredi alabiliyorsunuz. bunun da etkisi fazla . 2 Yorum bağlantısı
Hüseyin Sönmez 16 Aralık Paylaş 16 Aralık Murat Azalma yazdı: elbette finansman çok önemli ama güncel regülasyon içerisinde 2 milyon ve üzeri araçlarda bireysel alımda kredi kullanamazsınız. dolayısıyla tüketici yeni yılda zam beklentisine karşı reaksiyon gösteriyor ve alım eğilimi gerçekleşiyor. Bu durumda talebi öne çekmiş oluyor piyasa galiba. Zam beklentisi olunca satış daralması kaçınılmaz olacak bu da araç fiyatlarının düşmesi demek olabilir. 1 Yorum bağlantısı
Onur Demir 16 Aralık Paylaş 16 Aralık tedX konuşmacıları falan anlatıyor ya bazen hayallerinin peşinde koş diye. bizim ülkede zarar etmek istiyorsan yap bunu Hangi aracı alırsam alayım hep bir 4x4 kalacak aklımda. Piyasa yükseliyor yada düşüyor vs. ama ben neye niyet etsem yükseliyor. Şuanki aracımdan memnunum verimli rahat elektrikli vs. ama satıp Navara alasım var. L200 yada hi-lux istiyor gibiyim ama şartlar Navara al diyor. Ben almaya niyetlendikçe artıyor, aldığım gün kesin tarihi değer kaybını yaşar konu ile ilgili SUV diye satılan araçların çoğu otomobil olarak geçen aracım ec4 ten alçaklar. tavan yüksekliğinden ziyade yerden taban yüksekliğinden bahsediyorum. Yorum bağlantısı
Murat Azalma 16 Aralık Paylaş 16 Aralık Hüseyin Sönmez yazdı: Bu durumda talebi öne çekmiş oluyor piyasa galiba. Zam beklentisi olunca satış daralması kaçınılmaz olacak bu da araç fiyatlarının düşmesi demek olabilir. Aslında mikro örnek pick-up grubunda oldu. ÖTV zam beklentisi alım kararını erkene çekti, ötv zam sonrası beklenen ikinci el fiyat artışı olmadı.çünkü alacak olan zaten daha erken bir ayda almıştı aracı. seneye piyasa çok daralabilir. 1 Yorum bağlantısı
Onur Demir 16 Aralık Paylaş 16 Aralık Murat Azalma yazdı: seneye piyasa çok daralabilir. Daralma sonucu ne olur ? satmak isteyen satamaz mı yoksa almak isteyen uyguna bulamaz mı? ona göre bakacağım başımın çaresine Yorum bağlantısı
Murat Azalma 16 Aralık Paylaş 16 Aralık Onur Demir yazdı: Daralma sonucu ne olur ? satmak isteyen satamaz mı yoksa almak isteyen uyguna bulamaz mı? ona göre bakacağım başımın çaresine Kâr edelim adet satmaya gerek yok diyen markalar olacaktır. bu sene Honda'nın yaptığı gibi . ama kafa markalar -RENO FİAT TOYOTA VW - indirime gidecektir. bu şimdiye kadar yaşadığım tecrübeye istinaden tahminimdir. fakat ülke ekonomisini ve gelecekte başımıza gelebilecek olayları da hesap dışı bırakmamak lazım. alım konusunda ise slogan belli ; yarından ucuz dünden pahallıdır otomobil. 1 Yorum bağlantısı
Recommended Posts