İçeriğe Yönlendir

Fiesta V - Tdci Hangi Devirde Ekonomik Yol Alır?


Ali Eren

Recommended Posts

Mehmet Taner Kadak
Valla benim bu konuda çok kafam karışıyo.Tamam yola bağlı ama sonuçta daha çok saatte gıttiğimizde motor daha çok çalışmış olacak.Yani 4. viteste veya 5. viteste 2250 dd da motor aynı yakıtı yakıcak. 4.Viteste gittiğimizde motor bu şekilde yarım saat daha fazla çalışıcak bu durumda 100km de yaktığı yakıtta artmış olmaz mı?

Kriter saatte ne kadar mazot yaktik degil, km de ne kadar mazot yaktik. Bu sekilde dusunursen cozersin.

Yorum bağlantısı
Ali Eren
(düzenlendi)
daha yüksek performans için donanımlı üst bir modele geçmeyi tercih ederim arabayı oynamaktansa.

:) :)

tarihinde Ali Sat?lm?? tarafından düzenlendi
Yorum bağlantısı
Mustafa Özer Gelişli
90 km/h sabit hızla gidince yol bilgisayarını sıfırladığımda ortalama 4.4 Lt/100 km gösteriyor 100 km/h sabit hızla gidince tüketim 3.3 ile 3.7 arası değişmekte. 100-105 km/h hız ise 2250 devir civarına gelmekte.

Yola ve rüzgara çok bağlı. Sadece aerodinamik kuvvet %30' dan fazla değişiyor 90 ile 105 km arasında. Dediğinizin mantık olarak mümkün olması için 90 km nin denk geldiği devirde motorunuzun çok çok verimsiz olması, yani adam gibi yanma yapamaması veya 90 km ye denk gelen vites ve devirdeki güç üretiminin aracın o anki güç ihtiyacına yetmemesi (mesela uzun bir tırmanma yapıyorsanız ) lazım. Aksi takdirde dediğinizin gerçekleşmes mümkün değil.

Yorum bağlantısı
Özgür Ahkem Gökce
(düzenlendi)
Yola ve rüzgara çok bağlı. Sadece aerodinamik kuvvet %30' dan fazla değişiyor 90 ile 105 km arasında. Dediğinizin mantık olarak mümkün olması için 90 km nin denk geldiği devirde motorunuzun çok çok verimsiz olması, yani adam gibi yanma yapamaması veya 90 km ye denk gelen vites ve devirdeki güç üretiminin aracın o anki güç ihtiyacına yetmemesi (mesela uzun bir tırmanma yapıyorsanız ) lazım. Aksi takdirde dediğinizin gerçekleşmes mümkün değil.

Açıkçası benim de mantığım almıyor bu iş nasıl böyle olur diye.

Tüketim değerlerini otobanda adana-adana organize sanayi bölgesi(aosb) arasında ölçüyorum. Aklıma yatan tek açıklama;bir ara Mehmet abi fordlar 5-6 km eksik gösterir diye yazmıştı forumda. Bu da 100-6=94 km/h oluyor.

Unutmazsam yarın videoya çekerim.

tarihinde Misafir tarafından düzenlendi
Yorum bağlantısı
Ayhan Şentürk

90 yerine 105 ile gittiğinizde devirde bir miktar yükseliyor. Devir yükselince turboda biraz daha güçleniyor. Motoru turbo daha çok desteklemeye başlıyor.

Örneğin 1500 devirde turbo pek etkin olmadığı için yakıt güçüyle gitmeye çalışırsınız. Çok fazla gaza basarsınız ama turbo tam etkin olmadığı için yakıtınız verimsiz kullanılır, güçe çevrilemez. 2500 devirlerde ise turbo desteğiyle yakıt verimli yandığı için motor daha az yakıtı daha büyük güçlere dönüştürebilir.

Uzun otoban yolculukları yaptım. 110 km hız ile oldukça ekonomik ilerledim. 90 ile gitsem daha ekonomik olur dedim, onuda denedim ama pek fark olmadı. Zamandan kaybettim. 2000 devirlerde gaza ani basınca 5. vites pek tepki vermiyor ama 2500 devirlerde 5. vitesin tepkisi çok güzel. Motorun canlı olduğunu hissettiriyor.

Yorum bağlantısı
Ahmet Taşkın

Devir arttığı zaman daha fazla beygir üretmeye başlıyor motor ancak 110 ile 90la arada çok fark olmasada 90nın daha ekonomik olduğunu düşünüyorum. 90 ile uzun yolda 4 litrenin altına düşülüyor. 90 ile daha atik araba kullanacaksanız yakıt artar çünkü güç az gelir.Fazla gaza basarsınız. Ancak sabit hızda 90 harika.

Yorum bağlantısı
Mustafa Özer Gelişli
90 yerine 105 ile gittiğinizde devirde bir miktar yükseliyor. Devir yükselince turboda biraz daha güçleniyor. Motoru turbo daha çok desteklemeye başlıyor.

Örneğin 1500 devirde turbo pek etkin olmadığı için yakıt güçüyle gitmeye çalışırsınız. Çok fazla gaza basarsınız ama turbo tam etkin olmadığı için yakıtınız verimsiz kullanılır, güçe çevrilemez. 2500 devirlerde ise turbo desteğiyle yakıt verimli yandığı için motor daha az yakıtı daha büyük güçlere dönüştürebilir.

Uzun otoban yolculukları yaptım. 110 km hız ile oldukça ekonomik ilerledim. 90 ile gitsem daha ekonomik olur dedim, onuda denedim ama pek fark olmadı. Zamandan kaybettim. 2000 devirlerde gaza ani basınca 5. vites pek tepki vermiyor ama 2500 devirlerde 5. vitesin tepkisi çok güzel. Motorun canlı olduğunu hissettiriyor.

Turbo nasıl destekliyor motoru? Fazla hava göndererek. Peki fazla hava gönderince ne oluyor? Fazla yakıt atıp yakabiliyorsun. Yani 2000 rpm de daha az yakman lazım(eğer ürettiği güç o anki ihtiyaca yetiyorsa). 90-110 km arasında fark olmaması bence yol eğimiyle veya benzer başka birşey ile alakalı olabilir. Yoksa aynı şartlar altında 90 ile 110 arasında fark olması lazım. Fizik bunu söylüyor.

Yorum bağlantısı
Ali Cihangiroğlu
90 yerine 105 ile gittiğinizde devirde bir miktar yükseliyor. Devir yükselince turboda biraz daha güçleniyor. Motoru turbo daha çok desteklemeye başlıyor.

Örneğin 1500 devirde turbo pek etkin olmadığı için yakıt güçüyle gitmeye çalışırsınız. Çok fazla gaza basarsınız ama turbo tam etkin olmadığı için yakıtınız verimsiz kullanılır, güçe çevrilemez. 2500 devirlerde ise turbo desteğiyle yakıt verimli yandığı için motor daha az yakıtı daha büyük güçlere dönüştürebilir.

Uzun otoban yolculukları yaptım. 110 km hız ile oldukça ekonomik ilerledim. 90 ile gitsem daha ekonomik olur dedim, onuda denedim ama pek fark olmadı. Zamandan kaybettim. 2000 devirlerde gaza ani basınca 5. vites pek tepki vermiyor ama 2500 devirlerde 5. vitesin tepkisi çok güzel. Motorun canlı olduğunu hissettiriyor.

Aynen öyle, ben sürekli 2100-2250 devirde uzun yol yapıyorum, rahatlıkla 4lt. ortlamayla gidilebiliyor, 90 la bu değeri yakalamak hem zor hemde zaman kaybı oluyor.

Ford tdci için en iyi devir bandı 2100-2500 arası, 100-110 gibi bir hızla giderseniz turbonunda desteğiyle daha ekonomik oluyor hemde araç bastınmı daha seri hızlanıyor, 2500-3000 arası spor diyelim, 3000 ve üstü ise iyi güzel hızlı ama sarfiyat fazla, 3500 ve üstü ise motor ömrü açısından yağa torna talaşı katmış gibi aşındırıcı bir etki bırakıyor. Dizel yüksek devri sevmez ona göre.

Yorum bağlantısı
Ayhan Şentürk
Turbo nasıl destekliyor motoru? Fazla hava göndererek. Peki fazla hava gönderince ne oluyor? Fazla yakıt atıp yakabiliyorsun. Yani 2000 rpm de daha az yakman lazım(eğer ürettiği güç o anki ihtiyaca yetiyorsa). 90-110 km arasında fark olmaması bence yol eğimiyle veya benzer başka birşey ile alakalı olabilir. Yoksa aynı şartlar altında 90 ile 110 arasında fark olması lazım. Fizik bunu söylüyor.

Fazla yakıt atıp yakabilmenin yanında normal yakıtın daha verimli kullanılması söz konusu.

Motorlarda sıkıştırma sonunda basınc nekadar yüksek olursa yani nekadar çok hacim sıkıştırılabilirse o hacimin içindeki oksijen miktarıda okadar artar. Yakıtın püskürtüldüğü havanın sıcaklığı ve içindeki oksijen miktarı yakıtın yanma verimini ve yanma şeklini etkiler. Turbo bunda bir etken. Düşük devirde yeteri kadar dolgu sağlayamıyaz. Bu sıkıştırma sonucu silindir içi sıcaklığı ve oksijen miktarını etkiler.

Motorun tasarımında, enjektörün püskürttüğü yakıt için ideal ortam şartları sağlanmaya çalışılır. Bu şartlar ancak belli bir devir aralığında olur. Tüm devir aralıklarında olsaydı mükemmel bir motor olurdu.

Püskürtülen yakıt zerreciklerinin atomizasyonu önemli. Püskürtülen yakıt ideal ortamı bulamayıp geç yandığında yanmadığı süre güç üretilmeden boşa geçmiş vakittir. Geç oluşan yanma basıncının büyük kısmı egsozdan atılacak. Geç yanma demek zaten tam yanmadığı ,havanın yetersiz geldiği anlamına gelir ve siyah duman olarak yanmamış yakıt egsozdan atılır.

Birde motor devri yükseldikce yakıt basıncıda artar. Yakıt basıncının artması demek püskürtülen yakıtın daha ince yapıda püskürtülüp hava ile ile daha iyi karışıp daha iyi ve erken yanması demek. 1000 bar ile püskürtülen yakıttan alınan verim 1500 bara göre çok daha düşük. Hem yanma verimi acısından, hemde yakıtın zamanında yanıp güçü doğru zamanda kullanmış olma acısından.

Düşük devirin bir negatif yönüde, yakıttan alınan enerjinin düşük devirlerde soğutma suyuna daha fazla gitmesi. Yakıt yandıktan sonra oluşan ısı soğutma suyuna nekadar kaçarsa silindir içi basıncta okadar düşer. Yüksek devirlerde işler hızlı gerçekleştiği için verimde bir miktar artıyor. Tabi çok yüksek devir değil.

90 ile gitmek yerine göre ekonomik olabilir. Araba boş ise, klima açık değilse ve düz yol ise ekonomik olur. Ama araba biraz dolu, klimada açıksa biraz daha devirli ve canlı kullanmakta fayda var. Tdci motorlar için 110 ile gitmek 90a göre daha ekonomik demiyorum. Arasında sadece çok büyük fark olmadığını anlatmak istiyorum. Belki benzinli bir motorda % olarka daha büyük farklar olabilir. Aracın kitapcığında da uzun yol tüketim testinde 120 Km/sa hıza çıkıldığı yazıyor.

Yorum bağlantısı
Ayhan Şentürk
Aynen öyle, ben sürekli 2100-2250 devirde uzun yol yapıyorum, rahatlıkla 4lt. ortlamayla gidilebiliyor, 90 la bu değeri yakalamak hem zor hemde zaman kaybı oluyor.

Ford tdci için en iyi devir bandı 2100-2500 arası, 100-110 gibi bir hızla giderseniz turbonunda desteğiyle daha ekonomik oluyor hemde araç bastınmı daha seri hızlanıyor, 2500-3000 arası spor diyelim, 3000 ve üstü ise iyi güzel hızlı ama sarfiyat fazla, 3500 ve üstü ise motor ömrü açısından yağa torna talaşı katmış gibi aşındırıcı bir etki bırakıyor. Dizel yüksek devri sevmez ona göre.

IDS cihazı ile beyinden lastik ebatlarını değiştirdim. O günden beri hız ve devir değerleri değişti. Eskiden hızı 5-6 km fazla gösteriyordu. Şimdi daha doğru gösteriyor. Hatta %1 az gösteriyor. O yüzden motor daha çok bağırıyor gibi geliyor. Başka bir fiesta ile karşılaştırmam gerek. Yol bilgisayarından 195 50 15 i seçtim birde şanzıman son dişli oranını istemişti. Onuda şasi numarasından bakıp girdik.

Yorum bağlantısı
Ali Cihangiroğlu
IDS cihazı ile beyinden lastik ebatlarını değiştirdim. O günden beri hız ve devir değerleri değişti. Eskiden hızı 5-6 km fazla gösteriyordu. Şimdi daha doğru gösteriyor. Hatta %1 az gösteriyor. O yüzden motor daha çok bağırıyor gibi geliyor. Başka bir fiesta ile karşılaştırmam gerek. Yol bilgisayarından 195 50 15 i seçtim birde şanzıman son dişli oranını istemişti. Onuda şasi numarasından bakıp girdik.

Doğrusunu yapmışsın, IDS ile ebat değişikliği şart, belki başka şeyleride etkiliyordur bilemem ama yapmakla iyi etmişsin.

Yorum bağlantısı
Mustafa Özer Gelişli
(düzenlendi)
Fazla yakıt atıp yakabilmenin yanında normal yakıtın daha verimli kullanılması söz konusu.

Motorlarda sıkıştırma sonunda basınc nekadar yüksek olursa yani nekadar çok hacim sıkıştırılabilirse o hacimin içindeki oksijen miktarıda okadar artar. Yakıtın püskürtüldüğü havanın sıcaklığı ve içindeki oksijen miktarı yakıtın yanma verimini ve yanma şeklini etkiler. Turbo bunda bir etken. Düşük devirde yeteri kadar dolgu sağlayamıyaz. Bu sıkıştırma sonucu silindir içi sıcaklığı ve oksijen miktarını etkiler.

Motorun tasarımında, enjektörün püskürttüğü yakıt için ideal ortam şartları sağlanmaya çalışılır. Bu şartlar ancak belli bir devir aralığında olur. Tüm devir aralıklarında olsaydı mükemmel bir motor olurdu.

Püskürtülen yakıt zerreciklerinin atomizasyonu önemli. Püskürtülen yakıt ideal ortamı bulamayıp geç yandığında yanmadığı süre güç üretilmeden boşa geçmiş vakittir. Geç oluşan yanma basıncının büyük kısmı egsozdan atılacak. Geç yanma demek zaten tam yanmadığı ,havanın yetersiz geldiği anlamına gelir ve siyah duman olarak yanmamış yakıt egsozdan atılır.

Birde motor devri yükseldikce yakıt basıncıda artar. Yakıt basıncının artması demek püskürtülen yakıtın daha ince yapıda püskürtülüp hava ile ile daha iyi karışıp daha iyi ve erken yanması demek. 1000 bar ile püskürtülen yakıttan alınan verim 1500 bara göre çok daha düşük. Hem yanma verimi acısından, hemde yakıtın zamanında yanıp güçü doğru zamanda kullanmış olma acısından.

Düşük devirin bir negatif yönüde, yakıttan alınan enerjinin düşük devirlerde soğutma suyuna daha fazla gitmesi. Yakıt yandıktan sonra oluşan ısı soğutma suyuna nekadar kaçarsa silindir içi basıncta okadar düşer. Yüksek devirlerde işler hızlı gerçekleştiği için verimde bir miktar artıyor. Tabi çok yüksek devir değil.

90 ile gitmek yerine göre ekonomik olabilir. Araba boş ise, klima açık değilse ve düz yol ise ekonomik olur. Ama araba biraz dolu, klimada açıksa biraz daha devirli ve canlı kullanmakta fayda var. Tdci motorlar için 110 ile gitmek 90a göre daha ekonomik demiyorum. Arasında sadece çok büyük fark olmadığını anlatmak istiyorum. Belki benzinli bir motorda % olarka daha büyük farklar olabilir. Aracın kitapcığında da uzun yol tüketim testinde 120 Km/sa hıza çıkıldığı yazıyor.

Kaç paragraf yazdığını sayamadım..:rolleyes:) Hepsine cevap vermek mümkün. Ancak tek mesaj 2 sayfayı geçer. Sadece şunu düşünmek yetebilir? Maksimum tork hangi devirde ise mean effective pressure denilen zımbırtı o devirde en yüksek değerdedir. O RPM değeri sizin aracınızda ne ise en düşük yakıt tüketimini o değerler civarında yakalarsınız,eğer o devirdeki güç üretimi ihtiyacı karşılayabiliyor ise. O nedenle kısaca tekrar ediyorum, eğer aracın o anki güç ihtiyacını karşılayabilecek durumdaysa, Fiestada, 2000 rpm de 2500 rpmden daha az yakıt harcarsınız. Fiziken böyle olmalı. Ben 2007 tdci fiesta ile defalarca denedim. Öyle düz yolda da değil, Sakarya Ankara arasında 3.6 yı yakaladım bir kaç kez. Şimdide 109 luk focus var onda da deniyorum. Akhisar-Bandırma sapağı arasında da 3.8 i yakaladım. Yani uygulama da fiziği doğruluyor..:p)

tarihinde Mustafa tarafından düzenlendi
Yorum bağlantısı
Ayhan Şentürk
(düzenlendi)
O nedenle kısaca tekrar ediyorum, eğer aracın o anki güç ihtiyacını karşılayabilecek durumdaysa, Fiestada, 2000 rpm de 2500 rpmden daha az yakıt harcarsınız. Fiziken böyle olmalı. Ben 2007 tdci fiesta ile defalarca denedim. Öyle düz yolda da değil, Sakarya Ankara arasında 3.6 yı yakaladım

Siyah ile vurguladığım kısım özetliyor. :p

En ekonomik devir 2000 den başlayıp 2500 devire doğru gidiyor. Sabit gaz gile gidildiğinde bu iki devir arasında çok büyük tüketim farkı yok. En fazla %2-3 farkeder.

torquecurve14ltdci.png

tarihinde Ayhan ?ent tarafından düzenlendi
Yorum bağlantısı
Ali Özgen

Benzinli ya da dizel her aracın minimum yakıt tüketimi en yüksek viteste ve zorlanmadan çevirebildiği en düşük devirde sağlanır. Bu hız da genellikle 70 km/s civarındadır. Maksimum tork devrinde minimum yakıt tüketimi söz konusu değildir.

Highspeedfuelconsumption.png

Şekilde açıkca görüldüğü gibi 45-50 mil/s'den başlatılan tüketim değerinde hız arttıkça tüketim de belirgin olarak artıyor.

Yorum bağlantısı
Ali Cihangiroğlu

Motorun zorlanmadan en üst seviyede gittiği devir fiestada 2000 bile değilki, 70 le 5. vites gidersen az yakar belki ama kurum bol olur, bastınmıda gitmez, o yüzden en uygun devir 2100, ha 2100 ha 2500, yakıt farkı olsada hızdan dolayı zaman kazancına göre karınız daha fazla, sonuç olarak fiesta 1.4 tdci de en uygun devir 2100, bu devirle uzun yolda 4 hatta 3.9 bile yakalanıyor, 2000 devirde kasılmaya başlayan araç özellikle sollamalarda tehlike yaratıyor, vites düşebiliriz evet, ama bu seferde balata eskiyor vs.

2100-2250 uzun yol 4.0 lt. arkadaşlar, bastınmıda uzuyor araba, ha 3.8 ha 4.0lt. benim tercihim 4.0lt. yakması, 100km/h ile gitmek ve aracın basınca seri olması, işte optimum sonuç bu bence, daha az yakıcam diye kurum yaptırıp hantal motorla gitmek ve 90 ın altında seyretmek anlamsız olur, çıkın 5. viteste 100 e, takın 5. vitese 4.0 lt. yaksın, bakın keyfinize :lol2:

Yorum bağlantısı
Mustafa Özer Gelişli
Benzinli ya da dizel her aracın minimum yakıt tüketimi en yüksek viteste ve zorlanmadan çevirebildiği en düşük devirde sağlanır. Bu hız da genellikle 70 km/s civarındadır. Maksimum tork devrinde minimum yakıt tüketimi söz konusu değildir.

Highspeedfuelconsumption.png

Şekilde açıkca görüldüğü gibi 45-50 mil/s'den başlatılan tüketim değerinde hız arttıkça tüketim de belirgin olarak artıyor.

Daha düşük devirde (dolayısı ile hızda) güç ihtiyacı tabii ki daha düşük. Ancak motorun verimi de düşüyor. Burada asıl doğru olan şey BSFC haritasına bakmaktır. Focus veya fiesta için bulunur ve paylaşılırsa çok şey anlatacaktır bu harita.

Yorum bağlantısı
Ahmet Taşkın

Hesap yaparken kullanıyorduk bizde yuvarlak dalga dalga devre göre yakıt miktarını veren grafikler. aracın devre göre ürettiği gücü o güce karşılık gelen yakıt miktarlarını buluyorduk. Yakıt miktarı olarak ta efektif ortalama basınç (mean pressure dediğiniz sanırım) çıkıyor. Onu da güç ile 100 km yi kaç saatte aldığıyla ve 1/yakıt yoğunluğu ile çarparak kaç litre yaktığı bulunuyor.Ancak firmaların bunu vereceğini sanmıyorum. Gerçi 1.2 corsanın vardı sanırım bende. Bence bizim motor 2000-2100 devirlerde 5. viteste düz yolda çok iyi yakıt olarak. Rampa yük varsa 110 la gaz pedalıyla oynanmazsa pek yakıt yine çok iyi olur. Birde tork sabit olduğu unutulmamalı Ayhanın eklediği bir grafik vardı eskiden (güç tork devir grafiği) 1700-2500 sabit gibiydi tork grafikte.

Yorum bağlantısı
  • Konuyu Görüntüleyenler   0 kullanıcı

    Sayfayı görüntüleyen kayıtlı kullanıcı bulunmuyor.

×
×
  • Yeni Oluştur...