İçeriğe Yönlendir

1991'Den Günümüze Otomobil Gelişim Hikayeleri-1


Aşkın Barçın

Recommended Posts

Aşkın Barçın
(düzenlendi)

Arkadaşlar,

Oto Haber Dergisi 20.yıla özel çok güzel bir sayı çıkardı. Dergiden otomobillerin hikayesini yıllar itibariyle bazı yaşanmışların özetini sizlere aktarmak istiyorum. Biraz yazı uzun ama keyifli !

Yıl 1991 ; Tasarım kodları bugün bile kullanılan 3.nesil Golf TDI motorlarıyla Avrupa da çok tutuldu.Küçük sınıfında güzel olabileceğini Peugeot 106 ile kanıtladı. Şahin-Serçe ve Renault 9 bu yılda tutulan araçlardı. Kadett’in yerini alan Astra modern tasarımıyla dikkat çekerken, en güçlü versiyon 150 Hplik Gsi oldu.

Yıl 1992 ; Mc Laren F1, hız tasarım ve teknoloji konusunda başka bir dünyadan gelmiş gibiydi. Gmc Typhoon dünyanın en hızlı arazi aracıydı. Ferrari 456 adı her silindirin cc hacmini simgeliyordu.Renault Twingo nun üretiminde Polonyalı Beskid in tasarımından yararlanıldı.

Yıl 1993 ; Ford Escort un Türkiye’deki üretimi başladı.Mercedes 190 Serisinin yerini alan C Serisi gerçek bir konfor ustasıydı. Küçük Fiat Punto Cabrio karoser seçeneğine sahipti. Bu yıl aynı zamanda internet ile tanışıldı. Peugeot 306 5 karoser seçeneğine sahipti. Fakir Ferrarisi lakabını alan Fiat Coupe tanıtıldı.

Yıl 1994 ; Audi A4-A6-A8 teknolojisiyle hem markaya hem de sektöre yön verdi. Bmw 7 serisi lüks sedan sınıfında dinamizim simgesi oldu. 7.Nesil Toyota Corolla Türkiye’de ilk üretilen Toyota oldu. Felicia Skoda nın 90’lı yıllardaki ilk modern otomobili oldu.

Yıl 1995 ; Renault 19’un yerini alan Megane, tasarımıyla o dönemin en iddialı modeli oldu. Bmw 5 serisi, 6 silindirli motorları ve aliminyum kullanıldığı, yürüyen aksamıyla sınıfının en dinamik modeliydi. Mercedes E serisi yağmur sensörünün kullanıldığı ilk otomobil olarak tarihe geçti. Hyundai Accent ilk kez tanıtıldı. Toyoto Coralla nın yuvarlak ön farlı pek sevilmeyen E110 kodlu 8.nesli tanıtıldı. Ford ve WW nin işbirliğinden Galaxy ve Sharan adlı Mpv ikizleri doğdu.

Yıl 1996 ; Porsche Boxster, ortadan yerleşimli motoru ve 911 den ucuz fiyatıyla büyük bir başarı kazandı. Citroen Berlingo ve Peugeot Partner hafif ticari araçların gelişimini tetikledi. Skoda Octavia marka için tam bir sansasyondu. Bmw Z3 kliplerde Cem Yılmaz ile görüldü. Audi A3 tanıltıldı. Türkiye de üretilecek olan Palio ve Siena modeli Brezilya ve Arjantin de üretilmeye başlandı. 12 yıl boyunca üretilecek Ford Ka tanıtıldı. Honda Civic 160 HP atmosferik motoruyla dünya rekoru kırdı. Renault Scenic Mpv lerin önünü açtı.

Yıl 1997 ; Opel Astra yeni neslinde dinamik tasarımı ve sürüş özellikleriyle öne çıktı. Mercedes-Benz M Serisi Amerika’da üretime başladı. İlk Toyota Pirus’un tanıtılmasıyla birlikte Hibrid döneminin de temelleri atıldı. 4.Nesil WW Golf iç mekan kalitesiyle yeni standartlar getirdi. Renault Kangoo tanıtıldı.Subaru ilk Suv modeli olan Forester’i tanıttı.

Yıl 1998 ; Maserati 3200 GT, markayı modern dünyaya taşıyan model oldu. Volvo S80 İsveçli markanın tasarımında kırılma noktası oldu. Honda Civic Türkiye de üretilmeye başlandı. WW New Beetle retro tasarımıyla ( yeni nesil kaplumbağa) pek denenmeyen bir tarzı yansıttı. Golf 4 platformunda üretilen Audi TT idi. Fiat Multipia 6 kişilik Mpv tasarımıyla ömrü tahmin edilenden uzun oldu.Peuget 206 tanıtıldı ve çok tutuldu. Ford kompakt sınıftaki mücadelesini sürdüreceği yeni modeli Focus’u tanıttı. Yol tutuşu tüm otomobiller için referans oldu.

Yıl 1999 ; Bursa Tofaş Fab.da Fiat Palio ve Siena üretilmeye başlandı. Ojinal tasarımıyla yollara çıkan Toyota Yaris 3 boyutlu digital göstergelere sahipti. Opel Zafira 7 kişilik yapısı ve koltuk katlama mekanizmasıyla MPV sınıfına büyük bir yenilik getirdi. Audi A2 nin karoseri aliminyumdan üretiliyordu. Bmw X5 Amerika da üretilmeye başlandı.İsveçli Volvo Ford tarafından satın alındı.Skoda Fabia yollara çıktı. Renault Clio Symbol Türkiye’de üretilmeye başladı.

Yıl 2000 ; Toyota Corolla Sedan Efsane yeni 2.karoser sahneye çıktı. Volvo S60 dünyaya merhaba dedi.Alfa Romeo 147 tıpkı 156 gibi gizli arka kapı kollarına sahipti.

Yıl 2001 ; Peugeot 307 yüksek tavanıyla geniş bir iç mekan sunarken, konforuyla öne çıkıyordu.Honda Jazz küçük sınıfta MPV tarzını yansıtıyordu. 4.nesil WW Polo yuvarlak farlarıyla atasını hatırlatıyordu.Fiat ın lokomotif modellerinden biri haline gelecek olan hafif ticari Doblo Türkiye de tanıtıldı. Skoda uzatılmış Passat platformuna sahip amiral gemisi Superb i tanıttı.Bmw 7 serisi tasarımından teknolojisinie kadar lüks sınıfta öncü oldu.

Yıl 2002 ; Citroen C3 yüksek karoser salınımıyla ünlendi. Porsche Cayenne, performans ve sportifliğini SUV sınıfına taşıdı. Ford Transit Connect’in üretimine başlandı. Lamborghini Diablo nun yerini aldı.Tofaş ın kuş serisi tabir edilen modellerinin üretimi sona erdi. Chevrolet Daewoo’dan devşirme Aveo’ylaküçük sınıfa adım attı. Hyundai Getz ile küçük sınıfa hızlı bir giriş yaptı. Kia Sorento yu tanıtırken en çok satılan Suv modeli oldu. Opel MPV sınıfı olan Meriva yı tanıttı.

Yıl 2003 ; Bmw 6 serisi 14 yıldan sonra yeniden doğdu. Bentley Con. GT W12 çift turbolu motora sahipti. 100.yılını kutlayan Ford GT yi tanıtırken araçların üretimi 2004 de gerçekleşti.Infiniti FX serisi tasarımın önemini gösteren modeli oldu.Rols-Royce Bmw çatısı altına girdi.5.nesil WW golf yollara çıktı.

Yıl 2004 ; Renault çatısı altına giren Dacia, Logan ile yapılandırmasını başlattı. Ford Focus daha geleneksel hatlara bürünen 2.nesliyle yollara çıktı.Ferrari F430 da Formula 1 de etkisini hissettirdi.Bmw 1 serisi tasarımı ve arakdan itişli yapısıyla farklıydı.Smart Forfour istenen başarıyı yakalayamadı.Ford Mustang 5.neslinde baştan aşağı değişerek atası birinci neslinden izler taşıyarak retro bir tarza kavuştu.

Yıl 2005 ; F1 ilk kez İstanbul’da yapıldı. Grande Punto Fiat için Doblo dan sonra tam bir can simidi oldu.Alfa Romeo 156 nın yerini alan 159 yollara çıktı. Aston Martin Vantage tanıtıldı.Citroen C1, Peugeot 107 mini sınıfa merhaba dedi.Hyundai Tuson modeli ile kompakt SUV da adından söz etttirdi. WW Passat yeni tasarımıyla ve kalitesiyle orta sınıfın zirve modelleri arasında yerini aldı.

Yıl 2006 ; Nissan Qashqai her kesimden insanı kendsine çekmeyi başardı.Peugeot 207 küçük sınıflara yeni boyut getirdi. Chevrolet Captiva kompakt SUV sınıfında taze kan oldu. Citroen ini kompakt MPV si C4 picasso yollara çıktı.Ford S-Max da bu dönemde tanıtıldı. Volvo C30 yeni tasarımıyla merhaba diyordu.

Yıl 2007 ; Audi Q7 markanın ilk SUV modeli olmakla beraber çok başarılı oldu. Fiat 500, Mını’ye daha sevimli ve ekonomik bir alternatif oldu.Dacia Sandero nun üretimine başlandı. Türk otomobil endüstrisinin önemli projelerinden biri olan Minicargo kapsamında, Citroen Nemo,Fiat Fiorino,Peugeot Bipper dünyada sadece Bursa Tofaş fabrikasında üretilmeye başlandı.Fiat Line da aynı zamanda Tofaş da üretime sağlam bir adım attı. Hyunda İ10 ve İ30 yeni modellerini tanıttı.Kia Ceed yine aynı dönemde ortaya çıktı.Peugot 308 yeni haliyle rekabete hazırdı.Toyota Corolla HatcBack in yerini alan ve Türkiye de üretilecek olan Auris tanıtıldı. WW Tiguan SUV pastasından pay almak için dünyaya merhaba dedi.

Yıl 2008 ; Chevrolet Cruze küresel bir başarı modeli haline geldi. Bmw X6 ile SUV sınıfında alışılmışın dışında yeni bir model yarattı.Yeni Ford Fiesta sahneye çıktı. Aynı zamanda Ford Kuga da tanıtıldı.Opel Vectra ın yerini alan İnsigna iddialı bir şekilde ortaya çıktı. WW Golf un 6.nesli ve Passat CC modeli ile tekrar yenilendi. Volvo XC60 SUV sınıfında dinamik bir tarz yarattı.

Yıl 2009 ; Ford Transit Connect ile ABD’ye ihraç edilen ilk Türk üretimi araç oldu. Toyota Prius yenilendi. Peugeot 3008 ve 5008 ile birden çok otomobil türünü birleştiren crossover oldu. Citroen DS3 imaj stratejisinin ilk adımı oldu.Porsche nin 4 kapılı ilk modeli olan Panamera tanıtıldı. Renault Megan Sedanın yerini alan Fluence Bursa da üretimine başladı.Skoda nın ilk kompakt SUV u olan Yeti tanıtıldı.Toyoto Verso Adapazarın da üretime geçti.WW nin ilk büyük Pick-up modeli Amork yüzünü gösterdi.WW Polo nun 5.nesli yollara düştü.

Yıl 2010 ; Dacia Duster bu dönemde tanıtıldı. Alfa Romeo Giulietta ile piyasalara yeni bir soluk getirdi.Nissan Juke adından çok söz ettireceğe benziyordu.Renault-Nissan ittifakıyla elektrikli Fluence-Z bu yılın öne çıkan yenilikleri arasındaydı.Volvo orta sınıfta S60 ve V60 sportif tasarımı ön planda tutmayı başardı.

Yıl 2011 ; Range Rover Evoque son dönemin en yenilikçi otomobillerinden biri oldu.Hyundai İ30 2.neslinde Avrupalı üreticilerin canını sıkacak ciddi bir tehdit haline geldi.Audi nin en küçük SUV u Q3 tanıtıldı. Bmw 1 ve 3 serisini yeniledi. Ford Focus 3.nesliyle ve yenilikçi teknolojisiyle yılın sonlarına doğru sahneye adım attı.

tarihinde Aşkın Barçın tarafından düzenlendi
Yorum bağlantısı
Aşkın Barçın

93-94 lerde doğan slx ile hyundai accent yakın fiyatlardaydı ama hala cayır cayır slx satılıyordu...öğretmen-memur kesiminin sıfır olarak alabildiği araçlar, skoda favorit-lada samara-hyundai accent-kuş serisiydi...

şimdi çok şükür 50-55 bin tl verip dizelinden fokus,corolla alacak gücü var memurumuzun...ucuz olmasına rağmen çin mallarının yüzüne bakan yok...

+1

Yorum bağlantısı
Sani Gerşon

Yani Devrim'in dönemine göre bile ne kadar ilkel bir araç olduğunu görüyorsunuz. Yanılmıyorsam Rahmi Koç üretilmemesinin çok yerinde bir karar olduğunu, gelişigüzel otomobil geliştirilerek en baştan hata yapıldığını söylemişti. En basitinden 2.1 devrim 50hp, 1.3 anadol 63hp. Anadol Escort'tan önce satışa sunulmuş bir otomobil bu arada. Günümüzde ses teknolojisinin ilerlemediği gibi motorlar da verimi fazla arttıramamış sanırım 50 yıl içinde?

Rahmi Koç'un onu demesinin sebepleri farklı.

Anadol'un motoru bile ford. Devrim hasbehas Türk...

Yorum bağlantısı
Sani Gerşon

Senelerin getirdiği bir motor o.

Devrimi bıraksalarda, o da şu anda "İşte Devrim" dedirtirdi...

  • Beğen 2
Yorum bağlantısı

Senelerin getirdiği bir motor o.

Devrimi bıraksalarda, o da şu anda "İşte Devrim" dedirtirdi...

Filmini de çok beğenmiştim. Ama şunu çok merak ediyorum: tek sebep benzini unutmak mı? Ya da birilerinin benzinin unutulması için yaptıkları mı?

Yorum bağlantısı
Sani Gerşon

Benzini unuttular gerçektende.

Tren istasyonundan çıktıktan sonra yoldaki mobil istasyonuna sapacaklardı. Ancak heyecandan unuttular. Konvoy başının da bilgisi olmasına rağmen o da unuttu(!). Sonrası malum...

Yorum bağlantısı

Peki

Benzini unuttular gerçektende. Tren istasyonundan çıktıktan sonra yoldaki mobil istasyonuna sapacaklardı. Ancak heyecandan unuttular. Konvoy başının da bilgisi olmasına rağmen o da unuttu(!). Sonrası malum...

Benzini unuttular gerçektende. Tren istasyonundan çıktıktan sonra yoldaki mobil istasyonuna sapacaklardı. Ancak heyecandan unuttular. Konvoy başının da bilgisi olmasına rağmen o da unuttu(!). Sonrası malum...

Ben de hiçbir mantığın benzin unutuldu diye seri üretimden vazgeçeceğine ihtimal vermiyorum ya da vermek istemiyorum. Arabanın seri üretim için maliyeti, ilerisi için yedek parça vs. sıkıntıları aşılamayacak sorunlar değildir diye düşünüyorum.

Resmen birileri yaptırmak istememişler. Yanlış mı düşünüyorum sence Sani.

Yorum bağlantısı
Mehmet Göktürk
(düzenlendi)

Prototip projesini endüstriyel proje haline getirmek kolay değil arkadaşlar. Herkes tekne yapabilir sıkarsa ama tekne yapıp satamaz mesela.

Şu videoyu izledik miydi? 1938 BİN DOKUZ YÜZ OTUZ SEKİZ..

Arka planı endüstri kültürü olması lazım. Bugün ancak yavaş yavaş kazanıyoruz ki hala tam değil.

not: Şimdi ekleyeyim filmde fabrikadan araçları trene yüklüyorlar. Bizde bursa'da hala tren yok :)

not2: Asıl video şuydu:

bu ikinciyi MUTLAKA seyredin.

şuna da bakın http://www.youtube.com/watch?v=Nnexw2S86Oo&feature=related

tarihinde Mehmet G&#246ktürk tarafından düzenlendi
Yorum bağlantısı
  • Konuyu Görüntüleyenler   0 kullanıcı

    Sayfayı görüntüleyen kayıtlı kullanıcı bulunmuyor.

×
×
  • Yeni Oluştur...