İçeriğe Yönlendir

Teknolojik &#246n Camlar


Erhan Doruk

Recommended Posts

Erhan Doruk
(düzenlendi)

Otomobillerde sürüş güvenliğini azaltan ve trafik kazalarına neden olan konuların başında gelen yetersiz görüş açısı ve dikkatsizliği azaltmak için General Motors?un geliştirdiği sistem, kamera ile çekilen görüntüleri ön cama yansıtarak sürücüye daha net görüş sunacak.

gm-heads-up-display-2.jpg

Carnegie Mellon ve Southern Üniversiteleri ile General Motors?un birlikte geliştirdiği proje ile ortaya çıkan Head Up Display (HUD) sisteminde sürücünün görmesi gereken, kavşak, tabela, şerit ve daha birçok önemli noktayı araç içinden ön cama yansıtan kameralar sayesinde sürücünün yağışlı ve sisli havalarda bile görüş alanı artık bozulmayacak. HUD sisteminin çalışmasında tüm camı gören kompakt lazer ışık demeti ve görüntü yayan şeff af fosfor ışınlar var. Geniş bir alanı kaplayan şeff af ekran dönüşümü gece görüş sistemleriyle birlikte de görev yaparken navigasyon ve fotoğraf makinesi tabanlı sensörler de bulunuyor. Kameranın kaydettiği görüntüyü algılayan işletim sistemi, trafi tabelasını, şeritleri ve trafik ışıklarını algılama yeteneğine sahipken hayvanlarını da ayırt edebiliyor. HUD sisteminde görev yapan kamera, aracın ön camından görünebilecek her noktayı tarayarak aracın ön camına yansıtıyor. Bu sistemde görev yapan kameranın ve sensörlerin belirlediği trafik levhaları, sürücünün dikkatini çekecek şekilde kırmızı çizgilerle etrafı sarılı bir biçimde yansıtılıyor. Sistemin bir diğer özelliği ise yol üzerinde bulunan şeritleri belirleyerek mavi çizgilerle ön cama yansıtıyor olması. Otomatik kararma özelliği de bulunan yeni ön cam, istenildiğinde herhangi bir görüntü kaynağından aldığı görselleri ön camda gösterebiliyor. Bu sistemin en büyük avantajı ise yağmurlu veya karlı havalarda ön camı kaplayan su tanecikleri görüş açısını engellese dahi, kamera tarafından kaydedilen görüntülerin cama yansıtılarak görüş netliğinin sağlanması. Aynı şekilde sisli havalarda azalan görüş mesafesinin, gece görüş sistemi yardımıyla yol ve işaretleri tanıyarak sürücüyü bilgilendirmesi bu sorunu da ortadan kaldıracak. Otomobillerin camlarında, panjurda ya da dikiz aynasının önünde bulunan kamera ve sensörler, şerit takibi, mesafe kontrolü ve tabelayı sürücüye yansıtma görevlerini yapıyor. General Motors?un geliştirdiği ve ilk olarak 2008?de tanıtılan bu HUD sistemi, yapılan revizyonların ardından seri üretim otomobillerde sunulmaya başlanacak.

hud-display2-100324-02.jpg

kaynak otohaber.com

tarihinde Erhan Doruk tarafından düzenlendi
Yorum bağlantısı
Çağlar Bayur

İp gibi , kuş uçmaz kervan geçmez bomboş, tüm çizgileri çizilmiş yolda 2.5 tonluk Crown Victoria ile 110 km/h max. hızda giderken ne de çok kaza olur vah vah vah vah. Obezlik bir nebze, rölantideki beyinlere yazık :) petrolsüz kalasıçalar :wub:

Yorum bağlantısı
Erhan Doruk
Ha araba sürmüşüm ha nfs oynamışım. Farkı kalıyor mu :)

NFS de kaza yapınca baştan başlıyorsun, gerçekte kaza yapınca herşey bitebiliyor :wub:

Yorum bağlantısı
Murat Dere

Beni de işe almazlarsa nah yaparlar bunu. :p Bir çok zorluk var, hepsinin çözümünü ben biliyorum. Bir tek ben biliyorum. Karışma! Bende!

Yorum bağlantısı
Cenk Odakan

Trafik işaretlerini takip eden, ön cama değil ama kadrana hız limitlerini yansıtan ve yol çizgisini takip ederek gerektiğinde sesli uyarı veren bir sistem Opel Insignia da uygulandı, Almanya da "Frontkamera mit Verkehrsschilderkennung und Spurassistent" ismi altında alınabiliyor. Tam olarak neler yapabildiğini bilmiyorum, tanıtım videosu falan göremedim. Türkiye de özel olarak istenirse eklenebiliyor mu bilmiyorum ama güvenlik opsiyonları arasında Opel TR sayfasında göremedim.

Yorum bağlantısı
Erhan Doruk
(düzenlendi)

opeldeki sistem biraz daha farklı, opeldeki , yolu ve çizgileri takip edip yoldan sapma olduğu zaman uyarıyor, gördüğü tabelaları da ön cama yansıtıp yolun durumu hakkında bilgi veriyor.

frontkamera_1.jpg

sub-pic04.jpg

gm nin yaptığı sistemde görüşü arttırmak için yol çizgilerinin ve tabelaların etrafını çiziyor. farlar kapalı ilen bile gitseniz yol çizgilerini takip edebileceksiniz.

ancak Türkiye"de bu iki sistem de kullanılamaz. yollarımız standart değil, çizgilerimiz eksik. mesela kazımkarabekirden keçiören e giderken , keçiören girişinde hafiften bi sağa dönüş var. yol çizgileri ise direk duvara gidiyor. open insignia yoldan sapınca direksiyona müdahale edebliyor. bu yola girse herhalde kaza yapar :mangal:

tarihinde Erhan Doruk tarafından düzenlendi
Yorum bağlantısı
  • Konuyu Görüntüleyenler   0 kullanıcı

    Sayfayı görüntüleyen kayıtlı kullanıcı bulunmuyor.

×
×
  • Yeni Oluştur...