İçeriğe Yönlendir

Esp Mi ? 4 çeker Mi ?


Ali Elöver

Recommended Posts

Ali Elöver

ESP mi ? 4 çeker mi ?

Bir başka BMW DSC (ESP) Testi...

Islak yol falan fark etmiyor, araba inadına tutunuyor :)

Yorum bağlantısı
Yavuz Gencay

ilk video da sanki diğer araçları daha suratli kullanıyolar gibi tamam bmw yol tutuş olarak cok ıyı bır marka dsc dtc sıstemleri cok basarılı ama sanki bmw yı kullanan kısı ıleri surus teknikleri ile aracı yolda tutuyor gibi öbür aracları bodozlama suruyolarmıs havası var..

Yorum bağlantısı
Rıfat Çakar

Öyle bi tutunma olamaz , bana biraz bmw'nin reklamı gibi geldi. Q7 ile X5'i karşılaştırmışlardı da X5 ezip geçmişti hesapta. İlk videoda bile bmw diğerleiden iyi. :)

Yorum bağlantısı
Ali Elöver
Nitekim ESP'li Mercedes'leri BMW'leri görüyoruz kışın kar yağınca debelenip duruyorlar. Yola bir çıkabilseler ESP işe yarayacak ama yerlerinden oynayamıyorlar. :) Mesela kaygan zeminde bir rampayı tırmanabilmek için ESP çok işe yaramazken 4x4 çok iş görüyor. İkisi de çok yararlı donanımlar. Yol tutuş için ESP 4x4'ten daha yararlı. Ama yolda kalınan zamanlarda da 4x4 aranıyor.

Kısacası keşke ikisi birden olsa dadından yinmez.

Pardon ??? Videoyu izlemek lazım :good2: ESP demek ASR demek aynı zamanda.

http://www.youtube.com/watch?v=Zy8jocfu0bg

Punto'yu bile yolda tutmayı başardığına göre bu ESP kesinlikle muhteşem birşey. :)

:) Çok ayıp. Çok fena tokatlarım :p

Şaka bir yana da ESP gerçekten harika birşey. :good2:

Heleki yağmurda, milllet tintin giderken korkmadan viraja girmek falan çok güzel.

Esp güzel bir sistem birde 4 çeker ve Esp olunca daha bir güzel tabiki :)

Dimi ama ?? EVO X falan olsa ne güsel olur.

Yorum bağlantısı
Ali Elöver
Öyle bi tutunma olamaz , bana biraz bmw'nin reklamı gibi geldi. Q7 ile X5'i karşılaştırmışlardı da X5 ezip geçmişti hesapta. İlk videoda bile bmw diğerleiden iyi. :good2:

Taraflı yayın olsa, Amerikada adamın emdiği sütü burnundan getirirtir o Volvo falan. Hepsi aynı hız ve sürücüdür. Genelde fabrikalar yolluyor araçları zaten

esp ile videoda bmwnin sahip olduğu dsc aynı sistem değil sanırım..

ESP'nin BMW'deki adı Dynamic Stability Control yani DSC.

Toyota'da VSC Vehicle Stability Control.

Mercedes , VW falan direkt ESP diyor zaten.

ESP'nin ismi markalarda farklılık gösteriyor ama çoğu Bosch marka ve işleyiş aynı.

O benim de dikkatimi çekti. Belki ESP frenlediği içindir.

Evet ESP önce gazı kesiyor, aynı anda gerekli tekerlere tek tek fren yapıyor, taaki araç gitmek istenelin yönünü tutturana kadar.

Ali

Ne ESP ne 4WD...

68 hp Fiesta hepsinin üstünden atlar. :)

Hemşerim,

Şimdi, zaten haddimiz değil Fiestanın yol tutuşuna laf etmek, onun raiki veyron efenim, İmpi filan. Keza yaptık bir hata anında Ali ve Ayhan buraya gelir kılıçları çeker hoop doğramaya başlar gariban fiatçıyı :)

Yorum bağlantısı
Rıfat Çakar
Taraflı yayın olsa, Amerikada adamın emdiği sütü burnundan getirirtir o Volvo falan. Hepsi aynı hız ve sürücüdür. Genelde fabrikalar yolluyor araçları zaten

Valla o da doğru abi ama bana inandırıcı gelmedi.

Yorum bağlantısı
Süha Demirtaş

ESP önemli bir şey tabiki. Yeni almayı düşündüğüm araçtada ESP standart ee 180 hp olunca zor tabi başka türlü. :flowers:

Yorum bağlantısı
Yiğitcan Coşar
(düzenlendi)

Araban mı var derdin var gardaş :flowers: Yok esp yok dsc yok asr yok edb yok edl bu ne la bu :D

Vitara videosunda yok onu açtı bunu kapattı onu açtı şeklinde bir sürü kombinasyon denedi kafam karıştı yahu :D

tarihinde Yi?itcan Co?ar tarafından düzenlendi
Yorum bağlantısı
Süha Demirtaş
Hayırdır Süha 180 hp bi ipuçu alalım..

Erkan araç Ankarada kardeş bir kontrol için işim düşebilir yani sanada uygun olur mu ? 1.8T 180hp desem :flowers:

Yorum bağlantısı
Süha Demirtaş
Audı Wv olabılırmi..

Nedemek Her zaman yeterki adres ver..

amcamın oğluna götürürüm servise inceler...

aynen abi Audi A3

Olay kesinleşsin irtibatlaşalım o zaman. Sağolasın özelden numaranıda gönderirsen iyi olur

Yorum bağlantısı
Yavuz Gencay
Pardon ??? Videoyu izlemek lazım :flowers: ESP demek ASR demek aynı zamanda.

http://www.youtube.com/watch?v=Zy8jocfu0bg

ASR ESP tamamen farklı sıstemler ... gunumuzdeki guncel araclarda ASR ESP ıle bırlıkte artık ESP elektronık fren dagılımı konudaki videolarda gosterdiği gibi aracın kayma onune dogru tek tekerden fren yapan bir sistem kabaca tanımı... ASR ise anti patinaj sistemi gaza fazla yuklenıldıgınde gereksız patinajı onleyen sıstem ...

hangı arac olursa olsun 4x4 esp asr acık kapalı farketmez buzda gaza fazla yuklenılıp arac patınaja bırakılırsa hiç bir şekilde çıkmaz videoda ıkınci seferde oldugu gbı ...

Yorum bağlantısı
Yavuz Gencay

şu 3 video esp yı acıklıyor gibi :rolleyes:

son video da mavi a3 e dıkkat esp off esp on hız aynı ...

Yorum bağlantısı
Yavuz Gencay
Biliyorum da ASR saplanıp kalmış arabayı çıkartamazki. Hatta belki uğraşıp çıkartacağın arabayı da çıkaramazsın. Çünkü sürekli gaz keser. O yüzden de debelenir durur olduğu yerde.

Bir de benim hep merak ettiğim bir konu var, ESP yokuş aşağı ve yukarı ne kadar etkili oluyor. Mesela yokuş aşağı kopmuş kayan arabayı toplayabiliyor mu? Pek sanmıyorum açıkçası. Belki burnunu doğrultur ama durmasını sağlayamaz diye düşünüyorum. :rolleyes: Ali Abi senin tecrüben var mı bu konuda?

ben bu konuda tecrubeliyim hemde gizli buzun oldugu bir virajda yasadım gecen kış rampa aşşagı viraja girdim hızım 90 100 cıvarlarında ve evet gercekten işe yarıyor esp bir an absler devre girmiş gibi oldu acak okadar sert değil daha yumusak ne oldugunu anlamaya calısırken ayanadan arkadam gelen 2 araca baktım ve virajda ters donup ıkısıde bariyele carptı esp ummadınız bir andan sizi kurtarabılıyor esp acıkken aracı el freni ile bile tam donduremıyorsunuz normalda elfreni cekılıp dıreksıyon kırıldıgında arac tam olarak doner nerdeyse geldıgı yone dogru ama esp ıle arac yan kalıyor arkasını atıyor ancak araba yan aklıyor

Yorum bağlantısı
Ayhan Şentürk

Mesela ön çekişli bir arabamız olsun.

Kalkışta çekiş olan tekerlekler patinaj durumunda araç kızı sıfırken araç 30 km/sa hız ile gidiyormuşcasına hızlı dönebilir. Ama çekiş olmayan arka tekerleklerin hızı taşıt hızı neyse ona eşittir.

4 tekerlekteki ABS sencsörleri tekerleklerin hızlarını ECU'ya bildirir. Ön tekerleklerin hızı arkalara göre daha yüksekse beyin bunu araba patinajda olarak değerlendirip müdahale edip ön tekerleklerin hızını düşürür. Artık ECU'ya hangi değer girildiyse ön arka teker hız farkı en fazla okadar olacak şekilde çekiş olan tekerleğe güç verir.

Atıyorum hız farkını 5 km/sa girmişlerdir ve ön teker arka tekerden 5 km/sa daha hızlı döner. Bunun üzerine çıkması engellenir ve patinaj engellenip tutunma sağlanır.

Bu ASR'ydi.

ESP ise savrulmaları kontrol eden Elektronik denge programıdır. ESP'de yanal ivme algılayıcı gibi sensörler vardır.

Yorum bağlantısı
Çağlar Bayur

ASR: Anti schlupf regelung (almanca) = tcs: traction control system (ingilizce) yani aynılarını farklı kısaltmaları.

Esp neredeyse standart oldu-olacak, yaşasın Cupra + XDS :rolleyes:

Yorum bağlantısı
Ali Elöver
ASR ESP tamamen farklı sıstemler ... gunumuzdeki guncel araclarda ASR ESP ıle bırlıkte artık ESP elektronık fren dagılımı konudaki videolarda gosterdiği gibi aracın kayma onune dogru tek tekerden fren yapan bir sistem kabaca tanımı... ASR ise anti patinaj sistemi gaza fazla yuklenıldıgınde gereksız patinajı onleyen sıstem ...

Ben aslında aynı derken yanlış yazmışım, ESP demek ASR de demek yani ASR olmadan ESP de olmuyor. Varoluş mantığı ABS > ASR (TCS) > ESP şeklinde. Yani ESP varsa illaki ASR de var, olmaması mümkün değil.

Evet ayrı sistemler ama farklı değilller. Sonuçta hepsinin bütünü yani ABS + TCS olmadan ESP olmuyor.

ASR haricinde MSR - EDL tarzı sistemlerde var ESP'nin yanında çalışan.

Bu arada ASR sadece gazı kesiyor ama önden kayma aşırı ise ve araç çizgisine dönemiyorsa ESP ASR'ye yardım amaçlı ön tekerler arasında devir farkını kapatmak için gereken sağ ve sol ön tekere de fren yapıyor. VW'de birde EDL var ki açılımı electronic differensial lock, bildiğimiz mekanik kilitli difransiyel mantığını esp vasıtası ile yapıyor, tur farkını eşitliyor.

Yorum bağlantısı
Ali Elöver
yaşasın Cupra + XDS :clapping:

Biz bir göremedik şu Çuprayı ve XDS'sini. Acaba benim MSR-ESP-ASR üçlüsünden ne kadar üstün :)

Cumartesi günü geldik yoktun, Bilecikte filan geziyor dediler, pişmaniye almaya gitmişsin, e tabi alırsan röno olursun pişman.

Yorum bağlantısı
Ali Elöver
EDL=MSR=XDS , müşterinin kafası karışsın diye her yolu deniyorlar.

Paşaoğlun'dan tanıdık var mı ? Dyno'su nasıl ? Bahadır'ı tanırmısın ?

Yorum bağlantısı
Rıfat Çakar

Bu esp fren anında mı devreye giriyor , yoksa kayma hareketini algıyıp otomatik mi dervreye giriyor ? Fren yapmadığım bir virajda esp beni yolda tutabilir mi ?

Yorum bağlantısı
Ali Elöver
Bu esp fren anında mı devreye giriyor , yoksa kayma hareketini algıyıp otomatik mi dervreye giriyor ? Fren yapmadığım bir virajda esp beni yolda tutabilir mi ?

Hayır, ESP hep açık olana ama arka planda rizikonun gerçekleşmesini bekleyen bir sistemdir. Siz kapatmadıkça kapanmaz veya belli bir hız üstünde otomatik olarak aktif olur.

Virajda aracın tutunma ve istenilen çizgide yol alma limitlerini inanılmaz yükseltir. Ama fizik kanunlarını aşamaz. Güvenlik katkısı tahminlerden çok daha fazladır, ki avrupa birliğinde satılan araçlarda standart donanım zorunluluğu vardır. US'de yakında ESP standart olacak vey olmuş da olabilir. Sürücü kaynaklı kazaları Toyotanın istatiklerine göre %40 oranında azaltmaktadır.

__________________________________

ESP NEDİR, HANGİ KISIMLARDAN OLUŞUR?

İngilizce “Electronic Stability Program” kelimelerinin baş harflerinden oluşan bir kısaltmadır ESP. Türkçe’ye “Elektronik Stabilite Programı” olarak çevirebiliriz. Stabilite ise sağlamlık, denge, kararlılık manalarında kullanılabilir.

ESP’yi aslında tek başına bir sistem gibi düşünmemek lazımdır. ABS (Kilitlenmeyi önleyen fren sistemi) ve TCS (veya ASR) (Patinaj önleme sistemi) ikisi birlikte ESP sistemine destek verirler. Yani ABS ve TCS olmadan bir araçta ESP’nin varlığından söz edilemez.

ESP aşağıdaki elektronik algılayıcılar ve parçalardan oluşur

esp_r2.gif

ABS Hidroliği ve Fren Basıncı Algılayıcısı:

Ani fren durumlarında araç tekerlerine uygulanan fren basıncını algılayan ve tekerlerin kilitlenmesini önleyen parçalardır. Tekerlerin kilitlenmesi aracın hakimiyetinin kaybedilmesi demektir.

Teker Hız Algılayıcıları:

Aracın tüm tekerlerinde bulunan ve hepsinin hızını ayrı ayrı ölçebilen algılayıcılardır.

Direksiyon Açısı Algılayıcısı:

Direksiyonda bulunan ve sürücünü gitmek istediği yönün ESP tarafından anlaşılmasını sağlayan algılayıcıdır.

Yanal Hız Algılayıcısı:

Aracın doğrultusundan ne kadar saptığını ve yanal hızlarının ne olduğunu ESP’ye bildiren algılayıcıdır.

ESP Elektronik Kontrol Ünitesi:

Bütün algılayıcılardan gelen bilgileri çok kısa sürede değerlendirip, kritik durumlarda ESP sistemini devreye sokar.

ACABA NASIL ÇALIŞIYOR?

ESP’nin nasıl çalıştığını anlamak için ilk olarak şunu bilmekte fayda var galiba.

Sürücünün araçtan istedikleri ve aracın davranışı devamlı ESP tarafından analiz edilir. Bunlar arasında bir dengesizlik varsa ESP devreye girer. Yani ESP arka planda devamlı faal durumdadır. Sadece kritik durumlarda devreye girer.

Ani bir manevrada arabanın burnu düz doğrultuda kayarsa (Understeer):

Hızla giderken önünüze ani bir engel çıkarsa veya keskin bir viraja girerseniz, arabanın burnu düz bir doğrultuda kaymaya başlayacaktır. Direksiyonu çevirdiğiniz yöne araba gitmeyecektir.

Bu durumda teker hız algılayıcıları ön tekerlerin kontrolden çıktığını algılar. ESP algılayıcılar sayesinde sürücünün gitmek istediği yön ile aracın gittiği yön arasında farklılık olduğunu algılar. Sürücü sola gitmek istiyorsa sol arka tekere, sağa gitmek istiyorsa sağ arka tekere ESP fren uygular. Bu sayede aracın burnu gitmek istenen yöne doğru düzelir.

Ani bir manevra esnasında arabanın arkası savrulursa (Oversteer):

Arabanızın arkası sağa veya sola savrulma eğilimi gösterdiği zaman yanal hız algılayıcısı aracın rotasından saptığını anlar. Teker hız algılayıcıları arka tekerin kaymaya başladığını, fren basıncı algılayıcısı da ön ve arka tekerler arasında bir dengesizlik olduğunu algılar. Bütün bu bilgileri değerlendiren ESP kontrol ünitesi, araç sola savruluyorsa sol ön tekere, sağa savruluyorsa sağ ön tekere fren uygular. Bu fren uygulama motor gücünü kesme (TCS sayesinde) şeklinde de olabilir. Bu sayede arabanın arkasının savrulması önlenir.

esp_r6.gif

Bunların dışındaki, yolun buzlanması, kaygan olması gibi durumlarda da aracınızın dengesinde bir düzensizlik olması durumlarında ESP yine devreye girmektedir.

Yorum bağlantısı
  • Konuyu Görüntüleyenler   0 kullanıcı

    Sayfayı görüntüleyen kayıtlı kullanıcı bulunmuyor.

×
×
  • Yeni Oluştur...