İçeriğe Yönlendir

Kapasitör Nedir? Ne Işe Yarar?


Mehmet Ozyurek

Recommended Posts

Çağlar Bayur

Aküden yüksek kesitli kablo ile çıkıp sigorta konduktan sonra diyod üzerinden nasıl beslenir bunu biraz daha açarmısınz? Diyodun bağlanma şekli nasıl olacak?

Yorum bağlantısı
Osman Ünal

Maşallah konu nerelere gelmiş insan takip ederken korkuyor :) 200-300 A. çeken sistemler (benim arkadaşın ürettiği maden eritme ocakları gibi maşallah) bu akımın aktığı hatta Diod lar, bende arabaya bir şeyler yapmayı düşünüyordum ama bu yazılanlardan sonra vazgeçtim vazgeçtim. :)

Yorum bağlantısı
Çağlar Bayur

Kapasitörden akımın geriye yani aküye geçmesi için öncelikle şarj dinamosunu geçmesi gerekecek ki bu durumda şarj dinamosundaki diyotlar buna engel olacak yani harici bir diyodun vazifesi ne kadar efektif olabilir?

Yorum bağlantısı
Osman Ünal

Akımın geri akması için şarj dinamosunu geçmesine gerek yok, kapasite aküye direk bağlıdır ama marşa basıldığı anda marş motoru akımı doğrudan kapasiteden çekmez (eğer kapasite marş motoruna aküden daha yakın değilse), marş ile kapasite arasında tahminim minumum 0,5-1 ohm arası direnç vardır, kapasitenin bağajda olduğunu varsayarsak, tabiki marş anındada kapasite üzerindeki gerilimde akü gerilimi seviyesine düşer, bu düşüş kapasite açısından hiç bir zarar ifade etmez, çünkü anfi kapasiteden marş dinamosunun anlık çektiği akımdan çok fazlasını asılıyor bir anda, diod olayı ise çok daha farklı bir kere çok hızlı bir diod bulacaksınız kapasite dolum hızından çok daha hızlı olacak (bildiğim kadarıyla yok araştırmak lazım), ikinisi cihazlar 14.4 V. ile çalışıyor insanlar bu gerilimi sabit tutabilmek için dünya paralar verip o devasa kapasiteleri takıyorlar, Özşir bey araya diod koyarak gerilimi 0.7 volt daha aşşağıya çekiyor, pek uygun değil.

Yorum bağlantısı
Tansel Yavuz

Özşir bey bizim sistemlerde 0.5 volt bile ampli performansı için çok gerekli,belki 500-1000 watt rms li sistemlerde bu kadar fark önemli olmayabilir ama 2000-4000 watt rms bir sistem için 0.5 voltluk bir kayıp amplinin kaybı anlamına gelebiliyor.Ben 13.8 volt değilde 14.4 volt olan bir gerilimi tercih ederim.

Yorum bağlantısı
Çağlar Bayur

Ford un elektrik tesisatını azbuçuk bilirim de akım kapasitörden geri kaçmasın diyerek diyot u neden bağlayacağımızı anlamamıştım ondan sordum, zira araçtaki her akım çeken ünite direkt aküye bağlanmış demektir ancak aynı hattın sonunda nacizena bir alternatör bulunmaktadır ve kapasitörden geri akım kaçması teorisi oluşursa bu kaçan akım aküde sonlanmaz ki.

Bu arada elcağızımla (gerçek) 400 wattlık ( reel anfi çıkışı ) yaptığım montajlarda hiç kapasitör vs. kullanmamıştım. Sadece tüm bağlantı noktalarını ve özellikle şaselemeyi kayıpsız yapmış biri olarak hiç sıkıntı çekmemiştim de. Bir çok profesyonel montaja bakarsanız şase kablosunu bagajda buldukları bir civataya bağlarlar :lol: .

Yorum bağlantısı
Tansel Yavuz

Ben çok anlamam ama hattın sonunda alternatör var demişsiniz ama aradaki konjektör dolayısı ile aküden geriye doğru akım geçmemesi gerekmiyormu,eğer öyle ise hattın sonu alt. değil akü oluyor.

Yorum bağlantısı
Osman Ünal

Ben öyle bir sistem yapsam yapmam ya, :lol: kapasiteyle falan uğraşmam onun yerine anlık akım kapasitesi yüksek bir akü ve çok daha güçlü bir şarj dinamosu takarım..

Yorum bağlantısı
Tansel Yavuz
(düzenlendi)
Ben öyle bir sistem yapsam yapmam ya, :lol: kapasiteyle falan uğraşmam onun yerine anlık akım kapasitesi yüksek bir akü ve çok daha güçlü bir şarj dinamosu takarım..

Osman bey dediğiniz türden özel aküler zaten kullanılıyor ama hiçbir zaman akü cap. yerini tutmuyor.Kapasitörün anlık deşarj olması aküden kat kat daha fazla.

tarihinde Tansel Yavuz tarafından düzenlendi
Yorum bağlantısı
Mehmet Göktürk
(düzenlendi)

Özşir Bey har zaman herşeyi doğru bilmek zorunda değilsiniz. Bahsettiğiniz şeyler hatalı. Baştan aşağı demiyeceğim ama epeyce hatalı.

Bir kere öncelikle "aslında kablo kapasitör görevi görür demişsiniz önceki başlıkta o tamamen hatalı". Kablo kalın olursa kapasitöre ihtiyaç kalmayabilir demeniz lazım. Diğer meseleleri aralara yazım.

Çağlar bey,

Diyod bilindiği gibi tek yönde direnç göstermeyen, zıt yönde ise yüksek direnç gösteren temel elektronik vede elektirik malzemesidir vede ucuzdur.

Çok ucuz olmayabilir. ucuz olmasının önemi yok. burada 0.7 volt düşüşten bahsediyoruz. zaten sistem 13 V. 13V yerine 12.3 olması "bayaa" farkeder. sistemde olabildiğince az gerilim düşüşü olması gerekir.

Sadece sisteminize uygun amperde olanı seçin mümkünse soğutması olan türden vede soğutmayı ataç metel kısmına bağlayın.Burda tek kaybınız diot üzerinde sabit tutulun voltaj olur.Oda önemli değil.Faydaları ise kapasitörden araca geri dönüş olmayacaktır.

Kapasitörden aküye geri dönüş olmaz. Olsa da zararı yok, diğer ekipmanlara yararı olur. dalgalanma yaratmaz.

Bu arada kondansatörlerin hızı zannedildiği kadar hızlı değildir.Belli bir eğrisi var bunun.

Kondansatör var kondansatör var. Bahsedilen kondansatörlerin zaten hızı iyidir. iç dirençten bahsediyorsunuz. evet vardır. Ancak sanıldığı kadar hızlıdır. Denemek isterseniz laboratuvarda size gösterebilirim. "adamı çarpar valla".

1F gibi yüksek değerlerdeki kapasitörler çok faydalı sonuçlar veriyor.Sistem gücü arttıkça daha yüksek kullnılabilir.Ama ilave sistem kesinlikle normal tesisattan tecrit edilmeli.

İlave sistemi tam olarak tecrit etmeniz olanaksızdır. Özellikle tecrit yapacağım derken gerilim farklarını AUDIO girişleri üzerinden yaşamaya kalkarsanız sonunuz "çıt" olur. Diyot koymanın psikolojik faktörler dışında faydası yoktur. Ters bağlarsanız onu bilemem her sabah gizmolarla oynarken "aaa ters baaalamışım" diyecekseniz diyot lazım tabi evet.

Diyot baglayacaksanız TERS DIYOT baglarsınız. herhangi bir ters baglama durumunda ÇAAAT diye sigortaları attırırır. Bak bunu tavsiye ederim. ama sağlam diyot lazım, sigortayı attırabilecek akıma dayanıklı olacak.

Diyotun yönleri basit.Hiç kullanmadıysanız bile hata yapma şansınız yok.Ters bağlarsanınız çalışmaz vede tahrip olmaz.Doğru bağlayıncada sorun yok zaten.Bu arada çok estetik, yüksek kesitli, düşük dirençli kabloları, sigorta kutularını ve bağlantı elemanlarını kullanın.

Kesit geniş olmalıdır evet. ve olabildiğince "kısa kablo" kullanılmalıdır. estetik konusunu anlamadım.

Ekleri hem bağlantı elemenları ile yapın yani mekanik temas, üzerini lehimleyin vede makaronla izole edin.Unutmayın yüksek güç, hele otomobilde gerilim çok düşük olduğundan tüm elektirk geçen kompanenetler yüksek ısıya maruz kalıyor.Lehimleri eritecek kadar.Bu yüzden mekanik sıkı temas da şart.Kaliteli işcilik, basit ama hatasız hesap, herşeyden önemlisi tölerenasları yaptığınız hesaba göre geniş kompanent kullanmanızdır.Bundan sonra sorun çıkmaz.Çıksa bile geri dönüşü mümkün.

saglam montajda lehim ve sıkı pabuçlar esastır. Bunu zaten yapan dogru yapmak zorunda.

Bunun yanında sistemi monte etmeden önce deneyin.Asla kesip biçmeyin vede yerleştirmeyin.Demonte sitemde tek kötü taraf, monte edilmiş sistemden daha kötü akustiktir.Bunu göz önünde tutuarsınız.Isınan yerleri görürsünüz ve buna uygun soğutma çareleri düşünürsünüz.Araçta genelde soğutma için şasiyi kullanmanızı tavsiye ederim.Bu bir nimet bizler için.Genelde halılı yüzeylere veya abs trimlere montaj yapılıyor güzelim şasinin ısı dağıtma özelliği heba ediliyor.Unutmayın ısı problemdir her zaman.Kolay gelsin.

Bazı arkadaşlar bagajı açıp göstermek istiyorlar cihazları. o nedenle halı üzerine oluyor. şasiyi bulurlarsa koyarlar ama şasiye nerde ulaşacaklar? Sağlam bagaj havalandırması olursa yeterli diye düşünürüm ben. Bir de yazın bagaj sıcaklığı çok yükselecek gibi olursa bir yerlere fan takmak gerekebilir sirkülasyon için.

Olay senin tavuğun benimkini gagalar olayı değil ama Özşir Beydeki enerjiyi absorbe etmek de kolay değil hani.

Bas vurduğunda ışıklar etkileniyorsa yüzde 99 anfinin elektriğini sigorta panelinden çekmişlerdir.

Diyot konusunda unutmuşum söylemeyi, diyota gerek yok. yapacaksanız ters paralel baglayın. hata olduğunda gelen kısmı çökertsin.

kapasitör elektrostatik bir cihazdır. reaksiyon yoktur. hani saçınızdan dökülen kepekler tarağınıza yapışır ya o mesele.

içinde iki tane alüminyum folyo vardır. Bu iki alüminyum folyo arasında yag emdirilmiş (yaga dielektrik denir cins cinstir) kagıt yalıtkan vardır. ne kadar sıkı sararsanız o kadar değeri yuksek olur. ve ne kadar çok sararsanız o kadar degeri yuksek olur. Yag kurudukça degeri düşer. yuksek voltaj verirseniz yaglı kagıttan atlama yapar kagıdı yakar.

bu aluminyum folyolar sebebiyle rulo şeklinde bir tasarım görürsünüz.

MG

Marş motoru kapandığında ters akım oluşturduğu doğrudur. Bunu toparlamak için modern marş motorlarında diyot olur. Tüm solenoidlerin (röle) ucunda "flyback" diyodu olur ters paralel. diyot solenoid akımı kesildiğinde içerde devam eden hareketi ve enerjiyi söndürür. Yoksa kıvılcım çok çıkar kapanışta ve solenoidler meme yapar. radyoda parazit çıkar. modern marş motorları ve solenoidler diyotludur.

Aşağıdaki şekilde flyback li ve flybacksiz çalışma görülüyor. Aşağı eksende ilerleyen mavi negatif voltaj flyback olmadan olan sistem

250px-Catchdiode.jpg

bir arabadan diğer arabaya kablo ile elektrik verirken de aynı mesele çıkar. O sebeple beyin arızası vs çıkabilir. çünkü CMOS devreler negatif voltaja karşı dayanıksızdır. yırtılırlar.

tarihinde Mehmet tarafından düzenlendi
Yorum bağlantısı
  • Konuyu Görüntüleyenler   0 kullanıcı

    Sayfayı görüntüleyen kayıtlı kullanıcı bulunmuyor.

×
×
  • Yeni Oluştur...