Emre Gülşen 19 Ekim 2008 Paylaş 19 Ekim 2008 Antifiriz nazı almanyasının Sovyetler Birliğini işgali sırasında tanklarının ve diğer zırhlı araçlarının donması ve bu yüzden savaşı kaybetmeleri üzerine Alman bilim adamları tarafından icat edilmiştir. Sovyetler Birliği ile olan Savaş kaybedildikden 2 ay sonra antifiriz icat edildiği için Hitler geç kalmış olan bu bilim adamlarını asarak idam ettirmiştir. Peki nedir bu antifiriz? ve nasıl çalışır? Arabamızın motoru arabayı yürütecek gücü sağlarken bir yandan da ısı üretir. Motor bloğu içinde devamlı dolaşan su ile motor soğutulur. Motordan aldığı ısı ile ısınan bu su da radyatörde havanın yardımıyla soğutulur. Kapalı bir çevrimde ve ideal ısı dengelerinde devamlı oluşan bu olayın farkına biz ancak, herhangi bir arıza durumunda soğutma olayı yetersiz kaldığında, radyatörden buharlar çıktığında, yani bilinen tabiri ile arabamız hararet yaptığında varırız. Kışın soğuk aylarında, hava sıcaklığı sıfırın altına düşünce, arabamız kapı önünde hareketsiz halde iken bu soğutma suyu da her su gibi donabilir. Donunca genişler ve yaptığı basınçla motor bloğunu çatlatabilir. Bu olayı önlemek için suyun içine, sıfırın çok altındaki derecelerde bile donmasına mani olacak ‘antifiriz’ dediğimiz sıvı ilave edilir. Motorun soğutma suyunun içine ne oranda antifiriz konulacağını, o bölgede olabilecek en düşük hava sıcaklığı belirler. O zaman şöyle düşünülebilir. Tam emniyetli olması bakımından, soğutma suyunun yerine niçin tamamen antifiriz doldurmuyoruz? Antifiriz oranı yüzde yüzü bulunca sıcaklık ne kadar düşerse düşsün maksimum korunma sağlanmış olmaz mı? Hayır, olmuyor. Mantıken ters gelebilir ama belirli orandan fazla konulan antifiriz bu sefer de tamamen ters tepki veriyor. Suya yüzde 50 oranında katılmış antifiriz -37 derecede donarken, antifirizin kendisi yani saf antifiriz -12 derecede donuyor. Suyla karışabilen her şey onun sıfır derece olan donma noktasını düşürür. Yani donma derecesini düşürmek için suya toz şeker, şurup hatta aküdeki asit bile konulabilir. Hepsi de bir dereceye kadar aynı işlevi görür ancak hiçbiri diğer tehlikeli yan etkileri bakımından tavsiye edilmez. İlk otomobillerde şeker ve balın antifiriz olarak kullanılmaları denendi, sonraları ise alkolde karar kılındı. Ancak bu sefer de alkolün kaynama noktası düşük olduğundan motor sıcakken sorun çıkardı. O halde ideal antifirizin donmayı önlemesi ama aynı zamanda da suyun kaynamasına sebep olmaması gerekiyordu. Günümüzde bu amaçla ‘etilen glikol’ denilen renksiz kimyasal bir sıvı kullanılıyor. Suyun içine katılan kimyasalların donmayı önleme özelliği, suyun ve buzun moleküler yapıları ve antifirizin bu yapılara olan etkisinden ileri geliyor. Bilindiği gibi tüm sıvılarda olduğu gibi suda da moleküller serbest ve düzensiz halde, katılarda (buzda) ise sabit ve düzgün bir yapıdadırlar. Su donarken önce moleküllerinin hareketleri yavaşlar sonra da düzgün ve sabit bir pozisyona gelirler yani kristalleşirler. İşte antifirizin buradaki rolü. moleküllerinin su molekülleri ile birleşerek onların buz kristalleri oluşturmalarına mani olmaktır. Peki öyleyse ortada su yokken antifiriz kendi kendine niçin daha çabuk donuyor? Çünkü suya katıldığında antifirizin su moleküllerine yaptığını su da antifiriz moleküllerine yapar. Donmayı önlemek daha doğrusu geciktirmek iki taraflı çalışır, su da antifirizin donma derecesini düşürür. Sonuç olarak arabanın soğutma suyuna önerilenden fazla antifiriz konmasının hiçbir faydası yoktur aksine zararı vardır. Yorum bağlantısı
Aydın Bengü 19 Ekim 2008 Paylaş 19 Ekim 2008 kış öncesi grip aşısı gibi yararlı olmuş. elinize sağlık. Yorum bağlantısı
Mehmet Göktürk 19 Ekim 2008 Paylaş 19 Ekim 2008 (düzenlendi) Sadece antifiriz konmasının bir zararı yazın antifirizin ısı taşıma kapasitesinin sudan daha az olması nedeniyle motordaki ısıyı radyatöre taşımada yetersiz kalmasıdır. Saf antifirizin donması olayı gibi olaylar kimyada var. Mesela suyun en yoğun olduğu sıcaklık 4 derece gibi. ikinci bir yararı oksidasyonu önlemesi. Bu nedenle önemli. ev radyatörlerine de konabilir. ayrıca açıktaki antifirizi köpekler yalamayı sever ve sonra ölürler. oraya buraya antifiriz dökmeyin. 19 Ekim 2008 tarihinde Mehmet G tarafından düzenlendi Yorum bağlantısı
Halil Gümüş 19 Ekim 2008 Paylaş 19 Ekim 2008 Valla arabada su varken yazın adana sıcağında 2-3 manevradan sonra hararet yapan araba, full antifriz(%80-90 antifriz çok az su) koyduktan sonra maşallah yaz-kış tık demedi. Daha da arabaya su koymam,eksilme varsa antifrizle tamamlarım Yorum bağlantısı
Mehmet Göktürk 19 Ekim 2008 Paylaş 19 Ekim 2008 Antifiriz kaynama sıcaklığını 130 lara çekiyor. "ama" hepsini antifiriz yaparsan motoru antifiriz soğutamıyor. olay bu. Yorum bağlantısı
Murat Akaloğlu 19 Ekim 2008 Paylaş 19 Ekim 2008 hararet ibresinin hemen ortaya gelme sebebi bumu yani antifirizin fazla olması Yorum bağlantısı
Ayhan Onaran 20 Ekim 2008 Paylaş 20 Ekim 2008 hararet ibresinin hemen ortaya gelme sebebi bumu yani antifirizin fazla olması Hayır zaten normal olanda motor ısındıktan sonra ibrenin orta seviyelerde kalması.Burdan antifirizin fazla olduğu anlamı çıkmaz. Yorum bağlantısı
Halil Gümüş 20 Ekim 2008 Paylaş 20 Ekim 2008 Benim araçta su varken ibre kışın bir türlü ortaya gelmiyordu ama antifriz doldurunca daha erken ortaya gelmeye başladı. Yorum bağlantısı
Mehmet Göktürk 20 Ekim 2008 Paylaş 20 Ekim 2008 "daha hızlı gelmesi" gibi bir vaziyet varsa evet ondan. Ama farkedilebilir mi bilmiyorum. Bazı araçlarda olabilir. Sonuç olarak 50/50 oran tercih edilir. Çok antifiriz soğutma performansını kötü yönde etkiliyor. Yorum bağlantısı
Murat Akaloğlu 20 Ekim 2008 Paylaş 20 Ekim 2008 arabayı çalıştırdıktan 5 dk sonra ibre kalkmaya başlıyo.antifirizi ölçtürdüm -37 derece gösterdi Yorum bağlantısı
Zafer Ofli 20 Ekim 2008 Paylaş 20 Ekim 2008 "daha hızlı gelmesi" gibi bir vaziyet varsa evet ondan. Ama farkedilebilir mi bilmiyorum. Bazı araçlarda olabilir. Sonuç olarak 50/50 oran tercih edilir. Çok antifiriz soğutma performansını kötü yönde etkiliyor. oooo o zaman ben yanlış yapıyorum. Benim araçta tamamen antifiriz dolu Yorum bağlantısı
Guest Ak?n Atakan 26 Ekim 2008 Paylaş 26 Ekim 2008 Benim arabaya da usta tamamen aldığım antifrizi doldurdu..Şaşırdım ama ustanın işine karışmadım..Peki ne yapmalı şimdi üzerine su mu eklemeliyim ve nasıl bir su? Saf su mu, normal çeşme suyu mu? Yorum bağlantısı
Melih Uyar 26 Ekim 2008 Paylaş 26 Ekim 2008 audı a3 ler motoru sıkıştırmadan 90 dereceyi bulmuyor doğrumu yoksa audının göstergesi mi yanlış gösteriyor Yorum bağlantısı
Mehmet Göktürk 26 Ekim 2008 Paylaş 26 Ekim 2008 bir sürü a3 var. 1.6 dan bahsediyorsan bora motoru. sıkıştırmaya gerek yok. sıkışırsa da yukarı çıktığını görmedim. sıcak soğuk hep 90 da. (bora). lpg takanlarda düşme ve yukarı aşağı gezinme olduğunu duydum. Yorum bağlantısı
Mehmet Ozyurek 26 Ekim 2008 Paylaş 26 Ekim 2008 Yanılmıyorsam Benim 2.0 Focus 94 derecede çalışırdı... Ortağımın 1,6 focus 84 derecede çalışıyor... Yorum bağlantısı
Anıl İmaca 27 Ekim 2008 Paylaş 27 Ekim 2008 bir sürü a3 var. 1.6 dan bahsediyorsan bora motoru. sıkıştırmaya gerek yok. sıkışırsa da yukarı çıktığını görmedim. sıcak soğuk hep 90 da. (bora).lpg takanlarda düşme ve yukarı aşağı gezinme olduğunu duydum. 2005 focus 1 ghia aracımda lpg var ve gauge menu den dijital olarak harareti takip ettiğimde çok büyük oynamalar olmuyor. Soğutma sisteminde de servisin doldurduğu saf antifriz var (kırmızı renk) Yorum bağlantısı
Yücel Doğan 16 Kasım 2008 Paylaş 16 Kasım 2008 Antifrizin olup olmadığını, varsa oranın kaç olduğunu nasıl anlayabiliriz ? Yorum bağlantısı
Çağlar Bayur 16 Kasım 2008 Paylaş 16 Kasım 2008 Antifiriz su ile beraber konmalıdır, sadece antifriz konmaz hatta donma derecesi daha yukarı çıkar. Servislerde Donma derecesi kontrolü için tester lar vardır. Yorum bağlantısı
Recommended Posts