İçeriğe Yönlendir

Frenleme tekniği nasıl olmalı


Murathan Yüksel

Recommended Posts

Murathan Yüksel
Geçmiş olsun, adı üstünde kaza: anlık istenmeyen bir durum. Frenaj ile ilgili olarak ta:

1. Ralli araç ve kullanımını bambaşka bir dünya, zira en temelden başlarsak, onlarda ön-arka fren dağılımı bile her zaman değişken tasarlanır vs.

2. Sıkıntılı anlarda, aracın rölanti devrine düşmesi gerektiği için debriyaja basılır ki, Westinghouse a giden vakum en üst seviyeye ulaşıp, ayakla basabildiğiniz güce ilave olarak hidroliği sıkıştırabilsin, en üst düzey vakum da rölanti devrine en yakın devirlerde elde edilir.

3. Öndeki engeli gözünüzle görüp ayağınızdaki kaslara hükmetmeniz için gereken süre de 1.5 saniye civarıdır (normal insan refleksi), zaten bu sürede belirli bir metre araç boşta yol alır.

Yani çoğumuza hız gibi bile gözükmeyen 50km/h hızda, 1.5 saniyede 28metre yol alırız, yani yaklaşık 7 araba boyu daha ayak kasımız fren pedalına bile gidemeden frensiz aldığımız yol dur.

Uzun yol dönemi öncesi bunu okuyanlara ufak bir hatırlatma olsun istedim.

çok güzel açıklama,bu bilgi için çok teşekkür ederim çağlar abi..

Yorum bağlantısı
Barkın Kayaoğlu

Frensiz kalacağımıza Fransız kalalım daha iyi. :rolleyes:

O zaman:

1) Panik fren yaparak ani duruş yapmamız gerekiyorsa; debriyaj+frene beraber basılacak.

2) Uzun mesafe sonrası durmamız gerekiyorsa ya da hafiften yavaşlamak istiyorsak; debriyaja basmadan frenleme yapılacak ya da motor freni+normal fren yapılacak.

Doğru mudur ?

Yorum bağlantısı
Mehmet Ozyurek
1) Panik fren yaparak ani duruş yapmamız gerekiyorsa; debriyaj+frene beraber basılacak.

2) Uzun mesafe sonrası durmamız gerekiyorsa ya da hafiften yavaşlamak istiyorsak; debriyaja basmadan frenleme yapılacak ya da motor freni+normal fren yapılacak.

Doğru mudur ?

Doğrudur...

Yorum bağlantısı
Murathan Yüksel
(düzenlendi)
1-Ufuk el frenini çekersen takla bile atabilirsin. Ayrıca diğer şeritlerde de araba varsa zincirleme akza olur. Aman aman.

2-Ralli araçlarında sol ayakla frenajın amacı durmak değil yavaşlamak ve bu arada turbo basıncını düşürmeyerek viraj çıkışında hızlanmayı sağlamaktır. Bazı fren testlerinde ise sağ ayak gazdan kaldırlıp frene basılıncaya kadar ki süreden kurtulmak için sol ayakla fren yapılır(otomatik vites ise).

3-Geçmiş olsun. Şükretmek lazım ki daha yüksek hızda seyretmiyordunuz. Aslında öndeki arabanın suç. Niye fren yaptı bilmiyorum ama ani fren yaparken her zaman arkayı kollamak lazım.

abi öndeki adam çok iyi niyetli çıktı aslında,titiz falan ama iyi biriydi. o da onun önündekine söverek indi zaten arabadan,plakasını da almış.. yani tutanakta mercedesin önündeki aracı da işin içine kattık. mercedes ona çarpmadı ama,o adam (honda civic idi sanırım) önü boş olmasına rağmen birden ani fren yapınca mercedes de frenliyor-kıl payı kurtarıyor ama ben kurtaramıyorum. olay bundan ibaret. tabi,trafik kurallarına göre değil de kendi duygularımıza göre yargılarsak,sağdaki 3 şeritte de trafik akıyor,ama en soldaki şeritte arkasını kollamadan birden ani fren yapıyor mercedes. onda da hata var diyoruz belki ama trafik kuralları böyle demiyor,arkadan vurdum suçluyum :)

Murathan kardes gecmis olsun, elbette arkadan carpma kusurludur, paniktir felan filan, ama kaza zaten kelime anlami olarak, istenmeden olusan durum, yani cok da yapabilecegin bir sey yok, zaman cok kisa, sartlar cok ters ve gum.

Uzulme, bak ben 5 yaptim, 3 kere arkadan carptilar, 1 kere kapisini aldim birinin, 1 kerede kopek vakam var, 2004'ten beri araba kullanirim, 1 kere hiz cezasi, 1 kere park cezasi aldim su son 5 sene icinde, cok dikkat etmeye calisirim ama yine de oluyor, o yuzden takma kafana, olacagi varmis, olmus.

abi maşallah senin mevzuları duyunca hakkaten buna şükür dedim yahu :p

tarihinde Murathan Y tarafından düzenlendi
Yorum bağlantısı
Ali Gürsoy

ani duruşlarda direk dörtlü filaşörleri yakıyorum. arkadaki sürücü daha iyi fark etsin diye malum istanbulda seyir halindeyken aniden trafik durabiliyor . dörtlülerin bayağı bir faydasını gördüm bugüne kadar .

Yorum bağlantısı
Murathan Yüksel
ani duruşlarda direk dörtlü filaşörleri yakıyorum. arkadaki sürücü daha iyi fark etsin diye malum istanbulda seyir halindeyken aniden trafik durabiliyor . dörtlülerin bayağı bir faydasını gördüm bugüne kadar .

bu bahsettiğiniz özellik benim araçta var. panik fren esnasında göstergedeki beyaz ekranda kırmızı STOP yazıyor ve dörtlüleri yakıyor araç taa ki ben ayağımı frenden çekene kadar. basit bir özellik gibi görünüyor ancak gerçekten büyük faydası var,katılıyorum.

Yorum bağlantısı
Çağatay Demir
bu bahsettiğiniz özellik benim araçta var. panik fren esnasında göstergedeki beyaz ekranda kırmızı STOP yazıyor ve dörtlüleri yakıyor araç taa ki ben ayağımı frenden çekene kadar. basit bir özellik gibi görünüyor ancak gerçekten büyük faydası var,katılıyorum.

Benim arabada da varmış güzel bişey bencede. Ben tesadüfen farkettim .

Yorum bağlantısı
Fırat Tarman
Frensiz kalacağımıza Fransız kalalım daha iyi. :)

O zaman:

1) Panik fren yaparak ani duruş yapmamız gerekiyorsa; debriyaj+frene beraber basılacak.

2) Uzun mesafe sonrası durmamız gerekiyorsa ya da hafiften yavaşlamak istiyorsak; debriyaja basmadan frenleme yapılacak ya da motor freni+normal fren yapılacak.

Doğru mudur ?

Kesinlikle. Niye bu kadar uzun tartışıldı anlayamadım zaten. Debriyaja bastığınız anda motorun gücünü tekerleklerden ayırıyorsunuz. Sonuçta hangi devirde olursa olsun motor ileri doğru bir itme kuvveti uyguluyor, debriyaja basarak bundan kurtuluyorsunuz. Frenlere de daha çok yük değil, daha az yük biniyor. Arabanın kazandığı kinetik enerji + motorun itmesi yerine sadece arabanın enerjisini durdurmaya çalışıyorsunuz.

Motor freni kısmı ayrı tabii. Ama orada amaç ta ayrı zaten...

Yorum bağlantısı
Serkan Toker
eğer arkadan çarpanınsa ve kaskosu yoksa n'olacak? çarpılanın kaskosu hasarın kalanını ödeyip- çarpana da dava açıp mı alıyor masrafın kalanını?

Aynen o şekilde işliyor sistem... :)

Yorum bağlantısı
İhsan Yargıcı
Eğer debriyaja basarsan frenin etkisini %30-50 azaltırsın zaten. Ancak vites küçültüp debriyajdan çekersen ayağını o zaman frenleme etkisini %30-40 arttırabilirsin.

Panik frenleme anında motor freni için bile zaman yoksa kesinlikle debriyaja basılmadan frene basılmalı ve ancak araba güvenli hıza inince debriyajla vites küçültülmeli.

Genelde bizler panik freni normal fren yaparken nasıl hareket ediyorsak öyle yapıyoruz yani debriyaj+fren yapıyoruz. Ama o fren panik fren olmuyor normal fren oluyor. Bu tekniği kullanmak çok önemli çünkü ölümlü kazaların büyük çoğunluğu bu panik freni iyi yapamamaktan kaynaklanıyor.

Düşünün ki 120 ile giderken sağ şeritten bir kamyon 30-40 km ile sola sizin önünüze kırıyor. Aranızda 100 metre mesefe var ve siz normal yoldan frenleme yapmaya kalkınca hızınızı kamyona çarpana kadar ancak 70- 90 km ye indirebiliyorsunuz. Ancak panik fren doğru yapılırsa hızınızı 30-40 km ye rahatlıkla indirebilir ve büyük ihtimalle kamyona gelene kadar onun hızına inip çarpmaktan kurtulabilirisiniz.

Aynı ölümcül hata sollamalarda da çok yapılıyor. Hatalı sollamaya çıkan araba fren yapmak yerine aynı hızla sağa girmeye çalışıyor ve sağa girene kadar karşıdan gelen araba ile çoktan çarpışmış oluyor haluki iki arabada aynı anda panik frenleme yapsa ya sağa kaçacak vakitleri olacak veya en kötü ihtimalle birbirlerine 30-40 km hızla vurup ölümcül bir kaza yapmadan olayı atlatacaklar.

:)

size sonuna kadar katılıyorum .ancak, abs debriyaja basılmazsa devreye girmiyor bunda bir tuhaflık yokmudur sizcede .

Yorum bağlantısı
Erhan Bulut

Geçmiş olsun. Kimse sormamış, lastikler ne durumda acaba? Aşınmış lastikler abs'li arabalarda büyük problem.

Yorum bağlantısı
Çağlar Bayur

Abs her gereken zamanda devreye girer. Şartı: Frene basılınca; herhangi bir lastiğin dönmesinin durması halidir, lastik dönene kadar o fren kaliperine giden hidroliği serbest bırakır, lastik dönmeye başlayınca tekrar fren uygular. Yani vites-debriyaj dan bağımsızdır.

Yorum bağlantısı
Mehmet Ozyurek
Mehmet bey, kimin kaskosu ödeyecek o masrafı, tam olarak anlayamadım,

eğer arkadan çarpanınsa ve kaskosu yoksa n'olacak? çarpılanın kaskosu hasarın kalanını ödeyip- çarpanada dava açıp mı alıyor masrafın kalanını?

Olay şu:

Çarpan araç kusurlu... Dolayısı ile hem kendi hasarından hemde çarptığı aracın hasarından çarpan araç sahibi sorumlu...

Çarpan aracın trafik sigortası varsa, çarptığı aracın hasarını 15000 liraya kadar ödeyecek..

Trafik sigortasının işi burda bitecek..

Çarpan araç kendi hasarını kendi kasko şirketinden karşılayacak... Kasko yoksa yapacak bişey yok.. Çarpan araç cebinden yaptıracak aracını..

Çarptığı araçtaki hasar 15000 lirayı geçer se onuda çarpan araç sahibi cebinden karşılayacak...

Yorum bağlantısı
Serkan Toker
Olay şu:

Çarpan araç kusurlu... Dolayısı ile hem kendi hasarından hemde çarptığı aracın hasarından çarpan araç sahibi sorumlu...

Çarpan aracın trafik sigortası varsa, çarptığı aracın hasarını 15000 liraya kadar ödeyecek..

Trafik sigortasının işi burda bitecek..

Çarpan araç kendi hasarını kendi kasko şirketinden karşılayacak... Kasko yoksa yapacak bişey yok.. Çarpan araç cebinden yaptıracak aracını..

Çarptığı araçtaki hasar 15000 lirayı geçer se onuda çarpan araç sahibi cebinden karşılayacak...

Özetlersek arkadan çarparsan sigortanın yetmediği yeri karşı tarafa ödersin.... :)

Yorum bağlantısı
Çağlar Bayur

Trafik sigortasının karşıya ödediği meblağı ufak bir prim artışı ile artırabiliyorsunuz bilginize. Mesela 50.000 TL ye kadar.

Yorum bağlantısı

Geçmiş olsun Murathan Bey. Allah daha kötülerinden saklasın.

Abs'nin devreye girmesi için debriyaja basılmasına gerek yoktur.

Frenden önce debriyaja basmak aracın fren mesafesini uzatacağından, sol ayağı debriyaj üstünde tutma alışkanlığından vazgeçmek gereklidir. Genelde debriyaj pedalı üstünde duran ayak frenleme esnasında senkronizasyonu bozar. Ayağı mümkün oldukça sol kenarda tutmak, aracın durması gerektiği zamanlarda fren pedalına aracı kızaklatmayacak(abs'siz ise)basınç uygulamak en iyi durma mesafesini elde etmemizi sağlar. Frenden sonra debriyaj frenine basılması aracın stop etmesini engeller. Durmak değil ama yavaşlamak amacı ile frenlemeyi daha hızlı yapmak için önce frene basıp sonra debriyajı kavrama noktasında tutmak tercih edilen bir yöntem olsada baskı balatanın ömrünu kısaltacaktır. Bir de Otobüsçülerin yöntemi olan durmaya karar verildiği andan itibaren aracı boşa alma sarsıntısız yavaşlamak için iyi bir tercihdir, tabi yeterli durma mesafeniz varsa tercih edilmelidir.

Saygılarımla.

Yorum bağlantısı
Cihan Tiftik

Büyük geçmiş olsun,olan olmuş,bundan sonra durmak için direk frene basarsın. Debriyaja da sonuna kadar bas ki,fren basıncını sağlamaya çalışan motor stop etmesin.

Yorum bağlantısı
Fatih Susuz

Abi çok geçmiş olsun.Allah daha beterinden esirgesin.

Öndeki araçla mesafede hızının yarısı.Örneğin 90 km/h ile gidiyorsanız 45m olacaktır.Bilginize...Tekrar geçmiş olsun.

size sonuna kadar katılıyorum .ancak, abs debriyaja basılmazsa devreye girmiyor bunda bir tuhaflık yokmudur sizcede .

Abi böyle bişey olabilirmi ya.Abs = Ön lastiklerden herhangi birinin kilitlenmeye başladığı an da devreye girer.

Yorum bağlantısı
  • Konuyu Görüntüleyenler   0 kullanıcı

    Sayfayı görüntüleyen kayıtlı kullanıcı bulunmuyor.

×
×
  • Yeni Oluştur...