İçeriğe Yönlendir

Yakıt tasarrufu için


Levent Temel

Recommended Posts

Levent Temel

Motorlu araç sürücülerinin vites geçişlerini optimize etmeleri, yumuşak sürüş tarzını benimsenmeleri, hızlanmalarını kontrol altında tutmaları, rampa çıkış ve inişlerde kontrollü olmaları ve motoru bilinçli kullanmaları halinde hem yakıt tüketimini hem de çevreye olumsuz etkileri azaltabilecekleri belirtiliyor.

Yakıt tasarrufunun yanı sıra ''çevreci'' araç kullanımı sağlayan pratik tavsiyelerin başında ''vites geçişlerinin optimize edilmesi'' geliyor.

Motor devri yaklaşık 1000 d/dk devire düştüğünde birinci vitese geçilmesi önerilirken, dizel araçlarda yaklaşık 2000 d/dk devirde, benzinli araçlarda ise 2400 d/dk devirde vites yükseltilmesi tavsiye ediliyor. 50 km/h hızda 4. veya 5. vitese çıkılmasının uygun olacağı belirtiliyor.

''Yumuşak bir sürüş tarzının tercih edilmesi'' de yakıt tasarrufu sağlayan önemli kalemler arasında değerlendiriliyor. Zamanında sabit seyir hızına çıkılması ve o hızda kalınması tavsiye edilirken, ''Mümkün olduğunca motor frenini kullanın ve fren pedalıyla mümkün olduğu kadar az fren yapın. Yani 50 km/h hızda 5. vitesteyken, trafik ışıklarına 100 metre kala ayağınızı gaz pedalından çekin'' deniliyor.

BU ÖNLEMLER CEBİNİZE YARIYOR

Araçların kullanımına ilişkin diğer pratik tavsiyeler ise şöyle:

''Hızlanmaların kontrol altında tutun: 60 km/h'ye kadar 5. vitese mümkün olan en kısa sürede geçmek için olabildiğince süratli şekilde hızlanmayı tercih edin. 60 km/h üzerinde hızlanmalarınız daha yumuşak olsun. Yani 5. vitese kadar mümkün olduğu kadar hızlı şekilde vites değiştirin.

Rampa çıkış ve inişlerinde kontrollü olun: İnişte hızınızı sabit tutun. Çıkışta trafiği aksatmadan hızı düşürün ve mümkünse 40 km/h'nin üzerinde kalmaya çalışın. Yani, inişlerden yararlanmak için daha hızlı gitmek yerine ayağınızı gaz pedalından çekmeyi tercih edin.

Motorunuzu bilinçli şekilde kullanın: Bir dakikadan fazla kalacaksanız, motoru stop ettirin. Kışın bile yola çıkmadan önce motorun ısınmasını beklemeyin. Yani, marşa bastıktan sonra hemen yola koyulun.''

ARACIN BAKIMI

''Aracın kullanımının optimize edilmesi'' için yapılması gerekenler ise şöyle sıralanıyor:

''Her ay lastiklerinizin basıncını kontrol ettirin. Klima kullanmak gerekiyorsa, dış ve iç sıcaklıklar arasında çok büyük fark olmamasına dikkat edin. Aracınızda gereksiz yük bırakmayın. Tavan portbagajını ve tavan barlarını kullanmadığınızda yerlerinden çıkarın. Yani aracın doğru kullanımı ve bakımlı olmasının, çevreci sürüş bilinci kadar önemli olduğunu unutmayın.''

Yorum bağlantısı
Levent Temel
bilgiler için teşekkür ederiz..

Rica ederim. Yalnız makaleye antitez veya şikayet olabilecek bir görüş okudum....Şöyle

Bu yöntemleri 2 ay öncesine kadar denedim. Uzun süreli olarak uyguladım. Aracım 2000 motor opel vectra. lpg yok. Burada bahsedilen yöntemleri uygulayarak uzun yolda km de 210 kr kadar yakıtı düşürdüm. Sonuç bana zararlı oldu. Aracın ayarları bozuldu motor ses yapmaya başladı. Pistonlar kurum bağladı performansta çok düşme oldu. Arkadaşlar yakıtı düşürcem diye düşük devirle yüksek vites yol alınırsa eğer, yakıtın çiğ olarak atılmasına neden oluyoruz o da kurum bağlanmasına yakıt sisteminin artık patlama oranının azalmasına neden oluyor. Ayrıca üstten egzantrikli motorlarda sübap itici sistemi otomatik ayar gerektirdiğinde bu otomatik ayarlama tam yapılamamakta sonuçta üst itici kadehlerin arızalanmasına sebep olmaktadır. Bu yönten başka araçlarda fayda sağlarmı bilmem...denemeden önce araştıralım derim..

İşin uzmanları kar-zarar oranına göre değerlendirirlerse daha faydalı olur sanırım

Yorum bağlantısı
Levent Temel
Son yazdıklaırınız şehir efsanesi.

Yani ilk kısımda söylenen bilgileri uygularsak hem tassarruf ederiz hem de araçta bir sıkıntı olmaz mı diyorsunuz çağlar bey..

Yorum bağlantısı
Çağlar Bayur

Aynen katılıyorum, biraz motor devri, birazda öndeki trafik durumu takibi ile boşa yanan yakıtı engelleyebiliriz.

Yorum bağlantısı
  • 3 ay sonra...
Mehmet Ali Erdem

kafam karıştı aracı 2000 devirdemi kullanayım yoksa 2500 3000 arasımı?? fiesta 1.4 tdci

Yorum bağlantısı
Mehmet Ali Erdem
Ben 4000 deviri görmeden vites değiştirmiyorum.Yakıtta normal.

aracınız benzinli yanlız ben 1.4 tdci için sormuştum??

Yorum bağlantısı
Cemal Arslan

her araca göre değişir

ben 3bin devir derim...

yavaş gitmek her zaman tasarruf ettirmez...

eski arabamdan örnek vereyim

2001 passat 1.9 tdi comfortline tiptronic

cruise control açık

110km sabit 2000 devirde 100km ortalama 5.5Litre

90km sabit 1800 devirde 100km ortalama 5.0 litre

ancak chipten sonra en iyi değerim 3.7L/100km oldu....

en ideal deviri siz yakalayacaksınız...sağ ayağınız size yardımcı olur...

Yorum bağlantısı
Ayhan Şentürk

Güzel bilgiler ama TDCI için uygun değil. Benzinli araclara daha uygun gözüküyor.

1.4 tdci aracta 2000 devirde vites değiştirdiğiniz taktirde hafif eğimli yolda inişte dahi hızlanmakta zorlanırsınız.

1.4 tdci için uygun vites değiştirme devri 2750.

Yorum bağlantısı
  • 1 yıl sonra...
Ali Özgen

Son dönemde yakıt tüketimi forumun en çok konuşulan konularından biri olduğu için biraz sörf yapıp araştırarak düşük yakıt tüketimini sağlamak için yapılabilecekleri derledim. Ayrı konu açmamak için buraya eklemenin uygun olduğunu düşündüm. Birçoğunu hepimiz biliyor olsak da faydalı olacağını düşünüyorum.

- Aracınızın bakımlarını düzenli yaptırın.

- Araçta gereksiz yük bulundurmayın. Kullanmıyorsanız portbagajı çıkarın.

- Lastik havalarını düzenli olarak kontrol ederek düşük olmasını engelleyin.

- Soğuk havada motoru çalıştırdıktan sonra motoru ısıtmak için beklemeyin, motor ısınıncaya düşük devirle aracınızı kullanın.

- Aracı mümkün olan en yüksek viteste kullanın.

- Hızlanmak için gaz pedalına fazla basmayın, hızınızı yavaşca artırın.

- Yokuş aşağı inerken boşa almayın, en yüksek viteste inin. Yavaşlamak için mümkün olduğu kadar fren yerine motor frenini kullanarak viteste yavaşlayın. Uzun süreli duraklamada motoru kapatın.

- Klimayı mümkün olduğu kadar az kullanın. Şehir içinde camları açınca klimaya gerek kalmıyorsa camları açın. Yüksek hızda ise camları açmak klima kullanmaktan daha fazla yakıt tüketimine neden olur.

- Bazı lastikler düşük yuvarlanma dirençleri nedeniyle diğerlerine göre daha düşük yakıt tüketimi sağlar. Lastik yenileme sırasında bu durum gözönüne alınabilir.

- Araçtan araca bir miktar farklılık göstermekle birlikte sabit hızda en düşük yakıt tüketimi 60-70 km/s hızlarda sağlanır. Motoru zorlamayan en düşük devir ve en yüksek vites seçimi en düşük yakıt tüketimini sağlar. Hızınız arttıkça tüketiminiz artar. Hızdaki her 10 km/s artış yakıt tüketimini yaklaşık % 8 artırır. 60 km/s hızın altında da hızınız düştükçe yakıt tüketiminiz oransal olarak artar.

Yorum bağlantısı
Cihan Tiftik

Bunlar doğrudur. Ama ben aracın istediği devri vererek kullanmaya başladım.Bu yerine göre 3500-4000 bile oluyor. 2000-2500 d/d arasında kullandığım zamanlara göre bir depoyla yaklaşık 60-65 km daha fazla yol yapıyorum. Hem ömrümden ömür gitmiyor,hem de az da olsa k

Yorum bağlantısı
Evren Erakçora

Bir de şu var, münkün olan en kaliteli yağ kullanmak, lastikleri yol güzelse fazca şişirmek. Sabit hızla 60-70 km/s hızla giderek fabrika verisinin bile altında tüketebilirsiniz. ( Benzinli 5.vitesle)

Yorum bağlantısı
  • Konuyu Görüntüleyenler   0 kullanıcı

    Sayfayı görüntüleyen kayıtlı kullanıcı bulunmuyor.

×
×
  • Yeni Oluştur...