İçeriğe Yönlendir

Yakıt Tüketimini Düşük Tutmanın Yolları


Mehmet Ozyurek

Recommended Posts

Mehmet Ozyurek

Özellikle son zamanlarda yapılan fiyat ayarlamaları ile, bütçemizi önemli bir şekilde etkileyen yakıt harcamalarını düşük tutmak için bazı tedbirler almak gerekiyor. Eminim ki yakıt uyarı ışığı hepimize ciddi anlamda stres yapıyordur. Çünkü çoğu depo bir asgari ücret ile ancak 3 defa dolabiliyor.

Yakıt tüketimini artıran en önemli faktörlerden birisi strestir, gerginliktir. Kazaların da en büyük sebebidir. Stres dışında;

- Özellikle soğuk günlerde ve kısa mesafelerde araç kullanmak lükstür. Çünkü motor ısınana kadar aracınız en az ortalama 30 litre yakıt tüketecektir.

- Motoru çalıştırıp ısınmasını beklemek yanlıştır. Bunun yerine, yüksek devirlere çıkmadan ve araç zorlanmadan, hedeflenen hıza ve uygun vitese ulaşılmalıdır.

- Hızın ve vitesin düşük olduğu hızlarda veya beklerken, araçlar daha çok yakıt tüketir. Bu sebeple rotalar gözden geçirilmeli, trafik yoğunluğu az olan güzergahlar tercih edilmelidir.

- Doğru zamanda doğru viteste olmak önemlidir. 1. vites kalkış vitesidir, yürür yürümez 2. vitese, devamında aracın yürüyebildiği minimum devirlerle hedeflenen maksimum hıza ulaşılmalıdır.

- Gaz pedalına yavaş basılmalı, gaz pedalının altında bir yumurta olduğu varsayılıp, o yumurtayı kırmayacak şekilde baskı uygulanmalıdır.

- İlerde duracağımızı biliyorsak, son noktaya kadar gaza basarak gitmeye gerek yoktur. Kademeli olarak gazı kesmek ve aracın kendi kendine yavaşlamasını sağlamak hem yakıt hem de balata tasarrufu sağlayacaktır.

- Akan trafiğe ayak uydurmak, bir öndeki aracı gözlemek ve ona göre tepki vermek takip mesafesini korumak dur kalkları önleyecek, dolayısı ile tüketimi düşürecektir.

- Aracın hızını korumak, tüketimi düşürecektir. Sık sık hız değiştirmekten kaçının, en iyi sürücü fren ve debriyaj balatası en uzun dayanan sürücüdür.

- Trafikte iddialaşmak hem tehlikeli hem pahalıdır, bırakın ışıkta sizden önce kalksınlar, bırakın sollamak isteyen sollasın, belki hastası vardır. Uçağı kaçacaktır. Ani hızlanmak veya hız limitlerini zorlamak cebinizdeki delikten paranın düşmesine benzer.

- Günümüz araçlarında yakıt tüketimi açısından en uygunu maksimum vites ile 70-80 km hızlarla yolculuk etmektir. Bu hızlardan düştükçe vites düşer, hızlandıkça rüzgar dürenci artar. Bu hızdan ne kadar uzaklaşırsak aynı oranda yakıt tüketimimiz artar.

- Araçtaki fazladan taşınan her kg yük tüketimi artıracaktır. Mangalınızı, piknik malzemelerinizi ve benzeri gereksiz ağırlıklarınızı bagajınızda taşımayın.

- Portbagajınızı ihtiyaç dışı zamanlarda mutlaka sökün, rüzgar direnci olumsuz etki yapacaktır.

- Araç üzerindeki havayı tutacak her ekleme, direnci artıracaktır. Camlar açık seyahat etmek, bir paraşüt gibi aracı tutacaktır. Uzun ve hızlı yolculuklarda klima kullanmak cam açmaktan daha ekonomiktir.

- Lastik havaları düzenli olarak ve her fırsatta kontrol edilmeli, üreticinin tavsiyesine göre ayarlanmalı, araca uygun lastik ve jant kullanılmalıdır.

- Düzenli ve periyodik bakım çok önemlidir, kurum bağlamış aşınmış bir buji takımı 20 liradır ama, her depoda fazladan 20 lira yakıt tüketimine sebep olabilir. Bu sebeple, bir araçta nefes alma ve ateşleme mükemmel olmalıdır. Hava filtresi 10 liradır, kirlendiyse bakım zamanı beklenmeden değiştirilmelidir.

- Rot ayarları bozuk, frenleri ayarsız, lastikleri aşınmış, bir araç ile fabrika verisi yakıt tüketimine % 20 den fazla yaklaşmak hayaldir.

- Yaşlı araçlarda, sensörlerin de yaşlandığı ve işini iyi yapamadığı göz önünde bulundurulmalı, düzgün okuma yapamayan bir oksijen sensörünün düzgün bir karışım yaptıramadığı unutulmamalıdır.

- Tıkanmış katalitik konvertör, tıkanmış egzozlar çıkış basıncının artması ile motora ters kuvvet uygulayacaktır. Kontrol edilmeli, gerekiyorsa değiştirilmelidir.

- Silindir kompresyonları düzenli olarak ölçülmeli, sorunlar varsa giderilmelidir.

- Uygun ve mümkün olduğu kadar orijinal parçalar ile bakım yapılmalı, doğru ürünler kullanılmalıdır. Yanlış konmuş bir yağ, rölantiyi bozabilir, yakıt tüketimini artırır, dikkat edilmelidir.

Kaynak : http://www.otoclubturkiye.com/e-dergi/subat2011/

Yorum bağlantısı
Mehmet Kaya

Çok güzel bir paylaşım olmuş eline sağlık Mehmet Abi.

Saygılarımla.

Yorum bağlantısı
Evren Erakçora

Mehmet Abi, ben de hızlanırken gaza az basıyorum, araç yavaş yavaş hızlansın diye. Ancak bazı kaynaklarda gaza 2/3 oranında basıp çabuk hızlanmak, ideal hıza çabuk ulaşmak en düşük tüketimi sağlar diyorlar. ( 2000 deviri geçmeden) . Turbo dizellerde ve otomatikler hariç diyorlar. Ben motora zarar vereceğini düşündüğümden bu yönetimi kullanmıyorum.

Yorum bağlantısı
Recep Ali Tellioğlu

Sağ olun.Emeğinize sağlık güzel paylaşım olmuş..

Yorum bağlantısı
Mehmet Ozyurek
Mehmet Abi, ben de hızlanırken gaza az basıyorum, araç yavaş yavaş hızlansın diye. Ancak bazı kaynaklarda gaza 2/3 oranında basıp çabuk hızlanmak, ideal hıza çabuk ulaşmak en düşük tüketimi sağlar diyorlar. ( 2000 deviri geçmeden) . Turbo dizellerde ve otomatikler hariç diyorlar. Ben motora zarar vereceğini düşündüğümden bu yönetimi kullanmıyorum.

Ben rekorlarımı hep yumurta tekniği ile kırdım...

Bu sebeple gaza yavaş basılması gerektiğine inanıyorum..

Ancak, kararsız bir sürüş yerine, bir an önce hedeflenen maksimum hız ve maksimum vitese ulaşmak mantığı da yanlış bir mantık değildir..

Yorum bağlantısı
Ruhi Gökhan

Otomatiklerde benim gözlemlediğim kadarıyla, yavaş yavaş hızlandıkça vites büyümüyor, altlarda kalıyor, böylelikle yakıt tüketimi artıyor. Buda yolbilgisayar ekranından izlenebiliyor, ben mümkün en kısa sürede gaza abanmadan devirli kullanıp, ayak yordamıyla vitesleri yükseltip hızı artırıyorum, ondan sonrası zaten araç hızlandığı için gazı minimuma alınca anlık tüketim düşüyor ve öyle devam ediyor. Hız sabitleyiciyide şehir içinde az trafik olan yerlerde açıyorum hemen, o benden az yakıyor :)

Yorum bağlantısı
Mehmet Ozyurek
4.vitesde 3000 devirde kullanmakmı,yoksa aynı yolda 5.vitesde 2500 civarı bir devirdemi kullannmak daha avantajlıdır? Birde en uygun vites değiştirme devri 3000'mi?

Bu tür sabit kurallar yoktur Onur Bey..

Aracın yürüyebildiği en düşük devir en ekonomik devirdir..

Vites değiştirme devri de yol ve yük durumuna göre değişir..

Yorum bağlantısı
Fatih Ada

5. vites 2500 devir daha ekonomiktir (yazmış olduğunuz iki devirdede aracın zorlanmadan gittiğini düşünerek yazdım) vites değişimi halk arasında 3000 olarak bilinir ama aracınız 2500 de rahat kavrıyor ve çekişten düşmeden devam edebiliyorsa 3000 e çıkmadanda değiştirilebilir bence..

Yorum bağlantısı
  • Konuyu Görüntüleyenler   0 kullanıcı

    Sayfayı görüntüleyen kayıtlı kullanıcı bulunmuyor.

×
×
  • Yeni Oluştur...