İçeriğe Yönlendir

Trafik sigortasında yeni dönem


Emre Gülşen

Recommended Posts

Emre Gülşen

Trafik sigortasında yeni dönem bugün başlıyor, primleri sigortacılar belirleyecek

|

Sürücülerin Türkiye'nin her yerinde aynı primi ödediği trafik sigortasında, artık primleri sigorta şirketleri serbestçe belirleyecek. Teminatlar ise, eskiden olduğu gibi yine Hazine tarafından tespit edilip, açıklanacak.

Zorunlu trafik sigortasında yeni dönem 1 Temmuz itibariyle başladı. Bugüne kadar teminatları ile birlikte primleri Hazine'nin belirlediği ve sigorta şirketlerinin bu belirlenen tarife üzerinden sattığı; dolayısıyla da sürücülerin Türkiye'nin her yerinde aynı primi ödediği trafik sigortasında, artık primleri sigorta şirketleri serbestçe belirleyecek. Teminatlar ise, eskiden olduğu gibi yine Hazine tarafından tespit edilip, açıklanacak.

Peki, bu ne anlama geliyor? En basit anlatımıyla, bugünden itibaren zorunlu trafik sigortasının primleri hem illere göre hem de sigorta şirketlerine göre farklılık gösterecek.

Trafik sigortasında yeni uygulama başlamadan kısa bir süre önce ise, Türkiye Sigorta ve Reasürans Şirketleri Birliği (TSRŞB) rehber tarife hazırlayarak, tüm sigorta şirketlerine dağıttı. Bu rehber tarifeye göre de, trafik sigortasının primleri büyük şehirlerde artarken, Anadolu'daki illerde 1 Temmuz'dan önce uygulanan prim tarifesinin bile altına düşüyor.

Bugüne kadar da zorunlu trafik sigortasına; özel araçlar 160 YTL, ticari araçlar 200 YTL, taksiler 575 YTL, minibüsler 410 YTL, otobüsler ise 1 milyon 150 bin YTL prim ödüyordu.

Şirketler tarifelerini onaylattı

TSRŞB'nin hazırladığı rehber tarifeye ise sigorta şirketlerinin uyma mecburiyeti yok. Ancak öğrendiğime göre Hazine, sigorta şirketlerine TSRŞB'nin hazırladığı tarifeye uyulması konusunda öneride bulunmuş. Öte yandan, 1 Temmuz'da başlayan yeni uygulama öncesinde trafik sigortası satan şirketler, yeni dönemde uygulayacakları primleri Hazine'ye sunarak, onaylattı. Onaylanan bu tarifeler üzerinden de şirketlerin, yüzde 10 altına inme, yüzde 20'de üzerine çıkma hakları var.

Bugünlerde sektörde şirketlerin en merak ettiği konu ise, rakiplerinin trafik sigortasında nasıl bir prim uygulayacakları. Daha da önemlisi TSRŞB'nin yayınladığı rehber tarifeye uyulup, uyulmayacağı. Şunu da belirtmekte fayda var. Başlayan yeni dönem ile beklenti ise, trafik sigortasında fiyat odaklı ciddi bir rekabetin olacağı.

Peki, sigorta şirketi yöneticilerinin yeni dönem hakkında yorumları ve 1 Temmuz itibariyle trafik sigortasında izleyecekleri politikalar neler?

Sektördeki rekabet artacak

Anadolu Sigorta Genel Müdürü Mustafa Su, yeni uygulamanın sektördeki rekabeti körükleyeceğini belirterek, "Bu manada tüketicinin de zararına poliçe satan sigorta şirketlere yönlenmesi muhtemeldir" diyor.

Mustafa Su, Hazine'nin talebiyle TSRŞB tarafından hazırlanan rehber tarifenin risk primi hesabında en sağlıklı model olduğunu da belirtiyor ve sözlerini şöyle sürdürüyor: "Bu nedenle sektördeki çoğu şirketin bu modeli baz aldığını düşünüyoruz. Ama yine de geçmiş yıllar zararlarının bir senede sigortalılara yüklenmemesi için primler , olması gerekenin bir miktar altında belirlenmiştir."

Zarara uzun süre katlanılmaz

Eureko Sigorta Genel Müdürü Okan Utkueri, yeni uygulama ile birlikte sigorta şirketlerinin araç, il ve müşteri tipine göre fiyatlarını serbest olarak belirleme imkanına kavuşacaklarını söylüyor. Utkueri, yeni dönemde hasar/prim oranının düşük olduğu Anadolu illerinde fiyat rekabetinin yüksek olacağını savunuyor.

Okan Utkueri, büyük trafik portföyüne sahip şirketlerin, portföy kaybına uğramamak adına teknik sonuçları kötü illerde de rekabetçi olabileceklerini belirterek, şunları söylüyor: "Ancak yine de sektör genelinde bu kritik illerde primler mevcut tarifeye göre yükselme eğilimde olacak diye bekliyoruz. Artan limitler ve mevcut negatif teknik sonuçlar ile birlikte bu branştaki prim hacminin büyüklüğü de değerlendirildiğinde, şirketlerin rekabet nedeniyle teknik açıdan zarar etmesinin uzun vadeli olarak sürdürülebilir bir politika olmadığını düşünüyorum."

Tüketici, bildik şirketten poliçe alsın

Işık Sigorta Genel Müdürü Recep Koçak, büyük şehirlerde trafik branşının hasar/prim oranının yüksekliği sebebiyle sigorta şirketlerinin uzun yıllardır özellikle de İstanbul'da trafik branşında zarar ettiklerine değiniyor. Koçak, bu zararın da Anadolu'da hasar/prim oranı düşük iller tarafından kompanse edildiğini söylüyor. Bir anlamda Anadolu'daki sigortalıların büyük

şehirlerdeki sigortalıların zararlarını finanse etttiklerine dikkat çeken Koçak, "Şimdi bu haksızlık ortadan kalmış olacak. Anadolu'nun bir çok ilinde sigortalılar daha düşük primle poliçe satın alabilecekler" diyor.

Recep Koçak, yöne dönemde birkaç şirketin tarifenin çok altında fiyatlarla poliçe keserek rekabet edeceği yönünde duyumlar aldıklarını da ifade ederek, şunları söylüyor: "Tabii ki daha düşük fiyatla poliçe almak sigortalılara yarayacak. Ancak şunu belirtmek lazım ki, sigortalıların iyi tanıdığı, güvendiği sigorta şirketlerinden poliçe satın almaları gerekir. Aksi takdirde bir hasar halinde mağduriyet yaşayabilirler."

Tamamiyle serbest bırakılsın

Finans Sigorta Genel Müdürü Recai Dalaş, 1 Temmuz ile başlayacak yeni dönemde önceki döneme göre sigorta fiyatının belirlenmesinde daha fazla değişken kullanılacağını belirterek, "Daha önce araç ile ilgili parametreler yoğunlukta iken şimdi müşteri ile ilgili bilgiler giderek daha fazla oranda etkili olacak" diyor.

Recai Dalaş, bundan sonraki etapta beklentilerinin tarifenin tümü ile serbest bırakılması olduğunu da vurguluyor. "Bu hali ile tarifenin tam olarak serbest olduğunu söylemek mümkün değildir" diyen Dalaş, sözlerini şöyle sürdürüyor: "Serbestlik arttıkça düşük risk grubuna dahil müşteriler için daha uygun fiyatlama yapmak olanağı doğacaktır. Sonuçta serbesti düşük risk grubu müşteriler için iyi bir şeydir."

Asıl rekabet Anadolu'da olacak

Ray Sigorta Genel Müdürü Nuzhet Atabek ise, yeni uygulama ile sigorta şirketlerinin trafik ürününde direksiyona geçeceklerini vurgulayarak, "Şimdi daha çok iş aklı, daha etkin satış kanalı, daha iyi hizmet öne çıkacaktır. Şirketler ve yöneticileri sorumlulukları üstlenmişlerdir. Bundan daha verimli bir iş ortamı düşünülemez. Son derece olumlu bir gelişmedir" şeklinde konuşuyor.

Ergo İsviçre Sigorta Genel Müdürü Murat Balcı, yeni uygulamanın sonuçlarının küçük şehir ve kasabalarda daha çarpıcı olacağına değiniyor. Balcı, bunu nedenini de şöyle açıklıyor:

"Rehber tarife senelerden beri küçük şehirlerde ki görece olarak daha iyi portföyün, büyük şehirleri taşıması olgusunu ortadan kaldırıyor. Bu ne demek. Asıl rekabet büyük şehirler dışında olacak. Muhtemelen fiyatlar buralarda mevcuttan aşağıya düşecek. Portföyün yaklaşık yüzde 50 sinin büyük şehirler dışında olduğunu düşünürsek ve üstüne üstlükte buralarda yazılan sigorta portföylerinin ağırlıklı otomobil sigortaları ve özellikle de trafik sigortası olduğundan hareket edersek, senelerdir tarife düzeninde giden bir sistem içerisinde herhangi bir pazarlama eforu sarf edilmeden satılan bu zorunlu sigorta ürününde bizleri gerçekten çık sıcak günler bekliyor endişesindeyim."

HANGİ ŞİRKET, NE POLİTİKA İZLEYECEK

Anadolu Sigorta: Tüzel müşteri grubunda en fazla yüzde 16 oranında prim artışına gid erken, Anadolu'daki illerde özel müşterilerde yüzde 26'ya, tüzel müşterilerde yüzde 13'e varan indirim uygulayacak.

Genel Sigorta: Tarife yapısını illere ve araçların özel, tüzel kullanımına göre belirledi. Ayrıca hususi kamyonet ve minibüs kullanım tarzlarının özel türlerinde de ilçe bazında tarife uygulayacak. Genelde TSRŞB'nin tarifesinden yüzde 15 indirim uygulayacak. Primi belirlerken sigortalının yaşı, hasar durumunu da göz önünde bulunduracak.

Aviva Sigorta: Risk faktörlerine göre değişken primler uygulayacak.

Finans Sigorta: Müşterinin özelliğine göre belirlediği tarifesinin yüzde 10 altına ve yüzde 10 üstüne kadar primler oluşturacak.

Ray Sigorta: Belirlediği tarifenin üzerinde yüzde 10 altına, yüzde 20 üstüne olmak üzere indirim ve artırımlar uygulayacak. Genel olarak sigortalının yaşı, müşteri devamlılığı (iki yıldan eski müşteriler gibi), aracın yakıt türü, mobil telefon hattının türü gibi indirim artırım kriterleri benimsedi. Özel otomobillerde 100 YTL ile 180 YTL arasında, tüzel kullanımlı otomobillerde ise 166 ile 308 YTL arasında prim uygulayacak.

Ergo İsviçre: TSRŞB'nin rehber tarifesi üzerinden primleri belirledi. İstanbul, Ankara, İzmir'de primleri artıracak. Bu artış özellikle "tüzel" kullanımda olan otomobil ve kamyonetlerde daha fazla olacak. Hazırladığı prim tarifesini Hazine'nin öngördüğü limitler çerçevesinde kullanıcı yaşı, cinsiyet, aracın motor hacmi gibi parametrelere göre artırım, indirim yapacak.

Yapı Kredi: Yeni prim tarifesi il bazında değişkenlik gösterecek. Özellikle İstanbul, Ankara, İzmir gibi büyük şehirlerdeki halihazırdaki hasar prim oranı yüksekliğini gözönüne alarak tarifede prim farklılığı yapacak.

Eureko Sigorta: Kendi istatistiklerini ve TSRŞB'nin rehber tarifesini baz alarak primleri belirledi. Kar elde edebileceği ve büyüme sağlayabileceği il ve dağıtım kanallarını dikkate alarak tarifesini belirledi.

Işık Sigorta: TSRŞB'nin hazırladığı rehber tarifeye uygun primler belirledi. Aşırı indirim ve arıtırımlar yapmayacak. İlk üç ay şirket uygulamalarını gözlemledikten sonra tarifesini yeniden gözden geçirecek. Genel olarak otomobillerde en düşük 100 YTL en yüksek de 300 YTL olmak üzere prim uygulayacak.

Axa Oyak: Müşteri bazlı fiyat uygulaması yapacak. Ancak, belirlenen fiyatlar tüm dağıtım kanallarında aynı olacak.

01.07.2008 | Noyan Doğan

Yorum bağlantısı
  • Konuyu Görüntüleyenler   0 kullanıcı

    Sayfayı görüntüleyen kayıtlı kullanıcı bulunmuyor.

×
×
  • Yeni Oluştur...