İçeriğe Yönlendir

Chip Tuning


Uğur Koçyiğit

Recommended Posts

Nuri Başer
Enjektörlerin açık kalma süresine göre hesaplıyor...

ozaman benim enjektörler bozuk gibi hiçmi hiç istemediim bir sonuç çıkar ortaya.. :kutlama:

Yorum bağlantısı
Cemal Arslan
Cemal Bey,

Performansa yönelik yada tüketime yönelik uygulamalar yapmak mümkünmüdür.. Ahmet Bey'e nasıl bir yazılım yüklendi.. Hedef ne idi... ?

Ahmet Bey'e uygulanan yazılım full performans bir yazılım değil, Ahmet Bey motora zarar vermeden olabilenin en iyisini istedi ve bizde yaptık. Bazı müşterilerimiz motor sorun değil olabildiğince artsın diyor onuda yapıyoruz ama sorun çıkma ihtimali yüksek (örnek : www.actchiptuning.com/referanslarda görebileceğiniz Şafak beyin 1.9 tdi transporter'ı. orjinal 105hp chipten sonra 177hp, 4 aydır sorunsuz kullanılıyor ama riskli).

Bence önemli olan fazla beygir almak değil , araç , kullanıcı ve kullanım alanı için en uygun yazılımı yüklemek ki bazı müşterilerimiz fazla güçten dolayı aracı rahat kullanamadığını belirtip gücü kısmamızı istiyor ve kısıyoruz.

Ahmet Bey'in yakıt tüketimine gelince, şu ana kadar en yüksek yakıt tasarrufunu tır grubunda %18 ile IVECO STRALIS 480HP de, araç grubunda %31 VW CADDY 1900 TDI 105HP da yakaladık. Ama bu değerler yazılımla beraber şöförlerin kullanımıyla ve aracın bakımıylada alakalıydı. Aynı şirketin bakımları aynı yapılan, aynı güzergahta çalışan, aynı model araçlarından biri %9 tasarruf yaparken diğeri %1-2 lerde kalabiliyor. Ahmet Bey'in bu değerleri yakalaması imkansız değil ama yol bilgisayarının hata payını devredışı bırakmak için depo testi yapmak en sağlıklısı.

Ahmet Bey yeni sonuçları bekliyoruz...

Yorum bağlantısı
Nuri Başer

ya da rail basıncının arttığını düşünürsek enjektörden birim zamanda geçen yakıt miktarı da doğal olarak artar ve hesap sapar gibi değişik bir teori de geldi aklıma..

Yorum bağlantısı
Ahmet Yalçın
ya da rail basıncının arttığını düşünürsek enjektörden birim zamanda geçen yakıt miktarı da doğal olarak artar ve hesap sapar gibi değişik bir teori de geldi aklıma..

Püskürtme basınç ve miktarını tabiki arttırıyoruz. Ama maplarda düşük püskürtme değerlerini eskiye oranla daha uzun süre kullanıyoruz. Buda tasarrufu getiriyor.

Yorum bağlantısı
Nuri Başer
Püskürtme basınç ve miktarını tabiki arttırıyoruz. Ama maplarda düşük püskürtme değerlerini eskiye oranla daha uzun süre kullanıyoruz. Buda tasarrufu getiriyor.

aslında öğrenmek istediğim chipli aracın yol bilgisayarı ne derece doğru gösteriyor?? ya da hata payı artıyormu?? yani yol b.syr ı eğer enjektörlerin açık kalma sürelerini ölçerek bir değer çıkarıyorsa ve rail basıncı olağan harici arttırılıp birim zamanda enjektörden akan yakıt miktarı değişeceğinden ortalama yakıt değeri de olduğundan düşük okunmazmı diye merak ettim??

Yorum bağlantısı
Cemal Arslan
aslında öğrenmek istediğim chipli aracın yol bilgisayarı ne derece doğru gösteriyor?? ya da hata payı artıyormu?? yani yol b.syr ı eğer enjektörlerin açık kalma sürelerini ölçerek bir değer çıkarıyorsa ve rail basıncı olağan harici arttırılıp birim zamanda enjektörden akan yakıt miktarı değişeceğinden ortalama yakıt değeri de olduğundan düşük okunmazmı diye merak ettim??

enjektörlerin açık kalma süresinden değil gaz pedalı konuma göre ölçer...

Yorum bağlantısı
Mehmet Ozyurek
enjektörlerin açık kalma süresinden değil gaz pedalı konuma göre ölçer...

Mümkün değil... O zaman rampa aşağı, rampa yukarı, boşta, 1'de, 5'te hep aynı değeri vermesi gerekirdi..

Yorum bağlantısı
Tayfun Gündoğdu
(düzenlendi)

Rampa aşağı ayağını gaz pedalinden çekersin,kompresörde iner 0 yakar yani yakmaz.Gaz pedalına bastığınız andan itibaren enjektör yakıt püskürtmeye

başlarki 1 viteste kalkarken illaki gaza basmanız gerekir :B) Boşta iken rölentidedir ve enjektör püskürtür.Gaz pedal konumu en direk ecu içerisindeki

yazılımda mevcuttur.Gaz

pedal konumu %5 iken sizin aracınız 5000 dev/dak çeviriyormu.Gaz pedal konumu en direk enjektör püskürtme cc ile ortak çalışır.Komut verir.Anlık yakıt

tüketim değerlerinde gaz pedaline basın ve değerlerin nasıl deiştiğini görün...

tarihinde Tayfun G tarafından düzenlendi
Yorum bağlantısı
Mehmet Ozyurek

Vites boşta. motor çalışıyor, araç duruyor... gaz pedalına dokunmuyoruz... Tüketim ekrana ne kadar yansıyacak.. ?

Vites boşta, araç 10 km hızla ilerliyor, gaza basmıyoruz.. Ekrana ne yansıyacak.. ?

Vites boşta, araç 130 km hızla ileriliyor, ekrana ne yansıyacak.. ?

Yorum bağlantısı
Ayhan Şentürk
enjektörlerin açık kalma süresinden değil gaz pedalı konuma göre ölçer...

İmkansız. Yada eksik.

Mümkün değil... O zaman rampa aşağı, rampa yukarı, boşta, 1'de, 5'te hep aynı değeri vermesi gerekirdi..

Doğru.

Dip gaz dediğimiz maksimum güç durumu gaz pedalı ortada ikende olabilir, sonra ikende olabilir yada %25 basılıykende olabilir. Bu aracın motor devrine bağlıdır.

Madem gaz pedalı konumuna göre, 5. viteste 1200 devirde gaz pedalı konumu %10 diyelim. Konumu %15 yaptığımızda hızlanmaya başlar, konumu %20 yaptığımızda o motor devrinde nekadar güç verebiliyorsa o kadar hızlanır. Ondan sonra gaz konumunu % 40 yada %70 yada %200 yapıp arabayı delip ayağınızı egsoz manifoltuna dayasanızda aracın hızlanma tepkisi değişmez.

Ecu motor devri-gaz pedalı durumuna göre göndereceği yakıt miktarını ayarlar. Toros yada brodway kullanmıyoruz.

Yorum bağlantısı
Ayhan Şentürk
(düzenlendi)

Düz mantıkaynı hız için gaz pedalına daha az basıyorsunuz demek istediniz. Tamam gaz pedalına daha az basmamız gerekebilir. Bunun sebebi nedir? Yol bilgisayarı bu sebebimi değerlendiriyor gaz pedalı konumunumu?

Gaz pedalı konumu neder düşer?

Aracın torku artmıştır, düşük devirde daha fazla güç üretebiliyordur, bir üst viteste gidebiliriz, dolayısıyla gaz pedalı konumu düşmüştür. Tamam peki düşük devirde kullanalım. Aracımızın turbosu değişken geometrilimi, düşük devire uygunmu. Düşük devire uygun değilse düşük devirde o motorun hali ne olur? Yüksek enjektör basıncıncıda enjektördeki su jeti etkisi aşınmaları üst düzeye çıkartıp enjektör ömrü ne olur. 4 enjektör 2000 TL...

Teknik olarak sebep sonuc etki tepki açıklanırsa konu netleşir.

tarihinde Ayhan ?ent tarafından düzenlendi
Yorum bağlantısı
Tayfun Gündoğdu
Bu chip tunning işi benim de çok ilgimi çekiyor ama ya ben kaçırdım ya da kimse açıkça yazmamış.

Şimdi Mehmet abi bu işlem aracın parça ömrünü etkiler mi veya o zaman neden bu işi firmalar fabrika çıkışı yapmıyor da araçların gücünü düşük tutuyor demiş.

Bunun cevabı çok basit chip tunning işlemi özellikle aracı yüksek devirlerde ve performanslı kullanırsanız (ki chipli bir aracı büyük ihtimalle öyle kullanırsınız) işte o zaman arabanın motorunun canına okuyor. Tabi uzun vadede.

Otomobil fabrikaları araçların gücünü aracı farklı beygir gücü opsiyonları ile satabilmek için değil aracın özelikle motor ekipmanlarının ömrünü maksimum seviyede tutabilmek için sınırlandırırlar. Aksi olsaydı yani otomobil fabrikalarının amacı mümkün olan en yüksek performansı sağlamak olsaydı o zaman büyük ihtimalle en üst segmentte yer alan otomobiller bile 30-40 bin km göremeden iflas ederdi.

Ancak buna rağmen yine de bu chip tunning işine sıcak bakıyorum. En doğrusu sıfır alınmış araca chip uygulaması yapmak ve araç 2-3 yaşındayken veya 100 bine gelmeden satmak.

2. olarak diğer önemli konu da asla ve asla chip uygulanmış bir ikinci el araba almamak. sonuçta arabanın 10 bin km sonra arıza çıkarıp çıkarmayacağını ve chip taktıran adamın aracı o halde nasıl kullandığını bilemezsiniz.

Chip tuning işlemi yapılmadan önce araç 2000 dev/dak gaz pedal konumu % X iken Y kadar güç üretir,işlem sonrası ise aynı Y gücünü 1700-1850 dev/dak üretir.Bir motorun ömrü yaptığı devir sayısı yani yaptığı sürtünme zamanı ile ilgilidir.Şimdi siz söleyin bana 2000 dev/dak dami araç daha çok sürtünür 1700 dev/dak damı?Bundan yola çıkarak araçların parçalarındaki deforme zamanlarını kıyaslayabiliriz.Kullanıcı işlem sonrası X pedal konumu ile aracın eskisine göre daha çok devirlendiğini fark edecek ve gaz pedalinden ayağını çekicektir.Çünkü araçtaki güç tepkisi serileşecektir.İşte tasarruf başlamıştır.

Chip tuning yüksek devirlerde ve performanslı kullanımlarda tabiki etkilidir ama alt devirlerdede etkisi büyüktür.Bunda en büyük etken yazılımı yapan tunerdır.Otomobil fabrikalarının tabiki görevi aracın mekanik aksamını dayanıklı yapmak ama yanındada satış politikası yapmakta görevleri.sizce 1.4 motor TSİ 170hp teknolojisi yenimi çıktı bu projeler çok önceden planlanan projelerdir.bir anda teknolojiyi ilerletirseniz para kazanamazsınız.bugün 82hp lik araç çıkarıyorsanız 3 yıl sonra 102hp lik çıkrtırsınız.önce araca alıştırma sonra versiyon atma.Alt ve bir üst segment arasındaki yazılım farkını gördüğüm için bunları konuşuyorum.Fabrika aynı yazılımlı farklı hp lerde 2 aynı aracı neden turbosunu büyülerek yada birtakım modifikasyonlar apmıyorda yazılımla oynuyor :rolleyes:

Yorum bağlantısı
Tayfun Gündoğdu

Tabiki Mehmet Bey

ACT Chip Tuning firmasında çalışmaktayım...

Sizlerin yazılarınızı ve yorumlarınızı şevkle okuyorum ve takip ediyorum.Bu konu başlığınada gösterdiğiniz ilgiden dolayıda teşekkür ederim.Chip tuning gerçekten işlem aşaması itbari ile komplike görünmektedir ve anlaşılmayan çok yönü var ama bu sektörde çalıştığım için bildiklerimi paylaşmak istedim.

Yorum bağlantısı
Mehmet Ozyurek

Hoşgeldiniz Tayfun Bey..

Sizden ricamız, soruları cevapsız bırakmamanız...

Sadece ve sadece doğruları yazarak, bizleri aldatmamanız...

(Yapıyorsunuz demiyorum, yanlış olmasın)

Chip tuning mantığı ile ilgili onlarca sorumuz oldu ama, doyurucu bir cevaba ben henüz ulaşamadım...

Sizden yazılımı istemiyoruz...

Chip tuning nedir, yakıt nasıl düşüyor, güç nerden geliyor, motor ömrü hangi şartlarda ne oranda etkileniyor, emisyon değerleri ne iken ne oluyor sorularının cevaplarını anlayacağımız şekilde vermenizi rica ediyorum..

Yakıt tüketimi ve güç artışı ile ile ilgili elinizde ne kadar veri varsa, sizin yoksa, yazılım üreticisi firmanızın o da yoksa benzer firmaların teknik test sonuçlarını istiyorum...

Bu bölümün şeffaf bir biçimde ilerlemesini istiyorum..

Cevaplarınızı bekliyorum...

Yorum bağlantısı
Ayhan Şentürk
Chip tuning işlemi yapılmadan önce araç 2000 dev/dak gaz pedal konumu % X iken Y kadar güç üretir,işlem sonrası ise aynı Y gücünü 1700-1850 dev/dak üretir.Bir motorun ömrü yaptığı devir sayısı yani yaptığı sürtünme zamanı ile ilgilidir.Şimdi siz söleyin bana 2000 dev/dak dami araç daha çok sürtünür 1700 dev/dak damı?Bundan yola çıkarak araçların parçalarındaki deforme zamanlarını kıyaslayabiliriz.Kullanıcı işlem sonrası X pedal konumu ile aracın eskisine göre daha çok devirlendiğini fark edecek ve gaz pedalinden ayağını çekicektir.Çünkü araçtaki güç tepkisi serileşecektir.İşte tasarruf başlamıştır.

Chip tuning yüksek devirlerde ve performanslı kullanımlarda tabiki etkilidir ama alt devirlerdede etkisi büyüktür.Bunda en büyük etken yazılımı yapan tunerdır.Otomobil fabrikalarının tabiki görevi aracın mekanik aksamını dayanıklı yapmak ama yanındada satış politikası yapmakta görevleri.sizce 1.4 motor TSİ 170hp teknolojisi yenimi çıktı bu projeler çok önceden planlanan projelerdir.bir anda teknolojiyi ilerletirseniz para kazanamazsınız.bugün 82hp lik araç çıkarıyorsanız 3 yıl sonra 102hp lik çıkrtırsınız.önce araca alıştırma sonra versiyon atma.Alt ve bir üst segment arasındaki yazılım farkını gördüğüm için bunları konuşuyorum.Fabrika aynı yazılımlı farklı hp lerde 2 aynı aracı neden turbosunu büyülerek yada birtakım modifikasyonlar apmıyorda yazılımla oynuyor :rolleyes:

Kullanıma göre 1700 devirde 2000 değil 2005 devir göre daha fazla sürtünür ve daha fazla aşınma olur. 1500 devirde 200 tork alınan motor 2500 devirde 100 tork alınan motora göre daha fazla aşınır. Devir arttıkca sürtünme artar ama bunu asıl belirleyen güçtür. Yani anlayabileceğiniz dilden yanma odasında oluşan basınc aşınmayı belirler. Biyel kolları piston merkezinde değildir mesela. Basıncta piston silindir içinde dönmeya çalışır ve güçü dük vermesi istenir.

1.4 TSI aracın motorunda kullanılan malzeme ile 1.4 tdci aracın motorunda kullanılan malzeme kıyaslamasını yaptınızmı. + buna ek olarak 1.4 TSI aracın turbosu değişken geometrilidir, düşük devirde motora hayat verir. Düşük devirin hesabı yapılmıştır.

Yorum bağlantısı
Tayfun Gündoğdu
Hoşgeldiniz Tayfun Bey..

Sizden ricamız, soruları cevapsız bırakmamanız...

Sadece ve sadece doğruları yazarak, bizleri aldatmamanız...

(Yapıyorsunuz demiyorum, yanlış olmasın)

Chip tuning mantığı ile ilgili onlarca sorumuz oldu ama, doyurucu bir cevaba ben henüz ulaşamadım...

Sizden yazılımı istemiyoruz...

Chip tuning nedir, yakıt nasıl düşüyor, güç nerden geliyor, motor ömrü hangi şartlarda ne oranda etkileniyor, emisyon değerleri ne iken ne oluyor sorularının cevaplarını anlayacağımız şekilde vermenizi rica ediyorum..

Yakıt tüketimi ve güç artışı ile ile ilgili elinizde ne kadar veri varsa, sizin yoksa, yazılım üreticisi firmanızın o da yoksa benzer firmaların teknik test sonuçlarını istiyorum...

Bu bölümün şeffaf bir biçimde ilerlemesini istiyorum..

Cevaplarınızı bekliyorum...

Gaz pedal konumu sanırım karamserize bir başlangıç yaptı Mehmet Bey ama gaz pedal konumu ecu içerisine yazılımı yapan fabrika mühendisleri tarafından matematiksel hesaplara göre yerleştirilmiştir.Ben gödüğümü ve bildiğimi sölerim.Yazılım olarakta çalıştığım firmaya bağlı kalmaksızın bildiklerimi dökümanlar halinde buraya yeri geldiğinde eklicem.sanıyorum o zaman bu önyargı ortadan kalkıcaktır.Enjektörün püskürtme cc sinden turbo wegate ecu ayarlamasına kadar eklicem buraya.Egzoz emisyonunada gelince AFR değerlerini iyi hesaplayarak yapılan yazılımlar,izin verilen CO2 ve Hidorkarbon vs sınırlarının altına çekilebilir.NOrmal dizel araçlarda ki motor tipleri farklılık gösterir piskürtülen yakıtın %15-20 sini yakarsınız.zaten tamamını yaksanız katalitik konvektörler veya euro 4 lerde kullanılan bluetech gibi malzemelere gerek kalmaz.Chip tuning işleminde çok farklı modifikasyonlar yapabilirsiniz.İsterseniz motorada zarar verdirebilirsiniz ama isterseniz fabrikada yazlımı programlayan mühendisten daha ii bir yazılımda yapabilirsiniz.Ki servisler garantili araçlara ecu update i yaparlar buda yazılımın geliştirildiğinin bir ispatıdır.

Yorum bağlantısı
Tayfun Gündoğdu
Kullanıma göre 1700 devirde 2000 değil 2005 devir göre daha fazla sürtünür ve daha fazla aşınma olur. 1500 devirde 200 tork alınan motor 2500 devirde 100 tork alınan motora göre daha fazla aşınır. Devir arttıkca sürtünme artar ama bunu asıl belirleyen güçtür. Yani anlayabileceğiniz dilden yanma odasında oluşan basınc aşınmayı belirler. Biyel kolları piston merkezinde değildir mesela. Basıncta piston silindir içinde dönmeya çalışır ve güçü dük vermesi istenir.

1.4 TSI aracın motorunda kullanılan malzeme ile 1.4 tdci aracın motorunda kullanılan malzeme kıyaslamasını yaptınızmı. + buna ek olarak 1.4 TSI aracın turbosu değişken geometrilidir, düşük devirde motora hayat verir. Düşük devirin hesabı yapılmıştır.

Ford 1.6 TDCi 90bhp.Dünyaca ünlü chip tuning firması Superchips in sitesinden alıntıdır.

Grafiğe göre 4000 rpm de 150 Nm tork üretirken,2100 rpm de de 150 Nm tork üretmiştir.Sizin deyiminizle 4000 devirdeki sürtünme 2100 devirdekinden daha azdır.

Aynı grafiğe göre 4800 rpm de yaklaşık 60 bhp güç üretirken,2300 rpm de de 60 bhp güç üretmiştir.Sizin deyiminize göre 4800 rpm deki sütünme ile 2300 rpm deki sürtünme eşit olması lazım. Bence değil.

1.4 Tsi nin turbosunu incelemişsiniz birde yakıt pompasını ve electronik gaz kelebeğini ve ateşleme derecelerini inceleyin.125 hp olan bir tsi seat leon turbosu 0.8 bar basar.

Yorum bağlantısı
Cemal Arslan
(düzenlendi)
Vites boşta. motor çalışıyor, araç duruyor... gaz pedalına dokunmuyoruz... Tüketim ekrana ne kadar yansıyacak.. ?

Vites boşta, araç 10 km hızla ilerliyor, gaza basmıyoruz.. Ekrana ne yansıyacak.. ?

Vites boşta, araç 130 km hızla ileriliyor, ekrana ne yansıyacak.. ?

hepsinde vites boşta yani araç rölantide...rölanti yakıt değeri yansır...bu araca göre değişir....benim eski aracımda bu değer 1.0L/100km

Düz mantık aynı hız için gaz pedalına daha az basıyorsunuz demek istediniz. Tamam gaz pedalına daha az basmamız gerekebilir. Bunun sebebi nedir? Yol bilgisayarı bu sebebimi değerlendiriyor gaz pedalı konumunumu?

Gaz pedalı konumu neder düşer?

Aracın torku artmıştır, düşük devirde daha fazla güç üretebiliyordur, bir üst viteste gidebiliriz, dolayısıyla gaz pedalı konumu düşmüştür. Tamam peki düşük devirde kullanalım. Aracımızın turbosu değişken geometrilimi, düşük devire uygunmu. Düşük devire uygun değilse düşük devirde o motorun hali ne olur? Yüksek enjektör basıncıncıda enjektördeki su jeti etkisi aşınmaları üst düzeye çıkartıp enjektör ömrü ne olur. 4 enjektör 2000 TL...

Teknik olarak sebep sonuc etki tepki açıklanırsa konu netleşir.

enjektörlere bir şey olmaz çünkü onlar zaten o değerleri kaldıracak yapıdadır. ancak yazılımda tutarda misal max 300cc basan bir enjektöre 500 bas dersen...işte o enjektör hapı yutar :)

1) 35000 km dir chipli focus kullanıyorum.

2) Yakıt tüketimim yol bilgisayarında düştü gibi ama realitede arttı. 1 depo ile gittiğim mesafe 100 km kadar azaldı.

3) Zaman zaman, yahu chip bu yol bilgisayarını yanıltıyor galiba diye düşündüğüm oldu.

4) Yakıt tüketimimin artması umrumda değil, sonuçta chipi performans için yaptırdım :lol2:

5) Chipimi 3 kere güncellettim ve istediğim performansı 3. de yakalayabildim.

6) Önceden 4500 devirde "vites yükselt" ışığı yanıyordu. 3. chipten sonra 4500 deviri geçsem bile artık vites yükseltmemi isteyen uyarı ışığı yanmıyor.

Otobanda 2 ile başlayan bir hızda, ikimizde dip gaz konumunda bir audi ile yan yanayız. Yavaşlama niyetiyle ayağımı gazdan hafif çektiğimde, bir noktada tam tersine arabamın ileri doğru atıldığını ve audiyi rahatlıkla geçtiğimi farkettim. Aynı şeyi 3-4 defa tekrarladığımda, motorumun dipgaz gücünün, gaz pedalının dipgaz konumundan 1-2 cm kadar geride olduğunu keşfettim. (Debriyajdan ayağı geriye çekerek kavrama noktasını bulmak gibi)

Chipten sonra dip gazda, araç artık hızlanmakdan kesildiğinde ayağımı gazdan hafif geri çekiyorum ve araba yavaşlayacağına öne atlıyor.

"Not: Özendirici değil bilgilendirici amaçla yazdım. Sürat felakettir"

sefa bey...chipten dolayı yakıtınız artmaz...olay şu...siz agresif kullanıyorsunuz...araçta chip olsun olmasın ...agresif sürüşte yakıt artar...

chip olmadan da 90 km deki yakıt 140 km de yakıt ve 180 km de yakıt sarfiyatları aynı değildir...öyle değil mi ?

bunu kanıtlamak için chipsiz 100km yapacaksınız sonrada modlu olarak...tabi aynı şartlar altında...

ben bugüne kadar hiç bir müşterimizden yakıtım arttı diyeni duymadım. sizde de artmaması lazım. gerçekten artıyorsa bu işte bir terslik var demektir....

2.o tfsi passat 200 km de ki...14L olan yakıt değeri 10a düştü...ayrıca eski aracımda 180km de 9litre 200de 10L yazıyordu...

diğer konuya gelecek olursak gaz pedali konumu elbetde enjektörlere komut verdirir...bazı konuları yüzeysel geçiyoruz her konuda detaya giremiyoruz o yüzden özür dilerim...

ancak şuna emin olabilirsiniz...

bizler aynı zamanda vw servisiyiz...ve ustamızda oriinal vw servis cihazları var...bir motorun anatomisi neredeyse hergün burada işlenir :) bilmediğimiz anlamadığımız takıldığımız konularda sağolsun ahmet usta bizi aydınlatır. onun sayesinde teorideki bir çok bilgiyi pratiğe dönüştürdük. enjektörlerin çalışması turbonun görevi ve işleyişi wastegate görevi pistonlar segmanlar valfler bujiler sıkıştırmalar ateşleme dereceleri krank görevi egzantrik önemi vs.vs.

bunları bizim öğrenmemiz...bize daha düzgün daha iyi yazılım hazırlamamıza neden oluyor...zaman zaman da ustamız bizimle birlikte yazılım hazırlar...misal yakıtı şu kadar aç turboyu bu kadar aç falan der...

bilgilerimizi elbetde paylaşırız...ankarada olan ve dileyen arkadaşlar servisimize gelip ustamızdan yada bizlerden bu tarz bilgiler edinebilirler...en azından tanışırız sohbet ederiz sıcak soğuk içeriz...aracın ne marka olduğu önemli değil. netice motor çalışma mantığı ve diğer parçalar aynıdır...

tarihinde Cemal Arslan tarafından düzenlendi
Yorum bağlantısı
Mehmet Ozyurek

Sorum şuydu;

Vites boşta. motor çalışıyor, araç duruyor... gaz pedalına dokunmuyoruz... Tüketim ekrana ne kadar yansıyacak.. ?

Vites boşta, araç 10 km hızla ilerliyor, gaza basmıyoruz.. Ekrana ne yansıyacak.. ?

Vites boşta, araç 130 km hızla ileriliyor, ekrana ne yansıyacak.. ?

Cevap ta bu;

hepsinde vites boşta yani araç rölantide...rölanti yakıt değeri yansır...bu araca göre değişir....benim eski aracımda bu değer 1.0L/100km

Tezim de şu;

Vites boşta, gaz pedalına basılmıyor ve dururken 1 litre/saat yazan ekran

10 km hızla ve yine vites boşta, gaz pedalı sıfır pozisyonundaysa ekrana 10 litre yansır, Hesabı şudur,

Yürümeye başlandığı için litre/saat verisi otomatik olarak litre/100 km şeklini alacaktır ve bir hesaplama yapılacaktır.

10 km hız ile 100 km yolu 10 saatde gideceğine ve rolanti devrinde saatde 1 litre yaktığına göre 10 saat (x) 1 litre = 10 liitre Ekran görüntüsü 10 L/100 km. olacaktır..

Diğer sorum 130 km idi..

Yine aynı mantık ile; 1 saatde 1 litre yakan araç rolanti devri ile 130 km hız ile seyrettiği anda ekran görüntüsü aşağıdaki gibi olacaktır.. Formül de şudur..

1 saatde 1 litre taktığına göre;

130 km hızla 100 km yolu 46 dakikada katedeceğinden; 60 dakikada 1 litre yakan motor 46 dakikada 0,76 litre tüketeceğinden, ekranda göreceğimiz tüketim miktarları aşağıdaki gibi olacaktır..

Vites boşta. motor çalışıyor, araç duruyor... gaz pedalına dokunmuyoruz... Tüketim ekrana ne kadar yansıyacak.. ? 1 L/saat

Vites boşta, araç 10 km hızla ilerliyor, gaza basmıyoruz.. Ekrana ne yansıyacak.. ? 10 L/100 Km

Vites boşta, araç 130 km hızla ileriliyor, ekrana ne yansıyacak.. ? 0,76 L/100 km.

Sonuç; Ekrana yansıyan ortalama tüketim verisinin gaz pedalı ile alakası yoktur... Üç örneğimizde de gaz pedalı sıfır konumdadır.. Bulduğum sonuçlar; rolanti devrinde saatde 1 litre yakan motor için gerçek tüketim verileridir. Fordlarda ekrana bu şekilde yansır.

Siz chip işlemi sonucu bu ekran verisinin yolunu değiştirip, gaz pedalı pozisyon sensörüne bağlamıyorsanız, Gaz pedalı pozisyonu ile alakası yoktur..

Sefa ile ben görüşmüştüm.. : Sefa chip işlemi yaptırırken, ben performans istiyorum, tüketim umrumda değil dedim diyordu... Şimdi çok yakıyorum ama agresif kullanıyorum, çok basıyorum diyordu...

Sefa hakkındaki tespitiniz doğru bence...

Yorum bağlantısı
Cemal Arslan

mehmet bey

tespitinizde hatalısınız ...üzgünüm ... :)

neden derseniz..günümüz araçları vites boşta iken rölanti kadar yakar...hızınız ne olursa olsun...ispata hazırım...

ancak vites boşta değilse....misal 5e attınız ve saldınız arabayı....hız ister 10 olsun ister 130 olsun...özellikle yokuş aşağı...araç 0L yakacaktır...çünkü kendi kompresörü ile yol almaktadır...motora sadace hava basmaktadır.

gaz pedali doğrudan enjektörlere komut vermektedir...yani aslında gaz pedali sinyal verir ama işi yapan enjektördür... :lol2:

Yorum bağlantısı
Cemal Arslan

eyvallah muhlis kardeş...

chip tuning yıllar önce avrupada yapılıyordu henüz türkiyede bilinmiyordu. oralarda kanunlar çok daha sıkı ve katı. bu yüzden bu tür işlemler orada daha farklı işliyor. ve eminimki bu işlem başlamadan önce onlar gerekli testleri yada incelemeleri yapmışlardır.

almanyada bir chip araca uygulanırken....1. yazılım ücreti 2. işlem ücreti 3. tüv onayı için ücret .....ödeniyor...

oysa burada durum daha farklı.

elbetde avrupada tıpkı burada olduğu gibi el altından yapılan işlemler yada kopya yazılımlarda mevcut. bu başlı başına farklı bir konu.

şunu demek istiyorum...yıllardır bu iş yapılıyor ve avrupa bu işin öncüsü...eğer bir sorun olmuş olsaydı emini durum şimdikinden daha farklı olurdu.

ayrıca üstüne basa basa belirtmek istiyorum gerek kendi araştırma ve gözlemlerimiz gerek bulunduğumuz servisin bize olan katkısı ile chip tuning düzgün yapıldığı takdirde kesinlikle ne uzun vade de ne de kısa vade de bir zarar açmaz...

Yorum bağlantısı

Bana göre araç güç ayarlama mantığı ve chip uygulamasında oluşan değişiklik şu şekilde molmaktadır sadece anladığım kadarıyla.

Öncelikle ecu dediğimiz işlemci aracımızın ne kadar güce nerde ihtiyacı olduğunu belirler ve buan göre tork isteğinde bulunmak için devir saatine göre sürücüye mesaj iletir. Nasılmı? Şöyleki; aracınızı rampa aşağı, rampa yukarı ve eğimsiz üç farklı noktada misal 1500 d/dk ile hareket ettirmeye çalışın.

Rampa yukarı gaz pedalı sabit 1500 d/dk da tutulursa ilk hareketten sonra aracın ağırlığının kendini geri çekmesi (rampa aşağı geri asılması) nedeniyle devir saati gerileyecektir. bu nedemektir araç bu ayğırlığı bu yolda bu güçle çekemiyor, gaza bas tork ver. aynı işlem rampa aşağı 1500 d/dk ile sabit gazla (yapabilen kişi çok azdır) hareket ettirin, göreceksinizki; aracınız sizin gaz pedalınızın tepkisiyle değil büyük oranda aracın kendi ağırlığını rampa aşağı ileri yönlü çekmesi sebebiyle devir saati sizin desteklediğiniz 1500 d/dk dan sora yokselecektir. Bu nedemektir; buda tamam benim burda senin verdiğin gaza çokta ihtiyacım yok ben kendi ağırlığımla hızlanıyorum. (burdaki devir saati yükselmesi vitesteki aracın hızlanması ve piston hareketi sebebiyle olur yakıt sarfiyatı mibimum seviyededir. bunu 160 km/h hızla bolu rampasında 5. vitesle inerken başka bikaç araçta gördüm devir saati 5000 d/dk ama yol bilg. 1 lt/100 km idi) peki aynı işlemi düz yolda deneyelim. (burda lütfen fizik kanunlarını göz ardı etmeyelim) düz yolda aynı aracı 1500 d/dk sabit gazla hareket ettirelim. Ne olur ilk anda devir saati bir miktar düşer sora normal ayarına döner yada devir artmaya bile başlar. bu ne demektir? Bu da şudurki; ben düz yolda aracın ilk hareketini verdğin torkla biraz zor sağladım ama ağırlık ve ileri yönlü hareket tekerleklerdeki yuvarlanma direncini etkiledi ve verdiğimiz ilk güç araca ileri yönlü bi baskı uygulamış oldu burdan sonrada ağırlık aracı belli bi noktaya kadar minimum güç desteği ile zorlanmadan hareket ettirir. aynı minimum gücü uygulamaya devam ederseniz araç ağırlığı+verdiğiniz güç lastiklerin ileri yönlü yuvarlanma direncinde minimum geri tepmeyle devam edicektir.

chip işlemi ise burda ne yapar? yukarda anlattığım üç örneği şöle düşünün; 3 kişi bir connect i rampa yukarı, rampa aşağı, ve düz yolda itmeye çalışsın. üst örnekteki son paragrafı da buna göre değerlendirin. düz yolda araba iterken ilk hareketten sora aynı güçle aracı itmek daha kolaydır.

Neyse chip işlemi de bana göre şunu yapar; rampa aşağı çokta esprisi yoktur sadeve ivmelenme için kullanılan gücü daha erken vererek minimum sürede maksimum hızlanmaya çok yardımcı olur. yakıta etkisi ne olur 20 dk gaza basacağımıza aynı güç/hız için 5 dk basarız aynı veya daha çok performansı alırız ordan sora araç ağırlığı için çoğunu sırtlar. rampa yukarı chipli araç; chip siz araç 1500 d/dk da 150 nm tork (3 kişi ile itme gücü) verirken, chiple birlikte 190 nm tork sağlar (5 kişiyle itme gücü bu değer değişkendir.) ne olur ? araç 1500 d/dk da rampa yukarı sabir devirle ilerlemesini sürdürebilir. devir düşüktür ama motor derki tamam bu ağırlığı ben bu güçle buraya yukarı çekebiliyorum sorun yok aynı güçle devam edebilirim. düz yoldada yine düz mantık düşünüm yukardaki örnek gibi bi connect i 3 kişiyle değil 5 kişiyle ittiğinizi düşünün. bu iş aslında fizikle çok yakından alakalı. neyse düz yoldada şu olur, 1500 d/dk da araca yine 150 nm/tork vereceğimize 190 veya 200 nm tork verirsek araç derki oo maşallah bu güç bana yeter ilk harekette az ilerdede bırak beni gidim aynı güçle der ve devir artacağına aynı güçle hız artar.

Bence bu işlem son derece faydalıdır ama uygun kullanıldığında ve uygun işlem uygun araca uygulandığında. Bana sorarsanız ben bu işlemi sadece yakıt ekonumisi için kullanırım. sonuçta benim aracım ralli aracı değil. genelde ve her ay 3000 km gibi uzun yol yaparım. yani uzun yol şöförüyüm. yeri gelir arabamı 0-100 km ye 50 sn de getiririm ekonomi yaparım yeri gelir 12 sn de 100 e varırım basar giderim. bu işlemi ben genellikle sakin kullanımda maximum ekonomi için kullanırım.

Sülçü lisan ettikse affola. Nacizane kendi çapımda yorum yapmaya çalıştım.

saygılar.

Yorum bağlantısı
  • Konuyu Görüntüleyenler   0 kullanıcı

    Sayfayı görüntüleyen kayıtlı kullanıcı bulunmuyor.

×
×
  • Yeni Oluştur...