İçeriğe Yönlendir

Hata: Frenler! Uyarısı ve Bir Garip Fren Arızaları


Yusuf Berke

Recommended Posts

Yusuf Berke

Selamlar,

 

2017 model Caddy’min lastik değişimi ve rot ayarını yaptırmaya götürürken, ustanın arka balataların tamamıyla bittiğini söylemesi üzerine değişim için parçaları alıp ustaya bıraktım. Hikaye burada başlıyor. Öncesinde ne el freni, ne de fren dozajı konusunda hiçbir sorunum olmadığını belirtmek isterim; el freni daima dört tıkta her yokuşta tutardı ve servo fren daima hassastı, hatta çok hızlı tutmasından bile şikayetçiydim aslında. 

 

Balatalar Bosch marka ile değişti. Memnun olduğum için hep aynı markayla devam ettim. Diskler kenarlarındaki çapakların balatalara sürttüğünün söylenmesi üzerine tornaya gitti. Bir defa yüzeyleri torna edildi geçmişte. Bu aşamada ustanın çırağına eski balataları söktürdüğünü fark etmedim. Çekiçleme seslerinden sonra fark ettim ki kaliper pistonlarını çekiçleyerek itmeye çalışıyor ve aracın hâlâ el freni çekiliymiş. “Usta el freni inik değil mi” diye seslenişinden sonra farkına vardım ama sanırım arızaya ana sebep burada başladı. 

 

Balatalar değişti, 200 kilometre kadar alışma süreci olduğu söylendi. Balataların disklere yatak yapması gibi sebepler ve bir süre frenin zayıf olacağını belirtmelerinden sonra eve dönüş yoluna geçtik. Frenler bir hayli boştu. Pedal mesafesi özellikle önceden ABS çalıştıran seviyelerde o an arabayı yeni yeni yavaşlatır hâle gelmişti. Düzelir deyip oğluma bıraktım aracı. 

 

1 saat sonra oğlumdan bir video aldım ve arka sol disk kıpkırmızı ve dumanlar tüterken sağ disk güllük gülistanlık. El freni de bunun olduğu vakit 8-9 tık boşa gidecek kadar yumuşak. Aniden kendi kendine boşalıp tekrar eski hâline geliyor ve biraz haddinden fazla frenleme ile tekrar sıkışıyor. Ustaya tekrar götürdüm ve bana söylediği “Zaten sizin kaliper bozukmuş, balata bittiği için hissetmiyormuşsunuz, ayrıca o tarafın poryası da bozuk, tamir takımıyla frenciye gönderip havasını alalım”. İşlemler yapılıp eve yola çıktığımda fren yine eski hisse döndü. Ama pedalın eski hâlden 1 cm kadar aşağıda konumlandığını fark ettim. 

 

Ertesi sabah fren yine bomboş. Tamirden sonraki ilk hâl gibi pedal mesafesi ilk 3-5cm yok gibi. Tekrar hava almaya götürüldü. Bu kez havayı oğlumun direktifiyle merkeze en uzak lastikten başlayarak iyice aldırttım. Bu sefer de 1 hafta dayanabildi. Yine eski hâline geri döndü. Alışma sürecini hızlandırmak için 100-20 km/h inişli 5 dip fren yaptım ve fren haznesini kontrol ettiğimde hazneden merkeze yağ damlaması fark ettim. Sanıyorum ki aşırı konan yağ hafif gevşek kapaktan sızdı. 

 

Şu an fren pedalı başlarda boş. Sonlara doğru tutmaya başlıyor ve ABS devreye girecek kadar basılması gereken ölçü neredeyse paspasa yakın. Ayrıca panik frende pedalda kademeli bir his var. Dip fren yapınca hızlıca dibe gidip bir yere dayanan fren tekrardan hafifçe yumuşayıp biraz daha aşağı giderek dip noktaya ulaşıyor. Henüz frenleri kilitlememe gibi bir sorun yok ve el freni tutuşunda bir sorun yok. Ve 3-4 gün yattığında araç, ilk çalıştırmada birkaç saniyelik “Hata: Frenler!” uyarısı alıyorum. Haznedeki hidrolik seviyesi MAX seviyesinden bile yukarıda. Bana yine söylenen “Fren merkeziniz bozukmuş demek ki, biz yapınca açığa çıktı, diyaframları değişir kurtarılır”. Ek olarak, ön balatalar ve diskler iyi durumda. Aracı karavan çekmek için kullanıyorum. Bu nedenle fren bakımlarına biraz sık giriyor. 

 

Bütün semptomlarla beraber açıkça yazdım. Frenin dumanlanması ve hazneden yağ damlamasının görsellerini ekledim. Fikirlerinizi bekliyorum. 

 

Teşekkürler. 

IMG_4133.jpeg

IMG_4134.jpeg

Yorum bağlantısı
Sani Gerşon

Çok riskli. Belli ki usta bir şeyleri bozmuş. Acilinden bu işten, bu araçtan anlayan birine götürün. Şakası olmaz bu işin.

Yorum bağlantısı
Metin Akbal

Arka balata kaliper pistonlarına çekiçle vurulmuş. İnsallah fren merkezi bozulmamıştır. Caddy için nasıl bilmem ama arka balata pistonları çevrilip ittiren kaliper aparatı ile eski konumuna getirilir.

  • Beğen 1
Yorum bağlantısı
Mehmet Göktürk

Bence şu:

 

tornaya gitti. Bir defa yüzeyleri torna edildi geçmişte. Bu aşamada ustanın çırağına eski balataları söktürdüğünü fark etmedim. Çekiçleme seslerinden sonra fark ettim ki kaliper pistonlarını çekiçleyerek itmeye çalışıyor ve aracın hâlâ el freni çekiliymiş. “Usta el freni inik değil mi” diye seslenişinden sonra farkına vardım ama sanırım”

  • Beğen 1
Yorum bağlantısı
Yusuf Berke
Sani Gerşon yazdı:

Çok riskli. Belli ki usta bir şeyleri bozmuş. Acilinden bu işten, bu araçtan anlayan birine götürün. Şakası olmaz bu işin.

Şu an evin kullanılmayan aracı olduğu için haftada 3 günden fazla 30 kilometre bile yol yapmadığı için acele etmiyordum, ama bu fren hatasıyla marş alması canımı sıkmaya başladı açıkçası. Ve herhangi bir frencinin direkt westinghouse veya merkez diyerek pata küte parça değişip çözememesi külfetine girmek istemiyorum, balata diye girilen işten ses bile yapmayan poryayla devam edip şimdi de merkez ve servoya gitmek bir hayli pahalıya patlıyor. 

 

Mehmet Göktürk yazdı:

Bence şu:

 

tornaya gitti. Bir defa yüzeyleri torna edildi geçmişte. Bu aşamada ustanın çırağına eski balataları söktürdüğünü fark etmedim. Çekiçleme seslerinden sonra fark ettim ki kaliper pistonlarını çekiçleyerek itmeye çalışıyor ve aracın hâlâ el freni çekiliymiş. “Usta el freni inik değil mi” diye seslenişinden sonra farkına vardım ama sanırım”

Sıkılı el freniyle halihazırda itili olan pistona çekiçle vurulmasından ana merkezdeki basınç diyaframlarında yırtıklar olduğunu düşünüyorum. Veya hâlâ sistemdeki havanın tam alınamadığı ihtimalinin üstünde duruyorum. VCDS ile ABS Pump Bleeding seçeneğiyle pompanın içinden de hava alınması gerektiğini okumuştum yurt dışı forumlarında, ancak bu işte gerekiyor muydu, bilmiyorum. 

Yorum bağlantısı
Mehmet Ozyurek

Muhtemelen fren merkezini bozmuş. 
Başka bir ustaya varsa frenciye gidip olanları anlatın. 

  • Beğen 1
  • Teşekkür 1
Yorum bağlantısı
Furkan Bakırel

İttirmeyle bile gitmez arka merkezler aparatla çevirerek ittirmek gerekir vurdular ise merkeze ruhuna el Fatiha.

Arka frenler sökülecek diskler değişmeli, merkez değişmeli.

Havasını makineyle almak gerekiyor pompala pompala bas bırak metodu bu araçlar da olmuyor. 
Aracı vw ustası görmeli. 

 

  • Teşekkür 1
Yorum bağlantısı
Nihat Palolu
Yusuf Berke yazdı:

Bana yine söylenen “Fren merkeziniz bozukmuş demek ki, biz yapınca açığa çıktı

 

İyi sallamış burada. Bozuk frenli araba götürmemişsiniz. Yetkili servise götürün bence

Yorum bağlantısı
  • Konuyu Görüntüleyenler   0 kullanıcı

    Sayfayı görüntüleyen kayıtlı kullanıcı bulunmuyor.

×
×
  • Yeni Oluştur...