İçeriğe Yönlendir

Bir Kaza' Nın Anatomisi


Ertan Çabuk

Recommended Posts

Fatih Öztürk27

Hava kötü yollar hatalı olabilir. Keşke olmasa ama bunu değiştirmek bizim elimizde değil. Bize düşen tedbir almak. Sonuçta Allah başa vermesin kaza olduktan sonra haklı olmanızla olmamanız arasında hiç fark yok...

"Tedbir sizden takdir Allah'tan"

Kazasız günler dileğiyle.

Yorum bağlantısı
Evren Erakçora

Fotoğraftaki yolda, 4x4 ile bile sollama yapmazdım

İşi özü bu heralde. Ne gerek var orada sollama yapmaya. Yazık olmuş. 60 km çok fazla o yola.

Yorum bağlantısı
Ertan Çabuk

Bir şeyi atlamayalım arkadaşlar. toprak zeminde, asfaltta, veya mıcırda arkayı savuran aracı dediğiniz çekilde toparlayabilirsiniz elbette. Ama buzda direksiyonunuz işe yaramaz. Buz esnasında kayan araç ani bir ivmelenme göstererek siz daha ne oluyor demeden 3-4 tur atar etrafında. Hem bu dairesel hareketlerin etkisi hem de aracın hızından kaynaklanan etki ile aynı zamanda da merkezkaç kuvvetti doğrultusunda hareket eder. siz direksiyonu çevirsenizde, tekerlekler yerden bir sürtünme ve direnç alamayacağı için tepki vermeyecektir. Zaten araç kontrolden çıkmıştır ve Allah korusun karşı şeride geçmişsinizdir ve İnşallah Karşı şeritten araç gelmiyordur. Geldiği taktirde sonuç yukarıdaki gibidir.

Paylaşılan videolar gayet güzel bilgiler içeriyor. ama El kadar buzun üstünde veya komple kar kaplı bir zeminde yapılan spin denemeleri hikayedir.

  • Beğen 1
Yorum bağlantısı
Mehmet Ozyurek

Fotoğraftaki yolda, 4x4 ile bile sollama yapmazdım

Düşündüm de, ben o yolda asla o buzun üstüne basmazdım...

Tek şartla, yol düm düzdür, önümdeki araç 30 km ile gider, ben 35 kilometre hızla yavaşça sol şeride çıkar ve sollardım.

Yorum bağlantısı
Evren Erakçora

Düşündüm de, ben o yolda asla o buzun üstüne basmazdım...

Tek şartla, yol düm düzdür, önümdeki araç 30 km ile gider, ben 35 kilometre hızla yavaşça sol şeride çıkar ve sollardım.

Tecrübe :fiuw:

Yorum bağlantısı
Ayhan Şentürk

Buz üzerinde yapılan harika bir test.

Yaz lastiği - Dört mevsim - Kış lastiği testi.

  • Beğen 3
Yorum bağlantısı
Serhat Çerçi

Kırmızı ok arabanın döndüğü istikamet. Viraj içine doğru yönelmiş durumda. Yeşil ok ise bizim gitmek istediğimiz istikamet. Aracın tekerleklerine bakarsak, gitmek istediğimiz istikamette... Araçın baktığı yön neresi olursa olsun, viraj içine doğruda olabilir, viraj dışına doğruda, direksiyon devamlı gitmek istediğimiz istikamette tutulmalı.

tokyodriftyobyeastoncha.jpg

Bu resime bakıldığında, arabanın gitmek istediği yön arabanın gidiş yönüne göre sağ taraf, yani savurduğu istikamet; sürücünün aracın gitmesini istediği yön ise virajın yönü olan sol taraf, dolayısı ile gitmek istediğimiz yöne değil savrulma yönüne doğru direksiyonu çevirmemiz gerekiyor. Burada yeşil ok daha sağı göstermesi gerekmesinin dışında direksiyonun çevrilmesi gereken yönü göstermekte, ancak bu aracın savurma istikametidir.

Gaza fazla yüklenilirse önden kayar. Önden kayan arabada direksiyon tepkileri zayıflar ama arkadan kayma kesilir. Önden kayma kesilecek kadar gazı kestiğinizde araba tatlı bir şekilde hafif gazla virajı dönmeye başlar.

Kesinlikle doğru; fakat önden savurmanın tek şekli ve daha da önemlisi en tehlikelisi değil. Yanlış hızda yanlış açıyla girilen bir virajda burnun fazla zorlanması sonucu yaşanan içe ya da dışa doğru önden kopmalar gazdan ayağı çekmekle kontrol edilemez, ve en tehlikeli savurma çeşitlerinden biri de budur, özellikle de kaygan zeminde dönüşlere hızı ayarlamış olarak girmenin dışında direksiyonu, deyim yerindeyse okşayarak kullanmamız gerekiyor.

Frenlemede EBD her tekerleğin dönme hızını hassas bir şekilde kontrol ediyor ve dört tekerleğin fren kuvvetini bağımsız olarak ayarlıyor. 4 tekerlektede yerden gelen frenleme reaksiyonuna göre frenleme kuvvetini ayarlıyor. Üstelik bunu çok hızlı yapıyor. Risk oluşturacak bir geçikme söz konusu değil. Sonucta 1 saniye içinde defalarca frenleme yapabilen bir sistem söz konusu. Bunu şu şekilde denedim. Normalde el frenini sonuna kadar çeksemde arka tekerlekleri zor kilitliyorum ama arka fren balatalarına su tutup temizlediğimde 3-4 diş çekince kiltliyor. Arka balataları temizledikten sonra fren pedalına hafif basarak deneme yaptığımda arkalar anlık kilitlenir gibi olduğunda hemen fren gücü düşürülüyor ve sonrasında frene az basılı olduğu için ABS bile devreye girmeden duruyor. Fren basıncı düşürülmese arkalarda ABS devreye girerek durması gerekir.. Üst üste denemelerimde durum hep aynı. Sistem çok hızlı çalışıyor. O kadar hızlıki tekerleğin kilitlenir gibi olduğunu sadece hissediyorsunuz. Anında fren kuvveti dengeleniyor. EBD denge sağlayana kadar belli bir süre geçiyor diye birşey yok. Birde şu var. herkes dünyada 1 çeşit ABS veya 1 çeşit ABS+EBD sistemi var saniyor ve bütün arabalara aynısı takılıyor sanıyor. Bu sistemler nesil nesil ve hep geliştiriliyor. Artık bu sistemler tekerleklerden gelen hız verilerine göre yolu ve aractaki yük veya yük transferini analiz edip en uygun frenlemeyi ve dengeyi sağlıyor. Şuan en kısa fren mesafesini ABS+EBD sağlıyor. Sadece ABS normal frenden uzun mesafede yada aynı mesafede durabilir. Fakat ABS EBD ile birleşince fren mesafesi epey kısalıyor. EBD sadece frenleme değil, frenleme anında yapılan ani manevralarda tekerlek hızlarına göre frenleme yaparak savrulmayıda önlüyor.

Bu yararlı bilgilere ek olarak belirtmek isterim ki, abs&ebd sistemleri virajda güvenli fren yapılmasını sağlamakla beraber, fazla hızlı girilen ve özellikle de tutunma katsayısının ciddi şekilde azaldığı kaygan yollarda düşünülen etkiyi sağlayamamaktadır. İleri sürücülükte kural, viraja girmeden önce uygun hızı ve vitesi ayarlayıp, virajı stabil dönmek, gerekirse gaza basmak, ancak viraj içinde zorunda olmadıkça fren kullanmamaktır. Bu hem konforu törpülemekte; hem de hıza bağlı olarak güvenlik riski yaratmaktadır. Bu durum sistemlerin gecikmeli olarak çalışmasından değil, fizik kurallarının bir noktadan sonra karşı koyulamaz olmasından kaynaklanmaktadır. Makul kullanımda sorun yaratmamakla beraber, hıza ve zemin kayganlığına orantılı olarak, sistemi ne olursa olsun, viraj içi freni sürüşte denge bozucu bir eleman olarak görev yapmaktadır. abs ve ebd'nin virajdaki görevi bu denge bozucu olayı olabildiği kadar absorbe edip güvenli duruş sağlamaktır, ancak tıpkı esp gibi bunun da sınırları vardır ve bazen fren yapmadan içinden çıkılabilecek bir viraj zamansız yapılan panik bir fren yüzünden savrulmayla sonuçlanmaktadır.

Abs +ebd'ye ek olarak fren mesafesini kısaltan bir diğer sistem de, bizim araçlardaki adıyla eba'dır. (emergency brake assistant) Panik fren durumunu algılayıp sisteme maksimum fren basıncını uygulayan bu teknoloji, normal bir fren sisteminde maksimum basınca ulaşıncaya kadar gerçekleşen, kısa da olsa, zaman kaybını ortadan kaldırmakta boylece de duruşa olumlu etki yapmaktadır.

Saygılarımla.

  • Beğen 1
Yorum bağlantısı
Ayhan Şentürk

Aslında bütün sıkıntı yük transferidir. Virajlarda, viraj dışına doğru oluşan yük transferi ve merkez kaç kuvveti viraj dışındaki tekerlekleri kaymaya zorlar. İşte bu anda kaymak üzere olan tekerleğe birde gaza basılıp döndürme kuvveti etki ederse lastik asfalttan kolay bir şekilde koparak kayma başlar.

Düz yolda 3. viteste patinaj çekemeyen bir araç virajda gaza yüklenildiğinde tekerlek yerden kopmak üzere olduğu için kolaylıkla patinaja düşüp aracı önden kaydırabilir. Veya ön çekişli bir araçta viraja hızlı girilip gaz kesilirse, hem viraj dışına doğru olan yük transferi etkisiyle viraj dışındaki tekerleklerin kaymama zorlanması, hemde gazın kesilmesi ile öne doğru olan yük transferi birleştiğinde viraj dışındaki arka tekerlek üzerindeki yük çok azalarak lastiğin yere tutunması azalıp arkadan kayma başlar.

Önden çekişli arabalarda hızlı girilen virajlarda gaz kesmek tehlikeli veya kaydığı anda debriyaja basın denilmesinin sebebi bu. Bütün tehlike yük transferinde...

Doğru miktarda gaza basıldığında arkaya doğru oluşak yük transferi ile yere daha sağlam basmaya başlayan arka tekerleklerde kayma kesilir. Gaza fazla basılırsa bu sefer viraj dışındaki kaymak üzere olan ön tekerlek patinaja düşük önden kayma başlayabilir...

İşin mantığı bu... Eğer bunlar bilinç altınıza yerleşirse virajlarda ve kaygan zeminlerde daha bilinçli kontroller yapabilirsiniz.

Yorum bağlantısı
Ertan Çabuk

Benzer bir olayı da Pazar günü duyduk maalesef. Yol Zara yolu, Araç audi, Bereket versin bu kaza ufak atlatılmış. Araçta hasasr yok, içindekilerde bir yaralanma sözkonusu değil. Araç kayıp yolun sağ tarafındaki çukura düşmüş. İki olay ın da ortak yönü ikisinin de önlerde kışlık arkalarda yazlık var. Bu konuda bahsedilmesi ve üstünde durulması konu bu arkadaşlar. Ya 4 adet kışlık ya da hiç...

Yorum bağlantısı
Ayhan Şentürk
(düzenlendi)

Takım değilde çift lastik değişiminde b genelde iyi lastikleri öne takarlar ama iyi lastiklerin arkaya takılması gerekli. Aracın arkadan savrulması daha kolay ve daha tehlikeli. Kış lastiklerinde de öyle. Öne takıp güvenerek biraz daha hızlı gidildiğinde arkadan savrulma ihtimali dahada artıyor.

tarihinde Ayhan Şentürk tarafından düzenlendi
Yorum bağlantısı
Ayhan Şentürk

Arkada yaz lastiği olup önde kış lastiği olduğunda karlı ve hafif virajlı bir yolda frene basmasına bile gerek yok, hafif gazı kesince arka kayar. Ama önde de yaz lastiği olursa önden kayıp arkadan kaymaz. Önler tutununca öne doğru daha fazla yük transferi olup arka kısım üflesen kayacak duruma geliyor.

Yorum bağlantısı
Ercan Çakır

geçen pazar havaya baktım güneşliydi aldanıp (hemen belirteyim karda buzda araba kullanmam , bahanem olsun diyede kar ya da kış lastiği almadım.) çıktım arabayla , akşam soğuk oldu konya yolunda baktım birşey yoktu. eve doğru ,ilerlerken ara sokağa girdim hafif bir buzlanma olmuş hatta un gibi olurya yolda karlar öyleydi, dunlop sp9000 var üzerinde ve o lastiğin güvensizliğini direksiyonda-gazda-frende hissedebiliyordum. yavaş yavaş evi buldum kazasız belasız ama , şimdi düşünüyorum sp9000 leri satıp yerine 4 mevsim alayım diye.. şimdi önleri istediğim kadar kaışlık yapayım arkadan kopmaları tahmin edebiliyordum...

Yorum bağlantısı
  • 8 ay sonra...
Mehmet Ozyurek

Bu konuda olay aslında güvenli sürüş ama ben güvenli araca getireceğim konuyu...

İki araca da yandan sadece bir kapıya çarpılmış...

İkinci resmi ben çektim...

02102010703.jpg

fotoraf0857.jpg

İkinci araca çarpan aracı da gördüm.. onun da sağ ön çamurluğu kırılıp parçalanmış ama ciddi bir hasarı yoktu, araç yürüyordu.. Yani çok yüksek bir hızla çarpılmış bir araç değil bu...

  • Beğen 2
Yorum bağlantısı
Sani Gerşon

Bu konuda olay aslında güvenli sürüş ama ben güvenli araca getireceğim konuyu...

İki araca da yandan sadece bir kapıya çarpılmış...

İkinci resmi ben çektim...

İkinci araca çarpan aracı da gördüm.. onun da sağ ön çamurluğu kırılıp parçalanmış ama ciddi bir hasarı yoktu, araç yürüyordu.. Yani çok yüksek bir hızla çarpılmış bir araç değil bu...

Alttaki renault mu? Aaaa, ne dandik araba :p

Şaka maka, Clio Sedan'lar kaza yapmak isteyeceğim son araçlardan biridir. Zira güvenlik testlerini hiç bir yerde bulamıyorum :shok:

Yorum bağlantısı
Serkan Ünsalan

clio o kasalarına hiç güvenli değiş.küçük dokunuşlarda bile içeriye gidiyor hemen .nasıl malzeme kullanıldıysa eğer artık o hale gelmiş

Yorum bağlantısı
Korhan Orkun

Bu kasa clio bacanakta var. Çok az yakıyor ama kendi tabiriyle "tekerlekli tabut" bu diyor. Mümkün olduğunca dikkatli gidiyor. İnşallah başlarına bişey gelmeden satıp, kurtulurlar..

  • Beğen 1
Yorum bağlantısı
  • Konuyu Görüntüleyenler   0 kullanıcı

    Sayfayı görüntüleyen kayıtlı kullanıcı bulunmuyor.

×
×
  • Yeni Oluştur...