İbrahim Cem Oğuz 30 Kasım 2011 Paylaş 30 Kasım 2011 Herkese iyi günler arkadaşlar. Birçoğunuz duymuşsunuzdur, her yıl TÜBİTAK tarafından düzenlenen Güneş Enerjili Otomobil yarışları olan Formula G'ye birçok üniversite katılıyor. Kırıkkale Üniversitesi olarak biz de bu ekiplerden biriyiz. Geçen yıl ilk defa katıldığımız bu yarışta çok kısıtlı bir bütçeyle 43 araç arasından 8. olduk. 40.000 tl, diğer üniversitelerin yalnızca motorlarına ayırdığı bir bütçeyken biz bununla bütün aracı yaptık. Mühendisliğimiz oldukça iyi ancak maddi olanaksızlıklar bizi kısıtlamakta. Dolayısıyla sponsor ihtiyacı duymaktayız. Bu da daha çok tanıdık vasıtasıyla olmakta. Sizlerden ricam, finans veya parça desteği olabilecek firmaları, varsa özellikle tanıdığınız firmaları bize yönlendirebilirseniz çok minnettar kalırız. Yorum bağlantısı
Mehmet Ozyurek 30 Kasım 2011 Paylaş 30 Kasım 2011 İnşallah iyi bir sponsor bulursunuz, araçta akü var mı ? Yorum bağlantısı
İbrahim Cem Oğuz 30 Kasım 2011 Yazar Paylaş 30 Kasım 2011 Bu arada sizin bilginiz dahilinde olduğunu yazmayı unuttum araçta lityum polimer pil var Mehmet Bey. Sistem normal araçlardan biraz farklı. Mesela motor arka tekerlekle bir bütün şeklinde ve onun içinde. Üzeri güneş panelleriyle kaplı. Gelen enerjiyi voltaj regülatörleriyle düzenleyip bataryaya iletiyor bu paneller. Oradan da motora enerji veriliyor. Belirli bir voltaj aralığı var ve yalnızca o aralıkta çalışıyor Teşekkürler ayrıca da eklemeyi unuttum. Yorum bağlantısı
Mehmet Ozyurek 30 Kasım 2011 Paylaş 30 Kasım 2011 Mutlu Akü reklam kampanyasında galiba, bir ara bize sponsor olmak istemişlerdi.. Görüşmenizi, projenizi anlatmanızı tavsiye ederim.. Yorum bağlantısı
Guest Hakan Tarım 30 Kasım 2011 Paylaş 30 Kasım 2011 Ah ah kırıkkale üniversitem Ben okurken de aynıydı halen aynı, gariban kalmış bir üniversite İnşaAllah sponsor bulursunuz ve başarınızı arttırırsınız... Yorum bağlantısı
İbrahim Cem Oğuz 30 Kasım 2011 Yazar Paylaş 30 Kasım 2011 Değer verseler keşke bu tarz projelere. Mutlu aküyle görüşmeyi düşünüyoruz zaten Mehmet Bey. Sağolun ilginiz için Yorum bağlantısı
Çağlar Bayur 30 Kasım 2011 Paylaş 30 Kasım 2011 Başarılarınızın devamını dilerim, bir fuarda ismini hatırlamadığım bir üniversite arabası vardı, biraz baktığımda çok gereksiz ağırlıklar görmüştüm, kocaman yaylı amortisörlü suspansiyon grubu, 1 tonluk arabanın direksiyon sistemi gibi. Bu tip mekanizmaların homologasyonu (zorunluluğu) var mıdır? Yorum bağlantısı
İbrahim Cem Oğuz 30 Kasım 2011 Yazar Paylaş 30 Kasım 2011 İyi dilekleriniz için teşekkür ediyorum Çağlar Bey. Belirli sınırlamalar var yarışta. Örneğin minumum ağırlık (sürücüsüz) 150 kg. Maksimum batarya gücü 1 kW gibi. Mesela biz Anadol aracının salıncaklarını kullanmıştık ve oldukça ağır olmuştu. Aracın toplam ağırlığı yine oldukça iyiydi (201 kg) ama 50 kg yine de büyük fark. Gövdeyi polikarbon şaseyi alüminyum yapıyoruz. Bunlar hafiflikte büyük etken. Mesela bu seneki aracın alt ve üst şasesi toplamda 20 kg. Söylediğiniz sistemleri eğer gerekliyse en hafifinden seçiyoruz, yok göz ardı edilebilirse de koymuyoruz zaten. Yorum bağlantısı
Mehmet Göktürk 30 Kasım 2011 Paylaş 30 Kasım 2011 (düzenlendi) Güneş arabası projeleri üniversitelere bu günkü yarış formatı ile birşey katmıyor. Bu nedenle öğrencilerime önermiyorum. En pahalı akü, en pahalı panel, en pahalı motor'u alıp en pahalı şase malzemesi kullanırsanız kazanıyorsunuz. Ha bir de en pahalı controller. Bunları yaparken hiçbir parçayı kendiniz tasarlamıyorsunuz. Ve işin kötüsü tasarlayabileceğinizi de unutuyorsunuz. İkinci bir sorun ise yarışa dolu akü ile başlanıyor. Ve güneş faktöründen çok akü faktörü önem kazanıyor. Bu sene biraz kurallar iyileşmiş galiba ama bana sorarsanız şu sınırlandırmalar olmalı: 1- Standart BP ya da UNICELL marka panel (ucubik pahalı panel yasak, kötü panel yasak) 2- Standart 40Ah Lityum akü belli marka 3- Yerli ve kendi imalatınız sürücü 4- Yerli dc motor 5- Kendi imalatınız şase Bu durumda yarış yarışa benzer. Bu kadar para harcamaya da gerek kalmaz. Sİze önerim yarışta birinci olmaya çalışmak yerine arabanızı şirin ve eğlenceli bir biçimde tasarlamanız. Mesela kertenkele felan gibi tasarlayabilirsiniz. O da malum güneşten enerji alıyor. Ayrıca telemetri sistemi gibi sistemlerle uzaktan izleme ve teknik takip için ufak tefek güzellikler yapabilirsiniz. 30 Kasım 2011 tarihinde Mehmet Göktürk tarafından düzenlendi Yorum bağlantısı
İbrahim Cem Oğuz 30 Kasım 2011 Yazar Paylaş 30 Kasım 2011 Kolay gelsin,bölümünüz nedir? Bir kaç haftaya kadar bizde bunun minyatürünü yapacağız proje olarak.Panel,motor vs. herşey tamam ama aktarımı nasıl yaparız,biraz özgün olsun istiyorum aklımda bir kaç fikir var uygun kayışı vs. bulabilirsek tabii. Makina Mühendisliğinde okuyorum. Aktarım için mppt devreleri gerekir çünkü güneşten gelen enerji düzensizdir. Bunu düzenlemek için de bu devreler kullanılır. Onun dışında pek bir şey yok şu an aklımda. Ancak bu devreler oldukça pahalıdır. Başka bir yöntem bilmiyorum şu an için. Ar-Ge başkanından bu konuda bilgi alabilirim ancak sizin için Yorum bağlantısı
İbrahim Cem Oğuz 30 Kasım 2011 Yazar Paylaş 30 Kasım 2011 Çoğu noktanızda haklısınız. Ancak biz elimizden geldiğince özgün ve mühendislik çerçevesinde kalmaya çalışıyoruz. Dediğiniz gibi tekelleşmiş markalar ve parçalar var. Güneş panelleri, piller gibi. Diğer konularda da yine söylediğiniz gibi maddiyat öne çıkmakta. Ancak biz aracı tasarlarken hava sürtünmesi, yer sürtünmesi gibi etkenleri hesaplayarak, mukavemet analizleri yaparak çalışıyoruz. Şasemizin her parçasını SolidWorks te kendimiz çizdik. Büyük üniversitelerde hocaların çizdiğini söyleyenler bile var. Gövde yine aynı şekilde. Her parçayı optimum verimle kullanmaya çalışıyoruz. Biz bu işi yaparken hem zevk alıyoruz hem kendimizi geliştirmeye çalışıyoruz. Ve üniversite bize destek vermekten o kadar uzak ki. Hocalar bile. Bir iki tanesi hariç hiçbir desteğimiz yok. Tamamen kendi çabamız, emeğimizle yapıyoruz ne yapıyorsak. Büyük bir üniversite olsak her yerde sponsor bulmak için bu kadar çırpınır mıydık sizce Bütün bunlara karşın çoğunluğun motora harcadığı parayla aracı yaptık biz. Ve 8. olduk. O da şu şekilde: Final turuna geçebilmek için İstanbul Üniversitesinin önünü kesmeye çalıştık. Eğer yapabilseydik 4. olacaktık. Ancak motor farkından dolayı bizi yüksek bir hızla geçerek bizi 8. yaptılar Rekabet eşit şartlarda olmadığı için pek bir anlamı kalmıyor doğru. Ama biz burada sadece rekabet etmiyor, hem kendimize bir şeyler katıyoruz hem de kendimizi kanıtlama isteğimiz var. Her şeyin maddiyat olmadığı yönünde. Yorum bağlantısı
Mehmet Göktürk 30 Kasım 2011 Paylaş 30 Kasım 2011 (düzenlendi) MPPT basit mikroişlemci devreleri ile yapabilirsiniz en alasını. Tabi hazır almaya kalkan bir sürü adam ortada olunca hazır olanların fiyatı yüksek olur. Sürmek için DC fırçasız motor kullanmanız lazım. fırçalı da olabilir kalkışı kolay olur kontrolu da. Kontrol için PWM devresi yapacaksınız onu IGBT ya da tristör ile motora süreceksiniz. Motorun devri yüksek ise işler zorlaşır. Bu durumda lastik tekere dıştan değen üstünde mini lastik silindir olan motor öneririm. 30 Kasım 2011 tarihinde Mehmet Göktürk tarafından düzenlendi Yorum bağlantısı
İbrahim Cem Oğuz 30 Kasım 2011 Yazar Paylaş 30 Kasım 2011 Küçük bir motor kullanıyoruz. Hub motor. Fırçasız. Nominal voltaj aralığı düşük. 3500 watt gücünde. Bu arada sizin branşınızı öğrenebilir miyim? Yorum bağlantısı
Mehmet Göktürk 1 Aralık 2011 Paylaş 1 Aralık 2011 Küçük bir motor kullanıyoruz. Hub motor. Fırçasız. Nominal voltaj aralığı düşük. 3500 watt gücünde. Bu arada sizin branşınızı öğrenebilir miyim? ben diğer arkadaşa söyledim, siz tabi hub kullanacaksınız en pahalısından Beni merak edenler: http://www.google.com/search?client=safari&rls=en&q=Mehmet+Göktürk&ie=UTF-8&oe=UTF-8 Yorum bağlantısı
İbrahim Cem Oğuz 1 Aralık 2011 Yazar Paylaş 1 Aralık 2011 Kusura bakmayın çok yoğun çalışıyoruz hiç ayırt edememişim Bu arada çok seviliyorsunuz okuduğum kadarıyla. Sizin gibi akademisyenler bulmak çok zor üniversitelerde Yorum bağlantısı
Çağlar Bayur 1 Aralık 2011 Paylaş 1 Aralık 2011 Bu da bizimki güneş enerjili taşıtı, gece sürmek işin esprisi olarak mı tasarlandı Yorum bağlantısı
Adnan Çakır 1 Aralık 2011 Paylaş 1 Aralık 2011 Ah ah kırıkkale üniversitem Ben okurken de aynıydı halen aynı, gariban kalmış bir üniversite İnşaAllah sponsor bulursunuz ve başarınızı arttırırsınız... Kırma gençleri Hakan Sponsor olabilirsin aslında Süha Net sticker'ı asarlar Yorum bağlantısı
Mehmet Göktürk 1 Aralık 2011 Paylaş 1 Aralık 2011 (düzenlendi) Güneşle araba mı yürür. Siz en iyisi güneş pilini çatıya koyun arabayı da akülü yapın sapla samanı ayırın Yeniler bilmez aklıma Fred Çakmaktaş'lar geldi.. 1 Aralık 2011 tarihinde Mehmet Göktürk tarafından düzenlendi Yorum bağlantısı
İbrahim Cem Oğuz 1 Aralık 2011 Yazar Paylaş 1 Aralık 2011 Çok emek harcamasak yapardık kolaylıkla Proje bitsin öyle yapalım ya da Yorum bağlantısı
Mehmet Göktürk 1 Aralık 2011 Paylaş 1 Aralık 2011 Ben tabi şaka söylüyorum. Okul bir kaynak ayırmış ise temsil görevdir. Ama eylenmeye bakın hoş vakit geçirin. Tshirt bastırın vs vs. Yorum bağlantısı
Semih İzgi 1 Aralık 2011 Paylaş 1 Aralık 2011 (düzenlendi) Ahh ah. Benim okulumda da bir gurup arkadaş bu işe hiçbirşey bilmeden kalkıştı. Ortak arkadaşlarım aracılığı ile beni buldular şasi,kompozit ve aktarım organları için. Hedefleri 'araç yürüsün yeter' di ve başta kaybettiler. Sponsorlardan yüklü miktarlarda para talep ettiler. Halbuki ben kendilerine tüm şasi ve aktarımı ücretsiz sağlayip verimli bir motor ve stabil bir tesisat talep ediyordum..Daha sonra istedikleri parayı bulamadılar ve zaten pek bir amaçsız ve bilinçsiz katılım yapıyorlardı. İyikide katılmadık. Bu arada size başarılar diliyorum. Yüksek paralar dökmeden emek ile o aracı ilk 10'a taşımanız çok güzel. Şasinizi sorabilirmiyim? omurgalı mı? kafes tipi mi? levha plaka üstüne oturtma mı? Aluminyum kullandığınızı yazmışsınız, ince levha olarak mı kullandınız? Benim fırsat olsaydı kullanacağım tip aluminyum honeycomb denilen hem sağlam hemde dökme'den çok daha hafif türü 1 Aralık 2011 tarihinde Semih İzgi tarafından düzenlendi Yorum bağlantısı
Mehmet Göktürk 1 Aralık 2011 Paylaş 1 Aralık 2011 Ahh ah. Benim okulumda da bir gurup arkadaş bu işe hiçbirşey bilmeden kalkıştı. Ortak arkadaşlarım aracılığı ile beni buldular şasi,kompozit ve aktarım organları için. Hedefleri 'araç yürüsün yeter' di ve başta kaybettiler. Sponsorlardan yüklü miktarlarda para talep ettiler. Halbuki ben kendilerine tüm şasi ve aktarımı ücretsiz sağlayip verimli bir motor ve stabil bir tesisat talep ediyordum..Daha sonra istedikleri parayı bulamadılar ve zaten pek bir amaçsız ve bilinçsiz katılım yapıyorlardı. İyikide katılmadık. Şaside pek oynanacak birşey yok biliyorum. Aktarma ise yok, göbekten. Alüminyum alaşım boru ile çalışmayı bilen bir usta ve uygun kaynak ekipmanı ile biraz da yapısal hesap bilgisiyle güzel bir çatı çıkıyor. Üstüne gofret kaplıyorsun. Onun üstüne de panel ve kağıtlar etiketler. Bunun haricindekiler zaten büyük para. 1 Yorum bağlantısı
Semih İzgi 1 Aralık 2011 Paylaş 1 Aralık 2011 (düzenlendi) Aktarım derken genel olarak tüm hareketli parçaları kast ederek söylemiştim Mehmet abicim, rulman yataklarından direksiyon miline hatta önlerde viraj denge çubuğuna kadar. Hafif bi kamber ve toe ile de yavaş virajlarda verim artabilirdi. Varsın lastik çabuk yıpransın.. Fotoğraf temsilidir,kendi 3 5 çizimim arkadaşlarda kaldı onlarda çöpe atmıştır belki, bu tarz kıvrımlı ve omurgalı şasi taslağı yapmıştım. Kıvrımlar virajlarda esnemeyi bir nebze azaltırdı.. http://www.smcars.net/forums/attachments/ford/57876d1176073124-ford-frames-48-chassisdim.jpg Hiç yoktan bu tip şasi ile katılanlardan daha dengeli olur http://www.miniscience.com/kits/CAR_SOLAR/Basic_Car_RingScrew_7.jpg Tabi ben hep taslak aşamasında kaldım. Hevesim yine başka baharlara kaldı.Ama yinede eninde sonunda motorsporları sektörüne gireceğim 1 Aralık 2011 tarihinde Semih İzgi tarafından düzenlendi Yorum bağlantısı
Mehmet Göktürk 1 Aralık 2011 Paylaş 1 Aralık 2011 (düzenlendi) 1942 Ford diyor ne iş? Bilgisayarla çizmiyor musun? 1 Aralık 2011 tarihinde Mehmet Göktürk tarafından düzenlendi Yorum bağlantısı
İbrahim Cem Oğuz 2 Aralık 2011 Yazar Paylaş 2 Aralık 2011 Ahh ah. Benim okulumda da bir gurup arkadaş bu işe hiçbirşey bilmeden kalkıştı. Ortak arkadaşlarım aracılığı ile beni buldular şasi,kompozit ve aktarım organları için. Hedefleri 'araç yürüsün yeter' di ve başta kaybettiler. Sponsorlardan yüklü miktarlarda para talep ettiler. Halbuki ben kendilerine tüm şasi ve aktarımı ücretsiz sağlayip verimli bir motor ve stabil bir tesisat talep ediyordum..Daha sonra istedikleri parayı bulamadılar ve zaten pek bir amaçsız ve bilinçsiz katılım yapıyorlardı. İyikide katılmadık. Bu arada size başarılar diliyorum. Yüksek paralar dökmeden emek ile o aracı ilk 10'a taşımanız çok güzel. Şasinizi sorabilirmiyim? omurgalı mı? kafes tipi mi? levha plaka üstüne oturtma mı? Aluminyum kullandığınızı yazmışsınız, ince levha olarak mı kullandınız? Benim fırsat olsaydı kullanacağım tip aluminyum honeycomb denilen hem sağlam hemde dökme'den çok daha hafif türü Şasimiz kafes tipi Semih. Çubuk kullanıyoruz. Argon kaynakla yapıyoruz dayanması için. Özel bir tür. Başarı dileklerin için de sağol Sen de gelecekte projelerini hayata geçirebilirsin umarım Yorum bağlantısı
Recommended Posts