İçeriğe Yönlendir

Kar, Buz Ve Soğuk Havada Araç Kullanırken Nelere Dikkat Etmeliyiz !


Onur Firik

Recommended Posts

Yiğitcan Coşar
O kaza beni çok düşündürdü.

Ben o durumu gördüğüm an ilk aklıma gelen el frenini cekip aracı olduğu gibi ters cevirmek oldu. Böylece aşşaya doğru kayan aracın önü arkaya gelip kadında olduğu yerde kalıp araba gidecekti..

evet benmde ilk aklıma gelen o oldu saten araba sağa sola gitmeye meğilliydi el firenini çekip kıçını attırsa belki hiç altına bile almayabilirdi...

Geçen hafta yokuş aşağı U dönüşü yapacağım bi yerde havanında sisli olması nedeniyle biraz geç frenaja girdim yerlerde havanın etkisyle baya kayganlaşmış araba kızaklamaya başladı baktım olcak gibi değil çektim el frenini yaklaşık bi 10-15 metre yanlayarak gittim daha sonrada vites küçültüp döndüm. daha önce hiç denememiştim o anlık reflekslerle gerçekleşti ben bile şaşırdım kendime :)

Yorum bağlantısı
Ayhan Şentürk

Bence karda buzda araclarınızı gerekmedikce cıkartmayın, Toplu taşıma araçlarını kullanmaya çalışın.

Biz burada birşeyler konusup tartışıyoruz, dolayısıyla az çok bilincliyiz ama trafikte kuru havada arac kullanamayan insanlar var. O sürüçüleri karda siz düşünün. Siz nekadar dikkatli olursanız olun, isterseniz lastikleriniz civili olsun, biri gelip size çarpabilir.

Sürüşülerin % kaçında kış lastiği var, sürücülerin % kaçı iyi arac kullanıyor?

Yorum bağlantısı
Cihan Yetişken2

Katılıyorum ben de geçen gün yoğun kar yağışı altında kullanmak zorunda kaldım.Bir gözüm sürekli aynalardaydı..Bir sürü kendini bilmez yakın mesafe gitmeye çalışıyor neye güveniyorlarsa artık. Dikkatli olmak lazım..

Yorum bağlantısı
Yiğitcan Coşar

Asıl bizde aynaya bakma alışkanlığı olmayan sürücüler çok fazla durum böle oluncada kimseye güvenilmiyo... adamıs sollarken nerdeyse yanına gelmişken sola çıkmaya çalışıyo korna morna zorla kendini dürtüklettiriyo... hele bazıları var ki selektörü bile farketmiyolar...

Yorum bağlantısı
Misafir

Hergün trafiğe çıkmadığımdan kış aylarında arabaya herhangi bir kar lastiği takmıyorum, ancak karda ve buzda yola çıktığımda uyguladığım 1-2 şeyi paylaşmak isterim.

- Öncelikle iyi bir görüş mesafesi için tüm camları temizlerim, rezistansı açarım. Özellikle aynaları ısıtmalı olan araçlar için rezistans daha da önem taşımaktadır.

- Kar ve buz aslında ayrı kullanım gerektirir ancak iki durumda da ilk yola çıktığımda yavaş gittiğim noktada küçük frenlemeler yaparak yolun durumunu tartmaya çalışırım. Boş ve güvendiğim bir noktada sert fren zeminin durumuna göre durma mesafememi hesab ederim. Aynı zamanda kayma potansiyeli de belli olur. Yavaş bir hızda kaydığınızı gördüğünüzde zaten psikolojik olarak çok hızlı gitmezsiniz.

- Frenlemede öncelikle motor freni, yetmeyen noktalarda az basınçlı frenleme yaparım. Zaten ABS devreye girecek sertlikte fren yapıyorsanız, kontrollü durma noktasını aşmıssınız demektir. Burda yeterli zaman varsa debriyajla tekerlekleri serbest bıraktıktan sonra, frenlemeye tekrar başlamak önemlidir.

- Eğer yokuş aşağı bir bölümdeysem, iniş noktasına yaklaşırken vitesi küçültürüm, ancak bu noktada debriyajı bırakmayarak motor frenine devam ederim. Eğer hem yokuş aşağı hem virajda isem ve kayma eğilimi hissedersem ; debriyajı kısa aralıklı bırakıp (tekerleklerin dönmesini sağlayıp), tekrar kompresyon noktasına kadar debriyajdan ayağımı çekerim.

- Yokuş yukarı çıkarken ise patinaja düşmeyi önlemek için büyük vitesi tercih ederim.

- Dörtmevsim lastikleriniz fazla aşınmışsa bütün bunları yaptığınızda dahi aracı kaydırma ihtimali çok yüksektir.

- Bugüne kadar el frenini hiç çekmedim sadece 1 kere park yerinden çıkarkn buzlu zemin üzerinde tek hamlede çıkmak için yaptım, ancak tehlikeli.

- Arkadan itişli araç hiç kullanmadığımdan yukarıda yazdıklarım değişiklik gösterecektir.

- Yukarıda yazdıklarım yaşadıklarım ve okuduklarım doğrultusunda sadece kendi uygulamalarımdır, herhangi bir şekilde kesin doğrular değildir.

Yanlız benim genelde yağmurlu ve karlı havalarda dikkat ettiğim bir husus var. Şöyleki; ben 70-80 ile giderken bakıyorum sağımdan(ilginç) solumdan hızla geçen arabalar var. Yazın yapılacak süratlerle gidiyorlar. Eğer bu kış şartlarında bir şöför sürüş karakteristiğini değiştirmiyorsa bunu tecrübesizliğe bağlıyorum. Öndeki aracın hızına göre kendini kaptıranlar ve yakından takipte bulunanlar ise daha vahim. Unutulmaması gereken kış şartlarında araçları hızlandırmada hiçbir zorluk yoktur zaten. Sorun fren yaparken mesafenin uzamasıdır. Yüksek süratle araç kullananlar kendilerine olduğu kadar çevredeki araçlara ve yayalara da tehlike saçmaktadırlar. Siz kendi hızınızın yeterli olduğunu düşünüyorsanız, yanınızdan uzayıp giden araca güvenip te hareket etneyin kendi iyiliğiniz için. Dikkat edilmesi gereken bir diğer husus, Küçük araç kullanıcıları ise güvensiz lastiklerle çok daha büyük risk taşırlar. Araçlar hafif olduğundan, yol tutuş kabiliyeti olmayan lastiklerle yola çıktıklarında ters bir hareket yapmamalarına rağmen çok rahat kayabilirler veya iz dışına çıkabilirler.

Herkese kazasız belasız sürüşler dilerken özellikle pazartesi günü yoğun kar yağışı yaşanan ve 300 maddi hasarlı trafik kazasının yaşandığı Ankarada araç kullanan hemşerilerime kış önlemlerini bir kez daha gözden geçirmelerini öneririm.

Saygılarımla.

Yorum bağlantısı
Çağlar Bayur

Bilinçli sürücüler arttıkça hasar servisleri üzülmektedir.

Yorum bağlantısı
  • 4 yıl sonra...
Ertan Çabuk

Aslında bu konuyu açıp açmamak konusunda biraz düşündüm. Ama bu başlık altında verilen bilgilerden bir kaçı bile içimizden birilerine faydalı olabilir diye açmakta karar kıldım.

Konu ile ilgili bildiklerimizi bu başlıkta sıralamanın faydalı olacağı kanısındayım.

Öncelikle aracımızda olmasa olmazları sıralayacağım aklıma gelen;

1. En başta 4 adet kar lastiği gereklidir. Çoğu yerde duymuş, okumuşuzdur; 7 derece altında mevsimlik tabir edilen lastiklerin hiçbir halta yaramadığını…

2. İhtiyaca göre takoz, çekme halatı ve palet (zincir demiyorum çünkü Allah muhafaza bir tipide kaldığınızda zinciri takacak kadar ne dışarıda durabilirsiniz ne de elleriniz ve vücudunuz zinciri takacak kadar dayanabilir o soğuğa. Bu nedenle kolay sökülüp takılabilen kar paletlerini –biraz pahalı da olsa-tercih etmek gerekir. Hele o çoraptır jartiyerdir onlara çok da fazla güvenmeyiniz )

3. El feneri ve takviye kablosu

4. Bir takım eldiven ve kar beresi

İlk etapta bunlar aklıma geliyor. Tabi bu malzemeler gideceğiniz yolun durumuna, mesafesine vs gibi şartlara bağlı ama bir çoğunu kışın aracımızdan eksik etmememiz gerekiyor.

Karlı, Buzlu, ıslak karlı zeminlerde araç kullanırken de aşağıdaki şeylere dikkat göstermek faydalı olacaktır.

1. İlk kalkışlarda aracı çok yavaş devirlerde kaldırmak, kara saplandım kaygısı ile gazı diplemek sizin kara daha da fazla saplanmanıza sebep olacaktır. Otomatik vitesli araçlarda bu biraz daha kolay oluyor ancak manuel vitesli araçlarda biraz da kullanıcının beceri ve hassasiyetine kalıyor. Bir de burada belirtmek istediğim bir ipucu kara saplandığınızda aracınızı ileri-geri yaylandırarak kardan kolayca çıkabilirsiniz. Yani gaza hafif dokunup araç biraz ileri hareket gösterince gazı bırakarak geri gelmesini ve böylece yaylanmasını sağlarsınız. Daha sonra bu yaylanma ile araç doğal bir ivme kazanır ve birkaç kere bu hareketi tekrarlayınca kolayca çıkarır sizi kardan.

2. Özellikle yokuş çıkarken çıkış vitesinizi iyi ayarlayın. Rampanın yarısında vites değiştirmek zorunda kalırsanız aracınız büyük bir ihtimalle rampada kalır.

3. İnişlerde kesinlikle fren kullanmayın. Aracı düşük viteste motor freninde indirin. Karlı ve Buzlu bir zeminde aracın frenine dokunduğunuz an TV lere malzeme olursunuz :D

4. Ani direksiyon hareketlerinden ve manevralardan kaçının. Aracınızın arka plakasını okumanız mümkündür en iyi ihtimalle :D

5. Karda buzda, ıslak zeminde en son çareniz fren kullanmak olsun. Freni de kullanırken gayet nazik ve hafifçe kullanmanızı öneririm. Ama en garantisi çok fazla sürat yapmamak, kavşak vb gibi dönüş noktalarına yavaş girmek ve burada freni yavaşça kullanmaktır.

6. Aracınıza motor freni yaptırırken aracın birden yığılmasına sebep olmayın. Bu da aracın dengesinin kaybolmasına ve kaymasına sebep olabilir.

7. Daha önce o yoldan geçmiş araçların oluşturduğu ve buz haline gelmiş teker izlerinden mümkün olduğunca kaçının. Eğer tekerleriniz bu ize düşerse sizi kolayca yoldan atacaktır.

8. Aracı uzun süreli park ettiğinizde, çok soğuklarda kesinlikle el freni ni kullanmayın. Takoz kullanabilirsiniz çok dik rampalarda veya kaldırımlara yaslayabilirsiniz tekeri. El freni yerine aracı viteste bırakınız.

Amacım kimseye akıl vermek değil sadece bir takım şeyleri paylaşmak istedim. Hem bu konuya yazılacak iletiler çoğumuza faydalı olacaktır.

Bildiklerimi paylaşmak istedim. Eksiğim varsa ilavesini, yanlışım var ise düzeltilmesini rica eder hepinize kazasız belasız sürüşler dilerim.

Yola çıkarken sizi bekleyenlerin olduğunu asla unutmayın.

NOT: Alıntı değildir

Saygılar…

  • Beğen 15
Yorum bağlantısı
Engin Karadayan

Araç 1.vites patinaj yapıyor o zaman 2. viteste kalkmayı deniyebilirsiniz :)

  • Beğen 2
Yorum bağlantısı
Mehmet Ozyurek

Otomatik vitesli bir araçta rampa inerken vites D konumunda olmamalıdır, bu konumda araç vites büyütür ve hızlanır.. Fren kullanmak zorunda kalırsınız. Fren kullanınca ne olacağını da Ertan yukarıda yazmış.. :)

Klasik otomatik araçlarda vitesi hıza göre 1, 2 yada 3'e almalısınız.

Triptronik tabir ettiğimiz şanzıman tüplerinde de yine mutlaka otomatik moddan çıkarıp manuel mod ile hıza göre uygun vites ile inmelisiniz.

  • Beğen 3
Yorum bağlantısı
Hasan Basri Bayraktar
(düzenlendi)

Jatco da manuel kullanıma gerek kalmıyor kendieri , sahibinden daha iyi vites düşürüp motor freni yapıyor...

tarihinde Hasan Basri Bayraktar tarafından düzenlendi
Yorum bağlantısı
Metehan Türk

Bence bu konu tam da bu zaman da lazım.Hatta daha başka tecrübe sahipleri bilgilerini paylaşabilir.

Yorum bağlantısı
Serkan Turan
(düzenlendi)

Çok güzel bir paylaşım olmuş emeğinize sağlık :good1: bilmediğim birşeyde olsaymış iyi olurmuştu :biggrin:

tarihinde Adnan Çakır tarafından düzenlendi
İmla kurallarına uyunuz !
Yorum bağlantısı
  • 2 hafta sonra...
Hasan Varnalı

Aracim 2007 model sedan focus araçta 4 mevsim lastiği var bizim buraya en son 2000 yılında kar yağdı o yüzden kışlık lastiğimiz yok ve bu akşam şehir içine çıkmam lazım karda yerde 8-10 cm oldu ama şimdi. Kar kesildi ve buz tutacak bu şekilde bir tehlike arz edermi tekerlekler en fazla 8000 km yaptı

Yorum bağlantısı
Fırat Kalabaş

karda araç kullanmak hiç bir zaman güvenli değil ki :) sizde en ala kar lastiği bile olsa zank diye durabiliyor olsanız bile arkanızda kabak yaz lastiği ile seyreden kişi duramadıktan sonra sizin de yapacağınız bişey yok :)

Yorum bağlantısı
Serdal Soysal

Sizin şartlarınız uygun olsa bile diger araçların durumunu bilmiyorsunuz. Sizin oralarda da söferlerin kar tecrübeleri olmadığı için bence zorunlu olmadıkça çıkmayın.

Yorum bağlantısı
Hasan Varnalı

karda araç kullanmak hiç bir zaman güvenli değil ki :) sizde en ala kar lastiği bile olsa zank diye durabiliyor olsanız bile arkanızda kabak yaz lastiği ile seyreden kişi duramadıktan sonra sizin de yapacağınız bişey yok :)

orası malum tabii ki ama benim merak ettiğim 4 mevsim lastiği denen lastikler ne kadar güvenlidir?

Yorum bağlantısı
Fırat Kalabaş

orası malum tabii ki ama benim merak ettiğim 4 mevsim lastiği denen lastikler ne kadar güvenlidir?

markasına özelliğine göre forum bilirkişilerimiz cevaplayacaktır bu soruyu :)

Yorum bağlantısı
Mehmet Ozyurek

Kar üstüne yağmur başladıysa hava yumuşamıştır demektir buz olmaz, ama en az onun kadar tehlikeli bir hal alır, çamurlaşır kar..

Dikkatli olun..

Yorum bağlantısı
  • Konuyu Görüntüleyenler   0 kullanıcı

    Sayfayı görüntüleyen kayıtlı kullanıcı bulunmuyor.

×
×
  • Yeni Oluştur...