İçeriğe Yönlendir

Yüksek devir


Mehmet Varankaya

Recommended Posts

Mehmet Varankaya

vites değiştirirken 2500 ile 3000 devir arasında değiştiriyoruz. pekii 120 yi geçtikten sonra devir 3000 in üzerine çıkıyor ve tabiri caizse motor bağırıyor, bunun herhangi bir sakıncası varmıdır. araç 90'lık 6000 km de.

Yorum bağlantısı
Cemil Çınar
(düzenlendi)

Dizel araçlar alt devirlerde yüksek performans verirler (turbo destegiyle), o devirler ekonomik kullanım için ideal değerlerdir.

Sonrası sizin bileceğiniz iş, gaza bastıkça yakıt tüketiminiz artar.

Abartırsanız da sorunlar çıkabilir, herşey kararında olmalı....

tarihinde Cemil tarafından düzenlendi
Yorum bağlantısı
Mustafa Tüfekçi

dizeller az devirle çok iş yapan araçlar yani yüksek devire gerek duymazlar yüksek devirde de gürültüsü çoğalır ve yıpranması artar.

3000 devirde vites değiştirmek gereksiz ama sizinki ticari olduğu için vites durumunu bilmiyorum ben bile 2200 devidrde vites yükselttiriyorum :rolleyes:

Yorum bağlantısı
Mehmet Ezginler

Zaten kendiniz söylemişsiniz devir 3000, xxx hız/km geçince motor bagırıyor demekki hız sınırlarını aşmaya başlamıssınız sürat feleketi getirir zaten yollar maganda dolu hıza ne gerek var , :rolleyes: hız yapılarak zorlanan bir motorda eskimiş, aşınmış aksamlar varsa arızaya davetiye çıkaracaktır bilginiz olsun :good1: hemde fazla yakıt tüketimine sebep olur.

Yorum bağlantısı
Emre Özen
(düzenlendi)

gezinti modunda olduğum zamanlarda ben 1.750-2.000rpm de vites değiştiriyorum sonra sabit hızda gidiceksem 3.viteste sabitliyorum hızımı.. bunu okuğum bir makalede yakıt tasarufu sağladığı için yapıyorum

tarihinde Emre tarafından düzenlendi
Yorum bağlantısı
Ayhan Şentürk
o zaman niye 220 kadran koymuşlar arkadaşş.

+1

Benimde aklıma ilk gelen buydu. Aşırı zararlı olsa devir kesiciyi 5000 yerine 4000 devirlere indirirlerdi.

Arac kitapcığında rodajdan sonra istediğiniz devirde kullanabilirsiniz yazıyor.

Çok düşük devir dizeli öldürür. Atıyorum max tork 1750 devirdedir, her vites değiştirildiğinde devir 1750 devirin üzerinde kalmalı. Turbo dizel biraz seri kullanılmalı ama dip gaz değil. Bu şekilde kullanılan motorlar daha sağlıklı daha performansı daha canlı olur.

Yorum bağlantısı
Mehmet Varankaya

mademki 110 u geçmiyeceğiz o zaman bi kartal alalım ona binelim. bu nasıl bi iş yavvv.

Yorum bağlantısı
Cemil Çınar

Yapmayın kartallar 110 la gitmez onlar kendini uçak zannediyor, İstanbulda sol şeride bir bakın neler göreceksiniz...

Yorum bağlantısı
Evren Erakçora

Yüksek devirde zarar, düşük devirde zarar dizel motora. Sonuçta yüksek devirde yıpranma daha fazla olacaktır. Bazı ticari minübüslerde 6.vites o kadar uzun ki çoğu zaman kullanamıyorlar. 1500 devirde falan 100 yapıyor. :)

Yorum bağlantısı
Alkan Gülanber

ya ben bu dizel kullanımı konusunda hala tam bi bilgi edinemedim benim bildiğim dizel araçları yüksek devirde kullanılması hangi servise gitsem böyle söylüyo yani 3000 den önce vites değiştirme gibi..... düşük devirde motor bitiyomuş falan felan tabi düşük devir dediysek 1500 devir felan tam olarak en sağlıklı ve motorun ömrü açısından kaç binde vitesi atmak gerekir benim yorumum 2400 2500 gibi ben bu devirlerde vites atıyorum.

Yorum bağlantısı
Zafer Ofli

Açıkçası ben yüksek devirden ziyade düşük devirin motoru öldürdüğü kanaatindeyim (yüksek devir derken benzinlide 4500-5000 arası dizelde 3500-400 arası) Çünkü yüksek devirde hızlanmış motor parçaları (miller ve bağlı ekipmanlar) Tolerans boşluklarının üstündeki boşluklarda merkezkaç kuvvetinin etkisiyle daha rijit hareket ederler ve olaması gereken hareket çizgisinde çalışırlar ancak daha düşük devirlerde ise merkezkaç kuvvetinin etkisi daha az olacağından mikron seviyesinde de olsa salınımın düzensizleşmesi pistonların gömleklere zarar vermesine sebep olur. Veya olur diye düşünüyorum desem daha doğru olacak

Yorum bağlantısı
Ayhan Şentürk

1800 devirin altına düşmeden 3000 deviri aşmadan kullanıyorsanız, ve hızlanmaları dip ga değilde sakin yapıyorsanız motor uzun ömürlü olur ve sorun çıkartmaz.

Dip gaz yapıldığında turboya yükleniliyor. Turbo maksimum basınc basmaya çalışıyor. 3500 üzeri devirlerde devamlı dip gazda turboya devamlı yüklenilir ve turbo ömrü kısalmaya başlar. Nedeni şu, Örneğin düz yolda sabit 3. vites 2500 devirde giderken aracın hızını korumak için atıyorum 20 beygir güç gerekiyor ve motor ona göre yakıt akışı sağlıyor ve hava emişi yapıyor. Turboda 0.1 bar basıyor diyelim. Turbo düşük devirde çalışıyor ve yataklara yük binmiyor. Sabit hız için az güç gerektiğinden yanma odasına az yakıt alındığı için fazla basınc oluşmuyor. Pistona yük binmiyor.

Aynı durumu yani 3. vites 2500 devir dik bir rampa düşünürsek motor aracın rampaya tırmanabilmesi için belki tam güç isteyecek ve 75 beygir güç ile çalışacak, turbo atıyorum 1 bar basacak. Turbo yataklarına yük binecek, yanma odasına fazla yakıt alındığı için basınc fazla olup pistina yük binecek, aşınmalar fazla olacak vs vs. Ayrıca dip gazlarda dizelde siyah duman oluşabiliyor. Motor yağının ömrüde kısalır.

Devamlı Düz yolda 4. vites 3500 devirde düz yolda sabit hızda giden arac ile 4. vites 3000 devirde dip gaz ile rampa çıkan aracın motor ömrü aynı olmaz. Rampa çıkanın devri düşük turbosu belki 2 kat fazla devir yapacak. Pistonların maruz kaldığı basınc 2 kat fazla olcak vs vs.

Yani özet olarak dizel aracı seri devirli kullanın ama dip gaz ile sıkıştırmayın. Devirli kullanın derken 3500 devir aşılmasıda gereksiz. Yol ne istiyorsa onu verin. Rampalarda arac hızlanamıyorsa dip gazda tutmayın. 1 vites düşürün rahat çıksın.

Biraz seri orta devirlerde (2000-3000) kullandığınızda motorun çalışma sesi değişiyor. Rahatlıyor.

Yorum bağlantısı
Ayhan Şentürk

Sabit hızlarda 2000 devirlerde kullanmak iyidir. Hızlanmalarda rampa çıkışlarda motorun biraz daha canlı olduğu 2500 devirleri kullanmak iyidir. Klima açık ikende devirli kullanılmasında fayda var.

Şöyle bir resim var umarım sürüş devri konusunda yardımcı olur.

Kırmızı olan beygir gücü ve mavi olan tork. İkisinin kesiştiği bölge 2000 devir ile 3500 devir arasında ve ben o bölgeyi kullanıyorum. Kesiştiği noktanın sol tarafı ekonomik, sağ tarafı biraz daha performanslı.

70749649.jpg

Yorum bağlantısı
Mehmet Göktürk
(düzenlendi)
Açıkçası ben yüksek devirden ziyade düşük devirin motoru öldürdüğü kanaatindeyim (yüksek devir derken benzinlide 4500-5000 arası dizelde 3500-400 arası) Çünkü yüksek devirde hızlanmış motor parçaları (miller ve bağlı ekipmanlar) Tolerans boşluklarının üstündeki boşluklarda merkezkaç kuvvetinin etkisiyle daha rijit hareket ederler ve olaması gereken hareket çizgisinde çalışırlar ancak daha düşük devirlerde ise merkezkaç kuvvetinin etkisi daha az olacağından mikron seviyesinde de olsa salınımın düzensizleşmesi pistonların gömleklere zarar vermesine sebep olur. Veya olur diye düşünüyorum desem daha doğru olacak

Merkezkaç kuvveti iyi mi diyorsunuz yani? nedenmiş? bence tam tersidir. salınım asıl yüksek devirde düzensizleşir.

sizin dediğiniz sadece krank koluna yapılan basınç için geçerlidir. patlama başına kuvvet devir yükseldiğinde düşeceğinden krank sistemi yüksek devirde daha az etkilenir. patlamadan yani.

tarihinde Mehmet G tarafından düzenlendi
Yorum bağlantısı
Ayhan Şentürk

Resimden anlaşıldığı gibi 2000 devirin altında beygir gücü yok.

3500 devirden sonra tork düşmeye başlıyor. 4000 devirden sonra tork çok düşük ve beygir gücüde düşmeye başlıyor. Dolayısıyla 4000 devir sonrası verimsiz.

Merkezkaç kuvveti iyi mi diyorsunuz yani? nedenmiş? bence tam tersidir. salınım asıl yüksek devirde düzensizleşir.

sizin dediğiniz sadece krank koluna yapılan basınç için geçerlidir. patlama başına kuvvet devir yükseldiğinde düşeceğinden krank sistemi yüksek devirde daha az etkilenir. patlamadan yani.

Sanırım zafer bey düşük devirde parçalarda vuruntu olur demek istedi. Tabiki devir arttıkca eksen etrafında dönen parçalar balanslı değilse merkez kaç etkisiyle yataklara daha fazla olumsuz etki ederler.

Yorum bağlantısı
Evren Erakçora

Örneğin rampa çıkarken bir çok dizel 5.vitesle çıkabilir, ama bence yükü azaltmak için vitesi düşürmek gerekir. Bence benzinli motorları münkün olduğu kadar düşük devirde , dizeli de yüksek devirde kullanmak motor ömrünü arttırır. Mazot bir nevi yağ olduğundan devire bağlı aşınmalar çok fazla olmaz gibi geliyor.

Yorum bağlantısı
Mehmet Göktürk
Örneğin rampa çıkarken bir çok dizel 5.vitesle çıkabilir, ama bence yükü azaltmak için vitesi düşürmek gerekir. Bence benzinli motorları münkün olduğu kadar düşük devirde , dizeli de yüksek devirde kullanmak motor ömrünü arttırır. Mazot bir nevi yağ olduğundan devire bağlı aşınmalar çok fazla olmaz gibi geliyor.

Bunu saglam bir otomobil meraklısı da söylemiş ve "kamyoncular niye öyle bastırıyor sanıyorsun" demişti.

sanırım patlama dizelde şiddetli olduğu için patlamanın etkisini daha azaltmak için sayısını çoğaltmak mantıklı. Tabi kırmızı çizgiye kadar değil.

Yorum bağlantısı
Ayhan Şentürk
(düzenlendi)
Bunu saglam bir otomobil meraklısı da söylemiş ve "kamyoncular niye öyle bastırıyor sanıyorsun" demişti.

sanırım patlama dizelde şiddetli olduğu için patlamanın etkisini daha azaltmak için sayısını çoğaltmak mantıklı. Tabi kırmızı çizgiye kadar değil.

Katılıyorum. Böylece piston yüzeyinde aşırı ısınmalarda meydana gelmez. Isı düşük olunca aşınmalar azalır.

tarihinde Ayhan ?ent tarafından düzenlendi
Yorum bağlantısı
Mehmet Ezginler
o zaman niye 220 kadran koymuşlar arkadaşş.

Sen o kadrana fazla takılma ne yolumuz musait nede trafik kuralları musade ediyor.sen hiç radara yakalandınmı?. :)

Yorum bağlantısı

Dizel araç düşüncesi sardı beni fakat pek bi bilgim yok. Yazılanlar sayesinde öğreniyoruz. Anladığım kadarıyla turbonun açılıp kapanışındaki devir aralığı en ekonomik devir. Malesef 4000 ve üstü hiç bir işe yaramıyor test ettiğim focus da böyleydi. Son benzin zamlarından sonra dizel almak daha yerinde bir karar olacak sanırım.

Yorum bağlantısı
Mehmet Varankaya

pekiiii 2500 devirde vites değişdirdik den sonra devir hemen 1500 lere kadar düşüyor buna ne diyeceksiniz.

arkadaş 220 kadrana fazla takılma demişte.o zaman kadranı 120 de bitirsinler arkadaş.

Yorum bağlantısı
Cemil Çınar

Takılmayın Mehmet Bey, benim araçta 240 kadran var ama hız limitörü izin vermiyor nereye gideceksiniz, yada nerede gideceksiniz 220 ile hem o kadar hız için bu araç uygun mu sizce?

Yorum bağlantısı
Mehmet Göktürk
Dizel araç düşüncesi sardı beni fakat pek bi bilgim yok. Yazılanlar sayesinde öğreniyoruz. Anladığım kadarıyla turbonun açılıp kapanışındaki devir aralığı en ekonomik devir. Malesef 4000 ve üstü hiç bir işe yaramıyor test ettiğim focus da böyleydi. Son benzin zamlarından sonra dizel almak daha yerinde bir karar olacak sanırım.

Yanlış.

Turbo öyle açılıp kapanan bişey değildir. Sürekli çalışır. ciddi de faydası vardır. inanmıyorsanız söküp öyle kullanın. deneme babında. yüksek devirde sadece siz aracı daha farklı hissedersiniz. klasik dizel kullanmadığınız için muhtemelen turbodizel ile klasik dizel arası farkı hissedemediniz. fark vardır düşük devirde de.

Yorum bağlantısı
Mehmet Varankaya
Takılmayın Mehmet Bey, benim araçta 240 kadran var ama hız limitörü izin vermiyor nereye gideceksiniz, yada nerede gideceksiniz 220 ile hem o kadar hız için bu araç uygun mu sizce?

sayın abicim 220 ile bi yere gideceğim yokta. bu araç bu hıza çıkamayacaksa anlamadığım nokta niye koymuşlar acaba.

Yorum bağlantısı
  • Konuyu Görüntüleyenler   0 kullanıcı

    Sayfayı görüntüleyen kayıtlı kullanıcı bulunmuyor.

×
×
  • Yeni Oluştur...